"Kontury realności" Chojnackiego w Gorzowie Wielkopolskim

W Małej Galerii Gorzowskiego Towarzystwa Fotograficznego można obecnie oglądać prace Piotra Chojanckiego z cyklu "Kontury realności - aura niepewności". Twórca, będący adiunktem na poznańskiej ASP od lat zajmuje się fotografią dokumentalną, ale jak pisze Grzegorz Przyborek cechuje ją "nowa tendencja", natomiast "symbol i metafora przemijania stają się głównym kluczem do sensu i stanowią przesłanie tego cyklu fotografii."
fot. Piotr Chojnacki z wystawy "Kontury realności"

Jak pisze Piotr Wołyński:
Piotr Chojnacki dokumentuje przemiany kultury dokonujące się na naszych oczach. Jest przekonany, ze istnieją miejsca, które szczególnie sprzyjają zrozumieniu sensów nadchodzących zjawisk. Wychwytywanie i przekazywanie za pośrednictwem obrazu sygnałów pochodzących z takich miejsc to cecha, która wyróżnia twórczość tego autora. Źródłem zainteresowania i inspiracji są dla Chojnackiego powstałe w XX wieku nowe zjawiska kulturowe. Szczególną rolę przypisuje ruchowi New Agę z jego negatywną reakcją na dominację technologii i miejsce jednostki w stechnicyzowanym świecie, głębokiej ekologii opowiadającej się za rewizją poglądów na temat uprzywilejowanej pozycji człowieka w hierarchicznej strukturze świata oraz pewnym wątkom zjawiska określanego mianem postmodernizmu, który odczytywany jest przez Chojnackiego jako ważny między innymi dlatego, że podejmuje zagadnienie łączenia kultury wysokiej i popularnej. Obecność tych problemów w pracach naszego autora nie ma na szczęście charakteru ilustracji czy z góry założonej tezy, lecz jest wyrazem umiejętności wyboru i chwytania "ducha" konkretnych, wybranych w długich i żmudnych poszukiwaniach miejsc. Wybór pada najczęściej na obszary, które są świadkami przemijania kultur i cywilizacji oraz które są uczestnikami ważnego w pracach Chojnackiego zjawiska powrotu natury w miejsca cywilizacji, uzyskiwania przez nią powtórnej równowagi.

Fotografie składające się na "Kontury Realności" powstały w wyniku długich poszukiwań miejsc i motywów, które stopniowo przybliżały autora do ostatecznego rozwiązania. Były to między innymi miejsca kultowe gotów z I i II wieku naszej ery na Pomorzu, zespoły kamiennych kręgów i obszary zwane przez geomantów miejscami mocy w Puszczy Białowieskiej, starożytne rzeźby kultowe na Ślęży. Jednocześnie kieruje Chojnacki swój obiektyw na świat wielkich centrów handlowych, ciągi komunikacyjne wielkich miast, złomowiska i inne podobne przejawy cywilizacji konsumpcyjnej. Naturalną konsekwencją tak ukierunkowanych poszukiwań stało się fotografowanie odchodzących w przeszłość śladów cywilizacji przemysłowej, ginących dosłownie na naszych oczach dziewiętnastowiecznych koksowni w Wałbrzychu, obszaru Staropolskiego Okręgu Przemysłowego w rejonie Gór Świętokrzyskich, czy gigantyczne ruiny zakładów produkcji benzyny syntetycznej w Policach.


fot. Piotr Chojnacki z wystawy "Kontury realności"

(...) W realizacji "Kontury Realności" zwraca uwagę czystość i prostota środków realizacyjnych. Autor używa tutaj wielkoformatowej fotografii dla precyzyjnego oddania wielu planów. Nie odczuwa się jednak w tych fotografiach chęci epatowania precyzją wizerunku lub innymi składnikami formy. Autor zachowuje pod tym względem godną pochwały powściągliwość, buduje obrazy niemal ascetyczne. (Piotr Wołyński, Reszta to mit - o "Konturach Realności" Piotra Chojnackiego)

Sam autor w komentarzu do wystawy pisze:
Projekt "Kontury Realności" to efekt poszukiwań realizowanych na obszarze całej Polski, a dotyczący pozostałości "Świątyń różnych cywilizacji". Tymi świątyniami mają być obiekty niepokojące, kryjące w sobie zderzenie grozy i przyjemności, wielkości i małości, sytuujące nasze doświadczenie na granicy wyobrażanego z niewyobrażalnym. Posługuję się konturami czerpanymi fizykalnie ze świata realnego - z rzeczywistości, chcąc powiedzieć trochę więcej.


Piotr Chojnacki urodził się w 1958 roku w Poznaniu. Brał udział w kilkudziesięciu wystawach indywidualnych i zbiorowych, m.in: Pole widzenia. Galeria Fotografii (Świdnica, 1991; Eurofoto wystawa towarzysząca (Poznań 2003); Outlines of Realisty, Galeria Wieża Ciśnień (Kalisz 2004); Umrisse Der Realitat - Outlines of Realisty, Galeria Okno (Słubice 2004); IV Biennale Plakatu Fotograficznego (Płock 1987); V Biennale Fotografii Górskiej (Jelenia Góra 88); Międzynarodowa wystawa Satyrykon (Legnica 1989); II Ogólnopolskie Biennale Fotografii Fantastycznej (Wrocław 1989); Fotografia Młodej Generacji (Świdnica 1990) oraz Dum Umeni w Opavie (Czechy). Jest autorem ponad tysiąca fotografii prezentowanych na okładkach książek, m.in. serii wydawniczych Salamandra i Kameleon. Na swoim koncie ma liczne publikacje fotograficzne w wydawnictwach albumowych i naukowych oraz teksty o fotografii. Kurator kilkudziesięciu wystaw zbiorowych. Od 1996 roku pracuje w Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu. Adiunkt w Katedrze Fotografii, kierownik Pracowni Fotografii Dokumentalnej.


Fotografie Piotra Chojnackiego z cyklu Kontury realności można oglądać do 30 sierpnia 2006 roku w Małej Galerii Gorzowskiego Towarzystwa Fotograficznego przy ulicy Chrobrego 4 (Gorzów Wielkopolski).

 
Komentarze
Polecane artykuły
Fujifilm X-T3 - test aparatu
14 Lis 2018
Najnowszy bezlusterkowiec Fujifilm pretenduje do miana króla segmentu APS-C i jednego z najbardziej uniwersalnych aparatów w ogóle. Sprawdzamy, na co go stać.
12
Nikon Z7 - test aparatu
6 Lis 2018
Nikon Z7 to pierwszy pełnoklatkowy bezlusterkowiec japońskiego producenta. Czy nowy aparat z 45-megapikselową, stabilizowaną matrycą dorówna jakością cenionym lustrzankom Nikona? Czy jest godną konkurencją dla aparatów z serii Sony A7? Sprawdźmy.
17
Samyang AF 14 mm f/2.8 EF - test obiektywu
26 Paź 2018
Czy Samyang AF 14 mm f/2.8 EF okaże się „idealnym partnerem do podróży“ i sprosta oczekiwaniom wymagających fotografów? Producent nie ma co do tego wątpliwości. Postanowiliśmy więc sprawdzić w praktyce możliwości nowej ultraszerokokątnej stałki z mocowaniem Canon EF.
5
Samyang AF 14 mm f/2.8 EF - zdjęcia przykładowe
22 Paź 2018
Ciekawi, jak w praktyce sprawdza się najnowsza konstrukcja Samyanga z mocowaniem Canon EF? Zobaczcie zdjęcia przykładowe wykonane najnowszym modelem AF 14 mm f/2.8 EF. Czy okaże się on "czarnym koniem" w segmencie ultraszerokokątnych szkieł?
0