"Święte Dziedzictwo. Indianie Ameryki Północnej w fotografiach Edwarda Curtisa"

Do 25 czerwca 2006 roku w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie można obejrzeć fotografie Edwarda Curtisa dokumentujące życie Indian Ameryki Północnej. 60 zdjęć prezentowanych na wystawie pochodzi z jednej z najbardziej renomowanych prywatnych kolekcji Christophera Cardozo, fotografa i prawnika. Cardozo jest również właścicielem jednego z największych archiwów starych druków, którego zbiór obejmuje ponad 1000 fotografii dotyczących Ameryki Północnej i 7 tysięcy fotografii z Europy.
Poniżej zamieszczamy informacje o wystawie dostarczone przez organizatorów:

Ponad 100 lat temu Edward Sheriff Curtis (ur. 1868 r.) rozpoczął swoją długoletnią podróż w celu odkrycia prawdziwej Ameryki. W ciągu 30 lat wykonał 40 tys. fotografii przedstawiających Indian z przeszło 80 plemion, które zasiedlały zachodnie tereny w dorzeczu rzeki Mississippi. Wykorzystując osiągnięcia ówczesnej techniki, pierwsze urządzenie nagrywające - fonograf, zarejestrował ok. 10 tys. pieśni, 350 mitów w ponad 75 narzeczach. Curtis przekonany o swojej misji ochrony "świętego dziedzictwa" rdzennych mieszkańców Ameryki Północnej, ocalił przed zapomnieniem wiele zanikających tradycji i zwyczajów Indian.



Na wystawie prezentowane są fotografie, które dają wyobrażenie o wielkiej pasji dokumentacyjnej Edwarda Curtisa. Niektórzy krytycy zarzucają Curtisowi to, że położył nacisk na formę estetyczną i uwiecznił zakorzenione w historii romantyczne spojrzenie na plemiona indiańskie, ignorując represje wobec mniejszości w Ameryce w tamtych czasach. Zapominają jednak, że będąc wiernym dziewiętnastowiecznej tradycji fotograwiury, która z bardzo niewielkimi wpływami przetrwała do ok. 1930 r., Curtis wykonał ogromną pracę etnograficzną. Jego zdjęcia przedstawiają nie tylko twarze znanych wodzów, ale też zwykłych ludzi, sceny z życia codziennego oraz ostanie wioski indiańskie. Uważne oko Edwarda Curtisa - nosił przydomek "Shadow Catcher" Łapacz Cienia - upamiętniło na zawsze Czerwoną Chmurę, Wodza Józefa, Medicine Crow i wielu innych.

Edward S. Curtis do swojego projektu podchodził z ogromnym zaangażowaniem. Swoją pracę, poświecenie i pasję życia zdołał uwiecznić w dwudziestotomowym dziele zatytułowanym "The North American Indian (1907-1930)". Mimo, że dorobek jego życia pierwotnie został wydrukowany w zaledwie 272 egzemplarzach z 500 planowanych, wciąż uważany jest za jedno z najbardziej wybitnych osiągnięć zarówno w historii fotografii jak i antropologii. Curtis za wiarę w swoją misję zapłacił ubóstwem, bankructwem i chorobą. Dopiero w 1970 r. "The North American Indian" zostało odkryte na nowo, a dzisiaj jego prace cieszą się wielkim poważaniem.


Organizatorzy wystawy: Ambasada Stanów Zjednoczonych Ameryki, Państwowe Muzeum Etnograficzne w Warszawie.


Fotografie Edwarda Curtisa z wystawy Święte Dziedzictwo. Indianie Ameryki Północnej można oglądać do 25 czerwca 2006 roku w gmachu Muzeum Etnograficznym przy ulicy Kredytowej 1 w Warszawie.

 
Komentarze
Polecane artykuły
Fujifilm X-T3 - test aparatu
14 Lis 2018
Najnowszy bezlusterkowiec Fujifilm pretenduje do miana króla segmentu APS-C i jednego z najbardziej uniwersalnych aparatów w ogóle. Sprawdzamy, na co go stać.
12
Nikon Z7 - test aparatu
6 Lis 2018
Nikon Z7 to pierwszy pełnoklatkowy bezlusterkowiec japońskiego producenta. Czy nowy aparat z 45-megapikselową, stabilizowaną matrycą dorówna jakością cenionym lustrzankom Nikona? Czy jest godną konkurencją dla aparatów z serii Sony A7? Sprawdźmy.
17
Samyang AF 14 mm f/2.8 EF - test obiektywu
26 Paź 2018
Czy Samyang AF 14 mm f/2.8 EF okaże się „idealnym partnerem do podróży“ i sprosta oczekiwaniom wymagających fotografów? Producent nie ma co do tego wątpliwości. Postanowiliśmy więc sprawdzić w praktyce możliwości nowej ultraszerokokątnej stałki z mocowaniem Canon EF.
5
Samyang AF 14 mm f/2.8 EF - zdjęcia przykładowe
22 Paź 2018
Ciekawi, jak w praktyce sprawdza się najnowsza konstrukcja Samyanga z mocowaniem Canon EF? Zobaczcie zdjęcia przykładowe wykonane najnowszym modelem AF 14 mm f/2.8 EF. Czy okaże się on "czarnym koniem" w segmencie ultraszerokokątnych szkieł?
0