David Tartakover w Polsce z wystawą "I'm here"

MFK 2006. David Tartakover jest jednym z najbardziej znanych na świecie plakacistów i grafików, artystą o statusie gwiazdy w rodzimym Izraelu. Do Polski przyjechał by otworzyć dziś, w czwartek, 18 maja, swój jedyny projekt fotograficzny "I'm here". Prezentowany w ramach Miesiąca Fotografii cykl to kolejna manifestacja sprzeciwu wobec absurdu wojny, ale także ważny komentarz na temat roli artysty jako uczestnika wydarzeń politycznych. Polecamy!


Poniżej prezentujemy tekst autorstwa Tali Tamir.

POLITYCZNA TWÓRCZOŚĆ DAVIDA TARTAKOVERA

Polityczne plakaty Davida Tartakovera są zapisem izraelskiej okupacji terytoriów Palestyny. Od ponad trzydziestu lat artysta wytrwale dręczy swoimi pracami zbiorową pamięć Izraelczyków: palestyńska dziewczynka z uszkodzonym okiem i tytuł Pain; izraelska matka płacze nad grobem syna poległego w wojnie libańskiej (Who Will Utter?); początek okupacji, izraelscy generałowie maszerują przez bramę Jerozolimy (Twenty-Five, Thirty, Thirty five years of Occupation).

Z plakatów inspirowanych zdjęciami prasowymi i bieżącymi wydarzeniami Tartakover tworzy serie złożone z obrazów konfrontujących izraelskie spojrzenie z brutalną rzeczywistością: mapa terytoriów okupowanych zespala portrety polityków i innych znanych postaci. Serię rozpoczyna autoportret Tartakovera, również "poplamiony" widokiem wschodniego brzegu Jordanu. Tartakover definiuje w ten sposób swoją postawę moralną, jako izraelski artysta w czasach okupacji: nie wytyka rządzącym ich przerażających uczynków z pozycji moralizatora oceniającego z daleka, lecz umieszcza siebie pośrodku sceny. On sam, jego życie, punkt widzenia, zostały w najgłębszym sensie wypaczone, skażone bieżącą sytuacją polityczną.

Najnowsza seria Tartakovera I'm Here, jest kolejnym spojrzeniem artysty na otaczający go świat, reakcją na rosnącą przemoc drugiej intifady i piętrzące się w ostatnich latach napięcia społeczne w Izraelu. Twórca zamieścił własny portret opatrzony napisem "artysta" pośród licznych scen ataków terrorystycznych, demonstracji, strajków i katastrof. Seria ta jest nie tylko deklaracją cywilnej obecności, ale również świadectwem artysty, który wychodzi ze swego studia i wchodzi w sam środek niespokojnej rzeczywistości.

Tartakover stworzył postać projektanta, który funkcjonuje w kulturze izraelskiej jako dojrzały artysta - ktoś, kto nie czeka na zlecenie, ale wychodzi na ulice, reaguje i przekazuje swoje przesłanie. Tartakover mówi prosto z mostu, celuje w samo sedno. Jako artysta bezustannie badający swoją kulturę, Tartakover buduje mosty pomiędzy pamięcią przeszłości a teraźniejszością. Będąc człowiekiem, którego dzieciństwo przypadło na młode lata państwa Izrael, przywołuje stare obrazy znane z czasów wczesnej kultury syjonistycznej, będące częścią jej symboliki i przechowywane w zbiorowej pamięci. Autor konfrontuje znaki syjonistycznej naiwności z izraelską kulturą władzy. Z tego spotkania rodzi się protest.

TALI TAMIR


DAVID TARTAKOVER
Urodzony w Izraelu w 1944 roku. Mieszka i pracuje w Tel Awiwie.
Studiował na Bezalel Academy of Art and Design w Jerozolimie. Absolwent London College of Printing Członek AGI (Alliance Graphique Internationale).
Laureat Israel Prize (2002)
Od 1975 roku prowadzi własne studio w Tel Awiwie. Specjalizuje się w różnorodnych aspektach komunikacji wizualnej ze szczególnym naciskiem na kwestie kulturowe i polityczne. Od 1976 roku wykładowca na Bezalel Academy of Art and Design w Jerozolimie.

Wybrane wystawy indywidualne:
1982 Tokyo Designers Space Open Gallery
1984 The Israel Museum, Jerozolima
1985 Museum of Art w Tel Awiwie
1988 The Israel Museum w Jerozolimie
1994 Espace Bar Floreal w Paryżu
1995 Festival d'affiches w Chaumont
1997 Plakatmuseum an Niederrheim, Niemcy
1998 Passage de Retz Gallery w Paryżu
DDD Gallery w Osace Arc en Reve Center d'architecture w Bordeaux
2003 Hochschule der Kunst w Bernie
2004 Thessaloniki Design museum, Grecja
2005 Rencontres d'Arles, Francja

Wybrane nagrody międzynarodowe:
1989 Złoty medal na VII Biennale Plakatu w Lahti, Finlandia
1990 Druga nagroda na Salonie Fotografii w Kaliszu, Polska
2000 Brązowy medal na XVII Międzynarodowym Biennale Plakatu w Warszawie, Polska
2001 Druga nagroda na XIII Międzynarodowym Biennale Plakatu w Lahti, Finlandia
2004 Druga nagroda na IX Triennale Plakatów Politycznych w Mons, Belgia; Brązowy medal na Międzynarodowym Triennale Plakatu w Hong Kongu; Grand Prix, Złota Pszczoła 6 na Międzynarodowym Biennale w Moskwie, Rosja

DAVID TARTAKOVER I'm here
Centrum Kultury Żydowskiej, ul. Meiselsa 17, Krarków
czynne5.05-31.05, PN-PT: 10.00-18.00, SOB-ND: 10.00-14.00
wernisaż: CZW, 18.05, 19.30
 
Komentarze
Polecane artykuły
Fujifilm X-T3 - test aparatu
14 Lis 2018
Najnowszy bezlusterkowiec Fujifilm pretenduje do miana króla segmentu APS-C i jednego z najbardziej uniwersalnych aparatów w ogóle. Sprawdzamy, na co go stać.
12
Nikon Z7 - test aparatu
6 Lis 2018
Nikon Z7 to pierwszy pełnoklatkowy bezlusterkowiec japońskiego producenta. Czy nowy aparat z 45-megapikselową, stabilizowaną matrycą dorówna jakością cenionym lustrzankom Nikona? Czy jest godną konkurencją dla aparatów z serii Sony A7? Sprawdźmy.
18
Samyang AF 14 mm f/2.8 EF - test obiektywu
26 Paź 2018
Czy Samyang AF 14 mm f/2.8 EF okaże się „idealnym partnerem do podróży“ i sprosta oczekiwaniom wymagających fotografów? Producent nie ma co do tego wątpliwości. Postanowiliśmy więc sprawdzić w praktyce możliwości nowej ultraszerokokątnej stałki z mocowaniem Canon EF.
5
Samyang AF 14 mm f/2.8 EF - zdjęcia przykładowe
22 Paź 2018
Ciekawi, jak w praktyce sprawdza się najnowsza konstrukcja Samyanga z mocowaniem Canon EF? Zobaczcie zdjęcia przykładowe wykonane najnowszym modelem AF 14 mm f/2.8 EF. Czy okaże się on "czarnym koniem" w segmencie ultraszerokokątnych szkieł?
0