Jadwiga Sawicka "Wytwórca formy"

Wystawa "Wytwórca formy" autorstwa Jadwigi Sawickiej jest ekspozycją inagurującą nowy cykl "Pokój z widokiem", który zaprasza artystów polskich i zagranicznych do podjęcia dialogu ze specyficzną architekturą Galerii Kordegarda, a także gry pomiędzy tym, co wewnątrz galerii a co w przestrzeni miejskiej.
fot. Jadwiga Sawicka z wystawy "Wytwórca formy"

O twórczości Jadwigi Sawickiej napisała kurator wystawy Magda Kardasz:

Pierwsze fotografie Jadwigi Sawickiej z serii "Wytwórca formy jej niezmordowany producent" powstały w 2004 roku jako część "Projektu WG" zainicjowanego przez Stowarzyszenie Kulturalno-Edukacyjne Drama w ramach Roku Gombrowicza. Współautor projektu - Marek Sobczyk, zaproponował artystce stworzenie artystycznego komentarza na temat twórczości Gombrowicza - wielkiego pogromcy sztucznych form. Autorka wspomina, że początkowo wahała się, czy przyjąć zaproszenie, które wiązało się z koniecznością dopasowania się do skończonego dzieła innego twórcy - pisarza. Zainspirowana powtórną lekturą Dzienników swój projekt oparła o zaczerpnięte z nich zdanie: "Wytwórca formy jej niezmordowany producent", które może posłużyć jako ironiczne podsumowanie pozycji artysty w świecie.


Gombrowicz poświęcił życie walce z oficjlanością formy. Jean Dubuffet, w jednym z listów wymienionych w ramach prowadzonej w latach 1968-1969 korespondencji z Gombrowiczem, zarzuca mu: "Mówi Pan, że nie jestem malarzem, bo malarzami nazywa Pan tych, którzy robią idiotyczne obrazy, a gdy ktoś próbuje malować tak, żeby nie wychodziło idiotycznie, wyciąga Pan wniosek, że to nie jest malarz." Wedle tych zasad Jadwiga Sawicka też nie jest malarką. Jej powstające od polowy lat 90. dzieła ironizują na temat problemu ograniczeń (lub zużycia) języka sztuki, z jakimi na codzień zmaga się artysta; bezlitośnie tropią pustotę form, sensacyjność języka mediów i banał potocznej mowy. Instalacja złożona z różowych pudeł z czarnym napisem: Nic w środku z 2003 roku to najcelniejsza diagnoza świata budowanego przez formy bez treści, a jednocześnie dobry przykład radykalnej postawy artystki. Blisko stąd do Gombrowiczowskiego potępienia kultury oficjalnej, którą wypada podziwiać, a która w istocie jest nudna. Świadomość pustki formy i nieustanna walka o jej doskonałość towarzyszą twórczości pisarza i artystki.


fot. Jadwiga Sawicka z wystawy "Wytwórca formy"

Pokazywane w Galerii Kordegarda fotografie to wybór z tych, które można znaleźć na internetowej stronie "Projektu WG", a także nowe, powstałe w tym roku. Kordegarda to galeria składająca się z okien, w której ekspozycje oglądać można o każdej porze dnia i nocy - podobnie jak wystawy sklepowe. Jadwiga Sawicka sfotografowała wystawy sklepów znajdujących się przy położonych w najbliższym sąsiedztwie galerii, pretendujących do miana eleganckich pasaży handlowych ulic Nowy Świat i Chmielna. Na wystawach dumnie puszą się garsonki, suknie, buty, kapelusze. Przytaczany wcześniej wielokrotnie cytat z "Dzienników" Gombrowicza (wklejony komputerowo w wizerunek aranżacji sklepowej wystawy) zaburza banalność przedstawienia, każąc nam zgadywać, kto jest rzeczonym wytwórcą formy - krawcowa realizująca wzorce elegancji niekoniecznie nadążające za najnowszymi trendami mody, aranżer wystawy (sklepowej), czy współczesna artystka tworząca dzieło na kolejną wystawę (w galerii)?


Poprzez umieszczenie powiększeń zdjęć rzeczywistych wystaw sklepowych w oknach galerii Sawicka miesza konwencje - zaglądanie przez widza w okna galerii-świątyni sztuki staje się rodzajem window-shoppingu (lżejszej formy konsumpcji), który należy do sfery tzw. zwykłego życia. Oprawione w ramy za szkłem reprodukcje innych sklepowych witryn rozwieszone we wnętrzu galerii to także komentarz artystki na temat obecności konwencji w sztuce i życiu, a także wzajemnego przenikania się tych sfer we współczesnej sztuce.


Wyczucie i zrozumienie aspiracji prowincjonalnej formy, przyjęcie w procesie tworzenia wygodnej i zarazem niełatwej pozycji outsidera to cechy wyróżniające postawę artystyczną Jadwigi Sawickiej. Aspiracje wystaw w Przemyślu - rodzinnym mieście artystki i stołecznej Warszawie są w rzeczywistości takie same. Różne są ekonomiczne możliwości realizacji marzeń.
- tekst autorstwa Magdy Kardasz

fot. Jadwiga Sawicka z wystawy "Wytwórca formy"

Jadwiga Sawicka urodziła się w 1959 roku. Studiowała na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie w pracowni Jerzego Nowosielskiego. Zajmuje się malarstwem, fotografią, wykonuje obiekty, instalacje i prace w przestrzeni publicznej. Autorka charakterystycznego malarstwa "pisanego". Przy pracach fotograficznych artystka współpracuje z fotografem Markiem Horwatem. Od 1996 roku współpracuje z Otwartą Pracownią w Krakowie, jest członkiem stowarzyszenia o tej samej nazwie. Od 1997 roku współpracuje z warszawską Galerią Foksal. Mieszka i pracuje w Przemyślu.


Wystawę fotografii Jadwigi Sawickiej Wytwórca formy można oglądać do 7 maja 2006 roku w Galerii Kordegarda (ul. Krakowskie Przedmieście 15/17) w Warszawie.


 
Komentarze
Polecane artykuły
Fujifilm X-T3 - test aparatu
14 Lis 2018
Najnowszy bezlusterkowiec Fujifilm pretenduje do miana króla segmentu APS-C i jednego z najbardziej uniwersalnych aparatów w ogóle. Sprawdzamy, na co go stać.
12
Nikon Z7 - test aparatu
6 Lis 2018
Nikon Z7 to pierwszy pełnoklatkowy bezlusterkowiec japońskiego producenta. Czy nowy aparat z 45-megapikselową, stabilizowaną matrycą dorówna jakością cenionym lustrzankom Nikona? Czy jest godną konkurencją dla aparatów z serii Sony A7? Sprawdźmy.
17
Samyang AF 14 mm f/2.8 EF - test obiektywu
26 Paź 2018
Czy Samyang AF 14 mm f/2.8 EF okaże się „idealnym partnerem do podróży“ i sprosta oczekiwaniom wymagających fotografów? Producent nie ma co do tego wątpliwości. Postanowiliśmy więc sprawdzić w praktyce możliwości nowej ultraszerokokątnej stałki z mocowaniem Canon EF.
5
Samyang AF 14 mm f/2.8 EF - zdjęcia przykładowe
22 Paź 2018
Ciekawi, jak w praktyce sprawdza się najnowsza konstrukcja Samyanga z mocowaniem Canon EF? Zobaczcie zdjęcia przykładowe wykonane najnowszym modelem AF 14 mm f/2.8 EF. Czy okaże się on "czarnym koniem" w segmencie ultraszerokokątnych szkieł?
0