Vladimír Birgus przedstawia...

20 kwietnia 2006 roku w "Starej Galerii" ZPAF odbędzie się wernisaz wystawy zorganizowanej na piętnastą rocznicę działalności Instytutu Twórczej Fotografii Uniwersytetu Śląskiego w Opawie. Tegoroczne obchody jubileuszu postanowiono oprzeć na kilku mniejszych wystawach, z których każda obejmuje część szerokiego spektrum pracy aktualnych studentów ITF. Natomiast następnego dnia, 21 kwietnia nadarzy się okazja do rozmowy z wykładowcami i studentami ITF podczas otwartego spotkania w siedzibie związku.
Wielu polskich absolwentów Instytutu Twórczej Fotografii Uniwersytetu Śląskiego w Opawie funkcjonuje we współczesnej fotografii polskiej na stanowiskach pedagogów w szkołach wyższych i średnich, redaktorów i fotoreporterów w czołowych dziennikach i magazynach, kuratorów, organizatorów festiwali fotograficznych lub prowadzących galerie fotograficzne. Do grona byłych studentów należą takie osoby jak: Piotr Szymon, Rafał Milach, Grzegorz Dąbrowski, Andrzej Kramarz, Mariusz Forecki, Grzegorz Klatka, Magdalena Bartkiewicz, Jakub Dąbrowski, Agata Kubień, Andrzej Górski, Łukasz Wołągiewicz, Szymon Szcześniak, Paweł Supernak, Marcin Giba, Wojciech Iskierka, Anna Sielska, (także Wojciech Prażmowski i Krzysztof Hejke, którzy ukończyli Instytut Twórczej Fotografii przy Związku Czeskich Fotografików).



Poniżej zamieszczamy tekst dostarczony przez organizatorów wystawy:

ITF w ramach minionych jubileuszy swego powstania organizował wystawy prac studentów, które umożliwiły konfrontację różnorodnych dzieł, postaw i stylów twórczych. Największą do dziś z takich podsumowujących wystaw, przedstawiającą prace dyplomowe z lat 1998-2003, była otwarta w 2003 roku wystawa w Domu Sztuki i Klasztorze Minorytów w Opawie. Później, już w ograniczonej części, była ona ponownie eksponowana w Ostrawie, Bratysławie, Poznaniu, Kownie i Chebie.


Tegoroczne obchody jubileuszu postanowiliśmy oprzeć na kilkumniejszych wystawach. Niektóre ekspozycje, na przykład "Dzieci lub Ja i mój świat"w Galerii Krytyków w Pradze, prezentują kolekcje klasycznych zdjęć dokumentalnycho socjologicznym charakterze, powstałe najczęściej pod kierunkiem pedagogicznym Jindřicha Štreita. Wystawa "Pejzaż studentów ITF", która swą premierę miała w Domu Sztuki w Opawie, a później eksponowana w Brnie, pokazała w wyborze Jana Pohribnego różne podejścia do tradycyjnie jak i innowacyjnie pojmowanej fotografii pejzażu.
Pod koniec ubiegłego roku przedstawiliśmy pierwsze wyniki projektu fotograficznego "Opawa na progu nowego tysiąclecia" i wybór dzieł z zakresu twórczości intermedialnej.


Dla wystawy "Piętnastka" przyjęliśmy formułę prezentacji wybranych prac kilkunastuobecnych studentów ITF, które powstały przede wszystkim w ramach przedmiotów "subiektywny dokument", "barwna fotografia dokumentalna" i "portret fotograficzny" albo są pracami rocznymi lub dyplomowymi, nawiązującymi tematyką do tych przedmiotów. Nawet ta mniejsza ekspozycja wyraża w szczególny sposób tendencje charakterystyczne dla znacznej części swobodnej twórczości studentów ITF. Objawiają się one w położeniu akcentu na pracę w jednolitych dużych cyklach, na przejrzystą koncepcję, autorefleksję,a czasem także na większe zainteresowanie motywami intymnymi lub tematyką własnej rodziny, bliskich i przyjaciół. Wątki te są silniej obecne w pracach niż tzw. "wielkie tematy społeczne". Wyznacznikiem jest położenie nacisku zarówno na treść i formę zdjęć, jak i na doskonałe opanowanie techniki fotograficznej.


W ostatnich latach przywiązuje się coraz większe znaczenie do kreatywnego wykorzystania możliwości fotografii barwnej. W ostatecznym kształcie pokazywanych zdjęć przestaje być istotne czy powstały one w drodze klasycznej czy cyfrowej fotografii. Choć na wystawie zostali zestawieni obok siebie czescy, słowaccy i polscy autorzy, bardzo trudno jest znaleźć wyraźne linie podziałów w ich twórczości. Możliwość intensywnej eksploatacji fotografii dokumentalnej, której do niedawna nie poświęcano zbyt wiele uwagi w szkołach fotograficznych u naszych północnych i wschodnich sąsiadów, przyciągnęła do Opawy szereg młodych fotografów z tych właśnie krajów. W tym miejscu należy podkreślić, że ITF jest uczelnią uniwersalną, jej studenci spotykają się ze wszystkimi głównymi kierunkami fotografii artystycznej i użytkowej.


Wyraźnie autorefleksyjna twórczość jest reprezentowana na wystawie przede wszystkim w pracach Markéty Bendovej, Petry Benešovej i Martiny Novozamskej, które swymi ekspresyjnymi zdjęciami, ukazującymi same autorki, ich uczucia i relacje zinnymi, a także ich bliskich - sytuują się na zatartej granicy między fotografią dokumentalną a artystyczną. Inną formę, tak popularnych dziś dzienników fotograficznych, mają dalece poetyckie i refleksyjne, ujęte w kształt kwadratu zdjęcia Vojtěcha V. Slámy, wykonane z użyciem rzadko już dziś stosowanej lustrzanki dwuobiektywowej. Odnajdziemy w nich wiele wspólnego z subiektywną fotografią dokumentalną mającą na celu uchwycenie magicznych momentów zwykłej, mało dramatycznej codzienności z nadaniem jej wizualnym elementom uniwersalnego, symbolicznego wymiaru oraz niepokojącą zestawieniami różnych motywów. Do tego typu przedstawień należą czarno-białe panoramiczne zdjęcia z wybrzeża Morza Czarnego Andrzeja Kramarza jak i jaskrawe kolorystycznie fotografie Václava Petáka, Jana Dyntery, Petra Nagyho, Grzegorza Dąbrowskiego czy Grzegorza Klatki.


Choć jeszcze do niedawna kreatywne wykorzystanie psychologicznych aspektów oddziaływania różnych barw w czeskiej, słowackiej albo polskiej fotografii dokumentalnej było zabiegiem rzadko spotykanym - dziś odnajdujemy to w twórczości coraz większej ilości autorów. Na wystawie są to prace, obok już wymienionych, Andreja Balco i Mariusza Foreckiego. W ich zdjęciach znajdujemy niemałą dozę humoru, ironii a czasami nawet i sarkazmu w spojrzeniu na stylu życia specyficznych grup społecznych. Michaela Cibulková przywiozła z Kuby bardzo wysublimowane ujęcia tamtejszej rzeczywistości, kreowane przy wykorzystaniu poruszenia oraz silnego kontrastowania barw. Mimo, że całkowity autentyzm był wcześniej uznawany za jeden z głównych atrybutów fotografii reportażowej i dokumentalnej (choć znane są przypadki, kiedy nawet w reportażach wojennych dochodziło do aranżowania a w dokumentach społecznych do manipulacji rzeczywistością), dzisiejsze gwiazdy współczesnej fotografii jak Philip-Lorca di Corcia, Jeff Wall, Gregory Crewdson i inni celowo inscenizują skomplikowane sceny tak, by sprawiały wrażenie naturalnych, uchwyconych i zestawionych kreacyjnie ujęć. Przenikanie fotografii inscenizowanej i dokumentalnej wykorzystała Barbara Kuklíková w cyklu "Uczucia w obcym mieście", w którym z nadzwyczajną wizualną inwencją pokazała uczucia, nastroje i marzenia czterech młodych obcokrajowców żyjących w Pradze. Introspektywny charakter ma wspólne dzieło Zuzany Blochovej i Dity Lamačovej pod tytułem "Persona". Cechy quasi dokumentu ma także cykl dowcipnych zdjęć z własnej podróży ślubnej po Egipcie Petra Hasala, z nutą ironii odnoszący się do zunifikowanychi zglobalizowanych wyobrażeń o idealnym urlopie.


Jeszcze dalej w drodze od dokumentudo twórczości inscenizowanej poszedł Libor Fojtík w swoich ujęciach lalek Barbie i Kena w różnych typowych pejzażach współczesnej Opawy. Ważne miejsce w kontekście nowoczesnego portretu we współczesnej czeskiej fotografii zajmują wyraźne kompozycyjnie i kolorystycznie stylizowane portrety różnych osobistości Opawy - jak na przykład Jana Langera, czy też portrety rodziców - autorstwa Marcela Žuški lub portrety z psami - autorstwa Lucie Čermákovej.


Wystawa "Piętnastka" nie ma ambicji zaprezentowania najlepszych dokonań studentów Instytutu Fotografii Twórczej w piętnastym roku działania na Uniwersytecie Śląskim w Opawie. Objętość i wybór tematów są na to zbyt małe. Wystawa ma być nie mniej, nie więcej niż tylko próbą aktualnego stanu w opisanych obszarach, zajmujących ważne miejsce w całym spektrum praktyki edukacyjnej ITF.


Kuratorem wystawy jest Vladimír Birgus.
Współpraca: Vojtěch Bartek, Aleš Kuneš, Václav Podestát, Jiří Siostrzonek.


Wystawa odbywa się w ramach obchodów 60. lecia Związku Polskich Artystów Fotografików pod patronatem Pana Kazimierza Ujazdowskiego, Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego RP.


Wernisaż wystawy zatytułowanej Piętnastka odbędzie się w czwartek, 20 kwietnia 2006 roku o godzinie 18 w Starej Galerii ZPAF (Pl. Zamkowy 8) w Warszawie. Ekspozycja prezentowana jest do 11 maja.


Otwarte spotkanie z wykładowcami i studentami odbędzie się w piątek, 21 kwietnia o godzinie 18.

Komentarze
Polecane artykuły
Tamron 28-75 mm f/2.8 Di III RXD - zdjęcia przykładowe
19 Lut 2019
Czy Tamron 28-75 mm f/2.8 Di III RXD to mocne wejście producenta w system Sony E i ukłon w stronę zawodowców? Zobaczcie zdjęcia przykładowe.
0
Canon EOS RP - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe [AKTUALIZACJA]
14 Lut 2019
Najnowszy korpus Canona prawdopodobnie otwiera zupełnie nowy segment wśród aparatów bezlusterkowych. Najtańsza nowa pełna klatka na rynku ma być doskonałym wyborem dla bardziej ambitnych amatorów czy fotografów podróżniczych i z pozoru ma wszystko, by zadowolić doskonałą większość odbiorców. Gdzie jest haczyk?
7
Sony A6400 - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
13 Lut 2019
Następca modelu A6300 wprowadza usprawnienia, które na pewno docenią zaawansowani amatorzy i osoby szukające aparatu do nagrywania vlogów i filmów do internetu. Nadal jednak ustępuje on plasowanemu wyżej, a już dostępnemu od pewnego czasu modelowi A6500. Czy to więc pozycja, którą warto się zainteresować?
1
Kilka godzin z Panasonic Lumix S1 - pierwsze wnioski
1 Lut 2019
Podczas dorocznego Digital Imaging Seminar, Panasonic zdradził wreszcie pełną specyfikację swojej pierwszej pełnej klatki, a w ręce dziennikarzy powędrowały pierwsze egzemplarze modeli S1 i S1R...
7