Robo Kocan "Światło rzuca cień, który jest czarny jak ciemność"

W ramach Międzynarodowego Festiwalu Fotografii Kreacyjnej "inSPIRACJE'06" w Szczecinie prezentowana jest wystawa Robo Kocana. Słowackiego artystę od samego początku interesowało światło. Stosując długie czasy ekspozycji tworzy inscenizowany, fantastyczny świat.
Na ekspozycję w Szczecinie składają się fotografie Kocana pochodzące z trzech cykli: Cienie duchów (1998), Zdarzenia nocnej lampy (2003) i Żywoty starego gramofonu (2004).

fot. Robo Kocan "Zrodenie Pegasa"

Tak Robo Kocan wypowiada się o swoich pracach:

Jedną z form mojej twórczości jest fotografia inscenizowana, w której wykorzystuję jedynie istotę fotografii - Rysowanie światłem. Światło jest podstawą fotografii, tworzy całą istotę medium. Rysuje na światłoczułej warstwie filmu - tworzy utajony obraz, którego nie widać aż do momentu wywołania filmu. Zacząłem wpływać na światło i rysować jego źródłem światła, albo - inaczej mówiąc - to światło wykorzystując mnie zaczęło tworzyć pewne schematy: fikcyjną, wymarzoną krainę, florę i faunę osadzoną w realnym świecie przyrody, gór i pagórków.

fot. Robo Kocan "Anjeli a Démoni"

"Na początku tych zabaw" ze światłem nocne obrazy miasta, gdzie w centrum zdarzenia byłem ja sam. Zdarzenia stwarzam nie tylko dla siebie, lecz głównie dla ludzi, żeby zatrzymali się przy obrazkach i oderwali się od rzeczywistego świata, w którym na co dzień egzystują. Rzeczywisty świat zabija w nich fantazję, swoim rytmem przeszkadza w uwolnieniu się i zastanowieniu nad innymi sprawami... Moje obrazki miałyby pomóc uwolnić się i dlatego wkładam w nie wiele radości i humoru. Poprzez formę zabawy są w nich zakodowane liczne myśli - staram się mówić o przyrodzie, która powoli odchodzi i zastępuję ją era nauki, techniki i komputerów. Wchodzimy w nowy, elektroniczny świat wirtualnej rzeczywistości...

Mój świat jest połączony ze światem dziecięcych snów - wszystkie ruchy światłem, którym rysuję obrazy, są prymitywne, dziecinne, nierealne. Są to właśnie symbole zwierząt i kwiatów. Powoli zacząłem pracować ze szkicami, które nadają kształtom większe podobieństwo - zawsze jednak dominuje w nich świat fantazji dziecka...Są to inspiracje z dzieciństwa, z bajek - wielokrotnie walka dobra ze złem. W rzeczywistym świecie na razie owo zło jakoś zwycięża, w bajkach jest odwrotnie.


fot. Robo Kocan "Duchovia prérie"

Robo Kocan urodził się w 1968 roku w Popradzie. W 1996 roku ukończył studia w Wyższej Szkole Sztuki Plastycznej w Bratysławie (Katedra Sztuk Wizualnych i Fotografii). Odbył staże w Nottingham Trent University (Wielka Brytania, 1993) i w Ecóle Nationale des Beaux Arts w Dijon (Francja, 1993). Uczestniczył w programach: SPACES world artists program - Cleveland -OH (USA 2003) oraz CROSS ROADS - Glamorgan - Wels (GB 2004). W 1999 roku otrzymał nagrodę Młody Słowacki Plastyk. Obecnie mieszka i tworzy w Popradzie.


Więcej zdjęć Robo Kocana znajduje się na stronie internetowej: www.welcome.to/robo.kocan


Fotografie Robo Kocana prezentowane są w szczecińskiej Galerii Fotart (ul. Monte Cassino 5) od 2 kwietnia do 31 maja 2006 roku.


Wystawa eksponowana jest w ramach "inSPIRACJI'06" w Szczecinie.

Komentarze
Polecane artykuły
Panasonic Lumix S1 - test aparatu
6 Maj 2019
Lumix S1 to tańszy model z zaprezentowanego niedawno duetu pełnoklatkowych bezlusterkowców Panasonika. Z matrycą o mniejszej rozdzielczości, ale z bardziej rozwiniętym trybem filmowym, ma przyciągać szerokie rzesze profesjonalistów szukających uniwersalnego i niezawodnego body. Sprawdźmy, czy podstawowa pełna klatka Lumix ma szansę spełnić ich oczekiwania!
0
Canon EOS 250D - pierwsze wrażenia
10 Kwi 2019
EOS 250D to nowy reprezentant “najmniejszej lustrzankowej serii na rynku”, która łączy niewielkie gabaryty z przystępną ceną i możliwościami skrojonymi pod kątem początkujących fotografów i świadomych amatorów. Co skrywa przed nami najnowsza konstrukcja?
4
Panasonic Lumix S1R - test aparatu
9 Kwi 2019
Lumix S1R - jak twierdzi producent - ma być odpowiedzią na potrzeby wymagających profesjonalistów. Jednak czy tak jest w istocie i czy pierwsza pełna klatka Panasonic odbierze klientów konkurencji? Przekonajmy się!
12
Fujifilm GFX 50R - test aparatu
2 Kwi 2019
Najbardziej przystępny cenowo cyfrowy średni format z pewnością zwrócił uwagę tych, którym pełna klatka przestaje już wystarczać. Czy bardziej mobilna i kompaktowa wersja modelu 50S spełni oczekiwania wymagających zawodowców?
1