O wystawie Kusiaka w Galerii Obok ZPAF

Kilka dni temu w Galerii Obok na Placu Zamkowym 8 w Warszawie rozpoczęła się wystawa fotografii Stanisława Kusiaka zatytułowana "Znaki zapytania". Podczas warszawskiego wernisażu, niewielkich rozmiarów sala Galerii Obok zapełniła się po brzegi, a przybyli goście zaintrygowani pomysłem i techniką prac zagadywali artystę, który cierpliwie udzielał odpowiedzi na wielokrotnie powtarzające się pytania.

Wystawa jest debiutem Kusiaka w Warszawie. Wcześniej prezentowane w Galerii Obok zdjęcia eksponowano na indywidualnej wystawie podczas Miesiąca Fotografii w Krakowie w roku 2004.

na zdjęciu od lewe: Stanisław Kusiak, Anna Wolska, Andrzej Zygmuntowicz, fot. Karolina Kozyra


Głównym tematem prezentowanego cyklu fotografii - jak podaje kurator wystawy, Anna Wolska - jest człowiek wtopiony w martwą, nieprzyjazną materię, obarczony dominacją symboli, znaków, trudnych do zidentyfikowania przedmiotów, których staje się niewolnikiem. Autor mówi na ten temat, że fotografie te wyrażają jego obawy co do współczesnej cywilizacji, która stara się manipulować człowiekiem za pomocą wszelkich dostępnych środków. Dlatego prezentowany na zdjęciach człowiek jest nagi, bezbronny, wtopiony w materię, przytłoczony dominacją symboli, znaków, dziwnych przedmiotów, za którymi skrywa swoją twarz, stając się jednocześnie ich niewolnikiem. Prace te, jak twierdził autor, pozwalają mu nawiązać kontakt z samym sobą, gdyż w procesie twórczym "dopuszcza do głosu" własną podświadomość.

Wszystkie zdjęcia zostały wykonane aparatem średnioformatowym Pentacon Six, na filmach czarno-białych Ilford i Foma o czułościach od ISO100 do ISO400. Do powiększeń wykorzystano papier barytowy i wielokontrastowy, przycinany do formatu 30x30 cm. Kusiak bez obaw ingeruje w tworzenie obrazu. Bardzo plastycznie traktuje negatyw - bez wahania rzeźbiąc na nim, stawiając kreski, plamy i rysy. Wykonując powiększenia, pozostawia w kadrze elementy perforacji. Dzięki temu zabiegowi, widzimy, że fotografia powstała metodą tradycyjną, nie zaś poprzez cyfrową obróbkę, jak można byłoby się domyślać. Na cykl wystawy składa się 17 prac. Wykonane w solidnej, tradycyjnej technice fotografii czarno-białej nie pozostawiają wątpliwości co do swojego artystycznego statusu - jak pisze w katalogu wystawy Jan Gomoła z Tarnowa - nie tylko dzięki bezbłędnemu warsztatowi Autora, ale przede wszystkim poprzez swoje przesłanie, treści które niosą (...) i nienaganną formę, związaną ze świadomym wykorzystaniem zasad kompozycji i pewnego rodzaju symboliki, połączoną z twórczym wykorzystaniem techniki fotomontażu.


Fotografie Staszka Kusiaka można oglądać do 31 marca 2006 roku w Galerii Obok ZPAF przy Placu Zamkowym 8.

 
Komentarze
Polecane artykuły
Fujifilm X-T3 - test aparatu
14 Lis 2018
Najnowszy bezlusterkowiec Fujifilm pretenduje do miana króla segmentu APS-C i jednego z najbardziej uniwersalnych aparatów w ogóle. Sprawdzamy, na co go stać.
12
Nikon Z7 - test aparatu
6 Lis 2018
Nikon Z7 to pierwszy pełnoklatkowy bezlusterkowiec japońskiego producenta. Czy nowy aparat z 45-megapikselową, stabilizowaną matrycą dorówna jakością cenionym lustrzankom Nikona? Czy jest godną konkurencją dla aparatów z serii Sony A7? Sprawdźmy.
17
Samyang AF 14 mm f/2.8 EF - test obiektywu
26 Paź 2018
Czy Samyang AF 14 mm f/2.8 EF okaże się „idealnym partnerem do podróży“ i sprosta oczekiwaniom wymagających fotografów? Producent nie ma co do tego wątpliwości. Postanowiliśmy więc sprawdzić w praktyce możliwości nowej ultraszerokokątnej stałki z mocowaniem Canon EF.
5
Samyang AF 14 mm f/2.8 EF - zdjęcia przykładowe
22 Paź 2018
Ciekawi, jak w praktyce sprawdza się najnowsza konstrukcja Samyanga z mocowaniem Canon EF? Zobaczcie zdjęcia przykładowe wykonane najnowszym modelem AF 14 mm f/2.8 EF. Czy okaże się on "czarnym koniem" w segmencie ultraszerokokątnych szkieł?
0