"Warszawiacy" Bartłomieja Zaranka w krakowskiej Barace

Wernisażem, w czwartek, 16 marca o godzinie 20., w galerii klubu Baraka, rozpocznie się krakowska prezentacja projektu "Warszawiacy" Bartłomieja Zaranka. Jest to niecodzienny portret znanych, a jednak ciągle obcych mieszkańców stolicy. Autor przybliża nam mieszkających tu od lat Wietnamczyków.
fot. Bartłomiej Zaranek

Wietnamczycy, a tak naprawdę Azjaci - bo któż z nas podjąć się kiedykolwiek studiów na różnicami w fizjonomii Koreańczyków, Wietnamczyków i Chińczyków - mieszkają nad Wisłą od lat. Na tyle długo by mówić już o dwóch pokoleniach. Niektórzy z bohaterów zdjęć Zaranka urodzili się w Polsce, chodzili do polskich szkół i mówią po polsku nie gorzej niż "rdzenni" Polacy. A mimo wszystko ciągle traktujemy ich jak obcych. Czy słusznie?

Autor cyklu "Warszawiacy" próbuje obalić mit "Azjaty niezintegrowanego". Za pomocą zdjęć i krótkich notek biograficznych udowadnia, że są to pełnoprawni mieszkańcy stolicy. Często o znacznie dłuższej historii niż wielu spośród przybyłych tu w ostatnich latach nowych mieszkańców. To w warstwie podstawowej. Znacznie ważniejsza jest jednak próba przypomnienia nam, że Warszawa była niegdyś miastem wielokulturowym. I tolerancyjnym. Mam nadzieję, że jest małym krokiem na drodze do powrotu dobrych czasów, kiedy "inny" nie znaczył "obcy". mówi autor. W tych trudnych dla krzewienia tolerancji czasach jest to krok bardzo potrzebny.

fot. Bartłomiej Zaranek


Autor o wystawie

Chciałbym podzielić się moją pasją poznawania ludzi.
Ona była pretekstem do rozpoczęcia pracy nad projektem. Narzędziem, które pozwala mi ją realizować, jest fotografia. Prosta, niewydumana w formie, gdyż nie jest celem sama w sobie, ale środkiem do przedstawienia człowieka. Zabiegi formalne, "podnoszące" atrakcyjność fotografii, tak naprawdę oddalają nas od fotografowanej osoby. Sprawiają, że fotograf i jego zdjęcia dominują nad bohaterem fotografii. Tego staram się unikać. Fotografując Wietnamczyków skupiłem się na prawdziwości w wymiarze ludzkim, czasem celowo pozbawiając zdjęcie kontekstu, takiego jak sytuacja polityczna, społeczna, status materialny, czy miejsce pracy fotografowanej osoby. Wtedy naprawdę spotykałem się z człowiekiem.
Jeszcze całkiem niedawno, przed drugą wojną światową, Warszawa była miastem wielokulturowym. Obok siebie żyli ludzie mówiący różnymi językami, modlący się w różnych świątyniach. Inni, ale nie obcy.Tworzyli barwną społeczność, której siłą była właśnie różnorodność. Niestety tamte czasy minęły. Obecnie reakcją na odmienność jest najczęściej obawa, uprzedzenia, niechęć do poznania drugiego człowieka.
Stereotypy zastąpiły wiedzę i wykrzywiły rzeczywistość.
Projekt Warszawiacy jest próbą odnalezienia klimatu dawnej Warszawy. Mam nadzieję, że jest małym krokiem na drodze do powrotu dobrych czasów, kiedy "inny" nie znaczył "obcy".

Bartłomiej Zaranek.



Bartłomiej Zaranek (1971) ur. w Warszawie
Ukończył Wydział Dziennikarstwa na UW
Od 1997 roku zawodowo zajmuje się fotografią.


"Wraszawiacy", Galeria Klubu BARAKA
róg Placu Nowego i ul. Warszauera
wystawa czynna od 16 marca do 26 kwietnia 2006 r.
wernisaż: 16 marca, godz. 20.
słowa kluczowe:
Komentarze
Polecane artykuły
Panasonic Lumix S1 - test aparatu
6 Maj 2019
Lumix S1 to tańszy model z zaprezentowanego niedawno duetu pełnoklatkowych bezlusterkowców Panasonika. Z matrycą o mniejszej rozdzielczości, ale z bardziej rozwiniętym trybem filmowym, ma przyciągać szerokie rzesze profesjonalistów szukających uniwersalnego i niezawodnego body. Sprawdźmy, czy podstawowa pełna klatka Lumix ma szansę spełnić ich oczekiwania!
0
Canon EOS 250D - pierwsze wrażenia
10 Kwi 2019
EOS 250D to nowy reprezentant “najmniejszej lustrzankowej serii na rynku”, która łączy niewielkie gabaryty z przystępną ceną i możliwościami skrojonymi pod kątem początkujących fotografów i świadomych amatorów. Co skrywa przed nami najnowsza konstrukcja?
10
Panasonic Lumix S1R - test aparatu
9 Kwi 2019
Lumix S1R - jak twierdzi producent - ma być odpowiedzią na potrzeby wymagających profesjonalistów. Jednak czy tak jest w istocie i czy pierwsza pełna klatka Panasonic odbierze klientów konkurencji? Przekonajmy się!
12
Fujifilm GFX 50R - test aparatu
2 Kwi 2019
Najbardziej przystępny cenowo cyfrowy średni format z pewnością zwrócił uwagę tych, którym pełna klatka przestaje już wystarczać. Czy bardziej mobilna i kompaktowa wersja modelu 50S spełni oczekiwania wymagających zawodowców?
1