Anna Imiela "Nie lubię siebie na zdjęciach"

0
Marta Majewska
4 Luty 2006
Artykuł na: 4-5 minut
10 lutego w poznańskiej Galerii Ego rozpocznie się wystawa fotografii Anny Imieli "Nie lubię siebie na zdjęciach". Absolwentka Wydziału Komunikacji Multimedialnej poznańskiej ASP poprzez rezygnację z ostrości, odciąga nas od potrzeby identyfikacji bohaterek swoich fotografii i sprawia, że być może polubią one "siebie na zdjęciach".
Jak pisze Anna Imiela :" Tematem przewodnim moich prac jest autoportret. Fotografowanie jest dla mnie rodzajem autoterapii, robię to, aby poczuć się lepiej. Fotografia jest dla mnie wynikiem eksperymentów z emocjami, które są reakcją na banalność i traumatyczność dnia codziennego."

fot. Anna Imiela "Nie lubię siebie na zdjęciach"

Słowa autorki uzupełnia Tomasz Dobiszewski, pisząc o wystawie:

W cyklu Nie lubię siebie na zdjęciach Anna Imiela zdejmuje powierzchnie z portretowanych osób, po to aby odciągnąć nas od potrzeby identyfikacji. Ich nieosiągalność sprawia, że nie możemy ich uchwycić, zabrać, zawłaszczyć, są przez to słabiej definiowalne. Stają się śladem, którego nie jesteśmy w stanie wyłowić, dzięki czemu wymykają się naszemu wzrokowemu poznaniu. Widzenie staje się płynne, następują zatarcia, a nasze oko szuka tego co może być, ale i nie musi. Świadoma rezygnacja ze środków fotograficznych, ostrości, dosłowności nadaje tym pracom plastyczny dystans. Identyfikacja, która wydaję się być w zasięgu ręki, oddala się szybko w miarę narastania niepewności co do przedstawienia prezentowanych postaci, które zniewolone idealizmem piękna i atrakcyjności prezentowanym przez massmedia, chowają się, uciekają. Anna Imiela porusza dość ważną kwestię społeczną - problem własnej tożsamości, problem świadomości swoich twarzy, których posiadacze się wstydzą, z którymi nie chcą się pogodzić i które chcą odrzucić jako niezgodne z panującymi ideałami. Autorka wciąga nas w swego rodzaju grę.

fot. Anna Imiela "Nie lubię siebie na zdjęciach"

Ona jest twórcą tych obrazów, ona jest fotografem zawłaszczającym wizerunki zarejestrowanych osób, ale tak naprawdę władzę nad informacją, odbiorem, mają osoby przez nią sportretowane. To one swoim własnoręcznym podpisem kierują naszą uwagą, prowadzą w kierunku "odkodowania" fotografii. Podpis, kulturowy znak identyfikacji ciała, ma ujawnić to czego nie widać, jednak tylko w teorii. W rzeczywistości żadnych defektów nie widzimy, pozostają one tylko w naszych domysłach. Zamiast ich wizualizacji, owy podpis zaprasza nas na spotkanie z indywidualnymi fobiami, których i tak ze względu na rozmyte twarze nie jesteśmy w stanie przypisać konkretnym osobom. Dzięki temu nabierają one uniwersalizmu, stają się głosem ogółu. Anna Imiela przykrywając, odsłania problemy istniejące w świecie wyidealizowanych portretów kobiet, ujawnia wstyd poprzez ich zakrywanie. Tymczasem obraz, wyparty przez tekst, pozostaje jakby osamotniony, obrany, a jednocześnie rozmazujący ogólne poczucie realności i powodujący naszą zgodę na halucynacje.
(Tomasz Dobiszewski)

fot. Anna Imiela "Nie lubię siebie na zdjęciach"

Wystawa rozpocznie się już w piątek, 10 lutego w poznańskiej Galerii Ego, mieszczącej się przy ulicy, Wrocławskiej 19. Ekspozycja potrwa do końca lutego.

Komentarze
Więcej w kategorii: Wydarzenia
Artysta w fazie tworzenia – wystawa zdjęć Mikołaja Smoczyńskiego w MOCAK-u
Artysta w fazie tworzenia – wystawa zdjęć Mikołaja Smoczyńskiego w MOCAK-u
Malarz, rysownik, performer, tworzył też obiekty i instalacje, fotografując wykreowaną przez siebie rzeczywistość. W 10. rocznicę śmierci Mikołaja Smoczyńskiego będziemy mieli możliwość...
0
0
Rusza zimowy cashback Fujifilm - można oszczędzić nawet 1720 zł
Rusza zimowy cashback Fujifilm - można oszczędzić nawet 1720 zł
Jesień i początek zimy będzie doskonałym czasem na zakup aparatów i obiektywów Fujifilm. W ramach najnowszej promocji cashback możemy otrzymać zwrot części pieniędzy wydanych na aparat.  W akcji...
4
0
Psychologia 550-latki według Wojtka Wieteski – wernisaż wystawy Lola van der W.
Psychologia 550-latki według Wojtka Wieteski – wernisaż wystawy Lola van der W.
Punktem wyjścia dla cyklu fotografii Lola van der W. jest fascynacja jednym z najbardziej tajemniczych obrazów w historii sztuki – Portretem Damy autorstwa Rogiera van der Weydena z 1460 roku....
24
0