"Łódź Fabryczna" Radosława Wojnara w Luksferze

Radosław Wojnar postanowił zrealizować cykl, który odda niepowtarzalny klimat Łodzi, decydując się na zastosowanie multiekspozycji. W efekcie powstał ciekawy materiał, który możemy podziwiać na wystawie "Łódź Fabryczna" w Galerii Luksfera do 29 stycznia 2006 roku.
W Galerii Luksfera rozpoczęła się nowa wystawa Radosława Wojnara "Łódź Fabryczna". Autor zafascynował się bohaterką nowego cyklu fotografii jeszcze podczas studiów na łódzkiej filmówce. Już po ich ukończeniu postanowił zrealizować cykl, który odda niepowtarzalny klimat miasta, decydując się na zastosowanie multiekspozycji. W efekcie powstał ciekawy materiał, który możemy podziwiać na wystawie w Galerii Luksfera do 29 stycznia 2006 roku.

Radosław Wojnar opowiada o swoim nowym cyklu, jego genezie i o samej Łodzi: Łódź, szczególnie jej główna, "fabryczna" część, jest dla mnie miejscem o niepowtarzalnym charakterze. Podczas studiów wielokrotnie odwiedzałem i obserwowałem to miasto. Nieodłącznie towarzyszyło mi wtedy poczucie jego wyjątkowości, szczególnej aury, swoistego rodzaju wahania; niemożliwe-możliwe. Za każdym razem odnajdywałem w nim jakiś rodzaj nierealności, który prawdopodobnie bierze się z spotkania, przenikania, czy wręcz zderzenia tego, co było i tego co jest; starego i nowego, sensownego i absurdalnego, zrozumiałego i niepojętego.

fot. Radosław Wojnar "Łódź Fabryczna"

Każde z miast składa się z wielu warstw, każda historia zostawia w nim swój ślad, zmienna i znamienna jest skala i trwałość tych śladów. Odmienność Łodzi wynika dla mnie z ich niesamowitego przemieszania i z faktu, że na przekór niszczącej działalności czasu i ludzi, znaki te, nawet najmniejsze, pozostają widoczne. Razem tworzą przestrzeń, która mimo, że jest dziełem człowieka, wykazuje znamiona niezależnego istnienia. W Łodzi szczególnie często przypomina mi się zdanie wypowiedziane przez Franciszka Starowieyskiego - "człowiek jest epizodem w życiu przedmiotów".

fot. Radosław Wojnar "Łódź Fabryczna"

Fotografować Łódź zacząłem jednak dopiero po ukończeniu studiów. Skończyły się regularne przyjazdy do Łodzi, a jednak pozostał we mnie niedosyt obrazu miasta, które zawsze mnie intrygowało i przyciągało. Jednak w pierwszych, tak zwanych "czystych" fotografiach, prostej rejestracji, czegoś mi brakowało, czegoś więcej niż tylko powierzchnia rzeczy. Tego, co niewidoczne, niejednoznaczne, czegoś, co będzie jak Łódź sama - mieszaniną celowości i przypadku, przenikaniem wielu warstw. Ta myśl podpowiedziała mi sposób pracy - postanowiłem każdą klatkę filmu naświetlać dwa razy, eksponować dwa różne, kolejne widoki. Mogłem tylko domyślać się jaki obraz stworzą ostatecznie, wypadkową oczekiwań i wyobrażeń - obraz myślowy, a może zmyślony?

Jest w świecie arabskim pojęcie "baraka" - aury, którą zyskują przedmioty przez długotrwałe użytkowanie. Łódź jest dla mnie miejscem obdarzonym taką aurą, przestrzenią gdzie by dotknąć przeszłość i wystarczy uważnie spojrzeć, zobaczyć tuż pod powierzchnią historię pokoleń, miejsca wytarte przez rzekę istnień.


Wystawa czynna jest w Galerii Luksfera (ul. Ząbkowska 27/31, na terenie Warszawskiej Wytwórni Wódek "Koneser") od 11 do 29 stycznia 2006 roku.

Komentarze
Polecane artykuły
Panasonic Lumix S1 - test aparatu
6 Maj 2019
Lumix S1 to tańszy model z zaprezentowanego niedawno duetu pełnoklatkowych bezlusterkowców Panasonika. Z matrycą o mniejszej rozdzielczości, ale z bardziej rozwiniętym trybem filmowym, ma przyciągać szerokie rzesze profesjonalistów szukających uniwersalnego i niezawodnego body. Sprawdźmy, czy podstawowa pełna klatka Lumix ma szansę spełnić ich oczekiwania!
0
Canon EOS 250D - pierwsze wrażenia
10 Kwi 2019
EOS 250D to nowy reprezentant “najmniejszej lustrzankowej serii na rynku”, która łączy niewielkie gabaryty z przystępną ceną i możliwościami skrojonymi pod kątem początkujących fotografów i świadomych amatorów. Co skrywa przed nami najnowsza konstrukcja?
3
Panasonic Lumix S1R - test aparatu
9 Kwi 2019
Lumix S1R - jak twierdzi producent - ma być odpowiedzią na potrzeby wymagających profesjonalistów. Jednak czy tak jest w istocie i czy pierwsza pełna klatka Panasonic odbierze klientów konkurencji? Przekonajmy się!
12
Fujifilm GFX 50R - test aparatu
2 Kwi 2019
Najbardziej przystępny cenowo cyfrowy średni format z pewnością zwrócił uwagę tych, którym pełna klatka przestaje już wystarczać. Czy bardziej mobilna i kompaktowa wersja modelu 50S spełni oczekiwania wymagających zawodowców?
1