Fotografie weteranów ulic

Toruń: Wystawa fotografii Jacka Chmielewskiego, eksponowana w warsztacie samochodowym, jest efektem powstającej od dosyć dawna serii zdjęć samochodów - weteranów ulic.
Wystawa fotografii Jacka Chmielewskiego jest efektem powstającej od dosyć dawna serii zdjęć samochodów - weteranów ulic.

Škoda 1000MB, fot. J. Chmielewski

Motoryzacja fascynowała autora fotografii wiele lat temu, dlatego samochody, których zdjęcia będzie można obejrzeć na wystawie, są raczej weteranami ulic, niż rynkowymi nowościami. Pojazdy te były głównie produkowane w krajach socjalistycznych na zachodnich licencjach, choć zdarzają się zabytki z zachodu. Na wystawie zobaczymy więc Fiata 125, 128 (Zastava), Renault 12 (Dacia), Skodę MB1000, Skodę Rapid (ze wsparciem Volkswagena), Renault 5 oraz pewien amerykański wóz którego zdjęcie zostało przywiezione specjalnie na wystawę z Nowego Jorku przez Sebastiana Olszewskiego. Wszystkie auta fotografowane były celowo w pionowym kadrze, aby w dolnej części zdjęcia umieścić anegdoty. Nie było chyba lepszego miejsca do ekspozycji niż warsztat mechaniki pojazdowej Michała Lewandowskiego - kolegi autora zdjęć. Jutro, przed godziną 18-tą, po skończeniu prac przy samochodach, warsztat chwilowo zamieni się w galerię fotografii. Nie wiadomo jeszcze do kiedy zdjęcia będą eksponowane.

Poniżej prezentujemy kilka zdjęć oraz opisów weteranów ulic.

Sportowe coupe: Datsun Cherry, fot. J. Chmielewski

"Zasłużona emerytura". Japońskie samochody są trwałe i niezawodne. Te starsze miały swój specyficzny, zawsze odrębny charakter. Nie zawsze były najładniejsze. Ta perła z lamusa to sportowe coupe Datsun Cherry, który stoi na jednej z bocznych ulic i chyba już nie jeździ. Firma Datsun nie istnieje od około dwudziestu lat, stąd być może trudno dziś już o części zamienne do tego autka. Korea i Chiny przejmują często produkcję wysłużonych aut japońskich. Stare Suzuki z połowy lat 80-tych to popularny u nas Daewoo Tico, a Mazda 121 z 1983 roku sprzedawana jest jako Kia Pride.

włoski Fiat 128 w jugosłowiańskiej wersji: Zastava, fot. J. Chmielewski

"Koło zapasowe w silniku". To piękne pomarańczowe autko służy już właścicielowi z powodzeniem od dwudziestu lat. Jest to kolejny przykład licznych licencji których udzielił Fiat krajom bloku komunistycznego. Włoski Fiat 128 był bardzo udanym samochodem, a w prezentowanej jugosławiańskiej Zastawie korzystnie zmieniono tył, dzięki czemu wygodniejszy jest dostęp do dużego bagażnika. W dodatku koło zapasowe mieści się pod klapą silnika. Bardzo zresztą udanego - ten sam silnik 1,1 litra napędza dziś podstawową wersję Fiata Sieny!

Wystawa prezentowana jest w warsztacie mechaniki pojazdowej Michała
Lewandowskiego w Toruniu, ul. Matejki (między wieżowcem Matejki 61 a pawilonem ze sklepami).

 
Komentarze
Polecane artykuły
Fujifilm X-T3 - test aparatu
14 Lis 2018
Najnowszy bezlusterkowiec Fujifilm pretenduje do miana króla segmentu APS-C i jednego z najbardziej uniwersalnych aparatów w ogóle. Sprawdzamy, na co go stać.
12
Nikon Z7 - test aparatu
6 Lis 2018
Nikon Z7 to pierwszy pełnoklatkowy bezlusterkowiec japońskiego producenta. Czy nowy aparat z 45-megapikselową, stabilizowaną matrycą dorówna jakością cenionym lustrzankom Nikona? Czy jest godną konkurencją dla aparatów z serii Sony A7? Sprawdźmy.
17
Samyang AF 14 mm f/2.8 EF - test obiektywu
26 Paź 2018
Czy Samyang AF 14 mm f/2.8 EF okaże się „idealnym partnerem do podróży“ i sprosta oczekiwaniom wymagających fotografów? Producent nie ma co do tego wątpliwości. Postanowiliśmy więc sprawdzić w praktyce możliwości nowej ultraszerokokątnej stałki z mocowaniem Canon EF.
5
Samyang AF 14 mm f/2.8 EF - zdjęcia przykładowe
22 Paź 2018
Ciekawi, jak w praktyce sprawdza się najnowsza konstrukcja Samyanga z mocowaniem Canon EF? Zobaczcie zdjęcia przykładowe wykonane najnowszym modelem AF 14 mm f/2.8 EF. Czy okaże się on "czarnym koniem" w segmencie ultraszerokokątnych szkieł?
0