Fotografie weteranów ulic

Toruń: Wystawa fotografii Jacka Chmielewskiego, eksponowana w warsztacie samochodowym, jest efektem powstającej od dosyć dawna serii zdjęć samochodów - weteranów ulic.
Wystawa fotografii Jacka Chmielewskiego jest efektem powstającej od dosyć dawna serii zdjęć samochodów - weteranów ulic.

Škoda 1000MB, fot. J. Chmielewski

Motoryzacja fascynowała autora fotografii wiele lat temu, dlatego samochody, których zdjęcia będzie można obejrzeć na wystawie, są raczej weteranami ulic, niż rynkowymi nowościami. Pojazdy te były głównie produkowane w krajach socjalistycznych na zachodnich licencjach, choć zdarzają się zabytki z zachodu. Na wystawie zobaczymy więc Fiata 125, 128 (Zastava), Renault 12 (Dacia), Skodę MB1000, Skodę Rapid (ze wsparciem Volkswagena), Renault 5 oraz pewien amerykański wóz którego zdjęcie zostało przywiezione specjalnie na wystawę z Nowego Jorku przez Sebastiana Olszewskiego. Wszystkie auta fotografowane były celowo w pionowym kadrze, aby w dolnej części zdjęcia umieścić anegdoty. Nie było chyba lepszego miejsca do ekspozycji niż warsztat mechaniki pojazdowej Michała Lewandowskiego - kolegi autora zdjęć. Jutro, przed godziną 18-tą, po skończeniu prac przy samochodach, warsztat chwilowo zamieni się w galerię fotografii. Nie wiadomo jeszcze do kiedy zdjęcia będą eksponowane.

Poniżej prezentujemy kilka zdjęć oraz opisów weteranów ulic.

Sportowe coupe: Datsun Cherry, fot. J. Chmielewski

"Zasłużona emerytura". Japońskie samochody są trwałe i niezawodne. Te starsze miały swój specyficzny, zawsze odrębny charakter. Nie zawsze były najładniejsze. Ta perła z lamusa to sportowe coupe Datsun Cherry, który stoi na jednej z bocznych ulic i chyba już nie jeździ. Firma Datsun nie istnieje od około dwudziestu lat, stąd być może trudno dziś już o części zamienne do tego autka. Korea i Chiny przejmują często produkcję wysłużonych aut japońskich. Stare Suzuki z połowy lat 80-tych to popularny u nas Daewoo Tico, a Mazda 121 z 1983 roku sprzedawana jest jako Kia Pride.

włoski Fiat 128 w jugosłowiańskiej wersji: Zastava, fot. J. Chmielewski

"Koło zapasowe w silniku". To piękne pomarańczowe autko służy już właścicielowi z powodzeniem od dwudziestu lat. Jest to kolejny przykład licznych licencji których udzielił Fiat krajom bloku komunistycznego. Włoski Fiat 128 był bardzo udanym samochodem, a w prezentowanej jugosławiańskiej Zastawie korzystnie zmieniono tył, dzięki czemu wygodniejszy jest dostęp do dużego bagażnika. W dodatku koło zapasowe mieści się pod klapą silnika. Bardzo zresztą udanego - ten sam silnik 1,1 litra napędza dziś podstawową wersję Fiata Sieny!

Wystawa prezentowana jest w warsztacie mechaniki pojazdowej Michała
Lewandowskiego w Toruniu, ul. Matejki (między wieżowcem Matejki 61 a pawilonem ze sklepami).

Komentarze
Polecane artykuły
Tokina FíRIN 20 mm f/2 FE AF - zdjęcia przykładowe
8 Sty 2019
Zaawansowana optyka z wyrazistym i kontrastowym obrazem oraz ultraszybki autofokus współpracujący z systemem Sony Fast Hybrid AF - to główne cechy Tokiny FíRIN 20 mm f/2 FE AF. Zobaczcie, jak stałka poradziła sobie w praktyce.
0
Tamron SP 15-30 mm f/2.8 Di VC USD G2 - test obiektywu
31 Gru 2018
Dziś sprawdzamy czy druga odsłona Tamrona SP 15-30 mm f/2.8 Di VC USD G2 to krok w dobrą stronę i faktyczny konkurent systemowych odpowiedników. Producent zapewnia, ze zmiany są zauważalne, a my przyglądamy się im bliżej.
1
Tamron SP 15-30 mm f/2.8 Di VC USD G2 - zdjęcia przykładowe
21 Gru 2018
Po 4 latach Tamron pokazał aktualizację obiektywu 15-30 mm, który szczególnie spodobać może się fotografom krajobrazu, architektury i wnętrz. Otrzymujemy lepszą optykę, szybszy autofokus i bardziej wydajną stabilizację, w tej samej cenie co wcześniej. Zobaczcie, jak sprawdza się w praktyce.
0
Nikon Z6 - test aparatu
18 Gru 2018
Sprawdziliśmy czy Nikon Z6 jest w stanie dorównać świetnemu bezlusterkowcowi Sony A7 III.
2
zamknij X
Plebiscyt 2018
Zagłosuj
Na najlepsze produkty i wydarzenia roku 2018
Głosuj!