Fotografie weteranów ulic

Autor: Marta Majewska

27 Czerwiec 2002
Artykuł na: 4-5 minut
Toruń: Wystawa fotografii Jacka Chmielewskiego, eksponowana w warsztacie samochodowym, jest efektem powstającej od dosyć dawna serii zdjęć samochodów - weteranów ulic.

Wystawa fotografii Jacka Chmielewskiego jest efektem powstającej od dosyć dawna serii zdjęć samochodów - weteranów ulic.

Škoda 1000MB, fot. J. Chmielewski

Motoryzacja fascynowała autora fotografii wiele lat temu, dlatego samochody, których zdjęcia będzie można obejrzeć na wystawie, są raczej weteranami ulic, niż rynkowymi nowościami. Pojazdy te były głównie produkowane w krajach socjalistycznych na zachodnich licencjach, choć zdarzają się zabytki z zachodu. Na wystawie zobaczymy więc Fiata 125, 128 (Zastava), Renault 12 (Dacia), Skodę MB1000, Skodę Rapid (ze wsparciem Volkswagena), Renault 5 oraz pewien amerykański wóz którego zdjęcie zostało przywiezione specjalnie na wystawę z Nowego Jorku przez Sebastiana Olszewskiego. Wszystkie auta fotografowane były celowo w pionowym kadrze, aby w dolnej części zdjęcia umieścić anegdoty. Nie było chyba lepszego miejsca do ekspozycji niż warsztat mechaniki pojazdowej Michała Lewandowskiego - kolegi autora zdjęć. Jutro, przed godziną 18-tą, po skończeniu prac przy samochodach, warsztat chwilowo zamieni się w galerię fotografii. Nie wiadomo jeszcze do kiedy zdjęcia będą eksponowane.

Poniżej prezentujemy kilka zdjęć oraz opisów weteranów ulic.

Sportowe coupe: Datsun Cherry, fot. J. Chmielewski

"Zasłużona emerytura". Japońskie samochody są trwałe i niezawodne. Te starsze miały swój specyficzny, zawsze odrębny charakter. Nie zawsze były najładniejsze. Ta perła z lamusa to sportowe coupe Datsun Cherry, który stoi na jednej z bocznych ulic i chyba już nie jeździ. Firma Datsun nie istnieje od około dwudziestu lat, stąd być może trudno dziś już o części zamienne do tego autka. Korea i Chiny przejmują często produkcję wysłużonych aut japońskich. Stare Suzuki z połowy lat 80-tych to popularny u nas Daewoo Tico, a Mazda 121 z 1983 roku sprzedawana jest jako Kia Pride.

włoski Fiat 128 w jugosłowiańskiej wersji: Zastava, fot. J. Chmielewski

"Koło zapasowe w silniku". To piękne pomarańczowe autko służy już właścicielowi z powodzeniem od dwudziestu lat. Jest to kolejny przykład licznych licencji których udzielił Fiat krajom bloku komunistycznego. Włoski Fiat 128 był bardzo udanym samochodem, a w prezentowanej jugosławiańskiej Zastawie korzystnie zmieniono tył, dzięki czemu wygodniejszy jest dostęp do dużego bagażnika. W dodatku koło zapasowe mieści się pod klapą silnika. Bardzo zresztą udanego - ten sam silnik 1,1 litra napędza dziś podstawową wersję Fiata Sieny!

Wystawa prezentowana jest w warsztacie mechaniki pojazdowej Michała
Lewandowskiego w Toruniu, ul. Matejki (między wieżowcem Matejki 61 a pawilonem ze sklepami).

Skopiuj link
Komentarze
Więcej w kategorii: Wydarzenia
Transformacja i uwalnianie - nadchodzi Fotofestiwal 2024
Transformacja i uwalnianie - nadchodzi Fotofestiwal 2024
Premiery polskich projektów, zdjęcia międzynarodowych gwiazd fotografii, najciekawsze tematy fotograficzne sezonu i prace młodych twórców - Fotofestiwal ogłosił program blisko...
7
Konkursy foto i wideo z okazji Festiwalu Fotoforma 2024
Konkursy foto i wideo z okazji Festiwalu Fotoforma 2024
Nadchodzi II edycja Festiwalu Fotoforma! Już 13 i 14 czerwca 2024 r. to wyjątkowe wydarzenie ponownie zagości na PGE Stadionie Narodowym w Warszawie. 2 dni inspiracji i edukacji,...
10
To jeden z najciekawszych polskich festiwali. "Północ" tematem przewodnim 10. edycji W Ramach Sopotu
To jeden z najciekawszych polskich festiwali. "Północ" tematem przewodnim 10. edycji W Ramach Sopotu
Jubileuszowa 10. edycja Festiwalu Fotografii w Ramach Sopotu rozpoczyna się we wrześniu, natomiast już 8 kwietnia do Sopotu przyjeżdżają tegoroczni rezydenci: Jacek Poremba, Antonina...
4