Fotografie weteranów ulic

Toruń: Wystawa fotografii Jacka Chmielewskiego, eksponowana w warsztacie samochodowym, jest efektem powstającej od dosyć dawna serii zdjęć samochodów - weteranów ulic.
Wystawa fotografii Jacka Chmielewskiego jest efektem powstającej od dosyć dawna serii zdjęć samochodów - weteranów ulic.

Škoda 1000MB, fot. J. Chmielewski

Motoryzacja fascynowała autora fotografii wiele lat temu, dlatego samochody, których zdjęcia będzie można obejrzeć na wystawie, są raczej weteranami ulic, niż rynkowymi nowościami. Pojazdy te były głównie produkowane w krajach socjalistycznych na zachodnich licencjach, choć zdarzają się zabytki z zachodu. Na wystawie zobaczymy więc Fiata 125, 128 (Zastava), Renault 12 (Dacia), Skodę MB1000, Skodę Rapid (ze wsparciem Volkswagena), Renault 5 oraz pewien amerykański wóz którego zdjęcie zostało przywiezione specjalnie na wystawę z Nowego Jorku przez Sebastiana Olszewskiego. Wszystkie auta fotografowane były celowo w pionowym kadrze, aby w dolnej części zdjęcia umieścić anegdoty. Nie było chyba lepszego miejsca do ekspozycji niż warsztat mechaniki pojazdowej Michała Lewandowskiego - kolegi autora zdjęć. Jutro, przed godziną 18-tą, po skończeniu prac przy samochodach, warsztat chwilowo zamieni się w galerię fotografii. Nie wiadomo jeszcze do kiedy zdjęcia będą eksponowane.

Poniżej prezentujemy kilka zdjęć oraz opisów weteranów ulic.

Sportowe coupe: Datsun Cherry, fot. J. Chmielewski

"Zasłużona emerytura". Japońskie samochody są trwałe i niezawodne. Te starsze miały swój specyficzny, zawsze odrębny charakter. Nie zawsze były najładniejsze. Ta perła z lamusa to sportowe coupe Datsun Cherry, który stoi na jednej z bocznych ulic i chyba już nie jeździ. Firma Datsun nie istnieje od około dwudziestu lat, stąd być może trudno dziś już o części zamienne do tego autka. Korea i Chiny przejmują często produkcję wysłużonych aut japońskich. Stare Suzuki z połowy lat 80-tych to popularny u nas Daewoo Tico, a Mazda 121 z 1983 roku sprzedawana jest jako Kia Pride.

włoski Fiat 128 w jugosłowiańskiej wersji: Zastava, fot. J. Chmielewski

"Koło zapasowe w silniku". To piękne pomarańczowe autko służy już właścicielowi z powodzeniem od dwudziestu lat. Jest to kolejny przykład licznych licencji których udzielił Fiat krajom bloku komunistycznego. Włoski Fiat 128 był bardzo udanym samochodem, a w prezentowanej jugosławiańskiej Zastawie korzystnie zmieniono tył, dzięki czemu wygodniejszy jest dostęp do dużego bagażnika. W dodatku koło zapasowe mieści się pod klapą silnika. Bardzo zresztą udanego - ten sam silnik 1,1 litra napędza dziś podstawową wersję Fiata Sieny!

Wystawa prezentowana jest w warsztacie mechaniki pojazdowej Michała
Lewandowskiego w Toruniu, ul. Matejki (między wieżowcem Matejki 61 a pawilonem ze sklepami).

 
Komentarze
Polecane artykuły
Sony 24 mm f/1.4 GM - zdjęcia przykładowe
20 Wrz 2018
Ciekawi jak w praktyce spisuje się Sony 24 mm f/1.4 GM? Podczas światowej premiery spędziliśmy kilka chwil z najnowszym szerokokątnym reprezentantem serii G Master. Zobaczcie zdjęcia przykładowe, które wykonaliśmy we włoskiej Katanii.
1
Panasonic Lumix G X Vario 35-100 mm f/2.8 II POWER O.I.S. - zdjęcia przykładowe
19 Wrz 2018
Na warsztat wzięliśmy model Panasonic Lumix G X Vario 35-100 mm f/2.8 II POWER O.I.S. Czy zoom o ekwiwalencie 70-200 mm i stałym świetle f/2.8 to konstrukcja godna wymagającego fotografa? Przekonajcie się sami oglądając zdjęcia przykładowe!
0
Kentmere VC Select - test światłoczułego papieru fotograficznego
13 Wrz 2018
Kentmere VC Select to mniej znany na naszym rynku papier fotograficzny. Jednak czy ma szansę przekonać do siebie wymagających fotografów i dostarczy odbitki o wysokiej jakości? Sprawdźmy to!
1
Canon EOS M50 - test aparatu
11 Wrz 2018
Kompaktowy EOS M50 to tylko z pozoru korpus kierowany do początkujących. Bogata funkcjonalność, obecność złącza mikrofonowego i przystępna cena czynią go obecnie jedną z najciekawszych pozycji na rynku dla świadomych amatorów i vlogerów. Sprawdzamy, jak radzi sobie w praktyce.
0