Kasia Kęsicka "238 x 504 / Po horyzont"

W przestrzeni miejskiej Warszawy i Poznania możemy odnaleźć obrazy stanowiące część pracy dyplomowej studentki poznańskiej Akademii Sztuk Pięknych, Kasi Kęsickiej. Autorka posłużyła się tradycyjnymi nośnikami reklam billbordami, będącymi obecnie stałym elementem krajobrazu miejskiego.
W przestrzeni miejskiej Warszawy i Poznania możemy odnaleźć obrazy stanowiące część pracy dyplomowej studentki poznańskiej Akademii Sztuk Pięknych, Kasi Kęsickiej. Autorka posłużyła się tradycyjnymi nośnikami reklam billbordami, będącymi obecnie stałym elementem krajobrazu miejskiego.

fot. Kasia Kęsicka projekt "238 x 504 / Po Horyzont", róg ulicy Solnej i Al. Marcinkowskiego, Poznań

O swoim projekcie opowiada sama autorka:

W swojej pracy komentuje problem chaosu i bałaganu jaki powoduje w przestrzeni publicznej wszechobecna reklama. Kierując się subiektywnymi odczuciami, wzbudzanymi przez, na przykład - horrendalnych rozmiarów łopatki wieprzowe z wielce perswazyjnych reklam supermarketów pragnę (niestety tylko na chwile) oczyścić naszą ikonosferę z zaśmiecających ją podobnych obrazów.

Szczególnie interesuje mnie billboard, podstawowy nośnik reklamy zewnętrznej, gdyż - w przeciwieństwie do reklamy prasowej bądź telewizyjnej - nie możemy go zignorować. Odbiornik telewizyjny możemy wyłączyć, prasy nie czytać, billboardów zaś choć możemy starać się ich nie zauważać i kontemplować, nie możemy całkowicie nie widzieć. Zaproponowałam takie opracowanie powierzchni billboardu, jakie pozwala wyzwolić go ze służebnej funkcji, która pełni niosąc slogany kampanii reklamowych i w zamian - zespala z miejskim pejzażem. Tę przestrzeń, którą przysłania (czy to śródmiejska architektura, przestrzeń parkowa czy industrialna) na nowo wpisałam w wizualną strukturę otoczenia
.

fot. Kasia Kęsicka projekt "238 x 504 / Po Horyzont", Al. Niepodległości 64/68, Warszawa

Po poddaniu cyfrowej manipulacji te fotografie-plakaty są, w stosunku do rzeczywistego pejzażu, delikatnie "poprawione". Delikatnie, bo nie chodzi tu o drastyczne przetworzenia, ale o bardzo subtelny retusz zastanej rzeczywistości. Posługując się bardziej intuicją, niż przemyślanym wyborem decydowałam, które elementy rzeczywistości powinny znaleźć się w jej opisie, a z których należało zrezygnować.

Nazwa projektu: "238 x 504 / Po Horyzont" wywodzi się z tego, iż na takim formacie (238 x 504 cm), poprzez próbę odzyskania przejrzystości realizuję swoją utopijną tęsknotę za horyzontem, którego w zurbanizowanej przestrzeni miejskiej i tak nie mam szans zobaczyć. Tytułowy horyzont jest metaforą obietnicy, spełnienia, przemiany. Osiągnięcie horyzontu, podobnie jak reklama, kusi spełnieniem pragnień. Rzecz w tym, że to "spełnienie" jest równoznaczne z odkryciem, że za zdobytym horyzontem jest następny
. - Kasia Kęsicka

fot. Kasia Kęsicka projekt "238 x 504 / Po Horyzont", Bielańska 10 róg Plac Teatralny, Warszawa

Prezentowany projekt Kasi Kęsickiej jest pracą dyplomową, którą autorka realizuje na Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu (Wydział Komunikacji Multimedialnej, kierunek: Realizacja Obrazu Filmowego i Fotografii, Specjalność: Fotografia) pod kierunkiem Prof. Stefana Wojneckiego i Ad. Krzysztofa J. Baranowskiego.


Kasia Kęsicka urodziła się w 1980 roku. W swoich działaniach artystycznych wykorzystuje różne media takie jak: fotografia, sitodruk, interaktywne instalacje czy sztuka video. Zainteresowana jest wszelkimi przejawami kultury popularnej, jej związków z kontrkulturą, a także specyficzną kreatywnością społeczności wiejskiej. Obecnie przygotowuje się do obrony pracy dyplomowej na poznańskiej Akademii Sztuk Pięknych.


Projekt Kasi Kęsickiej 238 x 504 / Po horyzont można oglądać do 30 sierpnia 2005 roku w następujących punktach Warszawy i Poznania:

Warszawa
  • róg Al. Jerozolimskich i Placu StarynkiewiczaAl. Niepodległości 64/68
  • Bielańska 10 róg Plac Teatralny

Poznań
  • Kraszewskiego 26-28
  • róg ulicy Solnej i Al. Marcinkowskiego



 
Komentarze
Polecane artykuły
Fujifilm X-T3 - test aparatu
14 Lis 2018
Najnowszy bezlusterkowiec Fujifilm pretenduje do miana króla segmentu APS-C i jednego z najbardziej uniwersalnych aparatów w ogóle. Sprawdzamy, na co go stać.
12
Nikon Z7 - test aparatu
6 Lis 2018
Nikon Z7 to pierwszy pełnoklatkowy bezlusterkowiec japońskiego producenta. Czy nowy aparat z 45-megapikselową, stabilizowaną matrycą dorówna jakością cenionym lustrzankom Nikona? Czy jest godną konkurencją dla aparatów z serii Sony A7? Sprawdźmy.
18
Samyang AF 14 mm f/2.8 EF - test obiektywu
26 Paź 2018
Czy Samyang AF 14 mm f/2.8 EF okaże się „idealnym partnerem do podróży“ i sprosta oczekiwaniom wymagających fotografów? Producent nie ma co do tego wątpliwości. Postanowiliśmy więc sprawdzić w praktyce możliwości nowej ultraszerokokątnej stałki z mocowaniem Canon EF.
5
Samyang AF 14 mm f/2.8 EF - zdjęcia przykładowe
22 Paź 2018
Ciekawi, jak w praktyce sprawdza się najnowsza konstrukcja Samyanga z mocowaniem Canon EF? Zobaczcie zdjęcia przykładowe wykonane najnowszym modelem AF 14 mm f/2.8 EF. Czy okaże się on "czarnym koniem" w segmencie ultraszerokokątnych szkieł?
0