Kasia Kęsicka "238 x 504 / Po horyzont"

W przestrzeni miejskiej Warszawy i Poznania możemy odnaleźć obrazy stanowiące część pracy dyplomowej studentki poznańskiej Akademii Sztuk Pięknych, Kasi Kęsickiej. Autorka posłużyła się tradycyjnymi nośnikami reklam billbordami, będącymi obecnie stałym elementem krajobrazu miejskiego.
W przestrzeni miejskiej Warszawy i Poznania możemy odnaleźć obrazy stanowiące część pracy dyplomowej studentki poznańskiej Akademii Sztuk Pięknych, Kasi Kęsickiej. Autorka posłużyła się tradycyjnymi nośnikami reklam billbordami, będącymi obecnie stałym elementem krajobrazu miejskiego.

fot. Kasia Kęsicka projekt "238 x 504 / Po Horyzont", róg ulicy Solnej i Al. Marcinkowskiego, Poznań

O swoim projekcie opowiada sama autorka:

W swojej pracy komentuje problem chaosu i bałaganu jaki powoduje w przestrzeni publicznej wszechobecna reklama. Kierując się subiektywnymi odczuciami, wzbudzanymi przez, na przykład - horrendalnych rozmiarów łopatki wieprzowe z wielce perswazyjnych reklam supermarketów pragnę (niestety tylko na chwile) oczyścić naszą ikonosferę z zaśmiecających ją podobnych obrazów.

Szczególnie interesuje mnie billboard, podstawowy nośnik reklamy zewnętrznej, gdyż - w przeciwieństwie do reklamy prasowej bądź telewizyjnej - nie możemy go zignorować. Odbiornik telewizyjny możemy wyłączyć, prasy nie czytać, billboardów zaś choć możemy starać się ich nie zauważać i kontemplować, nie możemy całkowicie nie widzieć. Zaproponowałam takie opracowanie powierzchni billboardu, jakie pozwala wyzwolić go ze służebnej funkcji, która pełni niosąc slogany kampanii reklamowych i w zamian - zespala z miejskim pejzażem. Tę przestrzeń, którą przysłania (czy to śródmiejska architektura, przestrzeń parkowa czy industrialna) na nowo wpisałam w wizualną strukturę otoczenia
.

fot. Kasia Kęsicka projekt "238 x 504 / Po Horyzont", Al. Niepodległości 64/68, Warszawa

Po poddaniu cyfrowej manipulacji te fotografie-plakaty są, w stosunku do rzeczywistego pejzażu, delikatnie "poprawione". Delikatnie, bo nie chodzi tu o drastyczne przetworzenia, ale o bardzo subtelny retusz zastanej rzeczywistości. Posługując się bardziej intuicją, niż przemyślanym wyborem decydowałam, które elementy rzeczywistości powinny znaleźć się w jej opisie, a z których należało zrezygnować.

Nazwa projektu: "238 x 504 / Po Horyzont" wywodzi się z tego, iż na takim formacie (238 x 504 cm), poprzez próbę odzyskania przejrzystości realizuję swoją utopijną tęsknotę za horyzontem, którego w zurbanizowanej przestrzeni miejskiej i tak nie mam szans zobaczyć. Tytułowy horyzont jest metaforą obietnicy, spełnienia, przemiany. Osiągnięcie horyzontu, podobnie jak reklama, kusi spełnieniem pragnień. Rzecz w tym, że to "spełnienie" jest równoznaczne z odkryciem, że za zdobytym horyzontem jest następny
. - Kasia Kęsicka

fot. Kasia Kęsicka projekt "238 x 504 / Po Horyzont", Bielańska 10 róg Plac Teatralny, Warszawa

Prezentowany projekt Kasi Kęsickiej jest pracą dyplomową, którą autorka realizuje na Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu (Wydział Komunikacji Multimedialnej, kierunek: Realizacja Obrazu Filmowego i Fotografii, Specjalność: Fotografia) pod kierunkiem Prof. Stefana Wojneckiego i Ad. Krzysztofa J. Baranowskiego.


Kasia Kęsicka urodziła się w 1980 roku. W swoich działaniach artystycznych wykorzystuje różne media takie jak: fotografia, sitodruk, interaktywne instalacje czy sztuka video. Zainteresowana jest wszelkimi przejawami kultury popularnej, jej związków z kontrkulturą, a także specyficzną kreatywnością społeczności wiejskiej. Obecnie przygotowuje się do obrony pracy dyplomowej na poznańskiej Akademii Sztuk Pięknych.


Projekt Kasi Kęsickiej 238 x 504 / Po horyzont można oglądać do 30 sierpnia 2005 roku w następujących punktach Warszawy i Poznania:

Warszawa
  • róg Al. Jerozolimskich i Placu StarynkiewiczaAl. Niepodległości 64/68
  • Bielańska 10 róg Plac Teatralny

Poznań
  • Kraszewskiego 26-28
  • róg ulicy Solnej i Al. Marcinkowskiego



Komentarze
Polecane artykuły
Canon EOS 250D - pierwsze wrażenia
10 Kwi 2019
EOS 250D to nowy reprezentant “najmniejszej lustrzankowej serii na rynku”, która łączy niewielkie gabaryty z przystępną ceną i możliwościami skrojonymi pod kątem początkujących fotografów i świadomych amatorów. Co skrywa przed nami najnowsza konstrukcja?
2
Panasonic Lumix S1R - test aparatu
9 Kwi 2019
Lumix S1R - jak twierdzi producent - ma być odpowiedzią na potrzeby wymagających profesjonalistów. Jednak czy tak jest w istocie i czy pierwsza pełna klatka Panasonic odbierze klientów konkurencji? Przekonajmy się!
9
Fujifilm GFX 50R - test aparatu
2 Kwi 2019
Najbardziej przystępny cenowo cyfrowy średni format z pewnością zwrócił uwagę tych, którym pełna klatka przestaje już wystarczać. Czy bardziej mobilna i kompaktowa wersja modelu 50S spełni oczekiwania wymagających zawodowców?
1
Panasonic Lumix S1 - zdjęcia przykładowe
28 Mar 2019
Stabilizowana pełnoklatkowa matryca o rozdzielczości 24-megapikseli, autofokus oparty na technologi DFD z systemem śledzenia wspieranym układem AI, bogaty tryb filmowy z zapisem 4K 60 kl./s, czy uszczelnione body o rewelacyjnej ergonomii - to tylko kilka cech Panasonica Lumix S1. Zobaczcie, jak aparat poradził sobie w boju.
8