Pilar Albajar i Antonio Altarriba w Bielsku

Hiszpański duet, Pilar Albajar i Antonio Altarriba, zaprezentował na FotoArtFestivalu w Bielsku-Białej dwa cykle: "Twarze strachu" oraz "Manufaktury". Ambicją obu jest uchwycenie, za pomocą symbolicznych odniesień, tego co przypisane na stałe do ludzkiej natury.
Hiszpański duet, Pilar Albajar i Antonio Altarriba, zaprezentował na FotoArtFestivalu w Bielsku-Białej dwa cykle: "Twarze strachu" oraz "Manufaktury". Ambicją obu jest uchwycenie, za pomocą symbolicznych odniesień, tego co przypisane na stałe do człowieka.

"Strach przed śmiesznością", z cyklu "Twarze strachu"


MANUFAKTURY

Ręka jest naszym podstawowym narzędziem. Przekazuje nam bezbłędną wiarę w rzeczywistość i kiedy inne zmysły szwankują, przedstawia nam dowód z dotyku.

Jednak ręka nie ogranicza się jedynie do funkcji czysto dowodowych. Także wykonuje, manewruje, manipuluje, kieruje, maca; nasz umysł został w znacznym stopniu określony przez naszą zdolność do chwytania i przekształcania. Można by rzec, że cywilizacja polegała na ustawieniu świata w zasięgu ręki.

Nasza najbardziej zewnętrzna kończyna magazynuje w pamięci swoich palców wszystkie formy istnienia. Nie dziwmy się, więc że ręka, obok twarzy, to najbardziej ekspresyjna część ciała. Ta seria fotografii zajmuje się ekspresyjnością ręki, a także jej zmiennością. Nakłada się na inne pole odniesienia, niezwykle sugestywne, przepełnione znaczeniem i częstymi konotacjami symbolicznymi do świata zwierząt. Tak pojawiają się stworzone z rąk potwory, zaskakujące i równocześnie rozpoznawalne. W tym bestiarium - lub podręczniku bestii - można wyczytać niektóre z naszych podstawowych działań i zachowań. Władza lub opór, elegancja lub cierpliwość znajdują tutaj niezwykłą formę wyrazu. Dłoń tutaj nic nie robi ani nie stwarza. Ona tu mówi i przemawia do nas. Na swój własny sposób.

TWARZE STRACHU

Strach to jedno z naszych podstawowych odczuć. Płynie żyłami, chwyta nas za włosy, porywa nasze zmysły i pozostawia nam tylko krzyk, jako jedyną drogę ratunku. Jest otoczony murem tajemnicy, nie tylko z powodu swojej niejasnej natury, lecz dlatego, że wstydząc się, że go odczuwamy, zazwyczaj nie przyznajemy się do niego. Za chęcią poznania ukrywa się strach przed nieznanym, za miłością, strach przed samotnością, za aktem twórczości artystycznej, strach przed śmiercią. Możliwe nawet, że za odwagą kryje się strach przed strachem.

Czy można sfotografować strach? Czasem fotografowano miny, do których przyjmowania zmusza nas strach. Ale dotychczas nikt nie sfotografował strachu jako takiego, tego króla zimnego potu w jego licznych przejawach.

Kontynuując tę samą trajektorię, która prowadzi nas do uznania fotografii nie tyle za sposób nazwania świata, ale za sposób metaforycznego zinterpretowania go, podejmujemy tutaj to wyzwanie. Zagłębiliśmy się w te niechętne światu tereny, gdzie strach ma swoje leże i udało nam się zlokalizować dziesięć podstawowych lęków, dziesięciu bezlitosnych panów, którzy rządzą niekończącymi się godzinami przerażenia. Sportretowaliśmy ich w całej potędze, owiniętych w lodowate paszcze i takich tymczasowo zatrzymanych na zdjęciu możemy kontemplować, patrzeć im prosto w oczy i zrozumieć niektóre z mechanizmów, które wcześniej czy później, po raz kolejny zmuszą nas do przeżywania koszmaru i do dzwonienia zębami.


Pilar Albajar, urodzona w Huesca, Hiszpania. Tytuł magistra filozofii. Antonio Altarriba, urodzony w Zaragozie, Hiszpania. Profesor na wydziale Literatury Francuskiej na Uniwersytecie Baskijskim. Pisarz, autor scenariuszy, badacz relacji między słowem i obrazem. Pracują razem od roku 1988.
 
Komentarze
Polecane artykuły
Fujifilm X-T3 - test aparatu
14 Lis 2018
Najnowszy bezlusterkowiec Fujifilm pretenduje do miana króla segmentu APS-C i jednego z najbardziej uniwersalnych aparatów w ogóle. Sprawdzamy, na co go stać.
11
Nikon Z7 - test aparatu
6 Lis 2018
Nikon Z7 to pierwszy pełnoklatkowy bezlusterkowiec japońskiego producenta. Czy nowy aparat z 45-megapikselową, stabilizowaną matrycą dorówna jakością cenionym lustrzankom Nikona? Czy jest godną konkurencją dla aparatów z serii Sony A7? Sprawdźmy.
17
Samyang AF 14 mm f/2.8 EF - test obiektywu
26 Paź 2018
Czy Samyang AF 14 mm f/2.8 EF okaże się „idealnym partnerem do podróży“ i sprosta oczekiwaniom wymagających fotografów? Producent nie ma co do tego wątpliwości. Postanowiliśmy więc sprawdzić w praktyce możliwości nowej ultraszerokokątnej stałki z mocowaniem Canon EF.
5
Samyang AF 14 mm f/2.8 EF - zdjęcia przykładowe
22 Paź 2018
Ciekawi, jak w praktyce sprawdza się najnowsza konstrukcja Samyanga z mocowaniem Canon EF? Zobaczcie zdjęcia przykładowe wykonane najnowszym modelem AF 14 mm f/2.8 EF. Czy okaże się on "czarnym koniem" w segmencie ultraszerokokątnych szkieł?
0