Fotografia afrykańska w Luksferze

Galerii Luksfera zaprasza na niezwykłą wystawę fotografii afrykańskiej. Będzie to niecodzienna okazja, żeby zobaczyć zdjęcia z piątej edycji biennale fotografii afrykańskiej "Rencontres de la Photographie africaine". Wernisaż już w najbliższą środę, 22 czerwca 2005.
Galeria Luksfera zaprasza na niezwykłą wystawę fotografii afrykańskiej, która po raz pierwszy gości w Warszawie.

Od 21 do 25 października 2003 roku trwała w Bamako oficjalna część piątej edycji biennale fotografii afrykańskiej "Rencontres de la Photographie africaine". Komisarzem generalnym festiwalu, który odbywał się pod hasłem "Rytuały sacrum, rytuały profanum", był Simon Njami. W jego skład wchodziły, pokazywane na poznańskiej wystawie, zestawy fotografii autorstwa Nabila Boutros'a i Patrice-Félix Tchicaya. Prezentację afrykańskiej fotografii w Galerii Luksfera dopełniają prace artysty z RPA - Rodney'a Place'a.



Ekspozycja w Luskferze nie może pokazać reprezentatywnie fotografii afrykańskiej jako całości ze względu na rozmiar kontynentu i jego zróżnicowanie. Jak pisze Simon Njami, - zamiast proponować ogólny przegląd obrazujący charakter Spotkań Bamako, postanowiliśmy przedstawić poszczególnych autorów poprzez wyselekcjonowanie ich ważniejszych prac.

Wystawę będzie można oglądać od 23 czerwca do 14 lipca 2005 roku w Galerii Luksfera przy ulicy Ząbkowskiej 27/31. Wernisaż już 22 czerwca o godzinie 19.00. Fotografie można oglądać i kupować od środy do piątku w godz. 14.00 - 19.00, w soboty i w niedziele 11.00 - 17.00.

Przedstawiamy krótkie biografie fotografów, za których przygotowanie dziękujemy organizatorom wystawy:

Nabil Boutros (1954) urodził się w roku w Kairze, obecnie mieszka w Paryżu. Studiował w Decorative Arts School w Kairze oraz Beaux-Arts de Paris. Malarz, później scenograf, fotografią zajął się w 1986 roku, tworząc serię portretów Egipcjan. Od 1998 roku dokumentuje życie codzienne i rytuały religijne Koptów - jednej z najstarszych wspólnot chrześcijańskich na świecie, która dzięki kilkusetletniej izolacji zachowała wiele elementów wczesnochrześcijańskiej liturgii.
W 1996 roku brał udział w wystawie "In/Sight: African Photographers..." w muzeum Guggenheima w Nowym Jorku.


Patrice Félix Tchicaya (1960) urodził się w Paryżu, jego rodzice pochodzą z Konga.
Jest fotografem, twórcą filmów, często łączącym dźwięk z obrazem, autorem i kompozytorem piosenek; zajmuje się także scenografią oraz reżyserią teatralną. Na licznych wystawach prezentował fotografie oraz objets sonores (przedmioty dźwiękowe). W swoich zdjęciach - obecnie zajmuje się fotografią mody - posługuje się nieoczekiwanymi zestawieniami barw. Często osadza swoich modeli w niemal pustych, ascetycznych wnętrzach, w których zakłóca klarowność podziałów przestrzennych poprzez zastosowanie niecodziennych perspektyw i niezwykłych punktów widzenia. Niejednokrotnie w jego fotografiach dominuje surrealistyczny nastrój uzyskany poprzez zestawienie rekwizytów z zaskakującymi pozami modeli.
W listopadzie 2002 roku "Ephémérides" ("Kalendarze") zostały wybrane do pierwszej edycji festiwalu Video Zone Tel Aviv.


Rodney Place (1952) urodził się w roku w Johannesburgu. Prezentowany na wystawie zestaw pt. "BREAD CITY: Street Wear" jest częścią długofalowego projektu Rodney'a Place'a pt. "RETREKS", którego celem jest śledzenie procesu powstawania podemokratycznego, metropolitycznego Johannesburga, widzianego oczyma czterech grup społecznych: yuppie/buppie (termin "buppie" jest synonimem "yuppie", z tym że odnosi się do osób rasy czarnej (przyp. tłum.) zamieszkujących dzielnice podmiejskie, mieszkających na farmach kalwinistów, angloplemiennej arystokracji z KwaSandton i wreszcie nowo przybyłej ludności z innych krajów afrykańskich.) Używając szerokiej gamy mediów i działań (z urbanistyką włącznie), projekt oferuje kulturalne podejście do urbanizmu w RPA, różniące się od wciąż obecnego i wywodzącego się z czasów apartheidu przesadnego kapitalizmu i globalnego kiczu.
Projekt "BREAD CITY: Street Wear", jest kolekcją męskich ubrań, której hasło przewodnie brzmi: "Afryka wita infrastrukturę". Mowa tu o przekształceniu części Johannesburga w miasto kontynentalne, kończącym ponury okres izolacji. Ubrania nawiązują do tradycyjnych strojów zachodnioafrykańskich, a na portretach ukazano mieszkańców domów położonych w Bertrams Valley, nowo powstającej dzielnicy miasta.

Luksfera jest galerią prezentującą, promującą i sprzedającą artystyczną fotografię. Współpracuje z najbardziej znanymi polskimi fotografami. Organizuje wystawy fotograficzne i realizuje projekty związane z fotografią. Luksfera działa od ponad trzech lat. Wcześniej dzięki stronie internetowej, (www.luksfera.pl) a od stycznia 2004 w stałej siedzibie w zabytkowej fabryce przy Ząbkowskiej. Jest pierwszą w Warszawie galerią zajmującą się sprzedażą fotografii kolekcjonerskiej.


 
Komentarze
Polecane artykuły
Fujifilm X-T3 - test aparatu
14 Lis 2018
Najnowszy bezlusterkowiec Fujifilm pretenduje do miana króla segmentu APS-C i jednego z najbardziej uniwersalnych aparatów w ogóle. Sprawdzamy, na co go stać.
11
Nikon Z7 - test aparatu
6 Lis 2018
Nikon Z7 to pierwszy pełnoklatkowy bezlusterkowiec japońskiego producenta. Czy nowy aparat z 45-megapikselową, stabilizowaną matrycą dorówna jakością cenionym lustrzankom Nikona? Czy jest godną konkurencją dla aparatów z serii Sony A7? Sprawdźmy.
17
Samyang AF 14 mm f/2.8 EF - test obiektywu
26 Paź 2018
Czy Samyang AF 14 mm f/2.8 EF okaże się „idealnym partnerem do podróży“ i sprosta oczekiwaniom wymagających fotografów? Producent nie ma co do tego wątpliwości. Postanowiliśmy więc sprawdzić w praktyce możliwości nowej ultraszerokokątnej stałki z mocowaniem Canon EF.
5
Samyang AF 14 mm f/2.8 EF - zdjęcia przykładowe
22 Paź 2018
Ciekawi, jak w praktyce sprawdza się najnowsza konstrukcja Samyanga z mocowaniem Canon EF? Zobaczcie zdjęcia przykładowe wykonane najnowszym modelem AF 14 mm f/2.8 EF. Czy okaże się on "czarnym koniem" w segmencie ultraszerokokątnych szkieł?
0