Lars Tunnbjörk - "Kontor/Office/Biuro"

FAF 2005. Kolejna wystawa w ramach FotoArtFestival 2005, którą pragniemy polecić to "Biuro" Larsa Tunnbjörka. Jest to część tworzonej od ponad 10 lat trylogii Country/Office/House będącej humorystyczną analizą stosunków społecznych ery powszechnego dobrobytu.
FAF 2005. Kolejna wystawa w ramach FotoArtFestival 2005, którą pragniemy polecić to "Biuro" Larsa Tunnbjörka. Jest to część tworzonej od ponad 10 lat trylogii Country/Office/House będącej humorystyczną analizą stosunków społecznych ery powszechnego dobrobytu.



Lars Tunnbjörk nie jest ostrym krytykiem tych stosunków. Na swoich modeli patrzy niezwykle przyjaźnie - to sami modele i sytuacje, w których ich widzimy sprawiają, że "coś" nas niepokoi. Trudno powiedzieć czy są to surowe biurowe wnętrza, odhumanizowane zachowania czy rażąca sztucznością przestrzeń, w jakiej muszą spędzać większość czasu bohaterowie cyklu. Są to jednak zwykli ludzie, którzy świadomie lub nie biorą udział w budowaniu państwa dobrobytu. Tunnbjörk w przewrotnie wysmakowany sposób unaocznia bezsens tej sytuacji.

Z wpisu katalogowego

Wystawa jest częścią trylogii, która rozpoczęła się książką pt. "Landet utom sig" (1993). Lars Tunbjörk bada tu rzeczywistość naszych czasów: pracę, rozrywkę, życie publiczne, a ostatnio - dom.

Jego praca nie ma odpowiednika w szwedzkiej fotografii. Tunbjörk zbadał i sfotografował społeczeństwo, jakie wyrosło w ciągu ostatnich dwóch dekad. To w ciągu tych lat szwedzkie państwo dobrobytu, mocno zakorzenione w architekturze i tradycji, zostało zwulgaryzowane do poziomu wysoce skomercjalizowanego, wielonarodowego społeczeństwa konsumpcyjnego, gdzie barwa niebieska i zielona flagi narodowej jest już nieczytelna.



Wielu fotografów z pokolenia Tunbjörka zmaga się z podobnymi problemami we własnym kraju (w Anglii, Japonii, Niemczech czy USA). Ale niewielu udało się tak jak Tunbjörkowi połączyć humor z ciepłem przekazu; inteligentną obserwację z elementami apakaliptycznej wizji przyszłości.

U jednych fotografie te będą źródłem czerpania przyjemności, a u innych wywołają krytyczny śmiech. Ale zawsze będą one ważnym dokumentem świata pracy na początku XXI wieku. Niewątpliwie przyszli historycy obejrzą ten dokument ze zdziwieniem, co zauważył Christian Caujolle, francuski krytyk, po obejrzeniu prac Tunbjörka.

Kuratorem i dyrektorem artystycznym wystawy "Kontor/Office/Biuro" jest Greger Ulf Nilssen (Szwecja).

Wystawa prezentowana w ramach FotoArtFestival 2005 w Galerii B&B w Bielsku-Białej.
Komentarze
Polecane artykuły
Tenba Fulton 14L - test plecaka
21 Maj 2019
Nowa linia Fulton to miejskie plecaki fotograficzne dla osób, które oprócz sprzętu chcą zabrać także rzeczy codziennego użytku i akcesoria, a przy tym zadbać o bezpieczeństwo i dobrze się prezentować. Sprawdzamy czy rzeczywiście spełniają te oczekiwania.
0
Panasonic Lumix S1 - test aparatu
6 Maj 2019
Lumix S1 to tańszy model z zaprezentowanego niedawno duetu pełnoklatkowych bezlusterkowców Panasonika. Z matrycą o mniejszej rozdzielczości, ale z bardziej rozwiniętym trybem filmowym, ma przyciągać szerokie rzesze profesjonalistów szukających uniwersalnego i niezawodnego body. Sprawdźmy, czy podstawowa pełna klatka Lumix ma szansę spełnić ich oczekiwania!
0
Canon EOS 250D - pierwsze wrażenia
10 Kwi 2019
EOS 250D to nowy reprezentant “najmniejszej lustrzankowej serii na rynku”, która łączy niewielkie gabaryty z przystępną ceną i możliwościami skrojonymi pod kątem początkujących fotografów i świadomych amatorów. Co skrywa przed nami najnowsza konstrukcja?
10
Panasonic Lumix S1R - test aparatu
9 Kwi 2019
Lumix S1R - jak twierdzi producent - ma być odpowiedzią na potrzeby wymagających profesjonalistów. Jednak czy tak jest w istocie i czy pierwsza pełna klatka Panasonic odbierze klientów konkurencji? Przekonajmy się!
12