Lars Tunnbjörk - "Kontor/Office/Biuro"

FAF 2005. Kolejna wystawa w ramach FotoArtFestival 2005, którą pragniemy polecić to "Biuro" Larsa Tunnbjörka. Jest to część tworzonej od ponad 10 lat trylogii Country/Office/House będącej humorystyczną analizą stosunków społecznych ery powszechnego dobrobytu.
FAF 2005. Kolejna wystawa w ramach FotoArtFestival 2005, którą pragniemy polecić to "Biuro" Larsa Tunnbjörka. Jest to część tworzonej od ponad 10 lat trylogii Country/Office/House będącej humorystyczną analizą stosunków społecznych ery powszechnego dobrobytu.



Lars Tunnbjörk nie jest ostrym krytykiem tych stosunków. Na swoich modeli patrzy niezwykle przyjaźnie - to sami modele i sytuacje, w których ich widzimy sprawiają, że "coś" nas niepokoi. Trudno powiedzieć czy są to surowe biurowe wnętrza, odhumanizowane zachowania czy rażąca sztucznością przestrzeń, w jakiej muszą spędzać większość czasu bohaterowie cyklu. Są to jednak zwykli ludzie, którzy świadomie lub nie biorą udział w budowaniu państwa dobrobytu. Tunnbjörk w przewrotnie wysmakowany sposób unaocznia bezsens tej sytuacji.

Z wpisu katalogowego

Wystawa jest częścią trylogii, która rozpoczęła się książką pt. "Landet utom sig" (1993). Lars Tunbjörk bada tu rzeczywistość naszych czasów: pracę, rozrywkę, życie publiczne, a ostatnio - dom.

Jego praca nie ma odpowiednika w szwedzkiej fotografii. Tunbjörk zbadał i sfotografował społeczeństwo, jakie wyrosło w ciągu ostatnich dwóch dekad. To w ciągu tych lat szwedzkie państwo dobrobytu, mocno zakorzenione w architekturze i tradycji, zostało zwulgaryzowane do poziomu wysoce skomercjalizowanego, wielonarodowego społeczeństwa konsumpcyjnego, gdzie barwa niebieska i zielona flagi narodowej jest już nieczytelna.



Wielu fotografów z pokolenia Tunbjörka zmaga się z podobnymi problemami we własnym kraju (w Anglii, Japonii, Niemczech czy USA). Ale niewielu udało się tak jak Tunbjörkowi połączyć humor z ciepłem przekazu; inteligentną obserwację z elementami apakaliptycznej wizji przyszłości.

U jednych fotografie te będą źródłem czerpania przyjemności, a u innych wywołają krytyczny śmiech. Ale zawsze będą one ważnym dokumentem świata pracy na początku XXI wieku. Niewątpliwie przyszli historycy obejrzą ten dokument ze zdziwieniem, co zauważył Christian Caujolle, francuski krytyk, po obejrzeniu prac Tunbjörka.

Kuratorem i dyrektorem artystycznym wystawy "Kontor/Office/Biuro" jest Greger Ulf Nilssen (Szwecja).

Wystawa prezentowana w ramach FotoArtFestival 2005 w Galerii B&B w Bielsku-Białej.
 
Komentarze
Polecane artykuły
Sony 24 mm f/1.4 GM - zdjęcia przykładowe
20 Wrz 2018
Ciekawi jak w praktyce spisuje się Sony 24 mm f/1.4 GM? Podczas światowej premiery spędziliśmy kilka chwil z najnowszym szerokokątnym reprezentantem serii G Master. Zobaczcie zdjęcia przykładowe, które wykonaliśmy we włoskiej Katanii.
1
Panasonic Lumix G X Vario 35-100 mm f/2.8 II POWER O.I.S. - zdjęcia przykładowe
19 Wrz 2018
Na warsztat wzięliśmy model Panasonic Lumix G X Vario 35-100 mm f/2.8 II POWER O.I.S. Czy zoom o ekwiwalencie 70-200 mm i stałym świetle f/2.8 to konstrukcja godna wymagającego fotografa? Przekonajcie się sami oglądając zdjęcia przykładowe!
0
Kentmere VC Select - test światłoczułego papieru fotograficznego
13 Wrz 2018
Kentmere VC Select to mniej znany na naszym rynku papier fotograficzny. Jednak czy ma szansę przekonać do siebie wymagających fotografów i dostarczy odbitki o wysokiej jakości? Sprawdźmy to!
1
Canon EOS M50 - test aparatu
11 Wrz 2018
Kompaktowy EOS M50 to tylko z pozoru korpus kierowany do początkujących. Bogata funkcjonalność, obecność złącza mikrofonowego i przystępna cena czynią go obecnie jedną z najciekawszych pozycji na rynku dla świadomych amatorów i vlogerów. Sprawdzamy, jak radzi sobie w praktyce.
0