Lars Tunnbjörk - "Kontor/Office/Biuro"

FAF 2005. Kolejna wystawa w ramach FotoArtFestival 2005, którą pragniemy polecić to "Biuro" Larsa Tunnbjörka. Jest to część tworzonej od ponad 10 lat trylogii Country/Office/House będącej humorystyczną analizą stosunków społecznych ery powszechnego dobrobytu.
FAF 2005. Kolejna wystawa w ramach FotoArtFestival 2005, którą pragniemy polecić to "Biuro" Larsa Tunnbjörka. Jest to część tworzonej od ponad 10 lat trylogii Country/Office/House będącej humorystyczną analizą stosunków społecznych ery powszechnego dobrobytu.



Lars Tunnbjörk nie jest ostrym krytykiem tych stosunków. Na swoich modeli patrzy niezwykle przyjaźnie - to sami modele i sytuacje, w których ich widzimy sprawiają, że "coś" nas niepokoi. Trudno powiedzieć czy są to surowe biurowe wnętrza, odhumanizowane zachowania czy rażąca sztucznością przestrzeń, w jakiej muszą spędzać większość czasu bohaterowie cyklu. Są to jednak zwykli ludzie, którzy świadomie lub nie biorą udział w budowaniu państwa dobrobytu. Tunnbjörk w przewrotnie wysmakowany sposób unaocznia bezsens tej sytuacji.

Z wpisu katalogowego

Wystawa jest częścią trylogii, która rozpoczęła się książką pt. "Landet utom sig" (1993). Lars Tunbjörk bada tu rzeczywistość naszych czasów: pracę, rozrywkę, życie publiczne, a ostatnio - dom.

Jego praca nie ma odpowiednika w szwedzkiej fotografii. Tunbjörk zbadał i sfotografował społeczeństwo, jakie wyrosło w ciągu ostatnich dwóch dekad. To w ciągu tych lat szwedzkie państwo dobrobytu, mocno zakorzenione w architekturze i tradycji, zostało zwulgaryzowane do poziomu wysoce skomercjalizowanego, wielonarodowego społeczeństwa konsumpcyjnego, gdzie barwa niebieska i zielona flagi narodowej jest już nieczytelna.



Wielu fotografów z pokolenia Tunbjörka zmaga się z podobnymi problemami we własnym kraju (w Anglii, Japonii, Niemczech czy USA). Ale niewielu udało się tak jak Tunbjörkowi połączyć humor z ciepłem przekazu; inteligentną obserwację z elementami apakaliptycznej wizji przyszłości.

U jednych fotografie te będą źródłem czerpania przyjemności, a u innych wywołają krytyczny śmiech. Ale zawsze będą one ważnym dokumentem świata pracy na początku XXI wieku. Niewątpliwie przyszli historycy obejrzą ten dokument ze zdziwieniem, co zauważył Christian Caujolle, francuski krytyk, po obejrzeniu prac Tunbjörka.

Kuratorem i dyrektorem artystycznym wystawy "Kontor/Office/Biuro" jest Greger Ulf Nilssen (Szwecja).

Wystawa prezentowana w ramach FotoArtFestival 2005 w Galerii B&B w Bielsku-Białej.
 
Komentarze
Polecane artykuły
Fujifilm X-T3 - test aparatu
14 Lis 2018
Najnowszy bezlusterkowiec Fujifilm pretenduje do miana króla segmentu APS-C i jednego z najbardziej uniwersalnych aparatów w ogóle. Sprawdzamy, na co go stać.
12
Nikon Z7 - test aparatu
6 Lis 2018
Nikon Z7 to pierwszy pełnoklatkowy bezlusterkowiec japońskiego producenta. Czy nowy aparat z 45-megapikselową, stabilizowaną matrycą dorówna jakością cenionym lustrzankom Nikona? Czy jest godną konkurencją dla aparatów z serii Sony A7? Sprawdźmy.
17
Samyang AF 14 mm f/2.8 EF - test obiektywu
26 Paź 2018
Czy Samyang AF 14 mm f/2.8 EF okaże się „idealnym partnerem do podróży“ i sprosta oczekiwaniom wymagających fotografów? Producent nie ma co do tego wątpliwości. Postanowiliśmy więc sprawdzić w praktyce możliwości nowej ultraszerokokątnej stałki z mocowaniem Canon EF.
5
Samyang AF 14 mm f/2.8 EF - zdjęcia przykładowe
22 Paź 2018
Ciekawi, jak w praktyce sprawdza się najnowsza konstrukcja Samyanga z mocowaniem Canon EF? Zobaczcie zdjęcia przykładowe wykonane najnowszym modelem AF 14 mm f/2.8 EF. Czy okaże się on "czarnym koniem" w segmencie ultraszerokokątnych szkieł?
0