Lars Tunnbjörk - "Kontor/Office/Biuro"

FAF 2005. Kolejna wystawa w ramach FotoArtFestival 2005, którą pragniemy polecić to "Biuro" Larsa Tunnbjörka. Jest to część tworzonej od ponad 10 lat trylogii Country/Office/House będącej humorystyczną analizą stosunków społecznych ery powszechnego dobrobytu.
FAF 2005. Kolejna wystawa w ramach FotoArtFestival 2005, którą pragniemy polecić to "Biuro" Larsa Tunnbjörka. Jest to część tworzonej od ponad 10 lat trylogii Country/Office/House będącej humorystyczną analizą stosunków społecznych ery powszechnego dobrobytu.



Lars Tunnbjörk nie jest ostrym krytykiem tych stosunków. Na swoich modeli patrzy niezwykle przyjaźnie - to sami modele i sytuacje, w których ich widzimy sprawiają, że "coś" nas niepokoi. Trudno powiedzieć czy są to surowe biurowe wnętrza, odhumanizowane zachowania czy rażąca sztucznością przestrzeń, w jakiej muszą spędzać większość czasu bohaterowie cyklu. Są to jednak zwykli ludzie, którzy świadomie lub nie biorą udział w budowaniu państwa dobrobytu. Tunnbjörk w przewrotnie wysmakowany sposób unaocznia bezsens tej sytuacji.

Z wpisu katalogowego

Wystawa jest częścią trylogii, która rozpoczęła się książką pt. "Landet utom sig" (1993). Lars Tunbjörk bada tu rzeczywistość naszych czasów: pracę, rozrywkę, życie publiczne, a ostatnio - dom.

Jego praca nie ma odpowiednika w szwedzkiej fotografii. Tunbjörk zbadał i sfotografował społeczeństwo, jakie wyrosło w ciągu ostatnich dwóch dekad. To w ciągu tych lat szwedzkie państwo dobrobytu, mocno zakorzenione w architekturze i tradycji, zostało zwulgaryzowane do poziomu wysoce skomercjalizowanego, wielonarodowego społeczeństwa konsumpcyjnego, gdzie barwa niebieska i zielona flagi narodowej jest już nieczytelna.



Wielu fotografów z pokolenia Tunbjörka zmaga się z podobnymi problemami we własnym kraju (w Anglii, Japonii, Niemczech czy USA). Ale niewielu udało się tak jak Tunbjörkowi połączyć humor z ciepłem przekazu; inteligentną obserwację z elementami apakaliptycznej wizji przyszłości.

U jednych fotografie te będą źródłem czerpania przyjemności, a u innych wywołają krytyczny śmiech. Ale zawsze będą one ważnym dokumentem świata pracy na początku XXI wieku. Niewątpliwie przyszli historycy obejrzą ten dokument ze zdziwieniem, co zauważył Christian Caujolle, francuski krytyk, po obejrzeniu prac Tunbjörka.

Kuratorem i dyrektorem artystycznym wystawy "Kontor/Office/Biuro" jest Greger Ulf Nilssen (Szwecja).

Wystawa prezentowana w ramach FotoArtFestival 2005 w Galerii B&B w Bielsku-Białej.
Komentarze
Polecane artykuły
Venus Optics Laowa 9 mm f/2.8 Zero-D teraz także w wersji z mocowaniem Mikro Cztery Trzecie
15 Mar 2019
Pokazana w zeszłym roku ultraszerokokątna stałka bez dystorsji doczekała się wariantu z mocowaniem M43. Na sklepowe póki trafi jeszcze w marcu.
0
Panasonic Lumix S1R - zdjęcia przykładowe
11 Mar 2019
O modelu Lumix S1R powiedziano już wiele, jednak jakość obrazu wciąż pozostawała pewną tajemnicą. Do teraz. W nasze ręce wpadł flagowiec nowego pełnoklatkowego systemu Panasonica!
4
Ricoh GR III - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
8 Mar 2019
Najnowszy kompakt Ricoh GR III pretenduje do miana najdoskonalszego stałoogniskowego aparatu kompaktowego w historii. Czy ma szansę podbić tę specyficzną niszę? Sprawdźcie nasze wnioski po jednym dniu spędzonym z aparatem.
1
Panasonic Lumix GX9 - test aparatu
4 Mar 2019
GX9 to topowy model z „dalmierzowej” serii Lumix GX. Mocna specyfikacja, zamkniętą została w kompaktowym i solidnym body, a atutem jest też niewątpliwie atrakcyjna cena i bogactwo dostępnej optyki. Zobaczmy jak ten stylowy maluch sprawdza się w praktyce.
1