"Polowanie na przedmioty" w Poznaniu

BFP2005 "Polowanie na przedmioty" to najnowsze dokonania młodych twórców w polskiej fotografii. Rada Programowa Biennale Fotografii zaprosiła do współpracy czterech młodych kuratorów i to oni zdecydowali, co jest najciekawsze i warte zaprezentowania pośród aktualnych dokonań w dziedzinie fotografii. Artyści bardzo różnie podeszli do hasła polowanie na przedmioty: ironicznie, trochę żartobliwie czy wręcz dosłownie ruszając na polowanie...
BFP2005 "Polowanie na przedmioty" to najnowsze dokonania młodych twórców w polskiej fotografii. Rada Programowa Biennale Fotografii zaprosiła do współpracy czterech młodych kuratorów i to oni zdecydowali, co jest najciekawsze i warte zaprezentowania pośród aktualnych dokonań w dziedzinie fotografii. Artyści bardzo różnie podeszli do hasła polowanie na przedmioty: ironicznie, trochę żartobliwie czy wręcz dosłownie ruszając na polowanie...

fot. Kinga Eliasz "Polowanie na przedmioty"

4 Biennale "Polowanie na przedmioty" zachowuje zasady przyjęte od początku. Poznański przegląd zawsze był i pozostaje nadal projektem kuratorskim, to zadaniem kuratorów jest "skanowanie" aktualnego krajobrazu fotografii polskiej i zaproponowanie najciekawszych zjawisk artystycznych. Powierzyliśmy je osobom jak najbardziej do tego powołanym, kuratorom, którzy dopiero niedawno pojawili się na scenie artystycznej. Kto inny, jak nie oni może mieć ucho i oko wyczulone na teraźniejszość?

Poniżej zamieszczamy teksty kuratorskie oraz zdjęcia zaproszonych przez nich twórców.

Paweł Bownik - kurator

Polowanie na przedmioty

Dziś każdy, nie tylko artysta, z łatwością potrafi się odnieść do tematu "Polowanie na przedmioty" dosłownie. Można by powiedzieć, że w dobie technologizacji i wiążącemu się z tym powstawaniu coraz to nowych przedmiotów, ulepszaniu istniejących, czego celem jest ułatwienie, dawanie większego komfortu i rozrywki w życiu, każdy "poluje" na przedmioty codziennie. W tym kontekście temat tegorocznego Biennale Fotografii, którym jest właśnie ?Polowanie na przedmioty? wydaje się być bardzo szeroki. Szukając ciekawych postaw i realizacji, które miałyby być częścią tej wystawy - przeglądu postawiłem sobie warunek: prace skupiające się głównie na obrazie fotograficznym. Czy to medium jako takie nadal potrafi mieć dużą siłę oddziaływania, w świecie, w którym rocznie powstają tryliony fotografii i gdy obraz fotograficzny coraz częściej uzupełnia się o inne środki wyrazu, dopełniające i poszerzające wypowiedź artystyczną.
Przeglądając propozycje wybrałem prace fotografów, nie podejmujących tematu rzeczy, obiektu, przedmiotu wprost, ale takich, których fotografie nasuwają pytania: co postrzegamy jako rzecz, co może się nią stać, w jaki sposób akt fotografowania uprzedmiatawia podejmowany temat - nazywając, analizując, podporządkowując sobie sytuację, nadaje osobom i zdarzeniom wymierny charakter rzeczy.
Dlatego część wybranych przeze mnie realizacji dotyczy ludzi, tego "czym" się stają w określonych sytuacjach, modelach funkcjonowania w społeczeństwie, relacji do otoczenia i czasu, w którym się znaleźli.


fot. Radek Polak "Polowanie na przedmioty"

I tak prace {BIT|Radka Polaka to portrety ludzi, reprezentujących różne grupy społeczne, fotografowanych podczas specjalnych okazji, mając okazję zaprezentować swoją pozycję, zawód, używają do tego symbolicznych atrybutów w postaci różnego rodzaju ozdabiających gadżetów. Estetyka proponowana przez Radka nie pozostawia szansy na zobaczenie tych ludzi inaczej niż poprzez skupienie uwagi na szczegółach.]

fot. Bartek Rogalewicz "Polowanie na przedmioty"

Natomiast fotografie Bartka Rogalewicza mają charakter uprzedmiotowienia seksualnego. Kobieta - obiekt, która do czegoś służy. Taką rolę funkcyjną mają również autoportrety Ani Imieli i Dominiki Mróz - "Kobiety do wszystkiego". Same występują w scenkach jako niezbędny element otoczenia i spełniając swoją funkcję niczym odkurzacz czy telewizor. Zupełnie inny charakter mają prace definiujące przestrzeń. Fotografie na Edyty Wypierowskiej pt. "Ulotność Zdarzeń", to pewnego rodzaju dziennik, w którym przedmiot pełni rolę wskazówki, kierunku narracji, a sama forma nietrwałego i z pozoru przypadkowego polaroidu, zamienia z czasem doznanie w ten charakterystyczny obiekt.

Twórcy zaproszeni przez Pawła Bownika: Anna Imiela, Maja Kaszkur, Dominika Mróz, Radek Polak, Bartek Rogalewicz, Szymon Rogińskiego, Anna Schmidt oraz Edyta Wypierowska.

Jacek Kołodziejski - kurator

Jako kurator wystawy "Polowanie na przedmioty" odbywającej się w ramach tegorocznej edycji Biennale Fotografii w Poznaniu postanowiłem nie stawiać na te same nazwiska, które pojawiają się na każdej większej wystawie fotografii, ale poszukać "młodej krwi", postaci, które mnie zaskoczą swoim pomysłem na fotografię, nie koniecznie zajmując się tylko fotografią.

fot. Anna Łoskiewicz "Polowanie na przedmioty"

Są to artyści, którzy korzystają z różnych mediów, w tym też z fotografii, łącząc je na wiele sposobów i wytwarzając nową jakość.
Z tego powodu część 4 Biennale, którego jestem kuratorem, nabierze bardziej multimedialnego kształtu i na pewno będzie się różniło od innych wystaw pokazujących fotografię. Natomiast zastanawianie się czy to jeszcze jest fotografia czy nie, nie ma większego sensu.


fot. Andrzej Błachut i Honorata Mochalska "Polowanie na przedmioty"

Twórcy zaproszeni przez Jacka Kołodziejskiego: Andrzej Błachut, Honorata Mochalska, Tomasz Cichowski, Agnieszka Chojnacka, Michał Jakubowicz, Anna Łoskiewicz, Katarzyna Majak, Maksymilian Rigamonti oraz Tomasz Szrama.

Komentarze
Polecane artykuły
Canon EOS 250D - pierwsze wrażenia
10 Kwi 2019
EOS 250D to nowy reprezentant “najmniejszej lustrzankowej serii na rynku”, która łączy niewielkie gabaryty z przystępną ceną i możliwościami skrojonymi pod kątem początkujących fotografów i świadomych amatorów. Co skrywa przed nami najnowsza konstrukcja?
2
Panasonic Lumix S1R - test aparatu
9 Kwi 2019
Lumix S1R - jak twierdzi producent - ma być odpowiedzią na potrzeby wymagających profesjonalistów. Jednak czy tak jest w istocie i czy pierwsza pełna klatka Panasonic odbierze klientów konkurencji? Przekonajmy się!
9
Fujifilm GFX 50R - test aparatu
2 Kwi 2019
Najbardziej przystępny cenowo cyfrowy średni format z pewnością zwrócił uwagę tych, którym pełna klatka przestaje już wystarczać. Czy bardziej mobilna i kompaktowa wersja modelu 50S spełni oczekiwania wymagających zawodowców?
1
Panasonic Lumix S1 - zdjęcia przykładowe
28 Mar 2019
Stabilizowana pełnoklatkowa matryca o rozdzielczości 24-megapikseli, autofokus oparty na technologi DFD z systemem śledzenia wspieranym układem AI, bogaty tryb filmowy z zapisem 4K 60 kl./s, czy uszczelnione body o rewelacyjnej ergonomii - to tylko kilka cech Panasonica Lumix S1. Zobaczcie, jak aparat poradził sobie w boju.
8