Fotogramy Schlabsa w Poznaniu

BFP2005 Nadarzyła się okazja do zapoznania się szerzej z fotogramami polskiego prekursora fotografii abstrakcyjnej Bronisławem Schlabsem. Schlabs jest jedynym fotografikiem polskim, którego prace zostały zakupione przez prestiżowe Museum of Modern Art w Nowym Jorku (razem z najwybitniejszymi przedstawicielami fotografii awangardowej jak: Man Ray i Laszlo Moholy-Nagy).
BFP2005 Nadarzyła się okazja do zapoznania się szerzej z fotogramami polskiego prekursora fotografii abstrakcyjnej Bronisławem Schlabsem. Schlabs jest jedynym fotografikiem polskim, którego prace zostały zakupione przez prestiżowe Museum of Modern Art w Nowym Jorku (razem z najwybitniejszymi przedstawicielami fotografii awangardowej jak: Man Ray i Laszlo Moholy-Nagy). Wystawa "Bronisław Schlabs. Prace z lat 1956/61" to pierwsza tak obszerna ekspozycja wczesnych prac artysty.

fot. Bronisław Schlabs

Na wystawie Bronisław Schlabs. Prace z lat 1956/61 prezentowane jest czterdzieści fotogramów autorstwa Bronisława Schlabsa. Prace powstały w okresie, gdy razem ze Zdzisławem Beksińskim i Jerzym Lewczyńskim zawiązał nieformalną grupę traktującą fotografię w sposób odmienny od ówczesnych fotografów. Wspólnie z nimi oraz z udziałem wrocławskiej grupy fotograficznej Podwórko w 1958 roku zorganizowali wystawę na której to Schlabs pokazał nowatorskie fotografie abstrakcyjne. Rok później, w klubie Polskiego Towarzystwa Fotograficznego w Gliwicach stworzyli Pokaz zamknięty zrekonstruowany w 1993 roku w Muzeum Narodowym we Wrocławiu przez Adama Sobotę. Projekt został zaprezentowany w warszawskim Zamku Ujazdowskim jako Antyfotografia i tak też określana będzie twórczość zarówno Schlabsa, jak i Beksińskiego i Lewczyńskiego.

fot. Bronisław Schlabs

Najważniejsze dla mnie było i jest nie to, co robię i jak robię, ale dlaczego to robię - powtarzał wielokrotnie 85-letni artysta

Pod koniec lat 50-tych Bronisław Schlabs porzucił tworzenie fotografii przy użyciu aparatu fotograficznego na rzecz eksperymentów i poszukiwań bezpośrednio na błonie fotograficzne oraz na szklanej kliszy. Specjalnie preparował materiał malując, rysując czy nadpalając go, a następnie robił z niego odbitki. W swoich abstrakcyjnych pracach łączy zarówno fotografię jak i grafikę czy malarstwo.

fot. Bronisław Schlabs

Prace Bronisława Schlabsa znajdują się w zbiorach: Museum of Modern Art w Nowym Jorku, Muzeum im. Puszkina w Moskwie, Folkwang Museum w Essen, Muzeum Narodowe w Pradze, Muzeum Sztuki w Łodzi, Muzeum Narodowe we Wrocławiu, Muzeum Narodowe w Poznaniu oraz w Muzeum Narodowym w Warszawie.

Wystawa Bronisław Schlabs. Prace z lat 1956/61 jest wystawą towarzyszącą IV Biennale Fotografii w Poznaniu. Prezentowana jest w Galerii Piekary mieszczącej się przy ulicy Piekary 5 (I piętro) do 12 czerwca 2005 roku.

Czytaj także:
IV Biennale Fotografii w Poznaniu czytaj...

Zobacz inne wystawy IV Biennale Fotografii w Poznaniu:
Mariusz Forecki "Okruchy dnia"
Projekt "Kwadrat" w Galerii 2piR

 
Komentarze
Polecane artykuły
Fujifilm X-T3 - test aparatu
14 Lis 2018
Najnowszy bezlusterkowiec Fujifilm pretenduje do miana króla segmentu APS-C i jednego z najbardziej uniwersalnych aparatów w ogóle. Sprawdzamy, na co go stać.
12
Nikon Z7 - test aparatu
6 Lis 2018
Nikon Z7 to pierwszy pełnoklatkowy bezlusterkowiec japońskiego producenta. Czy nowy aparat z 45-megapikselową, stabilizowaną matrycą dorówna jakością cenionym lustrzankom Nikona? Czy jest godną konkurencją dla aparatów z serii Sony A7? Sprawdźmy.
18
Samyang AF 14 mm f/2.8 EF - test obiektywu
26 Paź 2018
Czy Samyang AF 14 mm f/2.8 EF okaże się „idealnym partnerem do podróży“ i sprosta oczekiwaniom wymagających fotografów? Producent nie ma co do tego wątpliwości. Postanowiliśmy więc sprawdzić w praktyce możliwości nowej ultraszerokokątnej stałki z mocowaniem Canon EF.
5
Samyang AF 14 mm f/2.8 EF - zdjęcia przykładowe
22 Paź 2018
Ciekawi, jak w praktyce sprawdza się najnowsza konstrukcja Samyanga z mocowaniem Canon EF? Zobaczcie zdjęcia przykładowe wykonane najnowszym modelem AF 14 mm f/2.8 EF. Czy okaże się on "czarnym koniem" w segmencie ultraszerokokątnych szkieł?
0