Anri Sala w CSW Zamek Ujazdowski

Już od jutra w warszawskim Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski można będzie oglądać prace albańskiego artysty młodego pokolenia Anriego Sali. Co prawda specjalizuje się on w instalacjach wideo, ale w bardzo ciekawy sposób włącza w swoje dzieła fotografie.
Już od jutra w warszawskim Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski można będzie oglądać prace albańskiego artysty młodego pokolenia Anriego Sali. Co prawda specjalizuje się on w instalacjach wideo, ale w bardzo ciekawy sposób włącza w swoje dzieła fotografie.

fot. Anri Sala

Kolejny już raz piszemy o wystawie, która nie jest ekspozycją sticte fotograficzną. 31-letni Anri Sala zajmuje się bowiem ruchomym obrazem, ale w znakomity sposób wplata między swoje instalacje wideo statyczne kadry. Mimo młodego wieku artysta ma już wyrobioną renomę na całym świecie. Na ekspozycji prezentowanej w CSW Zamek Ujazdowski zobaczymy następujące prace: "Naturalmystic", "Time after time", "Arena", "Ghostgames", "Mixed behaviour", "Lak-Kat", "Blindfold" oraz "Three minutes". Ponadto dwa razy dziennie będzie wyświetlanych kilka dłuższych filmów artysty.

Wystawa jest wyjątkowo precyzyjnie zaplanowana - Sala stara się grać ze zmysłami widza. Jak sam podkreślił na konferencji prasowej, w poszczególnych pomieszczeniach monitory czy ekrany, na których są wyświetlane prace, nie są najważniejsze. Największe znaczenie ma przestrzeń (lub jej brak), światło czy inne bodźce wpływające na zmysły, które zazwyczaj w galeriach pozostają u widza całkiem uśpione. I tak z wyciemnionego pomieszczenia, które atakuje nasz wzrok ostrym, migającym światłem wchodzimy do jasnego, białego pokoju, na którego ścianach zawieszono osiem fotografii przedstawiających ten sam róg pomalowanego na biało pokoju, w którym stłoczyły się latające owady unikające światła.

Nie będziemy zdradzali widzom innych niespodzianek związanych z wystawą prac Anriego Sali. Z pewnością warto jednak wybrać się do Zamku Ujazdowskiego. Choćby po to, żeby przekonać się, w jaki sposób współcześni artyści wykorzystują fotografię. W tym wypadku autor odniósł sukces, o czym świadczyć może płynne i "bezbolesne" śledzenie przez zwiedzających poszczególnych etapów wystawy. Choć może "bezbolesne" nie jest tu najlepszym określeniem, ale tu już musielibyśmy zbyt wiele zdradzić. Krótko mówiąc - polecamy nie tylko fotografom.

Wystawę Anriego Sali można oglądać w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski (Al. Ujazdowskie 6, Warszawa) od 10 maja do 3 lipca 2005 roku.

Wystawa albańskiego artysty Anri Sala w CSW jest pierwszą prezentacją dzieł tego twórcy w Polsce. Prace Anri Sala realizowane w różnych częściach świata, nieustannie wymykają się utartym kategoriom i schematom. Artysta ur. 1974 w Tiranie, wykształcony w Akademii Sztuk Pięknych w Tiranie w zakresie malarstwa, następnie w Ecole Nationale Superieure des Arts Décoratifs w Paryżu i Le Fresnoy, Studio National des Arts Contemporains, Tourcoing (film i wideo) łączy w swoich pracach dwa obszary sztuki - ruchomego obrazu i malarstwa. Jego urzekające wizualnie dzieła są z jednej strony wnikliwą analizą kultury i uwarunkowań człowieka zdeterminowanego przez miejsce i kontekst polityczny, z drugiej strony rozważaniami nad możliwościami języka obrazu, kodami wizualnej komunikacji i strukturą filmowej narracji. Obecnie Anri Sala przebywa na rocznym stypendium dla artystów DAAD w Berlinie. W ostatnim czasie wziął udział w Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Rotterdamie i miał wystawę indywidualną w Museum Boijmans van Beuningen w Rotterdamie. W 2004 miał wystawy indywidualne w The Art Institute of Chicago, Marian Goodman Gallery w Nowym Jorku, Musée d'Art Moderne de la Ville de Paris / ARC w Paryżu, Deichtorhallen w Hamburgu, Hauser & Wirth w Londynie. Wystawiał również w Kunsthalle w Wiedniu (2003), Dallas Museum of Art (2002), De Appel w Amsterdamie (2000), MAMCO w Genewie (2000). Anri Sala został nagrodzony Young Artist Prize na weneckim Biennale w 2001. Jest reprezentowany przez paryską galerię Chantal Crousel, Hauser & Wirth (Zurych?Londyn) i Marian Goodman (Nowy Jork-Paryż).

W ramach wystawy pokazujemy m.in.
Dammi i colori (2003), film o utopijnym projekcie pomalowania budynków w Tiranie zainicjowanym przez burmistrza - malarza, pracę Mixed Behaviour (2003) zrealizowaną w noc sylwestrową również w stolicy Albanii. Niektóre z prezentowanych filmów Anri Sala, skonstruowane są w oparciu o zjawiska świetlne zaobserwowane w przyrodzie, np. reakcje krabów na światło latarki w Ghost games (2002), Blindfold (2002) z zarejestrowanym wschodem słońca odbitym w miejskich billboardach, czy Time after time (2004) - praca w której z ciemności co pewien czas, wyłania się postać konia rozświetlona reflektorami samochodu. Zrealizowany w Senegalu Lakkat (2004) to analiza mechanizmu zanikania niektórych słów w języku Wolof na określenie barw, w którym paradoksalnie istnieje bogactwo określeń na czerń i biel - w odniesieniu do koloru skóry, a także światła. Na wystawie prezentujemy również fotografie.

Wystawa zorganizowana dzięki wsparciu Ministerstwa Kultury RP we współpracy z Ambasadą Albanii i Ambasadą Francji oraz Instytutem Francuskim w Warszawie
 
Komentarze
Polecane artykuły
Fujifilm X-T3 - test aparatu
14 Lis 2018
Najnowszy bezlusterkowiec Fujifilm pretenduje do miana króla segmentu APS-C i jednego z najbardziej uniwersalnych aparatów w ogóle. Sprawdzamy, na co go stać.
10
Nikon Z7 - test aparatu
6 Lis 2018
Nikon Z7 to pierwszy pełnoklatkowy bezlusterkowiec japońskiego producenta. Czy nowy aparat z 45-megapikselową, stabilizowaną matrycą dorówna jakością cenionym lustrzankom Nikona? Czy jest godną konkurencją dla aparatów z serii Sony A7? Sprawdźmy.
17
Samyang AF 14 mm f/2.8 EF - test obiektywu
26 Paź 2018
Czy Samyang AF 14 mm f/2.8 EF okaże się „idealnym partnerem do podróży“ i sprosta oczekiwaniom wymagających fotografów? Producent nie ma co do tego wątpliwości. Postanowiliśmy więc sprawdzić w praktyce możliwości nowej ultraszerokokątnej stałki z mocowaniem Canon EF.
5
Samyang AF 14 mm f/2.8 EF - zdjęcia przykładowe
22 Paź 2018
Ciekawi, jak w praktyce sprawdza się najnowsza konstrukcja Samyanga z mocowaniem Canon EF? Zobaczcie zdjęcia przykładowe wykonane najnowszym modelem AF 14 mm f/2.8 EF. Czy okaże się on "czarnym koniem" w segmencie ultraszerokokątnych szkieł?
0