"Efemeryki" na Chłodnej25

"Efemeryki to wciąż nie zamknięty projekt. To chwilowe, a właściwie, jak w snach, nigdy nie istniejące - błyski zaklęte w obraz". Cykl fotograficzny Patrycji Dołowy zostanie zaprezentowany w warszawskim Centrum Spotkań Chłodna25. Otwarcie już 4 maja 2005 roku.
"Efemeryki to wciąż nie zamknięty projekt. To chwilowe, a właściwie, jak w snach, nigdy nie istniejące - błyski zaklęte w obraz". Cykl fotograficzny Patrycji Dołowy zostanie zaprezentowany w warszawskim Centrum Spotkań Chłodna25. Otwarcie już 4 maja 2005 roku.



Na cykl składają się obrazy, zaczerpnięte bezpośrednio ze snów, moich, ale zwłaszcza cudzych (opowiadanych przez przyjaciół), tyle, że przeze mnie przetworzonych, widzianych moimi oczyma. Tak, czy inaczej są to obrazy, których szukam w sobie. Ja jestem twórcą tego świata. Jak w moich snach: czas i przestrzeń nie mają tu żadnej władzy. Są nieobecne, gdyż obrazy (zaklęte, zastygłe) pomijają kategorie przestrzeni i czasu, a przynajmniej te logiczne kategorie...
Obraz ma być tylko śladem, czymś, co przebija się poprzez wszystkie zakamarki, zadrapania, niedomówienia, płaszczyznę - refleksem czegoś, co nie ma odpowiednika w świecie zewnętrznym - a w wewnętrznym. Stąd też specyficzna technika, którą stosuję, czy raczej "antytechnika" - duże, nierówne ziarno, rozmycie, wszelkiego rodzaju brudy i zadrapania (uzyskiwane przypadkowo w procesie fotograficznym). Budują one specyficzną zasłonę, odgradzającą obraz od widza, przez co obraz zdaje się być ukryty. Trzeba go wydobyć, wydrapać spod warstwy. Przez tą pozorną "czynność", obraz za każdym razem staje się od nowa.
Cykl Efemeryki składa się z dwóch części - Iluminacje i ApokryfiX.
Jako dziecko, często śniłam miły, uspakajający sen o lataniu i o oknach. We śnie unosiłam się nad miastem wieczorową (tą zakazaną dla dziecka) porą. Lecąc ponad dachami, z oddali widziałam ciepłe światła okien. Obniżałam lot i będąc niewidzialną, podpatrywałam wieczorną krzątaninę nieznanych mi ludzi. Widziałam jedynie ten jeden fragment zamknięty ramą okna. Będąc na zewnątrz, mogłam domyślać się historii - mogłam układać je sama.
Iluminacje to właśnie takie podglądane historie. Obrazy, które podejrzałam w snach, niczym w bloku pełnym okien.
Tej lekkości nie ma w drugiej części Efemeryków. ApokryfiX to obrazy wydobyte z zakamarków, pochowane po kątach podświadomości. Skrywane, przezierają jednak spod warstwy kurzu i brudu, chociaż wciąż niejasne, oddalone, za mgłą, zadrapaniami, stały się..."
- Patrycja Dołowy

Patrycja Dołowy urodziła się w 1978 roku. Obecnie jest studentką ostatniego roku wrocławskiego Wyższego Studium Fotografii AFA , gdzie przygotowuje pracę dyplomową w autorskiej pracowni dr. Piotra Komorowskiego. Równolegle do studiów fotograficznych, robi prace doktorską w Instytucie Biochemii i Biofizyki Polskiej Akademii Nauk.

Wernisaż wystawy Efemeryki Patrycji Dołowy odbędzie się w środę, 4 maja 2005 roku o godzinie 19 w Centrum Spotkań Chłodna25 (ul. Żelazna 75a, Warszawa). Ekspozycja potrwa do 18 maja 2005 roku.

Komentarze
Polecane artykuły
Sony FE 600 mm f/4 GM OSS - zdjęcia przykładowe
11 Cze 2019
Sony FE 600 mm f/4 GM OSS to propozycja dla najbardziej wymagających fotografów sportu i dzikiej przyrody. Zobaczcie jak w praktyce radzi sobie najdłuższe szkło z serii G Master.
2
Sony FE 200-600 mm f/5.6-6.3 G OSS - zdjęcia przykładowe
11 Cze 2019
Najnowszy tele-zoom Sony FE 200-600 mm f/5.6-6.3 G OSS ma wszystko, by zaspokoić potrzeby fotografów sportu i dzikiej przyrody, którzy szukają zmiennogniskowego obiektywu dalekiego zasięgu w akceptowalnej cenie. Zobaczcie, na co go stać nową konstrukcję w systemie Sony E.
2
Fujifilm Fujinon XF 16 mm f/2.8 R WR - test obiektywu
31 Maj 2019
Dziś przyglądamy się bliżej Fujifilm Fujinon XF 16 mm f/2.8 R WR - szkłu, na które długo czekali miłośnicy szerokiego kąta. Kompaktowa i uszczelniona budowa, zaawansowana optyka i szybki AF mają być sporymi zaletami tego modelu.
4
Tenba Shootout II 24L - test plecaka
29 Maj 2019
Dziś sprawdzamy czy plecak Shootout II 24L to propozycja Tenby właściwa dla profesjonalnego fotografa.
0