Agata Pankiewicz - "Tablo"

MFK 2004. W ulokowanej dyskretnie na krakowskim Kazimierzu Galerii Nova prezentowane są najnowsze prace Agaty Pankiewicz. W cyklu "Tablo" autorka podejmuje ponownie temat człowiek w świecie kultury obrazkowej. Wystawa czynna do końca listopada.
MFK 2004. W ulokowanej dyskretnie na krakowskim Kazimierzu Galerii Nova prezentowane są najnowsze prace Agaty Pankiewicz. W cyklu "Tablo" autorka podejmuje ponownie temat człowiek w świecie kultury obrazkowej. Wystawa czynna do końca listopada.

fot. Agata Pankiewicz


Tytuł wystawy tablo nawiązuję do nieco anachronicznych, szkolnych tablic z fotografiami uczniów i absolwentów. W tym wypadku jednak artystka posłużyła się tym pomysłem, aby zrealizować go w zupełnie innej estetyce, bardziej kojarzącej się wszechobecną kulturą ekranu telewizyjnego niż dobrze nam znanym tablo w stylu retro. Zdjęcia uczniów klas IV a i IV b to zapis zaistnienia medialnego, dzieci, które zgodziły się na sfotografowanie, zgłosiły swój akces do sławy, chęć pokazania się w niedostępnych dotychczas rejonach sztuki.

Z kolei seria wizerunków dzieci skonfrontowanych z wizerunkami starych lalek, lalki Barbi czy tez maski z popularnej gry komputerowej simp's składa się na cykl "po-TWARZ". Twarze dzieci i wizerunki lalek, będące ikonami swego czasu, mocno przetworzone toczą ze sobą grę, w jakiś sposób unifikują się, stając się przy dłuższym patrzeniu tylko formą. Artystka mówi o wizerunkach:

?DĄŻĘ DO UPROSZCZONEJ FORMY, PEŁNEJ POWŚCIĄGLIWOŚCI, CO MA POTĘGOWAĆ EFEKT PLASTYCZNY. WYOLBRZYMIAM NAJWAŻNIEJSZĄ RZEŻBIARSKĄ WARTOŚĆ, JAKĄ JEST KSZTAŁT. BAWI MNIE ZACIERANIE GRANICY REALNOŚCI I FIKCJI, ZAMIANA ISTOT ŻYWYCH W ESTETYCZNE "PRZEDMIOTY", PRZEDMIOTÓW - W OSOBY. SZUKAM TAKICH ROZWIĄZAŃ, W KTÓRYCH SIŁA KREACJI BIERZE GÓRĘ NAD POŚWIADCZANIEM RZECZYWISTOŚCI?.

"(...) Fotografia opisująca pejzaż losu człowieka od XIX wieku wzbogacała naszą wiedzę o to, co z tego losu wynika. Przypomnieć należy pełne siły i rozdarcia poszukiwania w sztuce fotografii w latach 30-tych. To wtedy na tle zasłużonej Fotografii Ojczystej Jana Bułhaka rodził się bunt estetyczny, społeczny i polityczny w Polskiej Fotografii. Często następowały zjawiska artystyczne wykraczające poza powszechne konwencje! Pękały bramy konwencji i odwagi twórczej, często wzburzane opinia społeczną.

Dziś stajemy zdumieni, ale i zaniepokojeni fotografią Agaty Pankiewicz, wykorzystującej szeroko nadchodzący XXI wiek. Trudno określić, ile zostało w tej sztuce dawnych "szumów, burzy i naporu", ale czujemy, że to, co widzimy odpowiada możliwościom człowieka rozumiejącego nadchodzącą epokę!
(...) "TABLO IVa" i ?TABLO IVb" -poświęcone córce - stanowią powszechną rejestrację żywych ludzi, jaką dzisiaj spotykamy w niezliczonych formach plastyczno- fotograficznych od albumów rodzinnych, szkolnych czy tematycznych.

Muszę tu zastanowić się, jak wpływa ta różnorodność i łatwość odbicia na impuls- chociażby- w nadziei znalezienia przyjaciela, partnera czy oby nie wroga! Te twarze to miliony, miliardy stworzeń zamkniętych w kodzie cyfrowym i pozbawione dawnej archeologicznej pamięci fotograficznej.
Nie potępiam metod fotografowania aparatem cyfrowym, a nawet znajduję
pewną satysfakcję anonimowości tych ludzkich inkubów! Zawsze trzeba jednak mieć nadzieję znalezienia tej "drugiej połówki rajskiego jabłka".

Seria "po-TWARZ" (...) to przejmująca seria poświęcona metamorfozie małego człowieka - dziewczynki - lalki. Sterylne blade tło potwierdza niewinność dziecka i ukrytą w nim tajemnicę dalszego losu! Muszę pochwalić się, iż kiedyś i ja zwróciłem uwagę na los człowieka- kobiety "Otwierającej i zamykającej oczy".

Tutaj - ta tyłem odwrócona dziewczynka, to właśnie tajemnica tego, co będzie; gdy włosy będą potargane, całowane i, niestety, farbowane!

(...) Chcę tu zwrócić uwagę na zjawiska we współczesnej sztuce - fotografii, które są obciążone" kajdanami papierowymi i elektronicznymi"(moje wymyślenie). Zabiera nam to być może korzenie naszych przyrodzonych emocji, wynikających z fizjologii i psychologii człowieka. Doba barbaryzmu w sztuce jest właśnie powodem tych wspomnianych ograniczeń. Przypominam sobie ukochanego Gombrowicza z jego powiedzeniem "Jak to zachwyca, kiedy nie zachwyca". Jak to rozumiem, kiedy nie rozumiem!

To budzi emocje i zmusza do poszukiwania odpowiedzi, czym jest sztuka fotografii Agaty Pankiewicz!?

Jerzy Lewczyński
Gliwice 10/04

(fragmenty tekstu z katalogu do wystawy w Galerii Pustej w Katowicach - otwarcie styczeń 2005)

Agata Pankiewicz - projektant, fotograf
Studia na Wydziale Architektury Wnętrz ASP w Krakowie, dyplom w ?87. Stypendystka Ministra Kultury i Sztuki.
Obecnie adiunkt na Wydziale Grafiki ASP, prowadzi samodzielną Pracownię Fotografii.
Współpracuje jako krytyk z Miesiącem Fotografii w Bratysławie.
Wystawiała swoje prace we Francji, Japonii, Szwecji, Czechach i Słowacji.

Wystawa prezentowana w ramach Miesiąca Fotografii w Krakowie.

Agata Pankiewicz - "Tablo"
wernisaż: 11 listopada 2004, godz. 18.00
galeria nova, ul. józefa 22 (wejście od ul. nowej)
czynne do 1.12.2004
 
Komentarze
Polecane artykuły
Fujifilm X-T3 - test aparatu
14 Lis 2018
Najnowszy bezlusterkowiec Fujifilm pretenduje do miana króla segmentu APS-C i jednego z najbardziej uniwersalnych aparatów w ogóle. Sprawdzamy, na co go stać.
12
Nikon Z7 - test aparatu
6 Lis 2018
Nikon Z7 to pierwszy pełnoklatkowy bezlusterkowiec japońskiego producenta. Czy nowy aparat z 45-megapikselową, stabilizowaną matrycą dorówna jakością cenionym lustrzankom Nikona? Czy jest godną konkurencją dla aparatów z serii Sony A7? Sprawdźmy.
18
Samyang AF 14 mm f/2.8 EF - test obiektywu
26 Paź 2018
Czy Samyang AF 14 mm f/2.8 EF okaże się „idealnym partnerem do podróży“ i sprosta oczekiwaniom wymagających fotografów? Producent nie ma co do tego wątpliwości. Postanowiliśmy więc sprawdzić w praktyce możliwości nowej ultraszerokokątnej stałki z mocowaniem Canon EF.
5
Samyang AF 14 mm f/2.8 EF - zdjęcia przykładowe
22 Paź 2018
Ciekawi, jak w praktyce sprawdza się najnowsza konstrukcja Samyanga z mocowaniem Canon EF? Zobaczcie zdjęcia przykładowe wykonane najnowszym modelem AF 14 mm f/2.8 EF. Czy okaże się on "czarnym koniem" w segmencie ultraszerokokątnych szkieł?
0