Marek Piasecki w Galerii Starmach na inaugurację Miesiąca Fotografii w Krakowie

Dziś o 18. w krakowskiej Galerii Starmach, wernisażem wystawy Marka Piaseckiego rozpocznie się Miesiąc Fotografii w Krakowie. Pierwsza wystawa festiwalowa daje nam przedsmak tego co będzie działo się w Krakowie przez następny miesiąc. Marek Piasecki nie miał w Polsce wystawy od 30 lat.
Dziś o 18. w krakowskiej Galerii Starmach, wernisażem wystawy Marka Piaseckiego rozpocznie się Miesiąc Fotografii w Krakowie. Pierwsza wystawa festiwalowa daje nam przedsmak tego co będzie działo się w Krakowie przez następny miesiąc. Marek Piasecki nie miał w Polsce wystawy od 30 lat.



Wystawa w Galerii Starmach będzie pierwszą po prawie 30 latach i największą prezentacją twórczosci członka Grupy Krakowskiej - Marka Piaseckiego. Pokazanych zostanie kilkadziesiąt heliografi, "Miniatur" (prace wykonane techniką mieszana łączącą fotografię, heliografie, collage i tech. graficzne) oraz "Przedmiotów" pochodzących z końca lat 50. i pocz. 60.

Kurator: Anna Bujnowska

MAREK PIASECKI - wybór komentarzy


(...) Zaczyna się od tego, że Marek Piasecki gromadzi przedmioty. Są to przedmioty zwykłe i codzienne: pudełeczka, słoiki, kawałki futerka, haczyki, wieszaczki i pułapki na myszy. Jest ich wiele i są bardzo różne. Piasecki kolekcjonuje też lalki; zwyczajne laleczki ze sklepu z zabawkami. To co surrealiści nazywają jako "cud transfiguracji totalnej", zaczyna się w momencie, kiedy przedmiot dostaje się w krąg widzenia artysty. Traci wtedy swój potoczny sens, odkrył swoją głębiej ukrytą rzeczywistość.
Hanna Ptaszkowska, Przedmioty, w: Projekt, nr 3, 1964r

(...) Najtrudniej chyba dająca się określić a zarazem integralną jest twórczość Marka Piaseckiego, autora heliografii i miniatur, które w mniejszym lub większym stopniu mają coś wspólnego z procesem fotograficznym. A więc heliografie są śladem cieczy lub przejrzystych modeli na kliszy światłoczułej, są zapisem czynności mechanicznych np. rysunku, przeniesionych później na odbitkę. Miniatury zaś są wynikiem bezpośredniego oddziaływania na papier fotograficzny odczynników chemicznych czy innych bodźców, naklejania na ten papier różnych "ciał obcych". Piasecki ożywia świat różnorodnych kształtów i walorów, utrwala stany skupienia i ślady zabiegów dokonywanych na powierzchni światłoczułej. Twórczość jego pełna jest wieloznacznej, sugestywnej aluzyjności. W swoich wypieszczonych kompozycjach - zarówno tych, które są odbitkami heliografii, jak i po prostu obrazem powstałym bezpośrednio na kartce papieru światłoczułego, ozdobionej wprowadzeniem barw i collage'em - Piasecki daje wyobrażenie zjawisk delikatnych, nieuchwytnych. Uzyskuje przy tym w dziedzinie walorów i opalizujących barw oryginalne efekty.

Piasecki uprawia również fotografię, którą nazwalibyśmy najbardziej dosłownie "poetycką". Tworzy dla niej i kolekcjonuje dziwne modele, reżyseruje zagadkowe sytuacje. Jego działalność w tym zakresie, obliczona właściwie wyłącznie na osobistą wypowiedź, ma jednocześnie nawiązać jakieś porozumienie z oglądającym, porozumienie na zasadzie wspólnych odczuć i skojarzeń myśli na widok niecodziennych sytuacji i przedmiotów. Ten typ twórczości Piaseciego jest jakby echem dadaistycznych zabaw "przedmiotami gotowymi", które z tak wielkim zapałem Man Ray uwieczniał na swoich zdjęciach.
Urszula Czartoryska, Przygody plastyczne fotografii, Warszawa 1965 s. 86 -87

(...) U Piaseckiego główną rolę odgrywają montaże(...) Wśród nich "przedmioty w skrzynkach" o różnych tytułach nadawanych im przez autora, przeważnie z uwięzionymi wewnątrz różnie ucharakteryzowanymi laleczkami, lub ich częściami lub poprutymi wnętrznościami tych części, mechanizmem oczu, cienką łupiną policzków, zlepionymi kosmykami włosów(...).
Obok montaży prezentuje Piasecki swe heliografie - wyraźniej już zaangażowane dzieła graficzne, gdzie techniczne walory faktury i opracowanie emulsji światłoczułej osiągają efekty niezwykłej precyzyjności w oddaniu podobnych jak w montażach treści. Miejscami, na gładkich, białych płaszczyznach, treści i forma określone są śladem pajęczyny, gdzie indziej intensywnieją i narastają plamy srebra przekształcające się w głębokie, drapieżne czernie. Trzeci rodzaj to miniatury wykonane techniką mieszana z użyciem collage`u, farby, materiału światłoczułego i integralnego związania z ramą. Są wśród jednych i drugich reminiscencje stworów, zwierząt, owadów, które autor nazywa "Murator", "Wyobrażenie kota" ,"Kot morski", "Tania" i inne. Najobszerniejszą jednak formą wyrażania pozostają montaże jednoczące niekiedy wszystkie wymienione techniki.(...)
J. E. Dutkiewicz w: /kat.:/ Marek Piasecki; Przedmioty, Galeria Krzysztofory, Kraków, czerwiec - lipiec 1966.

MAREK PIASECKI

ur. 1935r, w Warszawie, gdzie mieszkał do wybuchu Powstania Warszawskiego w czasie którego jego dom został zniszczony. Od 1945 roku mieszkał w Krakowie, gdzie studiował na wydziale historii sztuki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Pracował jako fotograf dla Tygodnika Powszechnego. Od 1958 roku członek Grupy Krakowskiej. Brał udział w m.in. II i III Wystawie Sztuki Nowoczesnej w Warszawie w 1957 i 1959. Od 1967 roku mieszka w Lund w Szwecji.

---------------

Marek Piasecki oraz inauguracja festiwalu Miesiąc Fotografii w Krakowie
Galeria Starmach
ul. Węgierska 5, Kraków
25.10.2004, godz. 18
Wystawa potrwa do końca listopada
Komentarze
Polecane artykuły
Sony FE 600 mm f/4 GM OSS - zdjęcia przykładowe
11 Cze 2019
Sony FE 600 mm f/4 GM OSS to propozycja dla najbardziej wymagających fotografów sportu i dzikiej przyrody. Zobaczcie jak w praktyce radzi sobie najdłuższe szkło z serii G Master.
2
Sony FE 200-600 mm f/5.6-6.3 G OSS - zdjęcia przykładowe
11 Cze 2019
Najnowszy tele-zoom Sony FE 200-600 mm f/5.6-6.3 G OSS ma wszystko, by zaspokoić potrzeby fotografów sportu i dzikiej przyrody, którzy szukają zmiennogniskowego obiektywu dalekiego zasięgu w akceptowalnej cenie. Zobaczcie, na co go stać nową konstrukcję w systemie Sony E.
2
Fujifilm Fujinon XF 16 mm f/2.8 R WR - test obiektywu
31 Maj 2019
Dziś przyglądamy się bliżej Fujifilm Fujinon XF 16 mm f/2.8 R WR - szkłu, na które długo czekali miłośnicy szerokiego kąta. Kompaktowa i uszczelniona budowa, zaawansowana optyka i szybki AF mają być sporymi zaletami tego modelu.
4
Tenba Shootout II 24L - test plecaka
29 Maj 2019
Dziś sprawdzamy czy plecak Shootout II 24L to propozycja Tenby właściwa dla profesjonalnego fotografa.
0