Marek Piasecki w Galerii Starmach na inaugurację Miesiąca Fotografii w Krakowie

Dziś o 18. w krakowskiej Galerii Starmach, wernisażem wystawy Marka Piaseckiego rozpocznie się Miesiąc Fotografii w Krakowie. Pierwsza wystawa festiwalowa daje nam przedsmak tego co będzie działo się w Krakowie przez następny miesiąc. Marek Piasecki nie miał w Polsce wystawy od 30 lat.
Dziś o 18. w krakowskiej Galerii Starmach, wernisażem wystawy Marka Piaseckiego rozpocznie się Miesiąc Fotografii w Krakowie. Pierwsza wystawa festiwalowa daje nam przedsmak tego co będzie działo się w Krakowie przez następny miesiąc. Marek Piasecki nie miał w Polsce wystawy od 30 lat.



Wystawa w Galerii Starmach będzie pierwszą po prawie 30 latach i największą prezentacją twórczosci członka Grupy Krakowskiej - Marka Piaseckiego. Pokazanych zostanie kilkadziesiąt heliografi, "Miniatur" (prace wykonane techniką mieszana łączącą fotografię, heliografie, collage i tech. graficzne) oraz "Przedmiotów" pochodzących z końca lat 50. i pocz. 60.

Kurator: Anna Bujnowska

MAREK PIASECKI - wybór komentarzy


(...) Zaczyna się od tego, że Marek Piasecki gromadzi przedmioty. Są to przedmioty zwykłe i codzienne: pudełeczka, słoiki, kawałki futerka, haczyki, wieszaczki i pułapki na myszy. Jest ich wiele i są bardzo różne. Piasecki kolekcjonuje też lalki; zwyczajne laleczki ze sklepu z zabawkami. To co surrealiści nazywają jako "cud transfiguracji totalnej", zaczyna się w momencie, kiedy przedmiot dostaje się w krąg widzenia artysty. Traci wtedy swój potoczny sens, odkrył swoją głębiej ukrytą rzeczywistość.
Hanna Ptaszkowska, Przedmioty, w: Projekt, nr 3, 1964r

(...) Najtrudniej chyba dająca się określić a zarazem integralną jest twórczość Marka Piaseckiego, autora heliografii i miniatur, które w mniejszym lub większym stopniu mają coś wspólnego z procesem fotograficznym. A więc heliografie są śladem cieczy lub przejrzystych modeli na kliszy światłoczułej, są zapisem czynności mechanicznych np. rysunku, przeniesionych później na odbitkę. Miniatury zaś są wynikiem bezpośredniego oddziaływania na papier fotograficzny odczynników chemicznych czy innych bodźców, naklejania na ten papier różnych "ciał obcych". Piasecki ożywia świat różnorodnych kształtów i walorów, utrwala stany skupienia i ślady zabiegów dokonywanych na powierzchni światłoczułej. Twórczość jego pełna jest wieloznacznej, sugestywnej aluzyjności. W swoich wypieszczonych kompozycjach - zarówno tych, które są odbitkami heliografii, jak i po prostu obrazem powstałym bezpośrednio na kartce papieru światłoczułego, ozdobionej wprowadzeniem barw i collage'em - Piasecki daje wyobrażenie zjawisk delikatnych, nieuchwytnych. Uzyskuje przy tym w dziedzinie walorów i opalizujących barw oryginalne efekty.

Piasecki uprawia również fotografię, którą nazwalibyśmy najbardziej dosłownie "poetycką". Tworzy dla niej i kolekcjonuje dziwne modele, reżyseruje zagadkowe sytuacje. Jego działalność w tym zakresie, obliczona właściwie wyłącznie na osobistą wypowiedź, ma jednocześnie nawiązać jakieś porozumienie z oglądającym, porozumienie na zasadzie wspólnych odczuć i skojarzeń myśli na widok niecodziennych sytuacji i przedmiotów. Ten typ twórczości Piaseciego jest jakby echem dadaistycznych zabaw "przedmiotami gotowymi", które z tak wielkim zapałem Man Ray uwieczniał na swoich zdjęciach.
Urszula Czartoryska, Przygody plastyczne fotografii, Warszawa 1965 s. 86 -87

(...) U Piaseckiego główną rolę odgrywają montaże(...) Wśród nich "przedmioty w skrzynkach" o różnych tytułach nadawanych im przez autora, przeważnie z uwięzionymi wewnątrz różnie ucharakteryzowanymi laleczkami, lub ich częściami lub poprutymi wnętrznościami tych części, mechanizmem oczu, cienką łupiną policzków, zlepionymi kosmykami włosów(...).
Obok montaży prezentuje Piasecki swe heliografie - wyraźniej już zaangażowane dzieła graficzne, gdzie techniczne walory faktury i opracowanie emulsji światłoczułej osiągają efekty niezwykłej precyzyjności w oddaniu podobnych jak w montażach treści. Miejscami, na gładkich, białych płaszczyznach, treści i forma określone są śladem pajęczyny, gdzie indziej intensywnieją i narastają plamy srebra przekształcające się w głębokie, drapieżne czernie. Trzeci rodzaj to miniatury wykonane techniką mieszana z użyciem collage`u, farby, materiału światłoczułego i integralnego związania z ramą. Są wśród jednych i drugich reminiscencje stworów, zwierząt, owadów, które autor nazywa "Murator", "Wyobrażenie kota" ,"Kot morski", "Tania" i inne. Najobszerniejszą jednak formą wyrażania pozostają montaże jednoczące niekiedy wszystkie wymienione techniki.(...)
J. E. Dutkiewicz w: /kat.:/ Marek Piasecki; Przedmioty, Galeria Krzysztofory, Kraków, czerwiec - lipiec 1966.

MAREK PIASECKI

ur. 1935r, w Warszawie, gdzie mieszkał do wybuchu Powstania Warszawskiego w czasie którego jego dom został zniszczony. Od 1945 roku mieszkał w Krakowie, gdzie studiował na wydziale historii sztuki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Pracował jako fotograf dla Tygodnika Powszechnego. Od 1958 roku członek Grupy Krakowskiej. Brał udział w m.in. II i III Wystawie Sztuki Nowoczesnej w Warszawie w 1957 i 1959. Od 1967 roku mieszka w Lund w Szwecji.

---------------

Marek Piasecki oraz inauguracja festiwalu Miesiąc Fotografii w Krakowie
Galeria Starmach
ul. Węgierska 5, Kraków
25.10.2004, godz. 18
Wystawa potrwa do końca listopada
 
Komentarze
Polecane artykuły
BenQ SW240 - test monitora
4 Gru 2018
Nareszcie na rynku pojawił się budżetowy monitor ze sprzętową kalibracją, który ma oferować bardzo dobrą jakość obrazu i świetną ergonomię za naprawdę nieduże pieniądze. Sprawdzamy, czy BenQ SW240 ma szansę przekonać do siebie miłośników fotografii.
4
Canon EF 70-200 mm f/2.8L IS III USM - test obiektywu
30 Lis 2018
Wysoka wydajność, wytrzymałość i niezawodność - mają to być trzy przymioty trzeciej odsłony reporterskiego zooma Canona. Czy w takim razie mamy do czynienia z poważnymi usprawnieniami, czy raczej lekką kosmetyką obiektywu kierowanego do profesjonalistów? Sprawdźmy to!
3
Canon EF 70-200 mm f/2.8L IS III USM - zdjęcia przykładowe
26 Lis 2018
Ciekawi czy trzecia odsłona reporterskiego zooma Canona spełni oczekiwania profesjonalistów? Zobaczcie, jak w praktyce wypada najnowszy model EF 70-200 mm f/2.8L IS III USM.
5
Fujifilm X-T3 - test aparatu
14 Lis 2018
Najnowszy bezlusterkowiec Fujifilm pretenduje do miana króla segmentu APS-C i jednego z najbardziej uniwersalnych aparatów w ogóle. Sprawdzamy, na co go stać.
13