"Spojrzenia" Andrzeja Dragana

Wystawa "Spojrzenia" to wybór 25 nietypowych portretów psychologicznych wykonanych nowatorską i oryginalną techniką nazywaną przez jej autora, Andrzeja Dragana, "retuszem światła". Fotografie będą prezentowane w Centrum Kulturalnym "Kotłownia" w Warszawie od 23 października do 10 listopada 2004.
Wystawa "Spojrzenia" to wybór 25 nietypowych portretów psychologicznych wykonanych zarówno osobom znanym (dziennikarzom, aktorom, politykom), jak przechodniom spotkanym przypadkowo na ulicy, pensjonariuszom Domów Pomocy Społecznej czy uczestnikom Warsztatów Terapii Zajęciowych dla osób upośledzonych umysłowo. Wśród fotografii znalazł się nawet portret młodej małpki żyjącej we wrocławskim zoo. Ta niezwykle szeroka tematycznie kolekcja została jednak przez autora sprowadzona do wspólnego mianownika, którym jest niezwykle silny, nawet jak na studium psychologiczne, przekaz emocjonalny zaklęty w spojrzeniu.



Większość fotografii wykonana została nowatorską i oryginalną techniką nazywaną przez autora retuszem światła. Jest to specyficzna odmiana ręcznej, cyfrowej obróbki, nowoczesnego odpowiednika tradycyjnych technik ciemniowych pomieszanych z olejnymi technikami malarskimi. Przy pomocy retuszu światła autor eksponuje pewne mniej lub bardziej ukryte aspekty osobowości portetowanej osoby silnie je przy tym zniekształcając. Bogaty przybornik techniczny nie spłyca psychologicznej penetracji ukazanej na portretach, lecz ją poszerza. Zdeformowany bohater zdjęcia opowiada pewną historię, jednak za sprawą ingerencji autora może to być już tylko (lub aż) historia zmyślona przez twórcę. Na swojej stronie internetowej autor pisze:

Ludzie sądzą często, że dobry portret ujawnia pewną prawdę na temat modela. Jest mi niezwykle przykro, ale osoby wyrażające podobny pogląd nie znajdą w moich fotografiach niczego interesującego. W swojej pracy nie dążę do opowiadania prawdy o portretowanych ludziach. Byłoby wręcz precyzyjniej (choć niezbyt grzecznie) nazwać moich modeli "obiektami" lub "zasobami ludzkimi", a tworzone przeze mnie portrety produktami mojej emocjonalnej defekacji (...)

fot. Andrzej Dragan


Autorem fotografii i nowatorskiej techniki jest Andrzej Dragan (26 lat), który w Instytucie Fizyki Teoretycznej na Wydziale Fizyki UW kończy właśnie doktorat z mechaniki kwantowej. Fotografią artystyczną zajmuje się od nieco ponad roku. Jest samoukiem. Więcej informacji na temat autora i jego prac, a także szerszy wybór zdjęć można odnaleźć na autorskiej stronie internetowej andrzejdragan.com

Wystawa prezentowana będzie w Centrum Kulturalnym "Kotłownia" mieszczącym się w Warszawie, przy ulicy Suzina 8 (obok dawnego kina Tęcza) od 23 października do 10 listopada 2004, codziennie w godzinach od 12 do 17. Wernsiaż zaplanowano na 22 października, o godzinie (zaproszenia).

Już wkrótce w Galerii Fotopolis zaprozentujamy wybrane zdjęcia autora wraz z opisem jego nowatorskiej techniki retuszu światła.
 
Komentarze
Polecane artykuły
Fujifilm X-T3 - test aparatu
14 Lis 2018
Najnowszy bezlusterkowiec Fujifilm pretenduje do miana króla segmentu APS-C i jednego z najbardziej uniwersalnych aparatów w ogóle. Sprawdzamy, na co go stać.
7
Nikon Z7 - test aparatu
6 Lis 2018
Nikon Z7 to pierwszy pełnoklatkowy bezlusterkowiec japońskiego producenta. Czy nowy aparat z 45-megapikselową, stabilizowaną matrycą dorówna jakością cenionym lustrzankom Nikona? Czy jest godną konkurencją dla aparatów z serii Sony A7? Sprawdźmy.
17
Samyang AF 14 mm f/2.8 EF - test obiektywu
26 Paź 2018
Czy Samyang AF 14 mm f/2.8 EF okaże się „idealnym partnerem do podróży“ i sprosta oczekiwaniom wymagających fotografów? Producent nie ma co do tego wątpliwości. Postanowiliśmy więc sprawdzić w praktyce możliwości nowej ultraszerokokątnej stałki z mocowaniem Canon EF.
5
Samyang AF 14 mm f/2.8 EF - zdjęcia przykładowe
22 Paź 2018
Ciekawi, jak w praktyce sprawdza się najnowsza konstrukcja Samyanga z mocowaniem Canon EF? Zobaczcie zdjęcia przykładowe wykonane najnowszym modelem AF 14 mm f/2.8 EF. Czy okaże się on "czarnym koniem" w segmencie ultraszerokokątnych szkieł?
0