Międzynarodowy Festiwal Fotografii w Singapurze 2014 - relacja

"Wkrocz w Nieskończoność. Uwolnij swój umysł, otwórz swoje oczy i odkryj bezgraniczny świat przed i za aparatem" - tak do udziału we właśnie zakończonej 4. edycji Singapore International Photography Festival 2014 (SIPF), zachęcali organizatorzy. Wśród różnorodnych wydarzeń na imprezie znalazły się trzy polskie akcenty.

Skomentuj Kopiuj link
Posłuchaj
00:00

Miasto-państwo Singapur w rejonie południowo-wschodniej Azji przewodzi pod względem osiągania wysokich wyników ekonomicznych, stawiania nowoczesnej architektury, egzekwowania prawa, a teraz ma ambicje stać się także m.in. wiodącym ośrodkiem fotografii w regionie, czego platformą ma być Singapore International Photography Festival. 
Tematem przewodnim tegorocznej, czwartej edycji festiwalu trwającego od 3 października do 30 listopada była nieskończoność, jako techniczny środek używany w fotografii dający możliwość zobaczenia i uchwycenia wszystkiego z dużą precyzją. Impreza organizowana co dwa lata przyniosła w tym roku kilka ważnych nowości. Pierwszą było wybudowanie z 19 odnowionych kontenerów, które przypłynęły do tutejszego portu, przestrzeni wystawowej DECK, która na co dzień ma służyć fotografii. Drugą było nawiązanie współpracy z holenderskim festiwalem Noorderlicht International Photofestival, co 33 wybranym z całego świata fotografom zapewniło pokazanie swoich prac na dwóch kontynentach.




DECK - główna siedziba Międzynarodowego Festiwalu Fotografii w Singapurze 2014 19 kontenerów tworzących sale wystawowe Galeria 2 i Studio Artystyczne

OPEN CALL
W trzech lokalizacjach było można obejrzeć podzielone tematycznie prace 47 fotografów z 23 krajów, którzy zgłosili swoje zdjęcia w ramach "open call". Sale Narodowego Muzeum Singapuru mieściły cztery wystawy. "Osobliwości widzenia" były prezentacją sześciu fotografów poszukujących intymnych, czasem cierpkich historii.



Narodowe Muzeum Singapuru Wystawa „Osobliwości widzenia Zdjęcie z serii „Rodzinne rzeczy, Huang Qingjun Fragment projektu Francuza Bruna Quinqueta dokumentującego życie pracowników biurowych w Tokio

W oddzielnej sali pokazano najlepsze zdaniem kuratorów festiwalu zgłoszone czarno-białe serie.

Wystawa „Mastering the Monochrome Praca Pedro Davida z serii „360 metrów kwadratowych „360 metrów kwadratowych, Pedro David (Brazylia)  Mike Gray (Australia)

Jednym z najciekawszych i najmocniejszych punktów tegorocznego SIPF była z pewnością wystawa "Graj i portretuj" przedstawiająca studia twarzy, ciał i sytuacji, w których znaleźli się portretowani bohaterowie. Tu szczególną uwagę zwracały, ze względu na precyzję i klimat zdjęć, serie "Antologia obsesji" Kolumbijki Adriany Duque oraz "Albinosi" Brazylijczyka Gustavo Lacerdy. Wśród dziewięciu prezentowanych tu autorów była także Polka Joanna Borowiec ze swoimi pracami wykonanymi metodą mokrego kolodionu.

Fragment „Antologii obsesji Kolumbijki Adriany Duque „Albinosi Gustavo Lacerdy Gustavo Lacerda (Brazylia) Jedno ze zdjęć z Mongolii autorstwa Włoszki Laury Liverani


Czwartą wystawą w Narodowym Muzeum Singapuru była prezentacja "Muzeum jako platforma" z selekcją prac odwołujących się do historii, mitów i socjologii polityki. 

W Chapel Gallery zaprezentowano dokumentalne prace siedmiu autorów: Brendana Hoffmana (USA), Alexandrosa Demetriadesa (Cypr), Eleny Chernyshovej (Rosja), Justina Bartona (Wielka Brytania), Luca Zaniera (Szwajcaria), Reginalda Van de Velda (Belgia) i Sarah Rhodes (Australia) zatytułowane w całości jako "Stare, dobre dni".

Dalej w ramach "open call" w dwóch kontenerach DECK zostały pokazane zdjęcia artystów pracujących z tematami otoczenia i nadzoru w ramach wystaw "Archiwum współczesnej przestrzeni" oraz „"Widzieć i będąc widzianym".

Transformacja przestrzeni przez człowieka - temat prac Wuta Chalananta  Wut Chalanant (Tajlandia) Rasel Chowdhury (Bangladesz)  Zdjęcie z serii „Nowy dom, Wilfred Lim (Malezja)

PO BECHERACH
Główna siedziba festiwalu DECK w kolejnych dwóch kontenerach prezentowała prace Bernda i Hilli Becherów oraz sześciu młodych fotografów ze wschodniej Azji czerpiących ze spuścizny niemieckiego małżeństwa.

Wystawa Becherów to nie jedyny niemiecki wątek na SIPF. Dzięki prężnej działalności Goethe-Institut promującej niemiecką sztukę na świecie na festiwalu było można w kilku miejscach spotkać się z niemieckimi twórcami.

Ekspozycja prac Bernda i Hilli Becherów w DECK Fragment wystawy Bernda i Hilli Becherów Wystawa w kontenerze „Po Becherach „Studia telewizyjne, Shigeru Takato

OCEAN MOŻLIWOŚCI
Co robić... w obliczu tylu środowiskowych i politycznych wyzwań? Co robię jako indywiduum, kolektyw albo społeczeństwo? Jak produkujemy wymarzoną przyszłość? Czy możemy dokonać pożądanych, pomysłowych zmian? - odpowiedzi na te pytania można było szukać w seriach zdjęć wybranych na wystawę "Ocean możliwości" prezentowanych zarówno na holenderskim Noorderlicht Internatioal Photofestival jak i singapurskim SIPF we wnętrzu nowoczesnego ArtScience Museum. Założeniem wystawy było pokazanie prac młodej generacji fotografów, którzy dorastali w dobie Internetu i ogólnoświatowej mobilności, stąd zaskakująca była w tym gronie obecność Tomasza Tomaszewskiego z jego zdjęciami z serii "Elmina, Ghana".

ArtScience Museum, Singapur Mapa fotografów prezentujących prace w ramach wystawy „Ocean możliwości Ekspozycja prac Prasiita Sthapita Prasiit Sthapit (Nepal)

WCIĄŻ W RUCHU
"Potrójny bilet na obraz", czyli wystawa w Singapurskim Muzeum Sztuki eksplorowała naturę obrazu przez współczesną fotografię i nowe media. Wystawione prace były pierwszy raz publicznie pokazane w Azji.

SAM@8Q, czyli oddział Singapurskiego Muzeum Sztuki poświęcony fotografii Praca z wystawy „Still Moving w SAM Praca z wystawy „Still Moving w SAM Praca z wystawy „Still Moving w SAM

Poza tym w ramach SIPF odbyła się także retrospektywa chińskiej współczesnej fotografii ukazującej rolę pamięci w kreowaniu i postrzeganiu rzeczywistości oraz wystawa zdjęć obrazująca codzienne życie Singapuru. W Bibliotece Narodowej przygotowano szeroki wybór książek fotograficznych podzielonych tematycznie, które na co dzień są dostępne w zbiorach biblioteki. W ciągu jednego z weekendów odbył się pokaz artbooków i zinów zorganizowany przez studentów singapurskich uczelni artystycznych. Na SIPF nie zabrakło także stałych punktów programu obecnych na tego typu imprezach jak: przegląd portfolio, warsztaty, wykłady (m.in. Katarzyny Majak o historii polskich książek), filmów (m.in. o Becherach i A. Gurskim) oraz kilku wydarzeń towarzyszących jak wystawa "Metalworks" Hansa Millera czy premiera albumu "Louis Vuitton Fashion Photography".

Zdjęcie z albumu „Louis Vuitton Fashion Photography Zdjęcie z albumu „Louis Vuitton Fashion Photography Zdjęcie z albumu „Louis Vuitton Fashion Photography Zdjęcie z albumu „Louis Vuitton Fashion Photography

Komentarze
logo logo
Magazyny
Zamów