Fotograficzne Mistrzostwa Polski 2002 - rozstrzygnięcie konkursu

W ubiegły piątek odbyło się uroczyste otwarcie wystawy prac zakwalifikowanych i nagrodzonych w "Otwartych Fotograficznych Mistrzostwach Polski 2002". Konkurs ten zorganizowany został już po raz dziewiąty przez najstarszą organizację fotograficzną w Polsce - "Warszawski Cech Fotografów".
W ubiegły piątek odbyło się uroczyste otwarcie wystawy prac zakwalifikowanych i nagrodzonych w Otwartych Fotograficznych Mistrzostwach Polski 2002. Konkurs ten zorganizowany został już po raz dziewiąty przez najstarszą organizację fotograficzną w Polsce - Warszawski Cech Fotografów.


Początkowo Mistrzostwa organizowane były w pięciu kategoriach: ogólna, fotografia studyjna, prasowa, reklamowa i przetworzona. W tym roku ograniczono się do trzech: kategorii ogólnej, która od dawna cieszyła się największym zainteresowaniem, a od tego roku skupia fotografie reklamowe i prasowe, kategorii fotografia studyjna, która również jest popularna, ze względu na atelierowy charakter Cechu oraz fotografia przetworzona. Ta ostatnia kategoria była w tym roku reprezentowana najmniej licznie, a zdecydowana większość fotografii przetworzona została cyfrowo. Na konkurs nadesłano około pięciuset fotografii - zakwalifikowane około stu dwudziestu. W kategorii ogólnej znalazły się fotografie z zamachu na World Trade Center, reportaże z krajów trzeciego świata, zdjęcia przyrodnicze i krajobrazowe.


Pokonkursowa wystawa odbywa się po raz pierwszy w Muzeum Plakatu w Wilanowie. Ostatnie dwa lata zdjęcia gościły w Muzeum Etnograficznym, a przed 1999 rokiem w Starej Galerii ZPAF. Część zdjęć będzie można również oglądać w Ogrodzie Botanicznym PAN w Powsinie. Po zakończeniu ekspozycji w Warszawie wystawa pojedzie do innych miast Polski. Być może będzie prezentowana również poza granicami kraju.

Tradycyjnie do jury zaproszono przedstawicieli głównych sponsorów konkursu - firm Agfa, Kodak i Fuji, miesięcznika Foto oraz członków ZPAF i Warszawskiego Cechu Fotografów. Jury przewodniczył Marek Karewicz ze ZPAF, a z ramienia Agfy zdjęcia oceniał Chris Niedenthal.


Oprócz medali, które wręczono w trzech kategoriach, zostały przyznane nagrody specjalne: Puchar Prezesa Warszawskiego Cechu Fotografów, Nagroda Specjalna "Agfa" im. Marka Wieglusa, nie żyjącego już inicjatora Mistrzostw, Nagroda Specjalna "Kodak Polska" oraz Nagroda Specjalna "FujiFilm".

W kategorii Fotografia Studyjna Złoty medal przyznano Jerzemu Boreckiemu za zdjęcie Kubuś z mamą, srebro otrzymał Włodzimierz Płaneta za zdjęcie Akt II a brąz Jacek Jędrzejczak za Muzę Posejdona. W kategorii tej przyznano również wyróżnienie fotografii Ecce Homo autorstwa Daniela Raczyńskiego.


W kategorii Fotografia Ogólna złoty medal otrzymała Jolanta Lipka za pracę Chicago, srebro przyznano Jerzemu Boreckiemu za XXX a brąz Jackowi Piotrowskiemu za Czarodziejski ogród - zdjęcie I. Wyróżniono fotografię Waldemara Dankowskiego pt. Radość Afryki w domu.

W kategorii Fotografia Przetworzona nie przyznano złotego medalu i nie wyróżniono żadnej z prac. Srebro otrzymał Piotr Bułanow za cykl XXX1. XXX2, XXX3, a brąz Grzegorz Badzio za cykl Kierowco! Uważaj na dzikie zwierzęta.


Puchar prezesa trafił ręce Witolda Spisza za akt XXX. Agfa przyznała swoją nagrodę Jerzemu Boreckiemu - laureatowi złotego w kategorii fotografii studyjnej i srebrnego w kategorii fotografii ogólnej medalu za zdjęcie Kubuś z mamą. Nagroda Kodaka trafiła do laureatki złotego medalu kategorii ogólnej - Jolanty Lipki, autorki fotografii Chicago. Fuji natomiast wyróżniło nie nagrodzone zdjęcie Elżbiety Szeptyńskiej Stół ofiarny, zakwalifikowane do kategorii Fotografia Przetworzona.

Nagrodzone i wyróżnione fotografie zostały opublikowane w profesjonalnie wydanym katalogu.

Zobacz wszystkie zdjęcia (12)
 
Komentarze
Polecane artykuły
BenQ SW240 - test monitora
4 Gru 2018
Nareszcie na rynku pojawił się budżetowy monitor ze sprzętową kalibracją, który ma oferować bardzo dobrą jakość obrazu i świetną ergonomię za naprawdę nieduże pieniądze. Sprawdzamy, czy BenQ SW240 ma szansę przekonać do siebie miłośników fotografii.
4
Canon EF 70-200 mm f/2.8L IS III USM - test obiektywu
30 Lis 2018
Wysoka wydajność, wytrzymałość i niezawodność - mają to być trzy przymioty trzeciej odsłony reporterskiego zooma Canona. Czy w takim razie mamy do czynienia z poważnymi usprawnieniami, czy raczej lekką kosmetyką obiektywu kierowanego do profesjonalistów? Sprawdźmy to!
3
Canon EF 70-200 mm f/2.8L IS III USM - zdjęcia przykładowe
26 Lis 2018
Ciekawi czy trzecia odsłona reporterskiego zooma Canona spełni oczekiwania profesjonalistów? Zobaczcie, jak w praktyce wypada najnowszy model EF 70-200 mm f/2.8L IS III USM.
5
Fujifilm X-T3 - test aparatu
14 Lis 2018
Najnowszy bezlusterkowiec Fujifilm pretenduje do miana króla segmentu APS-C i jednego z najbardziej uniwersalnych aparatów w ogóle. Sprawdzamy, na co go stać.
13