Prawdziwe historie z plastiku Magdaleny Beyer

Magdalena Beyer aranżuje miejskie scenki z wykorzystaniem kultowej lalki Barbie. Zobaczcie, jaki świat udało jej się wykreować, za pomocą bardzo prostych środków. Jej prace możecie oglądać w Stacji Muranów w Warszawie od 6 do 30 marca.


Wystawą "Zabawa" Magdalena Beyer rozpoczyna nowy etap w swojej karierze, używając medium, które przez lata było jej bliskie - fotografii.

Chciałam, żeby przyjechały. I tak się stało. W kopertach. W paczkach. Były gołe, ubrane, całe, niecałe. Miały różne sprawy rozpoczęte i niedokończone. Były piękne. Uśmiechały się. Czekały. Były cierpliwe. Były głupie. Były mądre. Złe. Nie było w nich nic. Było w nich wszystko. Wszystko co chciałam i czego nie chciałam - tak rozpoczęła się przygoda artystki z lalką Barbie - jednym z najbardziej pożądanych przedmiotów kultury masowej. To właśnie z myślą o niej stworzyła wyszukane scenariusze, a przedstawione sceny ustawiła z absolutną precyzją. Celowo połączyła niewinność lalek ze złem i okrucieństwem, jakim jesteśmy zarzucani przez dzisiejsze media. Fotograficzny zapis może więc szokować. Za fasadą kolorowych ubrań, błyskotek, modnych fryzur i torebek kryją się brutalne historie powstałe w wyobraźni artystki: morderstwa, samobójstwa, wypadki samochodowe, gwałty, napady z bronią.

To, co możemy oglądać na 10 fotografiach tworzących cykl "Zabawa", Magdalena Beyer nazywa "prawdziwymi historiami z plastiku" i z pełną świadomością eksploatuje konwencję fotografii reklamowej. I to właśnie odniesienie się do komercyjnego świata zmniejsza brutalny wymiar tych historii stając się cynicznym komentarzem do rzeczywistości. Tym bardziej, że artystka umiejętnie bawi się fotograficzną skalą. Wykorzystuje perspektywę, aby zainscenizowane w miejskiej przestrzeni sytuacje zniweczyły różnicę pomiędzy światem "dużych" ludzi i lalek. Mimo tego zabiegu nie dochodzi do całkowitego zatarcia granic.

Intymne historie pozostają całkowicie fikcyjne, choć śledząc wyreżyserowany zapis Magdaleny Beyer zostajemy wciągnięci w pułapkę zaskakującego wytworu jej kobiecej fantazji.

Kurator: Agata Ubysz












Magdalena Beyer (ur. 1968). Absolwentka wydziału malarstwa i grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Na początku swojej kariery wiąże się z branżą reklamową. Zdobywa wiele nagród, zostaje Dyrektorem Kreatywnym agencji reklamowej. Autorka wielu kampanii dla polskich i międzynarodowych marek takich jak Wedel, Danone, Snickers, Kawa Pedros czy TP. W 2008 roku stworzyła Fridge by yDe, autorską, unikalną markę kosmetyków opartych na składnikach, które również można jeść. Po latach zawodowych doświadczeń Magdalena Beyer wróciła do pracy twórczej. Oprócz malarstwa posługuje się również medium fotografii, które traktuje jako pole do eksperymentu z estetyką i kontekstem. Komentuje rzeczywistość bawiąc się konwencjami oraz odniesieniami do reklamy i popkultury. Artystka mieszka i pracuje w Warszawie.


Magdalena Beyer "Zabawa"
Wernisaż: 6.03.2014, godz. 19.00
Termin: do 30.03.2014, pon-pt: 11:00-19:00

Stacja Muranów
ul. Andersa 13, skwer Tekli Bądarzewskiej
Warszawa
słowa kluczowe:
 
Komentarze
Polecane artykuły
Fujifilm XF10 - test aparatu
11 Paź 2018
Kierowany do hobbystów, XF10 z 24-megapikselową matrycą APS-C i stałoogniskowym, jasnym obiektywem 28 mm f/2.8 ma być ciekawą alternatywą dla smartfona i towarzyszem codziennych chwil. Zobaczcie, jak wypada w praktyce.
2
Peak Design Everyday Messenger - test torby fotograficznej
10 Paź 2018
Ma być torbą idealną, stworzoną z myślą o każdej potrzebie fotografa. Druga generacja torby jest jeszcze bliżej tego celu, ponieważ wprowadzono w niej kilka drobnych, ale ważnych usprawnień. W czasie swojej wyprawy do Budapesztu oraz miejskich, codziennych podróży sprawdziłem, jak w praktyce sprawuje się druga generacja torby fotograficznej Peak Design Everyday Messenger.
1
Google Pixel 3 i Pixel 3 XL - oficjalne zdjęcia przykładowe
10 Paź 2018
Jesteście ciekawi, jak w praktyce wypadają najnowsze smartfony Google? Zobaczcie oficjalne zdjęcia przykładowe wykonane zaprezentowanymi modelami Pixel 3 i Pixel 3 XL.
2
Panasonic Lumix G X Vario 35-100 mm f/2.8 II POWER O.I.S. - test obiektywu
7 Paź 2018
Dziś sprawdzamy czy druga odsłona reporterskiego zooma Panasonic Lumix G X Vario 35-100 mm f/2.8 II POWER O.I.S. o ekwiwalencie 70-200 mm f/2.8 to konstrukcja godna wymagającego fotografa.
18