Rzeźbiarze fotografują...

W warszawskiej Królikarni rozpoczęła się niecodzienna wystawa fotografii zrobionych przez ludzi, którzy zazwyczaj swoją energię artystyczną wyzwalają w innym obszarze sztuki. Ekspozycja "Rzeźbiarze fotografują" skupia prace ponad osiemdziesięciu artystów.
W Królikarni rozpoczęła się niecodzienna wystawa fotografii zrobionych przez ludzi, którzy zazwyczaj swoją energię artystyczną wyzwalają w innym obszarze sztuki. Ekspozycja "Rzeźbiarze fotografują" skupia prace ponad osiemdziesięciu artystów.

Eliza Kubarska, "Akt błyszczący", 2002, fot. cz-b, 25,2 x 36,4

Jak piszą kuratorzy wystawy, Grzegorz Kowalski i Maryla Sitkowska: "Rzeźbiarze, którzy będą prezentowani na wystawie, to artyści postrzegający świat w kategoriach przestrzeni i ruchu (w odróżnieniu np. od malarzy, którzy zazwyczaj postrzegają go w kategoriach barwy, światłocienia itp.). Fotografują - to znaczy modelują, formują i utrwalają swoją wizję metodami fotograficznego lub elektronicznego zapisu. Wystawa ma pokazać jak fotografowanie wpłynęło na twórczość rzeźbiarzy oraz jak ich widzenie świata objawiło się w fotografii." Może również odpowiedzieć na pytanie o genezę nowych form wypowiedzi artystycznej, takich jak environment dynamiczny, przedmiot fotograficzny (w latach 60. i 70.) oraz performance i video-instalacja (w latach 80. i 90.), które powstały dzięki połączeniu różnych form sztuki.

Katarzyna Górna, Katarzyna Kozyra, "Wspólne akcje w pracowni - akcja z linką", ok. 1992, fot. cz-b, 14,7 x 22

Wybór tak zarysowanej problematyki nie jest przypadkowy. Dyktuje go historia pewnego odłamu polskiej rzeźby. Jak piszą kuratorzy "W stowarzyszonych pracowniach warszawskiej ASP - prof. Jerzego Jarnuszkiewicza i prof. Oskara Hansena - od lat 50. aparat fotograficzny był narzędziem pracy na równi z kawaletem, rzeźbiarskim stelażem i gliną. W nowy wiek spadkobiercy tych pracowni wchodzą z warsztatem video i animacji komputerowej. Ponad pół wieku doświadczeń, praca z coraz nowocześniejszym, stawiającym nowe wyzwania sprzętem, ale przede wszystkim zmieniająca się wrażliwość, potrzeby, język nowych generacji artystów, ukształtowanych w pracowniach Jerzego Jarnuszkiewicza, Oskara Hansena, Grzegorza Kowalskiego - nie były dotąd przedmiotem osobnej wystawy ani opracowania. Wystawa nasza uwzględnia nadto prace i dyplomy "medialne" powstałe również w innych pracowniach na Wydziale Rzeźby - Mariana Wnuka, Bohdana Chmielewskiego, Jana Kucza i Adama Myjaka."

Jędrzej Niestrój, "Ab ovo usque ad mala", 1994, Dyplom

Fotografia w edukacji i praktyce artystycznej rzeźbiarzy pełniła i pełni wielorakie role, od narzędzia dokumentacji aż po wehikuł "wyjścia" poza dyscyplinę rzeźbiarską ku nowym, kształtującym się dopiero formom wypowiedzi artystycznej. Ambicją autorów i organizatorów jest pozostawić to ważne zagadnienie współczesnej sztuki jako temat wstępnie spenetrowany i udokumentowany w źródłowym katalogu. Co nie znaczy - zamknięty. "Traktujemy tę wystawę jako szkic problematyki dużo szerszej niż udało nam się w porę uchwycić. W trakcie prac przygotowawczych, kompletowania materiałów, układania (się) ich w coraz to nowe konfiguracje - przychodziły też nowe refleksje, spostrzeżenia, hipotezy. Ich sprawdzianem może być wystawa, nie zdąży - niniejsza publikacja, która, by móc się na czas ukazać, musiała zostać ukończona w najgorętszym czasie krystalizowania się kształtu wystawy. "Ciąg dalszy" pokaże, mamy nadzieję, utworzona specjalnie strona internetowa www.rzezbiarze-fotografuja.art.pl gdzie oczekujemy opinii i dyskusji."

Jakub Wesołowski "Akt męski w Stoczni Gdańskiej", 2001/02, fot. cz-b, 23,5 x 23,5

Ekspozycja prezentowana będzie do 7 marca 2004 w Muzeum Rzeźby im. Xawerego Dunikowskiego (Oddział Muzeum Narodowego w Warszawie), przy ulicy Puławskiej 113 a, od wtorku do niedzieli w godzinach 10.00-16.00 (tel. 843 15 86, bilety w cenie: 6 zł i 4 zł, w czwartki wstęp wolny.

Łukasz Kosela "Obiekty fotograficzne: człowiek w białym wnętrzu 1-5", 2001 [il.
fot. cz-b na płycie paździerzowej i pilśniowej 51,7 x 61,2]
Artyści biorący udział w wystawie:
Paweł Althamer, Krzysztof M. Bednarski, Olga Bołdok, Paula Bucholc, Dorota Buczkowska, Krystian Burda, Elżbieta i Emil Cieślarowie, Magdalena Ciszewska, Edyta (Katarzyna) Dąbrowska, Andrzej Dłużniewski, DO-GU-RA (Grażyna Doba-Wolska, Wiktor Gutt, Waldemar Raniszewski), Linda Dostalkova, Michał Dudek, Barbara Falender, Bartłomiej Gładuń, Zbigniew Gos, Katarzyna Górna, Monika Grajda, Anna Gryczko, Wiktor Gutt, Marzena Guzińska, Balehager Hiwot, Dagna Jakubowska, Czesław Kałużny, Michał Kałużny, Marcin Kędzierzawski, Sławomir Klimek, Andrzej Kokosza, Beata Kołodziejska-Aleksandrowicz, Anna Konik, Łukasz Kosela, Radosław Kostyra, Grzegorz Kowalski, Katarzyna Kozyra, Eliza Kubarska, Zofia Kułakowska, Bartłomiej Kurzeja, Katarzyna Kusak, Przemysław Kwiek, Mateusz Łagowski, Ewa Łuczak, Mariusz Maciejewski, Jacek Markiewicz, Karolina Marzec, Jacek Matysiak, Maciej Michalski, Anna Mioduszewska, Henryk Morel, Paweł Mysera, Maria Nagrabecka, Jędrzej Niestrój, Grzegorz Olech, Tomasz Pawlak, Józef Polewka, Magdalena Popławska, Anna Pytlak, Waldemar Raniszewski, Rafał Rychter, Boris Schwenke, Alicja Skrętowicz, Karol Słowik, Małgorzata Słuszkiewicz, Jagoda Suwińska, Elwira Szeflińska. Kamila Szejnoch, Joanna Szymańska, Kaja (Kazimiera) Szymańska, Rafał Wawrzeniecki, Dominik Wdowski, Jakub Wesołowski, Tomasz Wiater, Grzegorz Witek, Paweł Włodarczyk, Jan Stanisław Wojciechowski, Andrzej J. Wróblewski, Dariusz Zaraś, Monika Zielińska, Malwina Ziemkiewicz, Marcin Ziemnicki, Michał Zomer, Artur Żmijewski.
 
Komentarze
Polecane artykuły
Sony 24 mm f/1.4 GM - zdjęcia przykładowe
20 Wrz 2018
Ciekawi jak w praktyce spisuje się Sony 24 mm f/1.4 GM? Podczas światowej premiery spędziliśmy kilka chwil z najnowszym szerokokątnym reprezentantem serii G Master. Zobaczcie zdjęcia przykładowe, które wykonaliśmy we włoskiej Katanii.
0
Panasonic Lumix G X Vario 35-100 mm f/2.8 II POWER O.I.S. - zdjęcia przykładowe
19 Wrz 2018
Na warsztat wzięliśmy model Panasonic Lumix G X Vario 35-100 mm f/2.8 II POWER O.I.S. Czy zoom o ekwiwalencie 70-200 mm i stałym świetle f/2.8 to konstrukcja godna wymagającego fotografa? Przekonajcie się sami oglądając zdjęcia przykładowe!
0
Kentmere VC Select - test światłoczułego papieru fotograficznego
13 Wrz 2018
Kentmere VC Select to mniej znany na naszym rynku papier fotograficzny. Jednak czy ma szansę przekonać do siebie wymagających fotografów i dostarczy odbitki o wysokiej jakości? Sprawdźmy to!
1
Canon EOS M50 - test aparatu
11 Wrz 2018
Kompaktowy EOS M50 to tylko z pozoru korpus kierowany do początkujących. Bogata funkcjonalność, obecność złącza mikrofonowego i przystępna cena czynią go obecnie jedną z najciekawszych pozycji na rynku dla świadomych amatorów i vlogerów. Sprawdzamy, jak radzi sobie w praktyce.
0