Rzeźbiarze fotografują...

W warszawskiej Królikarni rozpoczęła się niecodzienna wystawa fotografii zrobionych przez ludzi, którzy zazwyczaj swoją energię artystyczną wyzwalają w innym obszarze sztuki. Ekspozycja "Rzeźbiarze fotografują" skupia prace ponad osiemdziesięciu artystów.
W Królikarni rozpoczęła się niecodzienna wystawa fotografii zrobionych przez ludzi, którzy zazwyczaj swoją energię artystyczną wyzwalają w innym obszarze sztuki. Ekspozycja "Rzeźbiarze fotografują" skupia prace ponad osiemdziesięciu artystów.

Eliza Kubarska, "Akt błyszczący", 2002, fot. cz-b, 25,2 x 36,4

Jak piszą kuratorzy wystawy, Grzegorz Kowalski i Maryla Sitkowska: "Rzeźbiarze, którzy będą prezentowani na wystawie, to artyści postrzegający świat w kategoriach przestrzeni i ruchu (w odróżnieniu np. od malarzy, którzy zazwyczaj postrzegają go w kategoriach barwy, światłocienia itp.). Fotografują - to znaczy modelują, formują i utrwalają swoją wizję metodami fotograficznego lub elektronicznego zapisu. Wystawa ma pokazać jak fotografowanie wpłynęło na twórczość rzeźbiarzy oraz jak ich widzenie świata objawiło się w fotografii." Może również odpowiedzieć na pytanie o genezę nowych form wypowiedzi artystycznej, takich jak environment dynamiczny, przedmiot fotograficzny (w latach 60. i 70.) oraz performance i video-instalacja (w latach 80. i 90.), które powstały dzięki połączeniu różnych form sztuki.

Katarzyna Górna, Katarzyna Kozyra, "Wspólne akcje w pracowni - akcja z linką", ok. 1992, fot. cz-b, 14,7 x 22

Wybór tak zarysowanej problematyki nie jest przypadkowy. Dyktuje go historia pewnego odłamu polskiej rzeźby. Jak piszą kuratorzy "W stowarzyszonych pracowniach warszawskiej ASP - prof. Jerzego Jarnuszkiewicza i prof. Oskara Hansena - od lat 50. aparat fotograficzny był narzędziem pracy na równi z kawaletem, rzeźbiarskim stelażem i gliną. W nowy wiek spadkobiercy tych pracowni wchodzą z warsztatem video i animacji komputerowej. Ponad pół wieku doświadczeń, praca z coraz nowocześniejszym, stawiającym nowe wyzwania sprzętem, ale przede wszystkim zmieniająca się wrażliwość, potrzeby, język nowych generacji artystów, ukształtowanych w pracowniach Jerzego Jarnuszkiewicza, Oskara Hansena, Grzegorza Kowalskiego - nie były dotąd przedmiotem osobnej wystawy ani opracowania. Wystawa nasza uwzględnia nadto prace i dyplomy "medialne" powstałe również w innych pracowniach na Wydziale Rzeźby - Mariana Wnuka, Bohdana Chmielewskiego, Jana Kucza i Adama Myjaka."

Jędrzej Niestrój, "Ab ovo usque ad mala", 1994, Dyplom

Fotografia w edukacji i praktyce artystycznej rzeźbiarzy pełniła i pełni wielorakie role, od narzędzia dokumentacji aż po wehikuł "wyjścia" poza dyscyplinę rzeźbiarską ku nowym, kształtującym się dopiero formom wypowiedzi artystycznej. Ambicją autorów i organizatorów jest pozostawić to ważne zagadnienie współczesnej sztuki jako temat wstępnie spenetrowany i udokumentowany w źródłowym katalogu. Co nie znaczy - zamknięty. "Traktujemy tę wystawę jako szkic problematyki dużo szerszej niż udało nam się w porę uchwycić. W trakcie prac przygotowawczych, kompletowania materiałów, układania (się) ich w coraz to nowe konfiguracje - przychodziły też nowe refleksje, spostrzeżenia, hipotezy. Ich sprawdzianem może być wystawa, nie zdąży - niniejsza publikacja, która, by móc się na czas ukazać, musiała zostać ukończona w najgorętszym czasie krystalizowania się kształtu wystawy. "Ciąg dalszy" pokaże, mamy nadzieję, utworzona specjalnie strona internetowa www.rzezbiarze-fotografuja.art.pl gdzie oczekujemy opinii i dyskusji."

Jakub Wesołowski "Akt męski w Stoczni Gdańskiej", 2001/02, fot. cz-b, 23,5 x 23,5

Ekspozycja prezentowana będzie do 7 marca 2004 w Muzeum Rzeźby im. Xawerego Dunikowskiego (Oddział Muzeum Narodowego w Warszawie), przy ulicy Puławskiej 113 a, od wtorku do niedzieli w godzinach 10.00-16.00 (tel. 843 15 86, bilety w cenie: 6 zł i 4 zł, w czwartki wstęp wolny.

Łukasz Kosela "Obiekty fotograficzne: człowiek w białym wnętrzu 1-5", 2001 [il.
fot. cz-b na płycie paździerzowej i pilśniowej 51,7 x 61,2]
Artyści biorący udział w wystawie:
Paweł Althamer, Krzysztof M. Bednarski, Olga Bołdok, Paula Bucholc, Dorota Buczkowska, Krystian Burda, Elżbieta i Emil Cieślarowie, Magdalena Ciszewska, Edyta (Katarzyna) Dąbrowska, Andrzej Dłużniewski, DO-GU-RA (Grażyna Doba-Wolska, Wiktor Gutt, Waldemar Raniszewski), Linda Dostalkova, Michał Dudek, Barbara Falender, Bartłomiej Gładuń, Zbigniew Gos, Katarzyna Górna, Monika Grajda, Anna Gryczko, Wiktor Gutt, Marzena Guzińska, Balehager Hiwot, Dagna Jakubowska, Czesław Kałużny, Michał Kałużny, Marcin Kędzierzawski, Sławomir Klimek, Andrzej Kokosza, Beata Kołodziejska-Aleksandrowicz, Anna Konik, Łukasz Kosela, Radosław Kostyra, Grzegorz Kowalski, Katarzyna Kozyra, Eliza Kubarska, Zofia Kułakowska, Bartłomiej Kurzeja, Katarzyna Kusak, Przemysław Kwiek, Mateusz Łagowski, Ewa Łuczak, Mariusz Maciejewski, Jacek Markiewicz, Karolina Marzec, Jacek Matysiak, Maciej Michalski, Anna Mioduszewska, Henryk Morel, Paweł Mysera, Maria Nagrabecka, Jędrzej Niestrój, Grzegorz Olech, Tomasz Pawlak, Józef Polewka, Magdalena Popławska, Anna Pytlak, Waldemar Raniszewski, Rafał Rychter, Boris Schwenke, Alicja Skrętowicz, Karol Słowik, Małgorzata Słuszkiewicz, Jagoda Suwińska, Elwira Szeflińska. Kamila Szejnoch, Joanna Szymańska, Kaja (Kazimiera) Szymańska, Rafał Wawrzeniecki, Dominik Wdowski, Jakub Wesołowski, Tomasz Wiater, Grzegorz Witek, Paweł Włodarczyk, Jan Stanisław Wojciechowski, Andrzej J. Wróblewski, Dariusz Zaraś, Monika Zielińska, Malwina Ziemkiewicz, Marcin Ziemnicki, Michał Zomer, Artur Żmijewski.
Komentarze
Polecane artykuły
Sony FE 600 mm f/4 GM OSS - zdjęcia przykładowe
11 Cze 2019
Sony FE 600 mm f/4 GM OSS to propozycja dla najbardziej wymagających fotografów sportu i dzikiej przyrody. Zobaczcie jak w praktyce radzi sobie najdłuższe szkło z serii G Master.
3
Sony FE 200-600 mm f/5.6-6.3 G OSS - zdjęcia przykładowe
11 Cze 2019
Najnowszy tele-zoom Sony FE 200-600 mm f/5.6-6.3 G OSS ma wszystko, by zaspokoić potrzeby fotografów sportu i dzikiej przyrody, którzy szukają zmiennogniskowego obiektywu dalekiego zasięgu w akceptowalnej cenie. Zobaczcie, na co go stać nową konstrukcję w systemie Sony E.
3
Fujifilm Fujinon XF 16 mm f/2.8 R WR - test obiektywu
31 Maj 2019
Dziś przyglądamy się bliżej Fujifilm Fujinon XF 16 mm f/2.8 R WR - szkłu, na które długo czekali miłośnicy szerokiego kąta. Kompaktowa i uszczelniona budowa, zaawansowana optyka i szybki AF mają być sporymi zaletami tego modelu.
4
Tenba Shootout II 24L - test plecaka
29 Maj 2019
Dziś sprawdzamy czy plecak Shootout II 24L to propozycja Tenby właściwa dla profesjonalnego fotografa.
0