Still Live - wystawa w łódzkiej Galerii FF

Łódź: 49 fotografii z ulotek supermarketów i 5 książek z pociętych bilboardów złożyło się na niecodzienną wystawę.
W ramach instalacji "Still Live" (Martwa natura) prezentowanych jest 49 kolorowych fotografii z ulotek supermarketów i 5 książek z pociętych bilboardów.

Z kolorową fotografią komercyjną spotykamy się codziennie, jednak nie myślimy o tym, że symbolizuje ona otaczającą nas rzeczywistość. Instalacja, przedstawiająca fotografie z ulotek supermarketów i bilboardów w bardzo niecodzienny, symboliczny sposób, jest projektem indywidualnym Krzysztofa J. Baranowskiego z Katedry Fotografii poznańskiej ASP. Wyjaśnia on symbolikę wystawy, pisząc:
  "Świadomość indywidualna i zbiorowa nie są elementami oddzielnymi, funkcjonującymi w odrębnych światach, choć niewątpliwie różnią się zakresem wolności. Tak jak sposób (i sens) funkcjonowania współczesnego obrazu rzeczywistości tworzonego za pomocą fotografii nie jest wydzieloną sekwencją egzystencjalną. Współcześnie, jak wiadomo, fotografia (i jej "pochodne": film, video) tworzą iluzje, mity i ikony.

      Fotografia przejęła niejako funkcję mitologizacji rzeczywistości i stwarzania jej (rzeczywistości) perfekcyjnego czy też idealnego obrazu. (...) Obraz coraz częściej zastępuje w dużej mierze słowo, refleksję, pamięć i wydaje się, że jedynie w obrazach fotograficznych "rzeczywistość świata" przejawia się w sposób nieskażony, idealny a poprzez to uprzedmiotowiony. Uprzedmiotowiony ponieważ nie ma granic w zespoleniu rzeczywistości z obrazem rzeczywistości, nie ma granic w zespoleniu z fantazją, iluzją, nieprawdziwością. I nie mówię tu o sztuce, ale o funkcjonowaniu powszechnym, codziennym i potocznym.

      Jak zauważył C.G. Jung - ...fotografia, jako jedno ze zjawisk cywilizacyjnych, przyczyniła się do powstania 'rozbitego, pokawałkowanego obrazu świata'. W kontakcie ze światem obrazów, tworzącym iluzje, mity, ikony, mamy do czynienia ze zjawiskiem permanentnego następstwa, wypychania kolejnego obrazu przez kolejny obraz, ruchomymi piaskami obrazów, co w połączeniu z coraz większa łatwością wytwarzania, produkcji, (w tym także obrazów) - proponuje nam (ciągle) nierozpoznany projekt masowej wyobraźni."

Wystawę można oglądać w łódzkiej Galerii FF do 1 marca. Galeria mieści się przy Łódzkim Domu Kultury, ul. Traugutta, tel. (042) 633 98 00 w. 208. Więcej informacji o wystawie na stronie Galerii FF
Dziękujemy panu Krzysztofowi J. Baranowskiemu za udostępnienie materiału z wystawy.

Komentarze
Polecane artykuły
Sony A9 i FE 400 mm f/2.8 GM OSS - jak radzą sobie w wymagającej fotografii sportowej?
21 Sty 2019
Topowy korpus systemu E pretenduje do miana najlepszego reporterskiego aparatu na rynku. Wraz z niezbędnym w fotografii sportowej obiektywem 400 mm f/2.8 tworzy obecnie najlżejszy tego typu pełnoklatkowy zestaw na rynku. Zobaczcie, jak poradził sobie w wymagających warunkach.
2
SanDisk Extreme Portable SSD - test dysku SSD
18 Sty 2019
Wytrzymały, pojemny i szybki a do tego naprawdę mały. Najnowszy dysk przenośny SSD SanDisk to jedno z najciekawszych rozwiązań tego typu na rynku. Sprawdziliśmy, jak spisuje się w praktyce!
0
Tokina FíRIN 20 mm f/2 FE AF - zdjęcia przykładowe
8 Sty 2019
Zaawansowana optyka z wyrazistym i kontrastowym obrazem oraz ultraszybki autofokus współpracujący z systemem Sony Fast Hybrid AF - to główne cechy Tokiny FíRIN 20 mm f/2 FE AF. Zobaczcie, jak stałka poradziła sobie w praktyce.
0
Tamron SP 15-30 mm f/2.8 Di VC USD G2 - test obiektywu
31 Gru 2018
Dziś sprawdzamy czy druga odsłona Tamrona SP 15-30 mm f/2.8 Di VC USD G2 to krok w dobrą stronę i faktyczny konkurent systemowych odpowiedników. Producent zapewnia, ze zmiany są zauważalne, a my przyglądamy się im bliżej.
1