Still Live - wystawa w łódzkiej Galerii FF

Łódź: 49 fotografii z ulotek supermarketów i 5 książek z pociętych bilboardów złożyło się na niecodzienną wystawę.
W ramach instalacji "Still Live" (Martwa natura) prezentowanych jest 49 kolorowych fotografii z ulotek supermarketów i 5 książek z pociętych bilboardów.

Z kolorową fotografią komercyjną spotykamy się codziennie, jednak nie myślimy o tym, że symbolizuje ona otaczającą nas rzeczywistość. Instalacja, przedstawiająca fotografie z ulotek supermarketów i bilboardów w bardzo niecodzienny, symboliczny sposób, jest projektem indywidualnym Krzysztofa J. Baranowskiego z Katedry Fotografii poznańskiej ASP. Wyjaśnia on symbolikę wystawy, pisząc:
  "Świadomość indywidualna i zbiorowa nie są elementami oddzielnymi, funkcjonującymi w odrębnych światach, choć niewątpliwie różnią się zakresem wolności. Tak jak sposób (i sens) funkcjonowania współczesnego obrazu rzeczywistości tworzonego za pomocą fotografii nie jest wydzieloną sekwencją egzystencjalną. Współcześnie, jak wiadomo, fotografia (i jej "pochodne": film, video) tworzą iluzje, mity i ikony.

      Fotografia przejęła niejako funkcję mitologizacji rzeczywistości i stwarzania jej (rzeczywistości) perfekcyjnego czy też idealnego obrazu. (...) Obraz coraz częściej zastępuje w dużej mierze słowo, refleksję, pamięć i wydaje się, że jedynie w obrazach fotograficznych "rzeczywistość świata" przejawia się w sposób nieskażony, idealny a poprzez to uprzedmiotowiony. Uprzedmiotowiony ponieważ nie ma granic w zespoleniu rzeczywistości z obrazem rzeczywistości, nie ma granic w zespoleniu z fantazją, iluzją, nieprawdziwością. I nie mówię tu o sztuce, ale o funkcjonowaniu powszechnym, codziennym i potocznym.

      Jak zauważył C.G. Jung - ...fotografia, jako jedno ze zjawisk cywilizacyjnych, przyczyniła się do powstania 'rozbitego, pokawałkowanego obrazu świata'. W kontakcie ze światem obrazów, tworzącym iluzje, mity, ikony, mamy do czynienia ze zjawiskiem permanentnego następstwa, wypychania kolejnego obrazu przez kolejny obraz, ruchomymi piaskami obrazów, co w połączeniu z coraz większa łatwością wytwarzania, produkcji, (w tym także obrazów) - proponuje nam (ciągle) nierozpoznany projekt masowej wyobraźni."

Wystawę można oglądać w łódzkiej Galerii FF do 1 marca. Galeria mieści się przy Łódzkim Domu Kultury, ul. Traugutta, tel. (042) 633 98 00 w. 208. Więcej informacji o wystawie na stronie Galerii FF
Dziękujemy panu Krzysztofowi J. Baranowskiemu za udostępnienie materiału z wystawy.

Komentarze
Polecane artykuły
Leica Q2 - pierwsze wrażenia [WIDEO]
22 Mar 2019
Matryca o rozdzielczości 47,4 Mp, dobrze znany szerokokątny obiektyw Summilux 28 mm f/1.7 ASPH, uszczelniony korpus i odświeżona ergonomia. O pracy z najnowszym pełnoklatkowym kompaktem opowiada Michał Massa Mąsior.
0
Leica Q2 - zdjęcia przykładowe
20 Mar 2019
Nowa pełnoklatkowa matryca o rozdzielczości 47,4 Mp, dobrze znany szerokokątny obiektyw Summilux 28 mm f/1.7 ASPH, uszczelniony korpus i odświeżona ergonomia - zobaczcie na co stać drugą generację kompaktu Leiki.
0
Venus Optics Laowa 9 mm f/2.8 Zero-D teraz także w wersji z mocowaniem Mikro Cztery Trzecie
15 Mar 2019
Pokazana w zeszłym roku ultraszerokokątna stałka bez dystorsji doczekała się wariantu z mocowaniem M43. Na sklepowe póki trafi jeszcze w marcu.
0
Panasonic Lumix S1R - zdjęcia przykładowe
11 Mar 2019
O modelu Lumix S1R powiedziano już wiele, jednak jakość obrazu wciąż pozostawała pewną tajemnicą. Do teraz. W nasze ręce wpadł flagowiec nowego pełnoklatkowego systemu Panasonica!
4