Still Live - wystawa w łódzkiej Galerii FF

Łódź: 49 fotografii z ulotek supermarketów i 5 książek z pociętych bilboardów złożyło się na niecodzienną wystawę.
W ramach instalacji "Still Live" (Martwa natura) prezentowanych jest 49 kolorowych fotografii z ulotek supermarketów i 5 książek z pociętych bilboardów.

Z kolorową fotografią komercyjną spotykamy się codziennie, jednak nie myślimy o tym, że symbolizuje ona otaczającą nas rzeczywistość. Instalacja, przedstawiająca fotografie z ulotek supermarketów i bilboardów w bardzo niecodzienny, symboliczny sposób, jest projektem indywidualnym Krzysztofa J. Baranowskiego z Katedry Fotografii poznańskiej ASP. Wyjaśnia on symbolikę wystawy, pisząc:
  "Świadomość indywidualna i zbiorowa nie są elementami oddzielnymi, funkcjonującymi w odrębnych światach, choć niewątpliwie różnią się zakresem wolności. Tak jak sposób (i sens) funkcjonowania współczesnego obrazu rzeczywistości tworzonego za pomocą fotografii nie jest wydzieloną sekwencją egzystencjalną. Współcześnie, jak wiadomo, fotografia (i jej "pochodne": film, video) tworzą iluzje, mity i ikony.

      Fotografia przejęła niejako funkcję mitologizacji rzeczywistości i stwarzania jej (rzeczywistości) perfekcyjnego czy też idealnego obrazu. (...) Obraz coraz częściej zastępuje w dużej mierze słowo, refleksję, pamięć i wydaje się, że jedynie w obrazach fotograficznych "rzeczywistość świata" przejawia się w sposób nieskażony, idealny a poprzez to uprzedmiotowiony. Uprzedmiotowiony ponieważ nie ma granic w zespoleniu rzeczywistości z obrazem rzeczywistości, nie ma granic w zespoleniu z fantazją, iluzją, nieprawdziwością. I nie mówię tu o sztuce, ale o funkcjonowaniu powszechnym, codziennym i potocznym.

      Jak zauważył C.G. Jung - ...fotografia, jako jedno ze zjawisk cywilizacyjnych, przyczyniła się do powstania 'rozbitego, pokawałkowanego obrazu świata'. W kontakcie ze światem obrazów, tworzącym iluzje, mity, ikony, mamy do czynienia ze zjawiskiem permanentnego następstwa, wypychania kolejnego obrazu przez kolejny obraz, ruchomymi piaskami obrazów, co w połączeniu z coraz większa łatwością wytwarzania, produkcji, (w tym także obrazów) - proponuje nam (ciągle) nierozpoznany projekt masowej wyobraźni."

Wystawę można oglądać w łódzkiej Galerii FF do 1 marca. Galeria mieści się przy Łódzkim Domu Kultury, ul. Traugutta, tel. (042) 633 98 00 w. 208. Więcej informacji o wystawie na stronie Galerii FF
Dziękujemy panu Krzysztofowi J. Baranowskiemu za udostępnienie materiału z wystawy.

 
Komentarze
Polecane artykuły
Panasonic Lumix S1R - pierwsze wrażenia (Photokina 2018)
26 Wrz 2018
#Photokina2018 Wczoraj Panasonic ogłosił prawdziwą fotograficzną bombę - nowy pełnoklatkowy system z dwoma profesjonalnymi bezlusterkowcami. Dziś natomiast mogliśmy zobaczyć, jak w rzeczywistości prezentuje się model S1R - prawdziwa bestia z 47 Mp matrycą.
0
Fujifilm GFX 50R - pierwsze wrażenia
26 Wrz 2018
Drugi w systemie średnioformatowy aparat ma być bardziej mobilną wersją modelu GFX 50S. W nasze ręce trafił właśnie egzemplarz przedprodukcyjny. Oto nasze pierwsze wnioski.
1
Sony 24 mm f/1.4 GM - zdjęcia przykładowe
20 Wrz 2018
Ciekawi jak w praktyce spisuje się Sony 24 mm f/1.4 GM? Podczas światowej premiery spędziliśmy kilka chwil z najnowszym szerokokątnym reprezentantem serii G Master. Zobaczcie zdjęcia przykładowe, które wykonaliśmy we włoskiej Katanii.
1
Panasonic Lumix G X Vario 35-100 mm f/2.8 II POWER O.I.S. - zdjęcia przykładowe
19 Wrz 2018
Na warsztat wzięliśmy model Panasonic Lumix G X Vario 35-100 mm f/2.8 II POWER O.I.S. Czy zoom o ekwiwalencie 70-200 mm i stałym świetle f/2.8 to konstrukcja godna wymagającego fotografa? Przekonajcie się sami oglądając zdjęcia przykładowe!
0