Ostatni mistrzowie sceny w ujęciu Witolda Krassowskiego

Zapraszamy do Poznania, gdzie w ramach 3. Festiwalu Fotodokumentu oglądać możemy wystawę Witolda Krassowskiego zatytułowaną "Pieśń na wyjście. Ostatni mistrzowie sceny". W Galerii 2piR znajdziemy reporterskie portrety największych osobowości polskiego teatru i filmu, m.in.: Gustawa Holoubka, Zbigniewa Zapasiewicza i Hanki Bielickiej. Ekspozycja pozostanie w stolicy Wielkopolski do końca roku.
Gustaw Holoubek, fot. Witold Krassowski

Kilkadziesiąt dojmująco szczerych, reporterskich portretów największych osobowości polskiego teatru i filmu. Część osób sportretowanych już odeszła, jak Gustaw Holoubek, Wieńczysław Gliński, Zbigniew Zapasiewicz, Hanka Bielicka..
Ludzie ze sceny bez sceny - ich życiowej podstawy czy podstawowego życia. Odarci ze sceny, ale nie odarci z życia. Mniej lub bardziej dogasający, ale do końca emanujący ogromną indywidualnością - tą, którą w młodej generacji aktorów zabiła komercja. Z twarzy i gestów starych aktorów można czytać historię ich przeżyć, doznań, ciężkiej pracy nad warsztatem, nad duchowością, nad doskonałością przekazu i kontaktu z widzem. Narzuca się myśl, że to są aktorzy prawdziwi. Choćby z racji swoich dokonań zasługują na pamięć.

Przy masowym braku akceptacji dla ludzi starych, oni stanowią zadziwiający, masowy wyjątek: są społecznie akceptowani. To triumf ich "pieśni na wyjście".

Witold Krassowski triumfuje nie mniej - na wejściu. Wchodząc w ich schyłek łapie największych mistrzów gestu i mimiki, gdy wychodzą z roli. Gdy są sobą. Tylko. Albo aż
- pisze Monika Piotrowska - kurator wystawy.
Hanka Bielicka, fot. Witold Krassowski

Witold Krassowski, ur. 1956. Od 30 lat zajmuje się reportażem i fotografią społeczną. Laureat i juror World Press Photo. Publikował m.in. w Liberation, Time, Der Spiegel, Stern, Focus, New York Times, The Observer, The Independent Magazine, Reportage, New Yorker, Forbes, Fortune. Jest fotografem intelektualistą, który potrafi odrzucić intelektualny bagaż, robiąc zdjęcia, a bezlitośnie z niego skorzystać, gdy się odzywa. Skończył romanistykę, studiował na Uniwersytecie Warszawskim i Sorbonie. Rok temu doktoryzował się na Wydziale Radia i TV Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach.

Pracę fotografa zaczął w tygodnikach "Ład" i "Przegląd Katolicki" (1981-86), od 1988 r. był współpracownikiem The Independent Magazine w Londynie, związanym także z tamtejszą agencją Network Photographers. W 1999 r. zasiadał w jury World Press Photo, w 2006 był wykładowcą World Press Photo Masterclass. W 2007 r. wykładał w Bangladeszu (szkoła Pahsala, Dhaka), obecnie uczy studentów w warszawskiej ASP na Wydziale Sztuki Mediów. Jego zdjęcia ukazały się w albumach "Visages de l'Est" (Paris, Nathan Images, 1999) i "Powidoki z Polski" (Warszawa, EKPictures, 2009).


Witold KrassowskiPieśń na wyjście. Ostatni mistrzowie sceny
Termin: do 30.12.2010

Galeria 2piR
Wyższa Szkoła Nauk Humanistycznych i Dziennikarstwa
ul. gen. T. Kutrzeby 10
Poznań
 
Komentarze
Polecane artykuły
Panasonic Lumix TZ200 - test praktyczny
16 Sie 2018
Jest tak mały i lekki, że można go nosić w kieszeni spodni, ale oferuje aż 15-krotny zoom optyczny z funkcją stabilizacji obrazu. Do tego mamy 1-calową matrycę 20 Mp, filmy 4K, świetny AF, ekran LCD i malutki wizjer oraz wiele inteligentnych trybów czy Wi-Fi i Bluetooth. Czego chcieć więcej w aparacie dla podróżnika? Sprawdziliśmy, jak w praktyce sprawuje się Panasonic Lumix TZ200.
2
Fujifilm X-T100 - test aparatu
8 Sie 2018
Fujifilm wie, jak robić małe, piękne aparaty, a najnowszy model X-T100 jest tego świetnym przykładem. Ze stylem w parze idą interesujące parametry: 24-megapikselowa matryca APS-C, odchylany o 180 stopni, dotykowy ekran LCD, duża wydajność pracy na baterii i niezła ergonomia. Sprawdziliśmy, jak X-T100 radzi sobie w praktyce.
1
Sigma Art z mocowaniem Sony E - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
30 Lip 2018
Jesteście ciekawi, co do zaoferowania mają obiektywy Sigma Art z mocowaniem do Sony E? Sprawdziliśmy, jak w praktyce wypadają dostępne już w sprzedaży modele 20, 24, 35, 50 i 85 mm ze światłem f/1.4.
8
EIZO ColorEdge CG2730 - test monitora
27 Lip 2018
Ten profesjonalny 27-calowy monitor o rozdzielczości 2560 x 1440 px, z wbudowanym czujnikiem do automatycznej kalibracji, zaprojektowano do zastosowań w fotografii, grafice, druku i postprodukcji. Od zawsze monitory z serii CG wyznaczały najwyższe standardy obrazowania na rynku. Czy z tym modelem będzie podobnie? Sprawdźmy!
0