Ostatni mistrzowie sceny w ujęciu Witolda Krassowskiego

Zapraszamy do Poznania, gdzie w ramach 3. Festiwalu Fotodokumentu oglądać możemy wystawę Witolda Krassowskiego zatytułowaną "Pieśń na wyjście. Ostatni mistrzowie sceny". W Galerii 2piR znajdziemy reporterskie portrety największych osobowości polskiego teatru i filmu, m.in.: Gustawa Holoubka, Zbigniewa Zapasiewicza i Hanki Bielickiej. Ekspozycja pozostanie w stolicy Wielkopolski do końca roku.
Gustaw Holoubek, fot. Witold Krassowski

Kilkadziesiąt dojmująco szczerych, reporterskich portretów największych osobowości polskiego teatru i filmu. Część osób sportretowanych już odeszła, jak Gustaw Holoubek, Wieńczysław Gliński, Zbigniew Zapasiewicz, Hanka Bielicka..
Ludzie ze sceny bez sceny - ich życiowej podstawy czy podstawowego życia. Odarci ze sceny, ale nie odarci z życia. Mniej lub bardziej dogasający, ale do końca emanujący ogromną indywidualnością - tą, którą w młodej generacji aktorów zabiła komercja. Z twarzy i gestów starych aktorów można czytać historię ich przeżyć, doznań, ciężkiej pracy nad warsztatem, nad duchowością, nad doskonałością przekazu i kontaktu z widzem. Narzuca się myśl, że to są aktorzy prawdziwi. Choćby z racji swoich dokonań zasługują na pamięć.

Przy masowym braku akceptacji dla ludzi starych, oni stanowią zadziwiający, masowy wyjątek: są społecznie akceptowani. To triumf ich "pieśni na wyjście".

Witold Krassowski triumfuje nie mniej - na wejściu. Wchodząc w ich schyłek łapie największych mistrzów gestu i mimiki, gdy wychodzą z roli. Gdy są sobą. Tylko. Albo aż
- pisze Monika Piotrowska - kurator wystawy.
Hanka Bielicka, fot. Witold Krassowski

Witold Krassowski, ur. 1956. Od 30 lat zajmuje się reportażem i fotografią społeczną. Laureat i juror World Press Photo. Publikował m.in. w Liberation, Time, Der Spiegel, Stern, Focus, New York Times, The Observer, The Independent Magazine, Reportage, New Yorker, Forbes, Fortune. Jest fotografem intelektualistą, który potrafi odrzucić intelektualny bagaż, robiąc zdjęcia, a bezlitośnie z niego skorzystać, gdy się odzywa. Skończył romanistykę, studiował na Uniwersytecie Warszawskim i Sorbonie. Rok temu doktoryzował się na Wydziale Radia i TV Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach.

Pracę fotografa zaczął w tygodnikach "Ład" i "Przegląd Katolicki" (1981-86), od 1988 r. był współpracownikiem The Independent Magazine w Londynie, związanym także z tamtejszą agencją Network Photographers. W 1999 r. zasiadał w jury World Press Photo, w 2006 był wykładowcą World Press Photo Masterclass. W 2007 r. wykładał w Bangladeszu (szkoła Pahsala, Dhaka), obecnie uczy studentów w warszawskiej ASP na Wydziale Sztuki Mediów. Jego zdjęcia ukazały się w albumach "Visages de l'Est" (Paris, Nathan Images, 1999) i "Powidoki z Polski" (Warszawa, EKPictures, 2009).


Witold KrassowskiPieśń na wyjście. Ostatni mistrzowie sceny
Termin: do 30.12.2010

Galeria 2piR
Wyższa Szkoła Nauk Humanistycznych i Dziennikarstwa
ul. gen. T. Kutrzeby 10
Poznań
 
Komentarze
Polecane artykuły
Fujifilm XF10 - test aparatu
11 Paź 2018
Kierowany do hobbystów, XF10 z 24-megapikselową matrycą APS-C i stałoogniskowym, jasnym obiektywem 28 mm f/2.8 ma być ciekawą alternatywą dla smartfona i towarzyszem codziennych chwil. Zobaczcie, jak wypada w praktyce.
2
Peak Design Everyday Messenger - test torby fotograficznej
10 Paź 2018
Ma być torbą idealną, stworzoną z myślą o każdej potrzebie fotografa. Druga generacja torby jest jeszcze bliżej tego celu, ponieważ wprowadzono w niej kilka drobnych, ale ważnych usprawnień. W czasie swojej wyprawy do Budapesztu oraz miejskich, codziennych podróży sprawdziłem, jak w praktyce sprawuje się druga generacja torby fotograficznej Peak Design Everyday Messenger.
1
Google Pixel 3 i Pixel 3 XL - oficjalne zdjęcia przykładowe
10 Paź 2018
Jesteście ciekawi, jak w praktyce wypadają najnowsze smartfony Google? Zobaczcie oficjalne zdjęcia przykładowe wykonane zaprezentowanymi modelami Pixel 3 i Pixel 3 XL.
2
Panasonic Lumix G X Vario 35-100 mm f/2.8 II POWER O.I.S. - test obiektywu
7 Paź 2018
Dziś sprawdzamy czy druga odsłona reporterskiego zooma Panasonic Lumix G X Vario 35-100 mm f/2.8 II POWER O.I.S. o ekwiwalencie 70-200 mm f/2.8 to konstrukcja godna wymagającego fotografa.
18