Pozytyw - październik 2005

Przedstawiamy zawartość najnowszego numeru "Pozytywu". Znajdziemy w nim m.in. prace Ivana Pinkavy, kubański cykl Lorenzo Castore, wywiad z Pawłem Żakiem i test Olympusa E-500.
Październikowe wydanie miesięcznika "Pozytyw" dla odmiany nie jest numerem specjalnym. Tym razem redakcja postawiła na różnorodność i to ona jest siłą październikowego numeru - nie na zasadzie "dla każdego coś miłego", lecz ukazując, w jak różnych kierunkach zmierza jednocześnie współczesna fotografia. Polecamy.
  1. Testy
  2. Porady
  3. Galerie
  4. Konkursy
  5. 1. Testy
    W październikowym wydaniu miesięcznika jak zwykle znajdziemy dużo informacji o nowościach sprzętowych - głównie cyfrowych. Ponadto w numerze znalazło się miejsce na pierwsze wrażenia z użytkowania Nikona D200 i dłuższy test Olympusa E-500. Przeczytamy też o trzeciej lustrzance cyfrowej wydania, czyli Konice Minolcie Dynax 5D.

    Okładka październikowego "Pozytywu"

    2. Porady
    Najnowszy odcinek "Fine printera" Wojtka Tkaczyńskiego to jedyny artykuł poradnikowy październikowego wydania miesięcznika. Tekst zatytułowany "W hołdzie dla paska" wyjaśnia, jak ważne dla efektywnej pracy w ciemni jest naświetlanie pasków testowych.

    3. Galerie
    Prezentacje fotograficzne najnowszego "Pozytywu" otwierają wywołujące ściskanie w brzuchu czarno-białe prace Ivana Pinkavy. Dalej mamy chwilę oddechu - stonowane, lecz również niespokojne fotografie Pawła Żaka. Galerii towarzyszy wywiad Krzysztofa Miękusa z autorem (polecamy rozmowę z Pawłem Żakiem zamieszczoną w Fotopolis w dziale Galeria). W dziale "90 stopni" zamieszczono przedpremierową prezentację cyklu Lorenzo Castore Paradiso - mimo że album jeszcze się nie ukazał, już został uhonorowany prestiżową Leica Publishers Award. Warto spojrzeć na Kubę (tam został zrealizowany projekt) oczami młodego Włocha, ponieważ w jego pracach próżno szukać wtórnych efektownych migawek. Następną prezentację poświęcono prywatnym zdjęciom Marco Sangesa, który zawodowo zajmuje się fotografią mody. Warto zwrócić uwagę na ekspresyjne kolorowe fotografie Adama Cohena - jego opowieści o własnej twórczości wysłuchał Michael Ackerman. Peter A. Calvin, bohater kolejnej prezentacji, rejestruje ślady interakcji Amerykanów z otaczającą ich rzeczywistością. Anna Cymer analizuje prace Leszka Szurkowskiego z cyklu Imaginary Forest - buduje przekonującą analogię z założeniami modernistycznej architektury. Nie można przegapić przekrojowej prezentacji twórczości Hiroshi Sugimoto, o którego zdjęciach pisze Adam Mazur. Na koniec Maciej Stępiński pokazuje swoje "szosowe" fotografie wyczyszczone ze szczegółów pozwalających zlokalizować sytuację przedstawioną na zdjęciu.

    4. Konkursy
    Przypominamy, że miłośnicy konkursów fotograficznych mogą przysyłać do redakcji "Pozytywu" swoje prace. Spośród nich na bieżąco wybierane będzie "Zdjęcie miesiąca" (przyjmowane są również cykle), którego autor otrzyma w nagrodę roczną prenumeratę miesięcznika.

    W swoim kolejnym jednostronnym felietonie Krzysztof Gierałtowski podkreśla znaczenie śledzenia na bieżąco aktualnych światowych trendów, co ma być receptą na wyjście z polskiego zaścianka. W numerze znajdziemy też obszerną i bogato ilustrowaną analizę programu zakończonego niedawno festiwalu Noorderlicht 2005.

    Cena miesięcznika "Pozytyw": 14,90 zł
Komentarze
Polecane artykuły
Canon EOS 250D - pierwsze wrażenia
10 Kwi 2019
EOS 250D to nowy reprezentant “najmniejszej lustrzankowej serii na rynku”, która łączy niewielkie gabaryty z przystępną ceną i możliwościami skrojonymi pod kątem początkujących fotografów i świadomych amatorów. Co skrywa przed nami najnowsza konstrukcja?
2
Panasonic Lumix S1R - test aparatu
9 Kwi 2019
Lumix S1R - jak twierdzi producent - ma być odpowiedzią na potrzeby wymagających profesjonalistów. Jednak czy tak jest w istocie i czy pierwsza pełna klatka Panasonic odbierze klientów konkurencji? Przekonajmy się!
9
Fujifilm GFX 50R - test aparatu
2 Kwi 2019
Najbardziej przystępny cenowo cyfrowy średni format z pewnością zwrócił uwagę tych, którym pełna klatka przestaje już wystarczać. Czy bardziej mobilna i kompaktowa wersja modelu 50S spełni oczekiwania wymagających zawodowców?
1
Panasonic Lumix S1 - zdjęcia przykładowe
28 Mar 2019
Stabilizowana pełnoklatkowa matryca o rozdzielczości 24-megapikseli, autofokus oparty na technologi DFD z systemem śledzenia wspieranym układem AI, bogaty tryb filmowy z zapisem 4K 60 kl./s, czy uszczelnione body o rewelacyjnej ergonomii - to tylko kilka cech Panasonica Lumix S1. Zobaczcie, jak aparat poradził sobie w boju.
8