Kwartalnik "Fotografia" - 18/2005

Zaglądamy do najnowszego numeru kwartalnika "Fotografia". Znajdziemy w nim między innymi prace Krzysztofa Zielińskiego, eleganckie kadry Sarah Moon i relacje z najciekawszych wydarzeń fotograficznych w naszym kraju ostatnich miesięcy.
Najnowszy numer kwartalnika zawiera aż trzynaście prezentacji fotograficznych okraszonych tekstami. Z jednej strony to dobrze, bo z każdym wydaniem czytelnik ma szansę zapoznać się z twórczością wielu artystów. Niestety magazyn nie jest z gumy, przez co niektóre prezentacje są zbyt okrojone i pozostawiają uczucie niedosytu. Ale przejdźmy do rzeczy.

Jak zwykle skupię się głównie na materiałach, które mnie w jakiś sposób zainteresowały - nie oznacza to oczywiście, że resztę numeru można sobie darować. Letnie wydanie "Fotografii" otwiera obszerny dział "Wydarzenia". Znajdziemy w nim m.in. relację z 4. Międzynarodowego Festiwalu Fotografii w Łodzi. Jednak najwięcej miejsca poświęcono 4. Biennale Fotografii w Poznaniu. By podkreślić subiektywność oceny, redakcja postanowiła zamieścić aż siedem głosów wartościujących to wydarzenie - w tym krytyków (Elżbieta Łubowicz, Krzysztof Jurecki) i kuratorów biennale. Oceny są często skrajnie odmienne i z zaciekawieniem czytałem, co najbardziej podobało się poszczególnym autorom.

Okładka najnowszego numeru kwartalnika "Fotografia".

Dalej oglądamy już tylko zdjęcia. O najnowszym projekcie Krzysztofa Zielińskiego (Random pleasures) pisze naczelny kwartalnika Ireneusz Zjeżdżałka. Zieliński dalej fotografuje swoje rodzinne Wąbrzeźno, ale wielkoformatowe krajobrazy miejskie zastąpiły intymne i nieco bardziej osobiste prace. Jedno jest pewne - jest równie ciekawie, jak przy okazji poprzedniego projektu Hometown. Gdyby jeszcze nie ten tytuł po angielsku... Bogdan Konopka przedstawia barwne fotografie Dolores Marat - artystka pracuje głównie przy sztucznym świetle, co pozwala uzyskać ciekawą, nienaturalną kolorystykę. O niesamowitych pracach Jeffa Walla pisze Daria Kołacka. W tekście "Pamięć jako obraz" Elżbieta Łubowicz analizuje trzy cykle Andrzeja P. Batora. Ciekawie prezentują się czarno-białe, zniszczone kadry Nicholasa Wintera (fotograf celowo maltretuje negatywy, by osiągnąć efekt oddalenia w czasie). Bogdan Konopka rozpływa się z zachwytu (czy aby nie za bardzo?) nad nastrojowymi fotografiami Sarah Moon. Interesująco wypada zestawienie manipulowanych prac Dorothy Simpson Krause i Magdaleny Charyło. O wystawie Leonarda Sempolińskiego Robię tylko dokumenty piszą Marta Smolińska-Byczuk i Piotr Grochmalski.

W części historyczno-teoretycznej zamieszczono obszerny artykuł Macieja Szymanowicza "Gdynia w przedwojennej fotografii". W jak zwykle ciekawym tekście autor analizuje sposoby fotograficznego przedstawiania największej inwestycji państwowej w Polsce dwudziestolecia międzywojennego. W rubryce poświęconej książkom o fotografii znajdziemy krótkie notki informacyjno-recenzyjne o albumie Jerzego Lewczyńskiego, książce Vilema Flussera Ku filozofii fotografii i antologii Przestrzenie fotografii.

Jednak chyba najważniejszy składnik najnowszej "Fotografii" zostawiłem na koniec. Mowa o znakomitym tekście Adama Mazura "Układ scalony polskiej fotografii", będącym zapisem referatu wygłoszonego podczas 4. Międzynarodowego Festiwalu Fotografii. Na sześciu stronach autor rozprawia się chyba ze wszystkimi układami i układzikami w krajowym światku fotograficznym. Piętnuje działania nie prowadzące do niczego więcej niż tylko utrwalenia aktualnego stanu rzeczy. Niech ta krótka charakterystyka nie zdziwi czytelników. Mazurowi nie chodzi bowiem na szczęście o to, żeby wszystkim naokoło dołożyć. Jego tekst to wnikliwa analiza, mająca na celu wywołanie dyskusji i sprowokowanie zmian. Miejmy nadzieję, że doczekamy się polemik i poruszenia w środowisku. Brawa dla redakcji za zamieszczenie tego tekstu.

Cena kwartalnika "Fotografia": 20 zł.
Komentarze
Polecane artykuły
SanDisk Extreme Portable SSD - test dysku SSD
18 Sty 2019
Wytrzymały, pojemny i szybki a do tego naprawdę mały. Najnowszy dysk przenośny SSD SanDisk to jedno z najciekawszych rozwiązań tego typu na rynku. Sprawdziliśmy, jak spisuje się w praktyce!
0
Tokina FíRIN 20 mm f/2 FE AF - zdjęcia przykładowe
8 Sty 2019
Zaawansowana optyka z wyrazistym i kontrastowym obrazem oraz ultraszybki autofokus współpracujący z systemem Sony Fast Hybrid AF - to główne cechy Tokiny FíRIN 20 mm f/2 FE AF. Zobaczcie, jak stałka poradziła sobie w praktyce.
0
Tamron SP 15-30 mm f/2.8 Di VC USD G2 - test obiektywu
31 Gru 2018
Dziś sprawdzamy czy druga odsłona Tamrona SP 15-30 mm f/2.8 Di VC USD G2 to krok w dobrą stronę i faktyczny konkurent systemowych odpowiedników. Producent zapewnia, ze zmiany są zauważalne, a my przyglądamy się im bliżej.
1
Tamron SP 15-30 mm f/2.8 Di VC USD G2 - zdjęcia przykładowe
21 Gru 2018
Po 4 latach Tamron pokazał aktualizację obiektywu 15-30 mm, który szczególnie spodobać może się fotografom krajobrazu, architektury i wnętrz. Otrzymujemy lepszą optykę, szybszy autofokus i bardziej wydajną stabilizację, w tej samej cenie co wcześniej. Zobaczcie, jak sprawdza się w praktyce.
0
zamknij X
Plebiscyt 2018
Zagłosuj
Na najlepsze produkty i wydarzenia roku 2018
Głosuj!