Kwartalnik "Fotografia" - 16/2004

Tradycyjnie z poślizgiem ukazał się nowy numer kwartalnika "Fotografia", ale lepiej późno niż wcale, zwłaszcza że, jeśli chodzi o zawartość, to znów nie bardzo jest na co narzekać.
Tradycyjnie z poślizgiem ukazał się nowy numer kwartalnika "Fotografia", ale lepiej późno niż wcale, zwłaszcza że, jeśli chodzi o zawartość, to znów nie bardzo jest na co narzekać.

Jak zwykle na wstępie przypomnę tylko, że wspominam jedynie o artykułach i prezentacjach, które w jakiś sposób zwróciły moją uwagę - przy poziomie prezentowanym przez "Fotografię" pozostałe teksty również zasługują na przeczytanie.

Numer rozpoczyna dział "Wydarzenia", w którym znajdziemy kilka słów o wystawie Natalii LL, relację z aukcji fotografii Polswiss Artu i kilka innych notatek dotyczących aktualności. Prezentacje fotograficzne najnowszego wydania otwiera "Blue box" Mariusza Foreckiego - o pracach poznańskiego fotoreportera, który uwieczniał wejście Polski do Unii Europejskiej, pisze Monika Piotrowska. Vladimir Birgus przybliża interesującą twórczość młodego (rocznik 1974) czeskiego fotografa Jiriego Kreneka. Warto zwrócić uwagę na sterylne pejzaże miejskie ze Sztokholmu wykonane przez ukraińskiego artystę Miszę Pedana. Paryski korespondent kwartalnika Bogdan Konopka pisze o czułych, nastrojowych portretach kambodżańskich dzieci autorstwa Laurence Leblanc.

Okładka najnowszego numeru kwartalnika "Fotografia".

Bardzo ciekawie prezentują się stonowane, podwójne portrety autorstwa Jennifer Long. Autorka fotografowała swoich modeli w łóżkach, dzięki czemu prezentowane prace są delikatne, spokojne i intymne; ciche jak poranek (proszę wybaczyć to porównanie wprost ze sztambucha pensjonarki). Nie przekonały mnie zbytnio ciekawe w zamyśle monidła Ewy Martyniszyn, choć tu z pewnością pomogłoby bezpośrednie obcowanie z jej pracami. Warto obejrzeć fotografie młodego, wciąż rozwijającego się Wiktora Polaka, który zajmuje się dokumentem fotograficznym. Niezwykle ciekawie prezentuje się bogato ilustrowany artykuł Iriny Czmyriewej dotyczący współczesnej fotografii rosyjskiej. Na uwagę zasługuje też tekst Katarzyny Ruchel-Stockmans zatytułowany "Fotograficzne opowieści" a opowiadający o narracyjnych aspektach fotografii. W dalszej części magazynu czytamy obszerne relacje z dwóch głośnych wydarzeń ostatnich miesięcy - moskiewskiego fotobiennale 2004 i tegorocznych spotkań fotograficznych w Arles.

W części historyczno-teoretycznej zamieszczono artykuł Krzysztofa Jureckiego o początkach konceptualizmu w fotografii polskiej. Ozdobą numeru jest polemika Jerzego Piwowarskiego z tekstem Macieja Szymanowicza "Śląska idylla" z poprzedniego wydania kwartalnika i rzeczowa odpowiedź autora publikacji, o którą poszło. Tego typu publicznych dyskusji nigdy za wiele.

Na koniec warto zwrócić uwagę na nową rubrykę poświęconą książkom o fotografii. Na dwóch stronach znajdziemy krótkie notki informacyjno-recenzyjne o nowościach wydawniczych ostatniego kwartału.

Mimo że tym razem redakcja kazała nam czekać na nowy numer nieco dłużej zwykle, cierpliwość się opłaciła i z pewnością warto zapoznać się z ostatnim wydaniem kwartalnika. Polecam.

Cena kwartalnika "Fotografia": 20 zł.
Komentarze
Polecane artykuły
Panasonic Lumix S1 - test aparatu
6 Maj 2019
Lumix S1 to tańszy model z zaprezentowanego niedawno duetu pełnoklatkowych bezlusterkowców Panasonika. Z matrycą o mniejszej rozdzielczości, ale z bardziej rozwiniętym trybem filmowym, ma przyciągać szerokie rzesze profesjonalistów szukających uniwersalnego i niezawodnego body. Sprawdźmy, czy podstawowa pełna klatka Lumix ma szansę spełnić ich oczekiwania!
0
Canon EOS 250D - pierwsze wrażenia
10 Kwi 2019
EOS 250D to nowy reprezentant “najmniejszej lustrzankowej serii na rynku”, która łączy niewielkie gabaryty z przystępną ceną i możliwościami skrojonymi pod kątem początkujących fotografów i świadomych amatorów. Co skrywa przed nami najnowsza konstrukcja?
3
Panasonic Lumix S1R - test aparatu
9 Kwi 2019
Lumix S1R - jak twierdzi producent - ma być odpowiedzią na potrzeby wymagających profesjonalistów. Jednak czy tak jest w istocie i czy pierwsza pełna klatka Panasonic odbierze klientów konkurencji? Przekonajmy się!
12
Fujifilm GFX 50R - test aparatu
2 Kwi 2019
Najbardziej przystępny cenowo cyfrowy średni format z pewnością zwrócił uwagę tych, którym pełna klatka przestaje już wystarczać. Czy bardziej mobilna i kompaktowa wersja modelu 50S spełni oczekiwania wymagających zawodowców?
1