Pozytyw - listopad 2004

Od wczoraj można już kupić listopadowy numer "Pozytywu". Znajdziemy w nim kontrowersyjne zdjęcia Erwina Olafa, fragmenty cyklu "Exodus" Sebastiao Salgado i porównanie Koniki Minolty Dimage A200 z Nikonem Coolpiksem 8800.
Od wczoraj można już kupić listopadowy numer "Pozytywu". Znajdziemy w nim kontrowersyjne zdjęcia Erwina Olafa, fragmenty cyklu "Exodus" Sebastiao Salgado i porównanie Koniki Minolty Dimage A200 z Nikonem Coolpiksem 8800.
  1. Testy
  2. Porady
  3. Galerie
  4. Konkursy
  5. 1. Testy
    W części sprzętowej po dość obszernej części poświęconej nowościom (m.in. Hasselbladowi H1D i Mamiyi ZD) na początek, przechodzimy do porównania możliwości Koniki Minolty Dimage A200 z Nikonem Coolpiksem 8800. Następnie czytamy test Olympusa Mju-mini Digital, a na koniec kolejny materiał dla miłośników cyfry - napisany z pozycji zwolennika "analogów", test lustrzanki Canon EOS 20D.

    Okładka listopadowego "Pozytywu"

    2. Porady
    W rubryce "Fine printer" przeczytamy kolejny z artykułów, które krok po kroku uczą, jak zrobić "dobrą" odbitkę lub równie dobry wydruk (bezcelowych rozważań nad wyższością świąt Bożego Narodzenia nad świętami Wielkiej Nocy - brak). W kolejnym tekście z serii "Urzekła mnie twoja historia" Wojtek Tkaczyński przekonuje o znaczeniu cierpliwości i fotografowania jednego motywu z różnych pozycji (punktów widzenia). Jak się okazało, poprzedni odcinek cyklu "Prawo autorskie dla potrzebujących" nie był wcale ostatni - zasypana pytaniami czytelników autorka uznała, że warto na nie odpowiedzieć publicznie - i bardzo dobrze.

    3. Galerie
    Listopadowy "Pozytywu" otwierają kontrowersyjne zdjęcia Erwina Olafa, który panie po sześćdziesiątce upozował na pin-up girls z lat 50. Obrazom towarzyszy ciekawy tekst polemizującej z autorem Doroty Dmitruk. Redakcja postanowiła nie dawać czytelnikom chwili oddechu od trudnych tematów - kolejną prezentacją są czarno-białe fotografie Beli Doki przedstawiające kubańskich transwestytów. W dalszej części numeru Krzyszof Miękus ciekawie pisze o równie ciekawym francuskim kolektywie fotograficznym Odessa Photographies, a Adam Leszczyński zastanawia się nad słusznością zarzutów, że ukazującego ludzkie cierpienie prace Sebastiao Salgado są zbyt wysmakowane wizualnie, by można je było uznać za szczere. Galerii zdjęć Salgado towarzyszy też fragment wywiadu Miękusa z autorem (całość można znaleźć w "Portfolio" wydanym przez warszawską Yours Gallery z okazji trwającej właśnie wystawy brazylijskiego fotografa). Czas na chwilę oddechu od mrocznej strony człowieka i bardzo estetyczne portrety autorstwa Kena Merfelda, który wskrzesił na własny rachunek zapomnianą już metodę mokrej płyty kolodionowej. Naomi Harris pokazuje wibrujące kolorami zdjęcia ostatnich amerykańskich naturystów, a Krzysztof Kozanowski fotografię, którą Adam Mazur określił mianem "kosmopolitycznej i uniwersalnej" (od siebie dodam, że na pewno jest bardzo nowoczesna). Na koniec przygotowano dwa dobre, mocne materiały - reportaż Eduardo Mortino i surowe portrety Marii Zorzon. Niestety przedzielone bardzo nijakimi aktami Gavina O'Neilla.

    4. Konkursy
    Z okazji pięciolecia istnienia magazynu "Pozytyw" ogłosił konkurs fotograficzny. Prace muszą zostać nadesłane do 31 stycznia 2005 (decyduje data stempla pocztowego) i powinny mieścić się w jednej z pięciu kategorii: portret, moda, reportaż, fotografia kreacyjna, przyroda-otoczenie-krajobraz. Na zwycięzców czekają atrakcyjne nagrody - zdobywca Grand Prix otrzyma zestaw Hasselblad X-Pan II z obiektywem 45 mm f/4. Nagrody w poszczególnych kategoriach również są niczego sobie, więc z pewnością warto spróbować. Po więcej szczegółów na temat konkursu odsyłamy do najnowszego numeru "Pozytywu".

    W swoim comiesięcznym felietonie Krzysztof Gierałtowski komentuje aktualne wydarzenia fotograficzne - jak zwykle nie bacząc na to, czy ktoś się na niego za to nie obrazi...

    Cena miesięcznika "Pozytyw": 12,90 zł
Komentarze
Polecane artykuły
Panasonic Lumix S1 - test aparatu
6 Maj 2019
Lumix S1 to tańszy model z zaprezentowanego niedawno duetu pełnoklatkowych bezlusterkowców Panasonika. Z matrycą o mniejszej rozdzielczości, ale z bardziej rozwiniętym trybem filmowym, ma przyciągać szerokie rzesze profesjonalistów szukających uniwersalnego i niezawodnego body. Sprawdźmy, czy podstawowa pełna klatka Lumix ma szansę spełnić ich oczekiwania!
0
Canon EOS 250D - pierwsze wrażenia
10 Kwi 2019
EOS 250D to nowy reprezentant “najmniejszej lustrzankowej serii na rynku”, która łączy niewielkie gabaryty z przystępną ceną i możliwościami skrojonymi pod kątem początkujących fotografów i świadomych amatorów. Co skrywa przed nami najnowsza konstrukcja?
3
Panasonic Lumix S1R - test aparatu
9 Kwi 2019
Lumix S1R - jak twierdzi producent - ma być odpowiedzią na potrzeby wymagających profesjonalistów. Jednak czy tak jest w istocie i czy pierwsza pełna klatka Panasonic odbierze klientów konkurencji? Przekonajmy się!
12
Fujifilm GFX 50R - test aparatu
2 Kwi 2019
Najbardziej przystępny cenowo cyfrowy średni format z pewnością zwrócił uwagę tych, którym pełna klatka przestaje już wystarczać. Czy bardziej mobilna i kompaktowa wersja modelu 50S spełni oczekiwania wymagających zawodowców?
1