Nikon Nikkor Z 50 mm f/1.2 S - jasny kolos

3

Autor: Maciej Luśtyk

16 Wrzesień 2020
Artykuł na: 6-9 minut

Najnowszy obiektyw Nikkor Z 50 mm f/1.2 S z jednej strony oferować ma wzorową, jasną optykę, z drugiej przytłacza swoimi rozmiarami.

Duże mocowanie Nikon Z miało sprawić, że projektowanie jasnych szkieł stanie się łatwiejsze. Tymczasem otrzymujemy model 50 mm f/1.2, który jest aż 5 cm dłuższy (89,5 x 150 mm) i o 100 gramów cięższy (1090 g) od swojego odpowiednika z systemu Canon RF. Do modelu Noct mu jeszcze daleko, ale po współczesnych konstrukcjach oczekiwalibyśmy jednak nieco większej kompaktowości.

Szkło jest naprawdę duże, ale wynagradzać ma to swoimi możliwościami

Producent obiecuje jednak, że mamy tu do czynienia z ponadprzeciętną optyką, która zamienia nowe szkło we „wszechstronny pędzel do malowania światłem”. PR-owcy na pewno dostaną premię za kreatywność, a jak to wszystko wygląda w praktyce?

Obiektyw Nikon Nikkor Z 50 mm f/1.2 S zbudowano w oparciu o aż 17 soczewek w 15 grupach, w tym 3 elementy asferyczne i 2 soczewki ED o obniżonej dyspersji. Całość wspierana 9-listkową, zaokrągloną przysłoną, która zapewnić ma przyjemne dla oka, „maślane” rozmycie nieostrości, z kołową reprodukcją punktów świetlnych nawet po mocniejszym domknięciu. Do tego powłoki antyodblaskowe Nano Crystal i Arneo. Wszystko to tworzyć ma zestaw oferujący wysoką, równą rozdzielczość na całej powierzchni kadru, który dodatkowo doskonale minimalizuje aberrację chromatyczną i odbicia światła.

Schemat budowy obiektywu Nikon Nikkor Z 50 mm f/1.2 S. Na niebiesko oznaczono soczewki asferyczne, na żółto elementy ED

Za ostrzenie odpowiadają tu z kolei dwa silniki krokowe STM, osobno sterujące dwoma grupami soczewek, co zapewnić ma cichą i szybką pracę nawet mimo pokaźnych rozmiarów soczewek. Producent zapewnia też, że obiektyw odznacza się niemal zerowym breathingiem, co pozwalać ma skutecznie wykorzystywać obiektyw w pracy filmowej. Obiektyw pozwoli nam na ostrzenie z minimalnej odległości 45 cm.

Oprócz tego nowe szkło oferuje uszczelniania i pozwala na nakręcenie filtrów o średnicy 82 mm. Jak wszystkie profesjonalne szkła z oferty systemu Nikon Z, oferuje także przycisk funkcyjny, elektroniczną skalę odległości oraz programowalny pierścień, do którego możemy przypisać kontrolę przysłony, czułości czy opcję kompensacji ekspozycji.

Cena i dostępność

Jak w przypadku wszystkich jasnych współczesnych obiektywów systemowych, mamy do czynienia z wysoką ceną. Obiektyw zadebiutuje w grudniu, w cenie 2100 dolarów (ok. 7900 zł). Biorąc jednak pod uwagę podatki i cenę pokazanego dzisiaj modelu 14-24 mm f/2.8, polska cena oscylować będzie zapewne w okolicach 10-11 tys. złotych.

Specyfikacja:

Nazwa Nikon Nikkor Z 50 mm f/1.2 S
Producent Nikon
Typ stałoogniskowy
Mocowanie Nikon Z
Ogniskowa 50 mm
Maksymalna jasność 1.2
Maksymalna wartość przysłony 16
Liczba listków przysłony 9
Pierścień przysłony nie
Tryb bezstopniowy przysłony nie
Układ optyczny 17 soczewek / 15 grup (3 soczewki asferyczne, 2 soczewki ED)
Wewnętrzne ogniskowanie tak
Pole widzenia 47°
Maksymalne powiększenie 0,15 x
Minimalna odległość ogniskowania 45 cm
Tryb makro nie
Średnica filtra 82 mm
Mocowanie filtra żelowego nie
Autofokus tak
Manualne doostrzanie tak
Mechanizm autofokusa Podwójny silnik krokowy STM
Stabilizacja nie
Obudowa metal
Skala odległości tak
Przycisk funkcyjny tak
dodatkowy pierścień funkcyjny
Uszczelnienia tak
Mocowanie statywowe nie
Osłona przeciwsłoneczna tak
Wymiary 89,5 x 150 mm
Waga 1090 g
Cena w dniu premiery 2100 dolarów

Więcej informacji znajdziecie na stronie nikon.pl.

Dodaj ocenę i odbierz darmowy numer DCP
Digital Camera Polska

Autor: Maciej Luśtyk

Redaktor prowadzący serwisu Fotopolis.pl. Tłumacz i fotograf, codziennie selekcjonuje dla Was porcję najciekawszych newsów ze świata fotografii. Zafascynowany nowymi technologiami, choć woli fotografować analogiem. Prywatnie niespełniony snowboardzista i spełniony tata.

Słowa kluczowe:
Komentarze
Więcej w kategorii: Obiektywy
Laowa 14 mm f/4 FF RL Zero-D - pełnoklatkowy szeroki kąt bez dystorsji
Laowa 14 mm f/4 FF RL Zero-D - pełnoklatkowy szeroki kąt bez dystorsji
Venus Optics prezentuje kolejny ciekawy obiektyw szerokokątny. Tym razem jest to szkło pełnoklatkowe, które oprócz szerokiego kata widzenia oferuje niemal zerową...
8
0
Nowy symulator Samyanga pokaże jakich efektów spodziewać się po danym obiektywie
Nowy symulator Samyanga pokaże jakich efektów spodziewać się po danym obiektywie
Zastanawiasz się jak w praktyce wypada połączenie ogniskowej i maksymalnej światłosiły danego obiektywu albo, który obiektyw będzie właściwy do zrealizowania twojej...
28
0
Szerokokątne nowości Venus Optics do filmowania już w sprzedaży
Szerokokątne nowości Venus Optics do filmowania już w sprzedaży
Do Mikro Cztery Trzecie, pod APS-C i pełną klatkę - trzy najnowsze ultraszerokokątne obiektywy kinematograficzne Laowa trafiły do sklepów. Sprawdźcie polskie ceny.
0
0
Powiązane artykuły