Fujifilm Super CCD SR

Dziś koncern Fujifilm oficjalnie pochwalił się swoimi najnowszymi osiągnięciami w dziedzinie technologii CCD. Czwarta generacja sensorów SuperCCD przynosi aż dwa nowe rozwiązania. Pierwsze z nich to Super CCD SR, niezwykła matryca o zdublowanej liczbie fotodiod.
Dziś koncern Fujifilm oficjalnie pochwalił się swoimi najnowszymi osiągnięciami w dziedzinie technologii CCD. Czwarta generacja sensorów SuperCCD przynosi aż dwa nowe rozwiązania. Pierwsze z nich to Super CCD SR, niezwykła matryca o zdublowanej liczbie fotodiod.



Rewolucje zapowiadaliśmy kilka dni temu, a dziś okazało się, że czwarta generacja sensorów SuperCCD będzie czymś zupełnie nowym w stosunku do generacji trzeciej. Ma ona aż dwóch reprezentantów - Super CCD HR (High Resolution) wyznacza kierunek, którego mottem jest "podnoszenie rozdzielczości i zmniejszanie powierzchni sensora". Jednak zaawansowanych użytkowników cyfry być może bardziej zainteresuje technologia Super CCD SR.

Rozwój technologii cyfrowej dochodzi do momentu, w którym najbardziej ograny wskaźnik jakości - wysoka rozdzielczość - przestaje być celem samym w sobie. Z jednej strony poważne ograniczenia technologiczne (lub nawet fizyczne) podważają sens walki o krotność Mega pikseli. Z drugiej, pojawia się pytanie, czy nie ma lepszych metod do osiągnięcia właściwego celu, jakim jest doskonała jakość obrazu. Menadżerowie z Fuji doszli chyba do tego odkrywczego wniosku, a co więcej, nadali mu rzeczywisty wymiar.

Schemat budowy pojedynczego piksela w Super CCD SR


Sensor światłoczuły wykonany w technologii SuperCCD SR na każdym z obszarów, na które podzielona jest matryca, posiada po dwie fotodiody. Większa z nich ma oktagonalny kształt znany z układy Honeycomb (Super CCD III), posiada wyższą światłoczułość i zbiera większą część informacji o obrazie. Druga fotodioda (wtórna) jest znacznie mniejsza, a więc słabiej uczulona. Rejestruje jednak informacje o jasnych partiach tego samego fragmentu obrazu. W ten sposób zapis pierwotny, przypominający konwencjonalne CCD, zostaje wzbogacony o zapis wtórny, oddający szczegóły z górnego zakresu skali jasności.

Powstały w ten sposób materiał zostaje przeliczony przez procesor DSP dając obraz wynikowy o dużej zawartości informacji, wierniej oddający subtelne przejścia tonalne zarówno w ciemnych jak i jasnych partiach obrazu. Producent nazywa to Super-dynamiką (Super Dynamic Range) co oznacza, że w przeciwieństwie do konwencjonalnej technologii CCD, gdzie przy dobrym oddaniu szczegółów w ciemnych obszarach możemy spodziewać się słabszej dynamiki w partiach jasnych, Super CCD SR jest w stanie oddać prawidłowo szczegóły w całym zakresie jasności.

Matryca w technologii Super CCD SR o rozdzielczości 3 Megapiksele będzie miała faktycznie 3 miliony par fotodiod, dając 6-megowy plik wynikowy. W stosunku do technologii trzeciej generacji, gdzie plik wynikowy był po interpolacji 2-krotnie większy niż nominalna rozdzielczość, będzie to na pewno duży postęp.

Czekamy z niecierpliwością na zdjęcia samplowe z sensora SuperCCD SR.

Firma Fujifilm Polska udostępniła nam schemat działania Super CCD SR. Kliknij na obrazek,aby go powiekszyć.




Komentarze
Polecane artykuły
SanDisk Extreme Portable SSD - test dysku SSD
18 Sty 2019
Wytrzymały, pojemny i szybki a do tego naprawdę mały. Najnowszy dysk przenośny SSD SanDisk to jedno z najciekawszych rozwiązań tego typu na rynku. Sprawdziliśmy, jak spisuje się w praktyce!
0
Tokina FíRIN 20 mm f/2 FE AF - zdjęcia przykładowe
8 Sty 2019
Zaawansowana optyka z wyrazistym i kontrastowym obrazem oraz ultraszybki autofokus współpracujący z systemem Sony Fast Hybrid AF - to główne cechy Tokiny FíRIN 20 mm f/2 FE AF. Zobaczcie, jak stałka poradziła sobie w praktyce.
0
Tamron SP 15-30 mm f/2.8 Di VC USD G2 - test obiektywu
31 Gru 2018
Dziś sprawdzamy czy druga odsłona Tamrona SP 15-30 mm f/2.8 Di VC USD G2 to krok w dobrą stronę i faktyczny konkurent systemowych odpowiedników. Producent zapewnia, ze zmiany są zauważalne, a my przyglądamy się im bliżej.
1
Tamron SP 15-30 mm f/2.8 Di VC USD G2 - zdjęcia przykładowe
21 Gru 2018
Po 4 latach Tamron pokazał aktualizację obiektywu 15-30 mm, który szczególnie spodobać może się fotografom krajobrazu, architektury i wnętrz. Otrzymujemy lepszą optykę, szybszy autofokus i bardziej wydajną stabilizację, w tej samej cenie co wcześniej. Zobaczcie, jak sprawdza się w praktyce.
0
zamknij X
Plebiscyt 2018
Zagłosuj
Na najlepsze produkty i wydarzenia roku 2018
Głosuj!