"Nadmiar widzialnego" Edouarda Pontremoliego - do poczytania

Na naszym rynku ukazała się kolejna pozycja krytyczna dotycząca fotografii. "Nadmiar widzialnego" pióra Edouarda Pontremoliego analizuje nasze ulubione medium przez pryzmat myśli fenomenologicznej. Polecamy zwłaszcza miłośnikom teoretyzowania.
Pełny tytuł opisywanej pozycji brzmi Nadmiar widzialnego. Fenomenologiczna interpretacja fotogeniczności. Jej autor, Eduard Pontremoli to francuski filozof zajmujący się fotografią. W liczącej 216 stron książce znajdziemy takie rozdziały jak "Sztuka a natura", "Czas refleksji" i "Fotogeniczność". Zapowiada się ciekawie, zwłaszcza że Francuz bada m.in. wpływ fotografii na nasze postrzeganie świata.

okładka książki "nadmiar widzialnego" Edouarda Pontremoliego

Poniżej kilka słów od wydawcy:

Fotografia widziana przez pryzmat myśli fenomenologicznej. Według autora wiarygodność obrazu fotograficznego wiąże się nie z jakąś wiedzą, ale z bezpośrednio danym naszym spojrzeniom nadmiarem widzialności, jako że "fotografia wyolbrzymia zewnętrzność", "przylega do rzeczy". Tak poprowadzone analizy służą autorowi do zrozumienia zmian sensu percepcji, wprowadzonych w ludzkie życie za sprawą fotografii, i pozwalają wskazać na możliwości, jakie fenomenologiczne podejście otwiera przed badaniem percepcji nowych środków przekazu.

Oddajemy głos autorowi:

Fotografia bywa raz dokumentem, kiedy indziej dziełem sztuki, portretem służącym kultowi, albo też dekoracyjną planszą. Bywa ona wreszcie także zarejestrowanym widowiskiem. Ażeby przywrócić fotografowaniu jego magię, potrzeba coraz więcej niepospolitości, kreowanego tła, scen przemocy. O fotografii mówi się wiele wówczas, gdy właściwie nikogo ona nie interesuje, a zwłaszcza gdy już przestała zadziwiać. A tymczasem fotografowie nie rezygnują. W pewnym sensie uzyskali oni to, na czym im zależało: prawo współtworzenia Sztuki. Refleksja teoretyczna nie może zlekceważyć owej intencjonalnej estetyzacji.

Książka Nadmiar widzialnego Edouarda Pontremoliego została wydana w ramach programu wsparcia wydawniczego Boy-Żeleński z udziałem francuskiego Ministerstwa Spraw Zagranicznych i Wydziału Kultury Ambasady Francji w Polsce.

Spis treści:
  1. Wstęp
  2. Wynalazek dziewiętnastego wieku
  3. Sztuka a natura
  4. Czas refleksji
  5. Obsesyjne zauroczenie desygnatem
  6. Widzialna historia
  7. Samotna chwila
  8. Widzieć siebie
  9. Fenomenologia
  10. Fotogeniczność
  11. Pejzaż samowystarczalny
  12. Mowa świata
  13. Rozproszenie
  14. Spontaniczność rzeczy widzialnych

  15. Edouard Pontremoli
    Francuski filozof z kręgu myśli fenomenologicznej zajmujący się sztuką fotografii. Autor książki La photogénie ou l'exces du visible. Un essai sur l'apparaître du photographié (1995).

    Opisywaną pozycję można kupić w Galerii f5 & ksiegarnii fotograficznej.
 
Komentarze
Polecane artykuły
Fujifilm X-T3 - test aparatu
14 Lis 2018
Najnowszy bezlusterkowiec Fujifilm pretenduje do miana króla segmentu APS-C i jednego z najbardziej uniwersalnych aparatów w ogóle. Sprawdzamy, na co go stać.
3
Nikon Z7 - test aparatu
6 Lis 2018
Nikon Z7 to pierwszy pełnoklatkowy bezlusterkowiec japońskiego producenta. Czy nowy aparat z 45-megapikselową, stabilizowaną matrycą dorówna jakością cenionym lustrzankom Nikona? Czy jest godną konkurencją dla aparatów z serii Sony A7? Sprawdźmy.
17
Samyang AF 14 mm f/2.8 EF - test obiektywu
26 Paź 2018
Czy Samyang AF 14 mm f/2.8 EF okaże się „idealnym partnerem do podróży“ i sprosta oczekiwaniom wymagających fotografów? Producent nie ma co do tego wątpliwości. Postanowiliśmy więc sprawdzić w praktyce możliwości nowej ultraszerokokątnej stałki z mocowaniem Canon EF.
5
Samyang AF 14 mm f/2.8 EF - zdjęcia przykładowe
22 Paź 2018
Ciekawi, jak w praktyce sprawdza się najnowsza konstrukcja Samyanga z mocowaniem Canon EF? Zobaczcie zdjęcia przykładowe wykonane najnowszym modelem AF 14 mm f/2.8 EF. Czy okaże się on "czarnym koniem" w segmencie ultraszerokokątnych szkieł?
0