"Nadmiar widzialnego" Edouarda Pontremoliego - do poczytania

Na naszym rynku ukazała się kolejna pozycja krytyczna dotycząca fotografii. "Nadmiar widzialnego" pióra Edouarda Pontremoliego analizuje nasze ulubione medium przez pryzmat myśli fenomenologicznej. Polecamy zwłaszcza miłośnikom teoretyzowania.
Pełny tytuł opisywanej pozycji brzmi Nadmiar widzialnego. Fenomenologiczna interpretacja fotogeniczności. Jej autor, Eduard Pontremoli to francuski filozof zajmujący się fotografią. W liczącej 216 stron książce znajdziemy takie rozdziały jak "Sztuka a natura", "Czas refleksji" i "Fotogeniczność". Zapowiada się ciekawie, zwłaszcza że Francuz bada m.in. wpływ fotografii na nasze postrzeganie świata.

okładka książki "nadmiar widzialnego" Edouarda Pontremoliego

Poniżej kilka słów od wydawcy:

Fotografia widziana przez pryzmat myśli fenomenologicznej. Według autora wiarygodność obrazu fotograficznego wiąże się nie z jakąś wiedzą, ale z bezpośrednio danym naszym spojrzeniom nadmiarem widzialności, jako że "fotografia wyolbrzymia zewnętrzność", "przylega do rzeczy". Tak poprowadzone analizy służą autorowi do zrozumienia zmian sensu percepcji, wprowadzonych w ludzkie życie za sprawą fotografii, i pozwalają wskazać na możliwości, jakie fenomenologiczne podejście otwiera przed badaniem percepcji nowych środków przekazu.

Oddajemy głos autorowi:

Fotografia bywa raz dokumentem, kiedy indziej dziełem sztuki, portretem służącym kultowi, albo też dekoracyjną planszą. Bywa ona wreszcie także zarejestrowanym widowiskiem. Ażeby przywrócić fotografowaniu jego magię, potrzeba coraz więcej niepospolitości, kreowanego tła, scen przemocy. O fotografii mówi się wiele wówczas, gdy właściwie nikogo ona nie interesuje, a zwłaszcza gdy już przestała zadziwiać. A tymczasem fotografowie nie rezygnują. W pewnym sensie uzyskali oni to, na czym im zależało: prawo współtworzenia Sztuki. Refleksja teoretyczna nie może zlekceważyć owej intencjonalnej estetyzacji.

Książka Nadmiar widzialnego Edouarda Pontremoliego została wydana w ramach programu wsparcia wydawniczego Boy-Żeleński z udziałem francuskiego Ministerstwa Spraw Zagranicznych i Wydziału Kultury Ambasady Francji w Polsce.

Spis treści:
  1. Wstęp
  2. Wynalazek dziewiętnastego wieku
  3. Sztuka a natura
  4. Czas refleksji
  5. Obsesyjne zauroczenie desygnatem
  6. Widzialna historia
  7. Samotna chwila
  8. Widzieć siebie
  9. Fenomenologia
  10. Fotogeniczność
  11. Pejzaż samowystarczalny
  12. Mowa świata
  13. Rozproszenie
  14. Spontaniczność rzeczy widzialnych

  15. Edouard Pontremoli
    Francuski filozof z kręgu myśli fenomenologicznej zajmujący się sztuką fotografii. Autor książki La photogénie ou l'exces du visible. Un essai sur l'apparaître du photographié (1995).

    Opisywaną pozycję można kupić w Galerii f5 & ksiegarnii fotograficznej.
Komentarze
Polecane artykuły
Leica Q2 - zdjęcia przykładowe
20 Mar 2019
Nowa pełnoklatkowa matryca o rozdzielczości 47,4 Mp, dobrze znany szerokokątny obiektyw Summilux 28 mm f/1.7 ASPH, uszczelniony korpus i odświeżona ergonomia - zobaczcie na co stać drugą generację kompaktu Leiki.
0
Venus Optics Laowa 9 mm f/2.8 Zero-D teraz także w wersji z mocowaniem Mikro Cztery Trzecie
15 Mar 2019
Pokazana w zeszłym roku ultraszerokokątna stałka bez dystorsji doczekała się wariantu z mocowaniem M43. Na sklepowe póki trafi jeszcze w marcu.
0
Panasonic Lumix S1R - zdjęcia przykładowe
11 Mar 2019
O modelu Lumix S1R powiedziano już wiele, jednak jakość obrazu wciąż pozostawała pewną tajemnicą. Do teraz. W nasze ręce wpadł flagowiec nowego pełnoklatkowego systemu Panasonica!
4
Ricoh GR III - pierwsze wrażenia i zdjęcia przykładowe
8 Mar 2019
Najnowszy kompakt Ricoh GR III pretenduje do miana najdoskonalszego stałoogniskowego aparatu kompaktowego w historii. Czy ma szansę podbić tę specyficzną niszę? Sprawdźcie nasze wnioski po jednym dniu spędzonym z aparatem.
1