Cyfrowe plany Canona

0
Michał Sułkiewicz
13 Sierpień 2002
Artykuł na: 4-5 minut
Canon ujawnia swoje plany dotyczące rynku fotografii cyfrowej. Już w 2003 roku japoński potentat ma sprzedawać więcej aparatów cyfrowych niż analogowych.
Z biura polskiego oddziału firmy Canon otrzymaliśmy krótki zarys planów firmy na najbliższe kilka lat. Dwie najważniejsze wiadomości to:
  • sprzedaż cyfrowych aparatów Canona przewyższy sprzedaż aparatów analogowych tej firmy już w roku 2003
  • Canon planuje wyprodukować w roku 2002 cztery miliony cyfrowych aparatów na całym świecie, czyli o 70% więcej niż w roku 2001


Według danych Canona ludzie robią pięć razy więcej zdjęć aparatami cyfrowymi niż robiliby przy użyciu aparatów wykorzystujących film. Jednakże średnio robią odbitki tylko z jednej czwartej wykonanych zdjęć cyfrowych. Aby ułatwić ten proces Canon rozwija rynek drukarek fotograficznych (wzrost o 125%), tych komputerowych, jak również drukujących bezpośrednio z aparatów. To oferuje firmie przewagę nad konkurencją w postaci Nikona czy innych "fotograficznych" firm. Dysponując technologiami pozwalającymi na wyposażenie cyfrowej "ciemni" i łącząc je z doświadczeniem w zakresie produkcji aparatów fotograficznych i zaawansowanej optyki Canon może skutecznie walczyć z debiutantami na rynku fotografii jak Epson czy HP.

Na rynku europejskim Canon ma udział około 18% w sprzedawanych aparatach cyfrowych (w kategorii 2 megapiksele i więcej). Porównując to do udziału w sprzedaży aparatach analogowych, który w sumie wynosi 53% (w tym 39% to lustrzanki), widać, że istnieje duże pole do rozwoju. Z drugiej jednak strony firma napotyka konkurencję, która do tej pory nie miała dużego znaczenia.



W siłę urosły firmy, które do tej pory dla Canona stanowiły marginalną konkurencję, jak Fuji, Olympus czy Kodak. Wyrośli też nowi konkurenci dysponujący silnym zapleczem finansowym i technologicznym: Sony, Casio i HP. Szczególnie ta pierwsza firma sięgając po doskonałe obiektywy CarlZeiss stworzyła serię doskonałych aparatów cyfrowych średniej klasy bezpośrednio konkurujących z produktami Canona.

Bardziej konserwatywny jest rynek profesjonalnych cyfrówek. Jednak nawet tu obok starego znajomego Nikona pojawiły się produkty Fuji oraz Olympusa. Swoje miejsce próbują także znaleźć Contax i Sigma, którzy ogromne doświadczenie Canona na tym rynku próbują przebić nowinkami technologicznymi.



Pojawienie się nowego segmentu rynku, to zawsze wyzwanie dla starych potentatów i szansa dla nowych firm. Obok tradycyjnych firm fotograficznych pojawiają się marki znane do tej pory z rynku komputerów i elektroniki konsumpcyjnej przyzwyczajone do silnej konkurencji technologicznej i szybkiego wdrażania innowacji. Na rynku fotograficznym do niedawna okres wdrożenia nowego patentu wynosił okolo 5-6 lat. Tymczasem firmy komputerowe przyzwyczajone są do okresów 1-2 lata, to wymaga od firm jak Canon czy Nikon radykalnego przyspieszenia działań rynkowych.

Komentarze
Więcej w kategorii: Branża
Aparaty cyfrowe narażone na ataki ransomware. Czy hakerzy obiorą za cel fotografów?
Aparaty cyfrowe narażone na ataki ransomware. Czy hakerzy obiorą za cel fotografów?
Na pewno nie raz słyszeliście już o sytuacjach gdy hakerzy żądają okupu za odblokowanie firmowych komputerów. Okazuje się, że ofiarami podobnych działań mogą także...
18
0
Rok 2019 na półmetku. Rynek aparatów w coraz gorszej sytuacji
Rok 2019 na półmetku. Rynek aparatów w coraz gorszej sytuacji
Jeśli myśleliście, że rynek fotograficzny dotknął już dna i w końcu przyjdzie czas na poprawę, mamy złą wiadomość. 2019 to kolejny rok z rzędu, w którym branża notuje...
22
27
Meyer Optik Görlitz wraca do gry i zapowiada nowe obiektywy
Meyer Optik Görlitz wraca do gry i zapowiada nowe obiektywy
Nowe kierownictwo, nowe standardy produkcji, nowe podejście do marketingu i biznesu oraz zapowiedź odświeżonych obiektywów i zupełnie nowej linii szkieł - Meyer Optik...
12
1