Cyfrowe plany Canona

0

Autor: Michał Sułkiewicz

13 Sierpień 2002
Artykuł na: 6-9 minut
Canon ujawnia swoje plany dotyczące rynku fotografii cyfrowej. Już w 2003 roku japoński potentat ma sprzedawać więcej aparatów cyfrowych niż analogowych.

Z biura polskiego oddziału firmy Canon otrzymaliśmy krótki zarys planów firmy na najbliższe kilka lat. Dwie najważniejsze wiadomości to:

  • sprzedaż cyfrowych aparatów Canona przewyższy sprzedaż aparatów analogowych tej firmy już w roku 2003
  • Canon planuje wyprodukować w roku 2002 cztery miliony cyfrowych aparatów na całym świecie, czyli o 70% więcej niż w roku 2001

Według danych Canona ludzie robią pięć razy więcej zdjęć aparatami cyfrowymi niż robiliby przy użyciu aparatów wykorzystujących film. Jednakże średnio robią odbitki tylko z jednej czwartej wykonanych zdjęć cyfrowych. Aby ułatwić ten proces Canon rozwija rynek drukarek fotograficznych (wzrost o 125%), tych komputerowych, jak również drukujących bezpośrednio z aparatów. To oferuje firmie przewagę nad konkurencją w postaci Nikona czy innych "fotograficznych" firm. Dysponując technologiami pozwalającymi na wyposażenie cyfrowej "ciemni" i łącząc je z doświadczeniem w zakresie produkcji aparatów fotograficznych i zaawansowanej optyki Canon może skutecznie walczyć z debiutantami na rynku fotografii jak Epson czy HP.

Na rynku europejskim Canon ma udział około 18% w sprzedawanych aparatach cyfrowych (w kategorii 2 megapiksele i więcej). Porównując to do udziału w sprzedaży aparatach analogowych, który w sumie wynosi 53% (w tym 39% to lustrzanki), widać, że istnieje duże pole do rozwoju. Z drugiej jednak strony firma napotyka konkurencję, która do tej pory nie miała dużego znaczenia.

W siłę urosły firmy, które do tej pory dla Canona stanowiły marginalną konkurencję, jak Fuji, Olympus czy Kodak. Wyrośli też nowi konkurenci dysponujący silnym zapleczem finansowym i technologicznym: Sony, Casio i HP. Szczególnie ta pierwsza firma sięgając po doskonałe obiektywy CarlZeiss stworzyła serię doskonałych aparatów cyfrowych średniej klasy bezpośrednio konkurujących z produktami Canona.

Bardziej konserwatywny jest rynek profesjonalnych cyfrówek. Jednak nawet tu obok starego znajomego Nikona pojawiły się produkty Fuji oraz Olympusa. Swoje miejsce próbują także znaleźć Contax i Sigma, którzy ogromne doświadczenie Canona na tym rynku próbują przebić nowinkami technologicznymi.

Pojawienie się nowego segmentu rynku, to zawsze wyzwanie dla starych potentatów i szansa dla nowych firm. Obok tradycyjnych firm fotograficznych pojawiają się marki znane do tej pory z rynku komputerów i elektroniki konsumpcyjnej przyzwyczajone do silnej konkurencji technologicznej i szybkiego wdrażania innowacji. Na rynku fotograficznym do niedawna okres wdrożenia nowego patentu wynosił okolo 5-6 lat. Tymczasem firmy komputerowe przyzwyczajone są do okresów 1-2 lata, to wymaga od firm jak Canon czy Nikon radykalnego przyspieszenia działań rynkowych.

Komentarze
Więcej w kategorii: Branża
Adobe Content Authenticity to inicjatywa, która uzdrowić ma obieg fotografii w internecie
Adobe Content Authenticity to inicjatywa, która uzdrowić ma obieg fotografii w internecie
Idea Content Authenticity Initiative jest prosta, jej wdrożenie może okazać się jednak dużo trudniejsze niż chciałoby Adobe.
1
0
Pandemia dobija branżę ślubną. Jej przedstawiciele rozmawiali z rządem
Pandemia dobija branżę ślubną. Jej przedstawiciele rozmawiali z rządem
  Od ponad pół roku branża ślubna przeżywa kryzys, z którego będzie dźwigać się jeszcze długo po opanowaniu sytuacji epidemiologicznej....
13
3
„Afgańska dziewczyna” Steve’a McCurry’ego najdrożej zlicytowanym zdjęciem w Polsce
„Afgańska dziewczyna” Steve’a McCurry’ego najdrożej zlicytowanym zdjęciem w Polsce
Ostatnia aukcja w Desa Unicum przyniosła nowy rekord na polskim rynku fotografii kolekcjonerskiej. Zdjęcie „Afghan Girl” zlicytowane zostało za rekordową sumę niemal...
22
1