Droższe cyfrówki kręcące filmy w UE?

Unia Europejska postanowiła zrealizować projekt zakładający wprowadzenie cła na aparaty cyfrowe o rozbudowanych możliwościach rejestracji wideo. Wymagania niezbędne do zmiany klasyfikacji aparatu na kamerę wideo (bo do tego pomysł się sprowadza) są jednak tak wyśrubowane, że na razie nie ma na rynku modeli, które by je spełniały.
Na razie aparaty cyfrowe importowane do Unii Europejskiej są zwolnione z cła, ponieważ zostały zaklasyfikowane do segmentu produktów informatycznych. Już jesienią zeszłego roku pojawił się jednak pomysł na zmianę klasyfikacji modeli, które pozwalają na rejestrację sekwencji wideo w wysokiej rozdzielczości. Miałyby one należeć do grupy kamer wideo, objętych kilku- lub kilkunastoprocentowym cłem.


Jak podała Agencja Reutera, zmiana dotyczyłaby tylko modeli pozwalających na rejestrację sekwencji wideo przy rozdzielczości przekraczającej 720 x 576 (czyli np. 800 x 600), przy prędkości od 23 kl/s, przez minimum 30 minut. W tej chwili nie ma na rynku aparatów, które spełniałyby takie wymagania - Samsung i7 daje odpowiednią rozdzielczość, ale zapewnia prędkość zaledwie 20 kl/s. To samo dotyczy Samsunga L74 Wide. Panasonic Lumix DMC-TZ3 z kolei najwyższą rozdzielczość ma w trybie panoramicznym, czyli 848 x 480. Największe szanse na załapanie się miałby Canon PowerShot TX1, ale tutaj brakuje rozdzielczości pośredniej między 640 x 480 i 1280 x 720, a najwyższa rozdzielczość w połączeniu z ograniczeniem "wagi" filmu do 4 GB nie pozwala spełnić kryterium długość sekwencji. Niewykluczone, że producenci mieli na uwadze pomysły UE, dlatego starali się lawirować wokół parametrów branych pod uwagę przy zmianie klasyfikacji. Z całą pewnością jednak w przyszłości pojawią się cyfrówki i nośniki pamięci pozwalające na przekroczenie powyższych wymagań. Nowe regulacje mogą wejść w życie już w ciągu najbliższych dwóch, trzech miesięcy, kiedy Komisja Europejska ostatecznie przyjmie opisywane w niniejszym artykule zalecenia ekspertów.
Komentarze
Polecane artykuły
Sony FE 600 mm f/4 GM OSS - zdjęcia przykładowe
11 Cze 2019
Sony FE 600 mm f/4 GM OSS to propozycja dla najbardziej wymagających fotografów sportu i dzikiej przyrody. Zobaczcie jak w praktyce radzi sobie najdłuższe szkło z serii G Master.
2
Sony FE 200-600 mm f/5.6-6.3 G OSS - zdjęcia przykładowe
11 Cze 2019
Najnowszy tele-zoom Sony FE 200-600 mm f/5.6-6.3 G OSS ma wszystko, by zaspokoić potrzeby fotografów sportu i dzikiej przyrody, którzy szukają zmiennogniskowego obiektywu dalekiego zasięgu w akceptowalnej cenie. Zobaczcie, na co go stać nową konstrukcję w systemie Sony E.
2
Fujifilm Fujinon XF 16 mm f/2.8 R WR - test obiektywu
31 Maj 2019
Dziś przyglądamy się bliżej Fujifilm Fujinon XF 16 mm f/2.8 R WR - szkłu, na które długo czekali miłośnicy szerokiego kąta. Kompaktowa i uszczelniona budowa, zaawansowana optyka i szybki AF mają być sporymi zaletami tego modelu.
4
Tenba Shootout II 24L - test plecaka
29 Maj 2019
Dziś sprawdzamy czy plecak Shootout II 24L to propozycja Tenby właściwa dla profesjonalnego fotografa.
0