Droższe cyfrówki kręcące filmy w UE?

Unia Europejska postanowiła zrealizować projekt zakładający wprowadzenie cła na aparaty cyfrowe o rozbudowanych możliwościach rejestracji wideo. Wymagania niezbędne do zmiany klasyfikacji aparatu na kamerę wideo (bo do tego pomysł się sprowadza) są jednak tak wyśrubowane, że na razie nie ma na rynku modeli, które by je spełniały.
Na razie aparaty cyfrowe importowane do Unii Europejskiej są zwolnione z cła, ponieważ zostały zaklasyfikowane do segmentu produktów informatycznych. Już jesienią zeszłego roku pojawił się jednak pomysł na zmianę klasyfikacji modeli, które pozwalają na rejestrację sekwencji wideo w wysokiej rozdzielczości. Miałyby one należeć do grupy kamer wideo, objętych kilku- lub kilkunastoprocentowym cłem.


Jak podała Agencja Reutera, zmiana dotyczyłaby tylko modeli pozwalających na rejestrację sekwencji wideo przy rozdzielczości przekraczającej 720 x 576 (czyli np. 800 x 600), przy prędkości od 23 kl/s, przez minimum 30 minut. W tej chwili nie ma na rynku aparatów, które spełniałyby takie wymagania - Samsung i7 daje odpowiednią rozdzielczość, ale zapewnia prędkość zaledwie 20 kl/s. To samo dotyczy Samsunga L74 Wide. Panasonic Lumix DMC-TZ3 z kolei najwyższą rozdzielczość ma w trybie panoramicznym, czyli 848 x 480. Największe szanse na załapanie się miałby Canon PowerShot TX1, ale tutaj brakuje rozdzielczości pośredniej między 640 x 480 i 1280 x 720, a najwyższa rozdzielczość w połączeniu z ograniczeniem "wagi" filmu do 4 GB nie pozwala spełnić kryterium długość sekwencji. Niewykluczone, że producenci mieli na uwadze pomysły UE, dlatego starali się lawirować wokół parametrów branych pod uwagę przy zmianie klasyfikacji. Z całą pewnością jednak w przyszłości pojawią się cyfrówki i nośniki pamięci pozwalające na przekroczenie powyższych wymagań. Nowe regulacje mogą wejść w życie już w ciągu najbliższych dwóch, trzech miesięcy, kiedy Komisja Europejska ostatecznie przyjmie opisywane w niniejszym artykule zalecenia ekspertów.
Komentarze
Polecane artykuły
Sony A9 i FE 400 mm f/2.8 GM OSS - jak radzą sobie w wymagającej fotografii sportowej?
21 Sty 2019
Topowy korpus systemu E pretenduje do miana najlepszego reporterskiego aparatu na rynku. Wraz z niezbędnym w fotografii sportowej obiektywem 400 mm f/2.8 tworzy obecnie najlżejszy tego typu pełnoklatkowy zestaw na rynku. Zobaczcie, jak poradził sobie w wymagających warunkach.
2
SanDisk Extreme Portable SSD - test dysku SSD
18 Sty 2019
Wytrzymały, pojemny i szybki a do tego naprawdę mały. Najnowszy dysk przenośny SSD SanDisk to jedno z najciekawszych rozwiązań tego typu na rynku. Sprawdziliśmy, jak spisuje się w praktyce!
0
Tokina FíRIN 20 mm f/2 FE AF - zdjęcia przykładowe
8 Sty 2019
Zaawansowana optyka z wyrazistym i kontrastowym obrazem oraz ultraszybki autofokus współpracujący z systemem Sony Fast Hybrid AF - to główne cechy Tokiny FíRIN 20 mm f/2 FE AF. Zobaczcie, jak stałka poradziła sobie w praktyce.
0
Tamron SP 15-30 mm f/2.8 Di VC USD G2 - test obiektywu
31 Gru 2018
Dziś sprawdzamy czy druga odsłona Tamrona SP 15-30 mm f/2.8 Di VC USD G2 to krok w dobrą stronę i faktyczny konkurent systemowych odpowiedników. Producent zapewnia, ze zmiany są zauważalne, a my przyglądamy się im bliżej.
1