Canon EOS 400D - następca bestsellerów

Od premiery popularnej lustrzanki EOS 350D minęło półtora roku, a więc pora najwyższa by przypomnieć o "najchętniej kupowanej" serii lustrzanek cyfrowych. Zaprezentowany dziś EOS 400D podnosi rozdzielczość z 8 do 10 Megapikseli, posiada większy, 2,5-calowy wyświetlacz oraz - po raz pierwszy - system usuwania zanieczyszczeń z sensora.
Canon EOS 400D (na niektórych rynkach znany będzie jako Rebel XTi) nie miał szans by prześcignąć swojego znakomitego poprzednika pod względem ilość wprowadzonych poprawek. Różnica między 350D a 300D była kolosalna, a walory tego pierwszego doceniły liczne fachowe gremia, z DIWA włącznie. A że publiczność, nawet ta najwierniejsza, nagradza buczeniem wprowadzanie "nowości pozornych" (to znaczy takich, w których następca od poprzednika różni się jednym przyciskiem), EOS 400D musiał zaoferować coś więcej niż wyższą rozdzielczość. Tym czymś jest system usuwania zanieczyszczeń z matrycy.

Canon EOS 400D / Rebel XTi

O tym, że paprochy na sensorze mogą być kłopotliwe przekonał się niejeden użytkownik lustrzanki cyfrowej. Może w zastosowaniach amatorskich nie jest to najgorsza rzecz jaka może nas spotkać, ale już profesjonaliści nie mogą pozwolić sobie na taką niechlujność. Kłopot w tym, że bezpieczne czyszczenie gwarantuje tylko autoryzowany serwis. Chyba, że aparat dysponuje skutecznym systemem oczyszczania. Canon wybrał na premierę swojego rozwiązania model nie z najwyższej półki, jakby robił sam sobie próbę nim wdroży je do wyższych modeli. Tym bardziej warto mu się przyjrzeć.

Informacja prasowa wspomina o "potrójnym systemie" usuwania zanieczyszczeń. Po pierwsze (choć to jeszcze nie część systemu) zmodyfikowano skład materiałów z jakich wykonane są niektóre elementy budowy (m. in. zaślepka aparatu i migawka), a napięcie antystatyczne filtra zmniejsza ryzyko osiadania kurzu na powierzchni sensora. Właściwy system samoczyszczący oparty jest na znanej technice ultradźwiękowej - filtr niskoprzepustowy połączony jest z elementem, który podczas każdego włączania aparatu wprowadzany jest w mikrodrgania. Zanieczyszczenia są strzepywane i osiadają na przylepnej powierzchni wokół sensora.

Drugą podporą systemu jest funkcja "cyfrowego usuwania kurzu". Po sfotografowaniu białej powierzchni aparat mapuje drobinki, z którymi nie poradziły sobie mikrodrgania, a następnie taka mapa zanieczyszczeń wprowadzana jest do komputera. Na poziomie edycji zdjęć możemy w prosty sposób zaimplikować mapę a miejsca zanieczyszczone na zdjęciu zostaną skorygowane o zmierzoną wcześniej wartość. Analogicznie działają systemy redukcji stałych szumów matrycy, przy czym w tym wypadku pomiar i naprawa odbywa się w aparacie. Trzecia część systemu to tradycyjne czyszczenie, które jak już wspominaliśmy lepiej zostawić fachowcom.

Canon EOS 400D / Rebel XTi

W aparacie zastosowano nowy sensor typu CMOS z 10,1 milionami pikseli. Rozmiar jest standardowy, 22,2 x 14,8 mm, a zatem nie zmieni się mnożnik ogniskowych (1,6x). Aparat zgodny jest zarówno z obiektywami zwykłymi EF, jak też ze szkłami cyfrowymi serii EF-S. Canon utrzymuje, że mimo podniesienia rozdzielczości utrzymano niski poziom szumów i wysoką dynamikę. Technolodzy (chyba z pomocą czarodziejskiej różdżki) zmniejszyli odległość między mikrosoczewkami i podnieśli uczulenie pikseli na światło. Taka argumentacja nie brzmi zbyt wiarygodnie - gdyby podniesienie czułości było takie proste nie byłby to kluczowy problem w fotografii cyfrowej. Końcowy efekt zweryfikują testy.

Druga istotna poprawka w stosunku do 350D to zastąpienie dwóch wyświetlaczy (kolorowego 1,8" i ciekłokrystalicznego panela informacyjnego) jednym, za to dużym. Nowy, 2,5-calowy ekran ma teraz podwójną funkcję i po włączeniu aparatu pokazuje aktualne parametry (rozwiązanie znane z cyfrowych Dynaxów). Jednocześnie pod muszlą oczną umieszczono sensor, który po zbliżeniu aparatu do oka wyłącza wyświetlacz. Dzięki temu podczas kadrowania nie będzie nam przeszkadzało światło emitowane przez LCD. Tym bardziej, że wyświetlacz jest teraz o 40% jaśniejszy.

Udoskonalono też system pomiaru ostrości dodając dwa punkty pomiarowe (9 w 400D przy 7 w 350D). Dodatkowo centralny punkt ma układ krzyżowy dzięki czemu ma się lepiej sprawować w słabym oświetleniu lub podczas ostrzenia na powierzchnie o niskim kontraście.

Szybkość aparatu pozostała na tym samym, bardzo przyzwoitym poziomie. Tryb zdjęć seryjnych oferuje prędkość 3 kl/s (tak jak w 350D), ale za to powiększony bufor pomieści teraz do 27 zdjęć JPEG lub do 10 zdjęć RAW (odpowiednio 14 i 5 u poprzednika). Podobnie jak w EOS 30D użytkownik ma możliwość wyświetlenia histogramu rozbitego na trzy kanały RGB. Inne drobne poprawki to wprowadzenie ciągłej numeracji plików (do 9999), a także opcja oznaczenia fotografii, które mają być obrócone przy downloadzie. Dzięki temu zdjęcia portretowe (w układzie pionowym) są wyświetlane na całym ekranie bez obracania.

Canon EOS 400D / Rebel XTi

Większy wyświetlacz i aktywny system przeciwpyłowy oznaczają wzrost zużycia energii. System zasilania się nie zmienił, a więc o ok. 15% spadła wydajność akumulatorów. Jednokrotne ładowanie wystarczy do wykonania 500 zdjęć (bez lampy).

Canon EOS 400D sprzedawany będzie solo lub w zestawie z obiektywem EF-S 18-55mm f/3.5-5.6. Dostępne będą dwie wersje kolorystyczne: czarna i srebrna. Sugerowana cena otwarcia jest niższa niż w wypadku 350D - za Oceanem ustaloną ją na 899 USD w wypadku zestawu i 799 USD dla samego korpusu. Jednocześnie można spodziewać się spadku ceny 350D, który będzie sprzedawany do końca roku (choć trafniejsze będzie sformułowanie "do wyczerpania zapasów").

Prezentacja 400D nastąpiła kilka dni po premierze nowej lustrzanki Nikona. Oczywiście trzeba poczekać na dokładne porównanie, ale na pierwszy rzut oka D80 wydaje się bardziej zaawansowaną (ale pewnie i nieco droższą) konstrukcją. Wobec tego, a także faktu, że konkurencja nie spała przez ostatnie półtora roku, sytuacja na rynku lustrzanek dla ambitnych fotoamatorów staje się coraz ciekawsza. Można się spodziewać, że będzie to przyczynek do kolejnej fali zainteresowania fotografią cyfrową ze strony osób, które dotychczas omijały ją szerokim łukiem (posiadacze lustrzanek na film) lub tych, które dojrzały do zakupu poważniejszego sprzętu. Moment jest idealny.

Poniżej publikujemy specyfikację techniczną. Tekst informacji prasowej podamy jak tylko dotrze on do nas z polskiego oddziału Canona.

Canon EOS 400D / Rebel XTi w wersji srebrnej


NazwaCanon EOS 400D
Typsystemowa lustrzanka cyfrowa
Efektywna rozdzielczość10,1 Mp
Sensor
  • 22,2 x 14,8 mm CMOS
  • 10,5 Mp (10,1 Mp efektywnie)
  • wbudowany filtr niskoprzepustowy
  • filtr kolorów podstawowych RGB
  • proporcje 3:2
  • system oczyszczania sensora
PamięćCompact Flash Typ I/II (zgodny z Microdrive i kartami większymi niż 2GB), brak karty w zestawie
Rozdzielczość
  • 3888 x 2592 (Large/Fine, Large/Normal, RAW) - 10,1 Mp
  • 2816 x 1880 (Medium/Fine, Medium/Normal) - 5,3 Mp
  • 1936 x 1288 (Small/Fine, Small/Normal) - 2,5 Mp
Formaty zapisu obrazu{LST|u|JPEG (zgodność z Exif 2.21 [Exif Print]), Design rule for Camera File system (2.0), Digital Print Order Format (2.0) [DPOF];Canon RAW II 12-bitowy (bez kompresji);RAW + JPEG}
Poziom kompresjib.d.
Jakość kompresji
  • RAW + JPEG
  • JPEG Fine
  • JPEG Normal
Obiektyw
  • wymienny, Canon EF/EF-S
  • powiększenie 1,6x
Stabilizacja obrazuw zależności o zastosowanego obiektywu
Zoom cyfrowybrak
Przysłonaw zależności o zastosowanego obiektywu
Migawka
  • migawka szczelinowa sterowana elektronicznie
  • 30 - 1/4000 s (w skoku co 1/3 EV lub 1/2 EV)
  • Bulb (ręczne sterowanie długością naświetlania)
  • spust elektromagnetyczny Soft-touch
Tryby ekspozycji
  • Auto
  • automatyka programowa (P)
  • automatyka z preselekcją czasu (Tv)
  • automatyka z preselekcją przysłony (Av)
  • manualny dobór parametrów ekspozycji (M)
  • automatyczna głębia ostrości
  • prededifniowane programy: {LST
;błysk automatyczny E-TTL II}
Pomiar światła
  • 35-polowy TTL
  • pomiar wielostrefowy Ewaluacyjny (powiązany z dowolnym punktem AF)
  • pomiar skoncentrowany (9% w centrum kadru)
  • pomiar centralnie-ważony uśredniający
  • zakres pracy: EV 1-20 (23° C, ob. 50mm f/1.4, ISO 100)
Kompensacja ekspozycji+/-2 EV co 1/3 lub 1/2 EV (łączona z bracketingiem ekspozycji AEB)
Blokada ekspozycji
  • Auto: w trybie pojedynczego AF z pomiarem ewaluacyjnym światła, po zmierzeniu ostrości
  • Manual: przycisk AE Lock przy wszystkich metodach pomiaru światła
Autobracketing+/-2 EV co 1/3 lub 1/2 EV
Metody pomiaru ostrości
  • TTL-CT-SIR z sensorem CMOS (detekcja fazy)
  • 9-punktowy AF
  • zakres pracy: EV -0,5 - 18 (23°C, ISO 100)
  • lampa wspomagająca AF (zakres ok. 4 m)
  • strojenie manualne z poziomu obiektywu
Tryby pracy autofocusa
  • tryby: {LST
;AF śledzący;pola AF: 9, wybór automatyczny, wybór ręczny punktu;punkty wyświetlane w wizjerze i na ekranie LCD;wspomaganie AF z poziomu lampy Speedlite}
Manual focustak, pierścień obiektywu
Blokada ostrościpółpozycja spustu migawki w trybie One Shot AF
Podgląd głębiprzycisk podglądu na korpusie
Czułość
  • Auto (ISO 100-400)
  • ręczny wybór: ISO 100 - ISO 1600
Balans bieli
  • Auto
  • światło słoneczne
  • cień
  • pochmurny dzień
  • światło żarowe
  • białe światło jarzeniowe
  • błysk
  • definiowany ręcznie
  • kompensacja: niebieski/bursztynowy +/- 9, magenta/zielony +/- 9
  • bracketing: +/- 3 działki, 3 klatki na wyzwolenie migawki, w zakresie niebieski/bursztynowy lub magenta/zielony
  • informacja o temperaturze barwowej
Efektyzdjęcia czarnobiałe
Korekta obrazu
  • 6 ustawień stylów zdjęć (Picture Styles): {LST
;przestrzenie barwne: sRGB, Adobe RGB}
Zdjęcia seryjne3 kl/s z zachowaniem prędkości do 27 ujęć JPEG, 10 ujęć RAW i 8 RAW + JPEG
Rejestracja filmubrak
Monitor LCD
  • 2.5 cala TFT
  • około 230 tys. punktów
  • krycie: ok. 100% aktywnych pikseli (dla plików JPEG)
  • jasność monitora: dobierana na skali od 1 do 7
Synchronizacja z lampą1/200 s
Lampa błyskowa
  • wbudowana: {LST
;zewnętrzna: gorąca stopka E-TTL II (Canon Speedlite)}
Kontrola błysku
  • E-TTL II: Auto, Manual
  • kompensacja błysku: +/- 2 EV co 1/3 lub 1/2 stopnia (dla lamp EX)
  • blokada błysku: FEL
  • zaawansowane funkcje oferowane przez zewnętrzne lampy Canon Speedlite
Stopka akcesoriówtak E-TTL II, dedykowana dla lamp Canon Speedlite
Matówkaniewymienna
Lustro
  • szybko-powrotne lustro półprzepuszczalne (stosunek transmisja/odbicie światła jak 40:60)
  • brak winietowania z obiektywem EF600mm f/4 lub krótszym
Wizjer
  • pentamirror
  • ok. 95% pola krycia aktywnych pikseli (dla JPEG)
  • powiększenie: 0,8x (-1 dioptria przy obiektywie 50mm na nieskończoność)
  • korekta dioptrii -3 do +1 dpt
Punkt oczny20 mm
Informacja w wizjerze
  • informacje związane z autofokusem (wyświetlane aktywne punkty AF, wskaźnik ustawienia ostrości)
  • informacje o ekspozycji (czas otwarcia migawki, liczba przysłony, blokada ekspozycji, ostrzeżenia związane z ekspozycją)
  • informacje związane z fleszem (gotowość lamp, tryb błysku FP, blokada pomiaru błysku FE lock, kompensacja ekspozycji z błyskiem)
  • korekta balansu bieli
  • ilość zdjęć w serii
  • informacje dotyczące karty CF
Informacja LCDb.d.
Notka dźwiękowabrak
Tryby odtwarzania
  • pojedynczy obraz z informacją
  • pojedynczy obraz
  • index: 9 miniaturek
  • powiększenie obrazu 1.5x - 10x
  • aoutomatyczne odtwarzanie
  • obracanie
  • przeskok (co 10 lub co 100 zdjęć, wg. daty)
  • prześwietlone obszary
  • histogram RGB
Samowyzwalacztak, 10 s.
ZłączaUSB 2.0 Hi-Speed (Mini-B, PTP), wyj. wideo (PAL / NTSC)
PilotRS-60E3 (złącze E3), RC-5/RC-1
Zasilanie
  • akumulator Li-Ion NB-2LH
  • bateria litowa CR2016
  • opcjonalnie zasilanie sieciowe: adapter ACK-DC20
  • opcjonalny battery pack BG-E3
Wydajność zasilania (zdjęcia)ok. 500 zdjęć (przy 20°C) lub ok. 370 zdjęć (przy 0°C)
Funkcje indywidualne11 funkcji indywidualnych (29 opcji w sumie)
Warunki atmosferyczne0-40°C, wilgotność maks. 85%
Gwint statywutak, 1/4
Obudowaplastik, kolory: srebrny, czarny
Wymiary126,5 x 94,2 x 65 mm
Waga510 g
Akcesoriab.d.
Oprogramowanieb.d.
Uwagisystem oczyszczania matrycy
Ocena w teście DIWA81%
Test Fotopolis4972
Artykuł na Fotopolis4761
 
Komentarze
Polecane artykuły
Sony 24 mm f/1.4 GM - zdjęcia przykładowe
20 Wrz 2018
Ciekawi jak w praktyce spisuje się Sony 24 mm f/1.4 GM? Podczas światowej premiery spędziliśmy kilka chwil z najnowszym szerokokątnym reprezentantem serii G Master. Zobaczcie zdjęcia przykładowe, które wykonaliśmy we włoskiej Katanii.
0
Panasonic Lumix G X Vario 35-100 mm f/2.8 II POWER O.I.S. - zdjęcia przykładowe
19 Wrz 2018
Na warsztat wzięliśmy model Panasonic Lumix G X Vario 35-100 mm f/2.8 II POWER O.I.S. Czy zoom o ekwiwalencie 70-200 mm i stałym świetle f/2.8 to konstrukcja godna wymagającego fotografa? Przekonajcie się sami oglądając zdjęcia przykładowe!
0
Kentmere VC Select - test światłoczułego papieru fotograficznego
13 Wrz 2018
Kentmere VC Select to mniej znany na naszym rynku papier fotograficzny. Jednak czy ma szansę przekonać do siebie wymagających fotografów i dostarczy odbitki o wysokiej jakości? Sprawdźmy to!
1
Canon EOS M50 - test aparatu
11 Wrz 2018
Kompaktowy EOS M50 to tylko z pozoru korpus kierowany do początkujących. Bogata funkcjonalność, obecność złącza mikrofonowego i przystępna cena czynią go obecnie jedną z najciekawszych pozycji na rynku dla świadomych amatorów i vlogerów. Sprawdzamy, jak radzi sobie w praktyce.
0