Panasonic Lumix DMC-FX2 oraz Lumix DMC-FX7

Panasonic zaprezentował dwa ultra-kompaktowe aparaty cyfrowe, 4-megapikselowy Lumix DMC-FX2 oraz 5-megapikselowy Lumix DMC-FX7. Mimo maleńkich rozmiarów oba posiadają 3-krotny obiektyw Leica z optycznym stabilizatorem obrazu oraz duże ekrany LCD.
Panasonic zaprezentował dwa ultra-kompaktowe aparaty cyfrowe, 4-megapikselowy Lumix DMC-FX2 oraz 5-megapikselowy Lumix DMC-FX7. Mimo maleńkich rozmiarów oba posiadają 3-krotny obiektyw Leica z optycznym stabilizatorem obrazu oraz duże ekrany LCD.



Panasonic wyrasta na bardzo poważnego gracza na rynku fotografii cyfrowej. Podobnie jak Sony, Panasonic nawiązał współpracę z uznanym producentem optyki (Leica), a sam zajął się rozwijaniem technologii przetwarzania obrazu. Przy okazji poprzedniej linii aparatów Lumix chwaliliśmy szybkie działanie gwarantowane przez przetwornik Venus Engine. Dziś Panasonic zaprezentował nowszą wersję tego wynalazku, która - zgodnie z informacją prasową - ma wpłynie na zwiększenie rozdzielczości optycznej obrazu i jeszcze bardziej przyspieszy działanie aparatu.

Lumix DMC-FX7 i Lumix DMC-FX2 przez samego producenta porównane są do poprzedników, modeli DMC-FX5/FX1 i fizycznie trochę je przypominają. Jednak dzisiejsze nowości są od nich o 33% mniejsze - wymiary to 94.1 x 50 x 24.2mm! Konstruktorom udało się zmieścić obiektyw Leica DC Vario-Elmarit o 3-krotnym zakresie ogniskowych (35-105mm dla małego obrazka). Jego jasność to F2.8 dla szerokiego kąta i F5.0 dla maksymalnego zbliżenia.

Co więcej, mimo małych rozmiarów w układzie optycznym znalazło się miejsce na optyczny stabilizator obrazu O.I.S, który zgodnie z zapewnieniami producenta pozwala na zastosowanie 3-4 krotnie dłuższych czasów ekspozycji bez ryzyka poruszenia zdjęcia. Jeszcze jeden przykład udanej miniaturyzacji znajdziemy na tylnej ściance aparatów. Oba posiadają bardzo duże ekrany LCD - w przypadku FX2 jest to 2.0", a w DMX-FX7 aż 2.5"! Ten drugi model bardzo przypomina popularną konstrukcję Sony DSC-T1.

Przetwornik Venus Engine II odpowiedzialny za obróbkę danych i koordynowanie procesów zachodzących podczas fotografowania daje znakomite osiągi. Panasonic podaje, że czas reakcji migawki (przy zmierzonej ostrości) wynosi 0.006 (FX2) / 0.008 (FX7) sek. Zdjęcia seryjne realizowane są w tempie maksymalnym 4 (FX2) / 3 (FX7) kl/sek.

Inne ciekawe właściwości to między innymi ulepszony system pomiaru ostrości z mierzeniem 9-punktowym, 3-punktowym lub 1-punktowym; korekta ekspozycji w zakresie +/-2EV w skoku 1/3EV; czułość w zakresie ISO 64 (FX2) / 80 (FX7) - 400; bracketing ekspozycji; zdjęcia makro od 5cm; płynna korekta balansu bieli. Oba aparaty oferują bogaty zestaw programów tematycznych, które dobiorą odpowiednie parametry ekspozycji w określonych sytuacjach zdjęciowych. Z niecierpliwością czekamy na polską premierę obu modeli.


Panasonic Lumix DMC-FX2 - specyfikacja

NazwaPanasonic Lumix DMC-FX2
TypAmatorski ultra-kompakt cyfrowy
Efektywna rozdzielczość4,0 Mp
Sensor1/2.5 cala CCD, 4.2 Megapiskeli (4.0 Mp efektywnych)
PamięćSecure Digital / MMC, 16MB SD w zestawie
Rozdzielczość2304 x 1728, 1600 x 1200, 1280 x 960, 640 x 480, 1920 x 1080 (16:9 HDTV)
Formaty zapisu obrazuJPEG (Exif 2.2), Motion JPEG (film)
Poziom kompresjib.d.
Jakość kompresjiFine, Standard
Obiektyw
  • Leica DC VARIO-ELMARIT 35-105mm F2.8-F5.0
  • Optyczny stablizator Mega O.I.S. w 2 trybach
Stabilizacja obrazubrak
Zoom cyfrowy4x (maks.)
Przysłonab.d.
Migawka8 - 1/2000 sek.
Tryby ekspozycji
  • Auto
  • sekwencje filmowe
  • programy tematyczne (portret, sport, krajobraz, sceneria nocna, śledzenie ruchu, nocny portret, fajerwerki, prywatka, śnieg)
Pomiar światłaInteligentny wielopunktowy
Kompensacja ekspozycji+/-2EV w skoku 1/3EV
Blokada ekspozycjipo naciśnięciu spustu do połowy
Autobracketing3 zdjęcia w skoku 0.3, 0.7 lub 1.0EV
Metody pomiaru ostrościAutofokus z lampą doświetlająca
Tryby pracy autofocusa
  • 9-punktowy / 3-punktowy / 1-punktowy AF
  • normalny: 0.3m - nieskończoność, makro: od 5cm
Manual focusb.d.
Blokada ostrościpo naciśnięciu spustu do połowy
Podgląd głębin.d.
CzułośćAuto, ISO 64 / 100 / 200 / 400
Balans bieli
  • Auto
  • dzienne
  • chmury
  • jarzeniowe
  • tryb ręczny
*płynna korekta balansu bieli
EfektyTryby kolorów: naturalny, standardowy, wyższe nasycenie
Korekta obrazub.d.
Zdjęcia seryjne4 kl/sek lub 2 kl/sek z limitem 10 (jakość standard)/ 5 (jakość fine) zdjęć w serii, w najwyższej rozdzielczości
Rejestracja filmu320 x 240, 10 lub 30 kl/sek., bez dźwęku, bez limitu długości
Monitor LCD2.0 cala TFT LCD, 130,000 punktów
Synchronizacja z lampąb.d.
Lampa błyskowa
  • Wbudowana: zasięg do 4.0m (szeroki kąt) / 2.2m (tele)
  • tryby: Auto, Auto z redukcją cz. o., długa synchronizacja, błysk wymuszony, błysk zablokowany
Kontrola błyskub.d.
Stopka akcesoriówb.d.
Matówkan.d.
Lustron.d.
WizjerBrak
Punkt ocznyn.d.
Informacja w wizjerzen.d.
Informacja LCDb.d.
Notka dźwiękowab.d.
Tryby odtwarzaniab.d.
Samowyzwalacz2 lub 10 sek.
ZłączaUSB 1.1, wyjście A/V, wejście zasilania DC-IN
Pilotb.d.
ZasilanieAkumulator Li-I (z ładowarką w zestawie)
Wydajność zasilania (zdjęcia)b.d.
Funkcje indywidualneb.d.
Warunki atmosferyczneb.d.
Gwint statywub.d.
Obudowab.d.
Wymiary94 x 50 x 24mm
Waga130 / 148g (bez / z bateriami i kartą)
Akcesoriab.d.
Oprogramowanieb.d.
Artykuł na Fotopolis2120



Panasonic Lumix DMC-FX7 - specyfikacja

NazwaPanasonic Lumix DMC-FX7
TypAmatorski ultra-kompakt cyfrowy
Efektywna rozdzielczość5,0 Mp
Sensor1/2.5 cala CCD, 5.4 Megapiskeli (5.0 Mp efektywnych)
PamięćSecure Digital / MMC, 16MB SD w zestawie
Rozdzielczość2560 x 1920, 2048 x 1536, 1600 x 1200, 1280 x 960, 640 x 480, 1920 x 1080 (16:9 HDTV)
Formaty zapisu obrazuJPEG (Exif 2.2), Motion JPEG (film)
Poziom kompresjib.d.
Jakość kompresjiFine, Standard
Obiektyw
  • Leica DC VARIO-ELMARIT 35-105mm F2.8-F5.0
  • Optyczny stablizator Mega O.I.S. w 2 trybach
Stabilizacja obrazubrak
Zoom cyfrowy4x (maks.)
Przysłonab.d.
Migawka8 - 1/2000 sek.
Tryby ekspozycji
  • Auto
  • sekwencje filmowe
  • programy tematyczne (portret, sport, krajobraz, sceneria nocna, śledzenie ruchu, nocny portret, fajerwerki, prywatka, śnieg)
Pomiar światłaInteligentny wielopunktowy
Kompensacja ekspozycji+/-2EV w skoku 1/3EV
Blokada ekspozycjipo naciśnięciu spustu do połowy
Autobracketing3 zdjęcia w skoku 0.3, 0.7 lub 1.0EV
Metody pomiaru ostrościAutofokus z lampą doświetlająca
Tryby pracy autofocusa
  • 9-punktowy / 3-punktowy / 1-punktowy AF
  • normalny: 0.3m - nieskończoność, makro: od 5cm
Manual focusb.d.
Blokada ostrościpo naciśnięciu spustu do połowy
Podgląd głębin.d.
CzułośćAuto, ISO 80 / 100 / 200 / 400
Balans bieli
  • Auto
  • dzienne
  • chmury
  • jarzeniowe
  • tryb ręczny
*płynna korekta balansu bieli
EfektyTryby kolorów: naturalny, standardowy, wyższe nasycenie
Korekta obrazub.d.
Zdjęcia seryjne3 kl/sek lub 2 kl/sek z limitem 7 (jakość standard)/ 4 (jakość fine) zdjęć w serii, w najwyższej rozdzielczości
Rejestracja filmu320 x 240, 10 lub 30 kl/sek., z dźwiękiem, bez limitu długości
Monitor LCD2.5 cala TFT LCD, 114,000 punktów
Synchronizacja z lampąb.d.
Lampa błyskowa
  • Wbudowana: zasięg do 4.0m (szeroki kąt) / 2.2m (tele)
  • tryby: Auto, Auto z redukcją cz. o., długa synchronizacja, błysk wymuszony, błysk zablokowany
Kontrola błyskub.d.
Stopka akcesoriówb.d.
Matówkan.d.
Lustron.d.
WizjerBrak
Punkt ocznyn.d.
Informacja w wizjerzen.d.
Informacja LCDb.d.
Notka dźwiękowab.d.
Tryby odtwarzaniab.d.
Samowyzwalacz2 lub 10 sek.
ZłączaUSB 1.1, wyjście A/V, wejście zasilania DC-IN
Pilotb.d.
ZasilanieAkumulator Li-I (z ładowarką w zestawie)
Wydajność zasilania (zdjęcia)b.d.
Funkcje indywidualneb.d.
Warunki atmosferyczneb.d.
Gwint statywub.d.
Obudowab.d.
Wymiary94 x 50 x 24mm
Waga135 / 153g (bez / z bateriami i kartą)
Akcesoriab.d.
Oprogramowanieb.d.
Artykuł na Fotopolis2120

 
Komentarze
Polecane artykuły
Fujifilm X-T3 - test aparatu
14 Lis 2018
Najnowszy bezlusterkowiec Fujifilm pretenduje do miana króla segmentu APS-C i jednego z najbardziej uniwersalnych aparatów w ogóle. Sprawdzamy, na co go stać.
6
Nikon Z7 - test aparatu
6 Lis 2018
Nikon Z7 to pierwszy pełnoklatkowy bezlusterkowiec japońskiego producenta. Czy nowy aparat z 45-megapikselową, stabilizowaną matrycą dorówna jakością cenionym lustrzankom Nikona? Czy jest godną konkurencją dla aparatów z serii Sony A7? Sprawdźmy.
17
Samyang AF 14 mm f/2.8 EF - test obiektywu
26 Paź 2018
Czy Samyang AF 14 mm f/2.8 EF okaże się „idealnym partnerem do podróży“ i sprosta oczekiwaniom wymagających fotografów? Producent nie ma co do tego wątpliwości. Postanowiliśmy więc sprawdzić w praktyce możliwości nowej ultraszerokokątnej stałki z mocowaniem Canon EF.
5
Samyang AF 14 mm f/2.8 EF - zdjęcia przykładowe
22 Paź 2018
Ciekawi, jak w praktyce sprawdza się najnowsza konstrukcja Samyanga z mocowaniem Canon EF? Zobaczcie zdjęcia przykładowe wykonane najnowszym modelem AF 14 mm f/2.8 EF. Czy okaże się on "czarnym koniem" w segmencie ultraszerokokątnych szkieł?
0