Panasonic Lumix DMC-LC1 - oficjalnie

Koncern Matsushita, którego częścią jest Panasonic, zaprezentował na PMA 2004 finalną wersję aparatu Lumix DMC-LC1. Największym atutem tej 5-megapikselowej konstrukcji jest obiektyw Leica Vario-Summicron o ogniskowej 28-90mm ze światłem F2.0-F2.4 i aż 3 pierścieniami doboru ogniskowej, ostrości i przysłony.
Koncern Matsushita, którego częścią jest Panasonic, zaprezentował na PMA 2004 finalną wersję aparatu Lumix DMC-LC1. Największym atutem tej 5-megapikselowej konstrukcji jest obiektyw Leica Vario-Summicron o ogniskowej 28-90mm ze światłem F2.0-F2.4 i aż 3 pierścieniami doboru ogniskowej, ostrości i przysłony.



O tym modelu pisaliśmy już w październiku 2003 roku kiedy to Panasonic zaprezentował prototypową wersję DMC-LC1 na targach CEATEC JAPAN 2003. Kolejną okazją była premiera aparatu Leica Digilux 2, który jest niemal identyczny pod względem budowy i właściwości. Na PMA 2004 doczekaliśmy się wreszcie oficjalnej prezentacji egzemplarza opatrzonego logiem Panasonic i poznaliśmy jego cenę, $1599!

Panasonic Lumix DMC-LC1 posiada sensor CCD o rozdzielczości 5.2 Mp, a za przeliczanie danych (od momentu aktywacji CCD do zapisu zdjęcia na karcie) odpowiada przetwornik Venus Engine LSI. Dzięki jego szybkości aparat rejestruje zdjęcia seryjne w tempie 2.7 kl/sek z pięcio- lub 9-zdjęciowym limitem, w zależności od poziomu kompresji. Tryby pracy obejmują program automatyczny z fleksją (zmianą stosunku przysłona/czas przy takiej samej wartości ekspozycji), priorytet migawki, priorytet przysłony i manual.

Do dyspozycji mamy także 3 tryby pomiaru światła, korektę i bracketing ekspozycji, korektę podstawowych parametrów obrazu. Zdjęcia w formacie RAW lub JPEG (3 poziomy kompresji) zapisywane są na kartach Secure Digital / MMC. Za pomiar ostrości odpowiada hybrydowy system, w którym część pracy bierze na siebie dedykowany sensor AF. Poza lampą wbudowaną możemy skorzystać z zewnętrznej lampy błyskowej mocowanej na stopce akcesoriów.

O obiektywie w jaki wyposażono DMC-LC1 pisaliśmy już wielokrotnie, ale z przyjemnością piszemy po raz kolejny. 3.2-krotna Leica DC Vario-Summicron ASPH wyróżnia się jasnością, F2.0 dla szerokich ujęć oraz F2.4 dla maksymalnego zbliżenia. Ostrość w trybie makro i manualnym strojona jest za pomocą pierścienia. Tak samo nastawiamy żądaną wartość przysłony i, co oczywiste, ogniskową (w wygodnym zakresie 28 - 90mm dla małego obrazka). Obiektyw to największy atut aparatu.

Do podglądu obrazu służy bardzo duży, 2.5-calowy monitor LCD. Możemy też korzystać z wizjera elektronicznego EVF o wysokiej rozdzielczości. W skład zestawu handlowego wchodzi karta SD o pojemności 16MB (Leica dołącza do Digilux 2 kartę 64MB co jest dużo lepszym posunięciem) oraz bardzo bogaty zestaw oprogramowania. Jeśli zdecydujemy się na wydanie 1599 USD dostaniemy także dedykowany akumulator i niezbędne kable. Wszystko jest więc jasne - jedyne nad czym warto się zastanowić to czy lepiej mieć na aparacie czerwoną kropkę "Leica" czy srebrny napis "Panasonic".

Panasonic Lumix DMC-LC1 - specyfikacje

NazwaPanasonic Lumix DMC-LC1
TypZaawansowany kompakt cyfrowy
Sensor2/3 cala CCD, 5.24 Megapikseli (5.0 Mp efektywnych)
PamięćSecure Digital / MMC (32MB SD w zestawie)
Rozdzielczość2560 x 1920, 2048 x 1536, 1600 x 1200, 1280 x 960, 640 x 480, 1920 x 1080
Formaty zapisu obrazuRAW, JPEG (Exif 2.2, PIM 2.5), Motion JPEG (film)
Jakość kompresjiJPEG: Super Fine, Fine, Standard; RAW: bezstratny
Obiektyw
  • Leica DC VARIO-SUMMICRON 7-22.5 mm f/2.0 - F2.4 ASPH.
  • ekwiwalent 28 - 90mm dla aparatu małoobrazkowego
  • 13 elementów w 10 grupach
Zoom cyfrowy3-krotny
Migawka
  • 8 - 1/2000 sek. (Priorytet migawki / Manual)
  • 2 - 1/4000 sek. (Program / Priorytet przysłony)
Tryby ekspozycji
  • Program (z korektą stosunku przysłona/migawka)
  • Priorytet migawki
  • Priorytet przysłony
  • Manual (dobór ręczny)
Pomiar światłaWielosegmentowy (inteligentny), centralnie-ważony, punktowy
Kompensacja ekspozycji+/-2EV w skoku 1/3EV
Blokada ekspozycjiPółpozycja spustu migawki
Autobracketing3 lub 5 zdjęć w skoku +/-1/6 - 1EV
Metody pomiaru ostrości
  • Hybrydowy AF z sensorem AF
  • Pomiar punktowy włączony/wyłączony
  • Tryb normalny / tryb makro
  • Strojenie manualne pierścieniem na obiektywie
Tryby pracy autofocusaMakro / Manual: 30 cm - nieskończoność
Manual focusTak, strojenie pierścieniem na obiektywie
CzułośćAuto, ISO 100, 200, 400
Balans bieli
  • Auto
  • balans ręczny
  • światło dzienne
  • chmury
  • światło żarowe
  • światło błyskowe
  • zdjęcia czarno-białe
  • balans ręczny
płynna korekta balansu
EfektyZdjęcia czarno-białe
Korekta obrazuKontrast, nasycenie, ostrość
Zdjęcia seryjne2.7 kl/sek. do 9 zdjęć w JPEG Standard / do 5 zdjęć w JPEG Fine lub 1 kl/sek.
Rejestracja filmu320 x 240, 30 kl/sek. lub 10 kl/sek., limitowane pojemnością karty
Monitor LCD2.5 cala TFT LCD (trans-reflective), 211,000 punktów
Lampa błyskowa
  • Wbudowana typu pop-up, liczba przewodnia 10
  • Auto, wymuszona, wyłączona, redukcja cz. o., długa synchronizacja
  • Zasięg: 4.5 / 4.0m (szeroki kąt / tele)
  • korekta mocy błysku +/-2EV w skoku 1/3EV
  • stopka lampy zewnętrznej
Stopka akcesoriówTak, zgodna z Metz SCA 3502
WizjerElektroniczny (EVF), 235,000 punktów, korekta do +/-4 dioptrii
Notka dźwiękowado 10 sek.
Samowyzwalacz2 lub 10 sek.
ZłączaUSB 2.0. DC-IN (zasilanie sieciowe), A/V out, wejście sterowania przewodowego
ZasilanieAkumulator Li-I (7.2V, 1400 mAh), zasilanie sieciowe (kabel w zestawie)
Wymiary135 x 82 x 103 mm
Waga630g (707g z akcesoriami)

 
Komentarze
Polecane artykuły
Fujifilm X-T3 - test aparatu
14 Lis 2018
Najnowszy bezlusterkowiec Fujifilm pretenduje do miana króla segmentu APS-C i jednego z najbardziej uniwersalnych aparatów w ogóle. Sprawdzamy, na co go stać.
12
Nikon Z7 - test aparatu
6 Lis 2018
Nikon Z7 to pierwszy pełnoklatkowy bezlusterkowiec japońskiego producenta. Czy nowy aparat z 45-megapikselową, stabilizowaną matrycą dorówna jakością cenionym lustrzankom Nikona? Czy jest godną konkurencją dla aparatów z serii Sony A7? Sprawdźmy.
17
Samyang AF 14 mm f/2.8 EF - test obiektywu
26 Paź 2018
Czy Samyang AF 14 mm f/2.8 EF okaże się „idealnym partnerem do podróży“ i sprosta oczekiwaniom wymagających fotografów? Producent nie ma co do tego wątpliwości. Postanowiliśmy więc sprawdzić w praktyce możliwości nowej ultraszerokokątnej stałki z mocowaniem Canon EF.
5
Samyang AF 14 mm f/2.8 EF - zdjęcia przykładowe
22 Paź 2018
Ciekawi, jak w praktyce sprawdza się najnowsza konstrukcja Samyanga z mocowaniem Canon EF? Zobaczcie zdjęcia przykładowe wykonane najnowszym modelem AF 14 mm f/2.8 EF. Czy okaże się on "czarnym koniem" w segmencie ultraszerokokątnych szkieł?
0