Leica DIGILUX 2 - analogowa cyfrówka

Leica prezentuje aparat cyfrowy, który zapewne podbije serca tych fotografów, którzy dotąd trzymali się od cyfry z daleka. Leica Digilux 2 oferuje 5-megapikselową rozdzielczość oraz nieprawdopodobny obiektyw 28 - 90 mm o jasności F2.0 - F2.4, na którym znajdziemy aż trzy pierścienie odpowiedzialne za ostrość, ogniskową i przysłonę.
Leica prezentuje aparat cyfrowy, który zapewne podbije serca tych fotografów, którzy dotąd trzymali się od cyfry z daleka. Leica Digilux 2 oferuje 5-megapikselową rozdzielczość oraz nieprawdopodobny obiektyw 28 - 90 mm o jasności F2.0 - F2.4, na którym znajdziemy aż trzy pierścienie odpowiedzialne za ostrość, ogniskową i przysłonę.



Uważni czytelnicy na pewno mają wrażenie, że gdzieś już taki aparat widzieli. Całkiem niedawno informowaliśmy bowiem o prototypowej wersji aparatu Panasonic Lumix DMC-LC1, który charakteryzował się dokładnie takimi samymi właściwościami przy nieco odmiennej obudowie. Współpraca obu koncernów ma się zatem doskonale i podobnie jak przy poprzednich wspólnych projektach możemy domyślać się, że mechanika i optyka są dziełem Leici, a elektronika pochodzi z Japonii.

Największe emocje wzbudza oczywiście obiektyw nowego aparatu. Poza rzadkim w aparatach cyfrowych dostępem do ogniskowej szerokokątnej 28mm podziw budzi znakomita jasność, F2.0 dla szerokiego kąta oraz F2.4 dla maksymalnego zbliżenia. I najważniejsze, DC Vario-Summicron posiada aż 3 pierścienie sterowania, z których pierwszy odpowiada za zbliżenie, drugi za ostrość, a trzeci za wielkość otworu przysłony (!). Tego jeszcze w aparatach cyfrowych z niewymienną optyką nie było.

Digilux 2 reklamowany jest jako cyfra dla zwolenników konstrukcji analogowych, szczególnie widać tu nawiązanie do modelu Leica M6. Najważniejsze ustawienia realizowane są za pomocą pierścieni nastawczych lub dźwigni. Jak zapewnia producent szybkość pracy i funkcjonalność są tu, obok jakości obrazu, kluczowymi wyznacznikami użyteczności aparatu w realizacji poważnych zadań fotograficznych.

Dzisiejsza nowość wyposażona została w duży przetwornik CCD (2/3") o rozdzielczości efektywnej 5.0 Megapikseli. Maksymalne rozmiary obrazu to 2560 x 1920, ale do dyspozycji jest też wiele formatów pośrednich oraz trzy poziomy kompresji JPEG. Zgodnie z oczekiwaniami uwzględniono także bezstratny zapis RAW. Mimo sporych rozmiarów pojedynczego piksela (3.2 mikrometra) zakres czułości wynosi "tylko" ISO 100 - 400. Brak wartości ISO 800 świadczy o tym, że producent wolał zachować umiar w podkręcaniu parametrów na rzecz wysokiej jakości obrazu.



Funkcje aparatu nie są rewolucyjne i nikt się chyba po Leice rewolucji nie spodziewa. Możemy mieć za to pewność, że konstrukcja jest bardzo precyzyjna, a obudowa ze stopu magnezowego odporna na uderzenia i trudne warunki atmosferyczne.

Na uwagę zasługuje system podglądu obrazu. Do dyspozycji mamy bardzo duży 2.5-calowy wyświetlacz LCD wykorzystujący jednocześnie własną moc i światło zastane. Jeszcze lepiej zapowiada się wizjer elektroniczny - jego rozdzielczość to aż 235,000 pikseli, a wysoki punkt oczny (15mm) pozwolą na wygodną pracę osobom noszącym okulary. Dochodzi do tego bardzo szeroka korekta optyczna (+/-4 Dp). Wizjer elektroniczny przekazuje oczywiście obraz z obiektywu (TTL) i warto podkreślić, że jest to 100% kadru.

Co do właściwości fotograficznych to mamy tu standardowy zestaw wymagany przez użytkowników zaawansowanych kompaktów cyfrowych. Automatyczny, predefiniowany i ręczny balans bieli z płynną korektą, trzy rodzaje pomiaru światła, korekta ekspozycji (niezbyt szeroka, tj. +/-2EV w skoku 1/3EV), 5 trybów pracy lampy błyskowej (w tym synchronizacja na pierwszą lub drugą kurtynę). Dla porządku dodajmy programowy tryb ekspozycji z płynną korektą stosunku przysłony do czasu ekspozycji (shift) oraz priorytet czasu / przysłony i nastawy ręczne.

Premiera rynkowa aparatu Leica DIGILUX 2 zapowiedziana jest na wiosnę 2004 roku.

Specyfikacje:
NazwaLeica Digilux 2
TypZaawansowany kompakt cyfrowy
Sensor2/3 cala CCD, 5.24 Megapikseli (5.0 Mp efektywnych)
PamięćSecure Digital / MMC (64MB SD w zestawie)
Rozdzielczość2560 x 1920, 2048 x 1536, 1600 x 1200, 1280 x 960, 640 x 480, 1920 x 1080 (HDTV)
Formaty zapisu obrazuRAW, JPEG (Exif 2.2, PIM 2.5), Motion JPEG (film)
Jakość kompresjiJPEG: Super Fine, Fine, Standard
Obiektyw
  • Leica DC VARIO-SUMMICRON 7-22.5 mm f/2.0 - F2.4 ASPH.
  • ekwiwalent 28 - 90mm dla aparatu małoobrazkowego
  • 13 elementów w 10 grupach
Zoom cyfrowy3-krotny
Migawka8 - 1/4000 sek (8 - 1/2000 sek. w trybach M i Pm)
Tryby ekspozycji
  • Program (z korektą stosunku przysłona/migawka)
  • Priorytet migawki
  • Priorytet przysłony
  • Manual (dobór ręczny)
Pomiar światłaWielosegmentowy, centralnie-ważony, punktowy
Kompensacja ekspozycji+/-2EV w skoku 1/3EV
Blokada ekspozycjiPółpozycja spustu migawki
Metody pomiaru ostrości30 cm - nieskończoność
CzułośćAuto, ISO 100, 200, 400
Balans bieli
  • Auto
  • balans ręczny
  • światło dzienne
  • chmury
  • światło żarowe
  • światło błyskowe
płynna korekta balansu do +/-1500K
Zdjęcia seryjne2.7 kl/sek. (3 zdjęcia w serii) lub 1 kl/sek. (137 zdjęć w serii)
Rejestracja filmu320 x 240 limitowane pojemnością karty
Monitor LCD2.5 cala TFT LCD (trans-reflective), 211,000 punktów
Lampa błyskowa
  • Wbudowana typu pop-up, liczba przewodnia 10
  • Auto, wymuszona, wyłączona, redukcja cz. o., długa synchronizacja na 1 lub 2 kurtynę
  • Zasięg: 4.5 / 4.0m (szeroki kąt / tele)
  • korekta mocy błysku +/-2EV w skoku 1/3EV
  • stopka lampy zewnętrznej
WizjerElektroniczny (EVF), 235,000 punktów, korekta do +/-4 dioptrii
Samowyzwalacz2 lub 10 sek.
ZłączaUSB 2.0. DC-IN (zasilanie sieciowe), A/V out, wejście sterowania przewodowego
ZasilanieAkumulator Li-I (7.2V, 1400 mAh), zasilanie sieciowe (kabel w zestawie)
Wymiary135 x 82 x 103 mm
Waga630g (707g z akcesoriami)
 
Komentarze
Polecane artykuły
BenQ SW240 - test monitora
4 Gru 2018
Nareszcie na rynku pojawił się budżetowy monitor ze sprzętową kalibracją, który ma oferować bardzo dobrą jakość obrazu i świetną ergonomię za naprawdę nieduże pieniądze. Sprawdzamy, czy BenQ SW240 ma szansę przekonać do siebie miłośników fotografii.
4
Canon EF 70-200 mm f/2.8L IS III USM - test obiektywu
30 Lis 2018
Wysoka wydajność, wytrzymałość i niezawodność - mają to być trzy przymioty trzeciej odsłony reporterskiego zooma Canona. Czy w takim razie mamy do czynienia z poważnymi usprawnieniami, czy raczej lekką kosmetyką obiektywu kierowanego do profesjonalistów? Sprawdźmy to!
3
Canon EF 70-200 mm f/2.8L IS III USM - zdjęcia przykładowe
26 Lis 2018
Ciekawi czy trzecia odsłona reporterskiego zooma Canona spełni oczekiwania profesjonalistów? Zobaczcie, jak w praktyce wypada najnowszy model EF 70-200 mm f/2.8L IS III USM.
5
Fujifilm X-T3 - test aparatu
14 Lis 2018
Najnowszy bezlusterkowiec Fujifilm pretenduje do miana króla segmentu APS-C i jednego z najbardziej uniwersalnych aparatów w ogóle. Sprawdzamy, na co go stać.
13