Fujifilm S20 Pro - ile Megapikseli w CCD SR?

Fujifilm prezentuje zaawansowany kompakt typu-SLR o kształcie i właściwościach bardzo zbliżonych do niedawnego FinePix S7000 z 6-krotnym obiektywem Fujinon EBC. Dzisiejsza nowość to drugi po F700 aparat Fuji wyposażony w matrycę IV generacji Super CCD SR - tradycyjnie powraca kwestia liczenia pikseli.
Fujifilm prezentuje zaawansowany kompakt typu-SLR o kształcie i właściwościach bardzo zbliżonych do niedawnego FinePix S7000 z 6-krotnym obiektywem Fujinon EBC. Dzisiejsza nowość to drugi po F700 aparat Fuji wyposażony w matrycę IV generacji Super CCD SR - tradycyjnie powraca kwestia liczenia pikseli.

Fujifilm S20 Pro

FinePix S30 Pro nie zastępuje modelu S7000, a uzupełnia serię. Różnice pozornie są nieznaczne, ale doniosłe. Pierwsza to wymiana matrycy światłoczułej z 6-megapikselowej Super CCD HR (w S7000) na 3.1-megapikselową Super CCD SR w S20. Zwiększył się zakres czułości -najwyższy ekwiwalent to ISO 1600 choć nie dla wszystkich rozdzielczości (patrz: tabelka specyfikacji). Nieznacznie zmniejszyła się prędkość zdjęć seryjnych (z 5 kl/sek do 4.5 kl/sek. w S20), ale za to w jednej serii wykonamy aż 10 ujęć! Kolejne dodatki to port cyfrowy IEEE1394 oraz gniazdo synchronizacyjne PC.

Wróćmy jednak do "kwestii liczenia pikseli". Przypomnijmy, że w konstrukcji matrycy SuperCCD SR na jeden piksel (obszar pod jedną mikrosoczewką i filtrem) przypadają dwie fotodiody. Jedna jest większa i bardziej uczulona, druga mniejsza i bardziej dynamiczna. Wynikowa porcja informacji jest sumą pomiarów z obu fotodiod i zgodnie z tym co twierdzi Fuji obraz zyskuje na dynamice i jakości. Mieliśmy okazję przekonać się o tym testując model FinePix F700 (test wkrótce na stronach Fotopolis), również wyposażony w matrycę typu SR.

Jeśli piksel to pojedyncza porcja informacji pochodząca z fragmentu matrycy światłoczułej schowanej pod jedną mikrosoczewką i filtrem barwnym, to FinePix S20 Pro oferuje rozdzielczość 3.1 Megapikseli. Jeśli jednak utożsamimy fotodiodę z pikselem to faktycznie rozdzielczość wynosi 6.2 Megapikseli - właśnie tak interpretuje to producent powołując się na zalecenia federacji CIPA. Jest to kwestia o tyle ważna, że nie do końca wiadomo czy S20 Pro (tak jak F700) porównywać z konkurencyjnym aparatem wyposażonym w matrycą 3 Mp czy też 6 Mp.

Specyfikacja techniczna mówi wyraźnie, że największe rozmiary obrazu to 2832 x 2128 (MP) bez adnotacji o interpolowaniu obrazu. Znaczy to, że S20 Pro zaliczyć trzeba do grupy 6 Mp i porównywać z analogicznymi konstrukcjami konkurencji. Pozostaje żywić nadzieję, że specjaliści od marketingu w Fujifilm wiedzą co robią.

tylna ścianka aparatu

Zostawiając te dywagacje, warto zwrócić uwagę na znakomite właściwości aparatu. Wyposażony jest w obiekty Fujinon EBC z 6-krotnym zoomem (odpowiednik ogniskowej 35 - 210mm w małym obrazku) przy dobrym świetle F2.8 - F3.1. Do dyspozycji jest strojenie manualne ostrości za pomocą pierścienia przelotowego na obiektywie oraz dwa tryby pomiaru automatycznego, ciągły i pojedynczy. Na matówce rozstawionych jest 49 punktów pomiaru AF (w układzie 7x7), po których możemy płynnie nawigować wybierając dokładnie pozycję pokrywającą interesujący nas obiekt.

W słynny trybie Super Macro dystans minimalny od obiektu wynosi zaledwie 1 cm. Pomiar ekspozycji realizowany jest w jednym z trzech trybów (do wyboru), a funkcje takie jak korekta ekspozycji, bracketing ekspozycji czy dobierana czułość (teraz do ISO 1600) pomoże w osiągnięciu optymalnego poziomu naświetlenia. S20 Pro daje pełny dostęp do ustawień czasu migawki i wielkości przysłony. Tryby priorytetu migawki / przysłony mają pewne limity czasu ekspozycji (patrz tabelka), za to tryb manualny oferuje niezwykle szeroki zakres od 15 sek. do 1/10000 sek!

S20 Pro jest zapewne szybszy od S7000, przynajmniej jeśli chodzi o efektywność przetwarzania danych. Świadczy o tym rozbudowany tryb seryjny realizowany w tempie 4.5 kl/sek. Maksymalna długość serii wynosi 10 ujęć w obu trybach - pierwszej "10" lub ostatniej "10" w ciągu. Tradycyjnie, jest też tryb poklatkowy z tempem 1 kl/sek i z limitem 40 ujęć (niestety tylko format 1280 x 960).

Warto wspomnieć też zaawansowany tryb filmowy (640 x 480, 30 kl/sek. z dźwiękiem, bez limitu długości!), mocną lampę wbudowaną, którą możemy zastąpić w terenie lampą zewnętrzną (gorąca stopka) lub lampą studyjną (terminal synchronizacyjny PC). Zapewne z myślą o profesjonalnych odbiorcach aparat doposażono w złącze cyfrowe FireWire (obok szybkiego USB 2.0). Podwójne gniazdo kart pamięci akceptuje karty xD oraz CompactFlash oraz Microdrive (także 2GB i większe w FAT32). Tak samo jak w innych produktach z tej serii do podglądu obrazu służy wizjer elektroniczny o dużej rozdzielczości oraz monitor LCD.

Fujifilm S20 Pro dostępny będzie prawdopodobnie na wiosnę 2004 roku. Cenę za Oceanem ustalono na $1000.

specyfikacja techniczna:
NazwaFujifilm FinePix S20 Zoom
Typzaawansowany kompakt cyfrowy
SensorFujifilm SuperCCD SR (IV), 1/1.7 cala, 3.1 Megapikseli(?) (6.2 M fotodiod: 3.1M fotodiod typu S + 3.1M fotodiod typu R)
PamięćxD-Picture Card / Compact Flash Typ I/II (zgodny z Microdrive)
Rozdzielczość
  • 2832 x 2128 (6MP)
  • 2016 x 1512 (3MP)
  • 1600 x 1200 (2MP)
  • 1280 x 960 (1MP)
Formaty zapisu obrazuJPEG (Exif 2.2), CCD-RAW
Jakość kompresji
  • 6MP - Fine, Normal
  • Pozostałe - Normal
ObiektywFujinon Super EBC 35 - 210mm (6x) F2.8 - F3.1
Zoom cyfrowydo 4.4x (dla rozdzielczości VGA), do 2.2x (1 MP), do 1.4x (3 MP)
PrzysłonaF2.8 - F11.0
Migawka
  • Auto: 1/4 - 1/1000 sek
  • Priorytet migawki / przysłony i Program: 3 - 1/1000 sek
  • Manual: 15 - 1/10000 sek.
Tryby ekspozycji
  • Auto
  • Program
  • Priorytet migawki
  • Priorytet przysłony
  • Manual
Pomiar światła
  • Multi 64-segmentowy
  • Centralnie-ważony uśredniony
  • Punktowy
Kompensacja ekspozycji+/-2EV w skokach co 1/3EV
Autobracketing3 zdjęcia w skokach 0.3, 0.7 lub 1.0EV
Metody pomiaru ostrościTwin AF (aktywny CCD przez obiektyw oraz pasywny zewnętrzny sensor AF), bez doświetlacza
  • Normal: 50cm - niesk. (szeroki kąt)
  • Normal: 90cm - niesk. (tele)
  • Makro: 10 - 80cm
  • Super makro: 1 - 20cm
Tryby pracy autofocusaNormalny AF / Strefowy 49-punktowy AF (w układzie 7x7)
Manual focusTak, pierścień przelotowy na obiektywie
Czułość
  • Auto (ISO 160 - 800)
  • ISO 200
  • ISO 400
  • ISO 800 (bez CCD-RAW)
  • ISO 1600 (tylko 1MP, 2MP i 3MP i bez CCD-RAW)
Balans bieli
  • Auto
  • Manual x2 (dobierane wg wzorca)
  • Dzienne
  • Cień
  • Jarzeniowe x3 (słoneczne, ciepły biały, zimny biały)
  • Żarowe
EfektyCzarno-białe, chroma
Zdjęcia seryjne
  • 4.5 kl/sek do 10 zdjęć w serii
  • 10 kl/sek do 25 w serii z rejestracją ostatnich 10 klatek
  • 1 kl/sek do 40 zdjęć w serii (dot. rozdzielczości 1 MP)
Rejestracja filmu
  • VGA: 640 x 480, 30 kl/sek z dźwiękiem bez limitu długości
  • QVGA: 320 x 240, 30 kl/sek z dźwiękiem bez limitu długości
Monitor LCD1.8 cala, TFT LCD, 118,000 punktów
Lampa błyskowa
  • Wbudowana typu Pop-up
  • Tryby: Auto, Redukcja cz.-o., Wymuszona, Wyłączona, Długa synchronizacja (z redukcją i bez)
  • Zasięg: 0.3 - 8.5m (szeroki kąt) / 0.9 - 7.9m (tele)
Stopka akcesoriówgorąca stopka
Wizjerelektroniczny EVF TTL, LCD 0.44 cala, 235,000 punktów
ZłączaUSB 2.0, IEEE 1394 (FireWire), wyjście A/V (NTSC/PAL), terminal PC
Zasilanie4 x AA lub zewnętrzne (opcjonalny adapter AC-5VHS)
Gwint statywutak, metalowy
ObudowaPlastik, gwint statywu i pierścień na obiektywie metalowe
Wymiary121 x 82 x 97mm
Waga500g / 597g


Czytaj także...
Fujifilm FinePix S3 Pro - długo oczekiwany następca czytaj...
Fujifilm FinePix A330 i FinePix A340 czytaj...

Fujifilm Super CCD SR czytaj...
Fujifilm FinePix S7000 Zoom czytaj...
 
Komentarze
Polecane artykuły
Fujifilm X-T3 - test aparatu
14 Lis 2018
Najnowszy bezlusterkowiec Fujifilm pretenduje do miana króla segmentu APS-C i jednego z najbardziej uniwersalnych aparatów w ogóle. Sprawdzamy, na co go stać.
12
Nikon Z7 - test aparatu
6 Lis 2018
Nikon Z7 to pierwszy pełnoklatkowy bezlusterkowiec japońskiego producenta. Czy nowy aparat z 45-megapikselową, stabilizowaną matrycą dorówna jakością cenionym lustrzankom Nikona? Czy jest godną konkurencją dla aparatów z serii Sony A7? Sprawdźmy.
18
Samyang AF 14 mm f/2.8 EF - test obiektywu
26 Paź 2018
Czy Samyang AF 14 mm f/2.8 EF okaże się „idealnym partnerem do podróży“ i sprosta oczekiwaniom wymagających fotografów? Producent nie ma co do tego wątpliwości. Postanowiliśmy więc sprawdzić w praktyce możliwości nowej ultraszerokokątnej stałki z mocowaniem Canon EF.
5
Samyang AF 14 mm f/2.8 EF - zdjęcia przykładowe
22 Paź 2018
Ciekawi, jak w praktyce sprawdza się najnowsza konstrukcja Samyanga z mocowaniem Canon EF? Zobaczcie zdjęcia przykładowe wykonane najnowszym modelem AF 14 mm f/2.8 EF. Czy okaże się on "czarnym koniem" w segmencie ultraszerokokątnych szkieł?
0