Nowe projektory HD - wreszcie do fotografii?

Dzisiaj dwaj potentaci w elektronice użytkowej Sony i Panasonic zaprezentowały nowe projektory multimedialne o wysokiej rozdzielczości. Oba modele posiadają również systemy poprawy odwzorowywania kolorów, dzięki czemu mogą służyć także wyświetlaniu fotografii.
Dotychczas projektory multimedialne nienajlepiej nadawały się do prezentacji fotografii. Niska rozdzielczość i kontrast, a przede wszystkim słabe odwzorowywanie kolorów powodowały, że zdjęcia pokazywane z projektorów multimedialnych sporo traciły na jakości. Wielu profesjonalnych fotografów wręcz odmawiało prezentacji swoich prac w ten sposób, dlatego też na stronach Fotopolis.pl rzadko pisaliśmy o tych urządzeniach.

Być może zaprezentowane dzisiaj produkty firm Sony i Panasonic zmienią to nastawienie. Przede wszystkim są to urządzenia pracujące w wysokiej rozdzielczości standardu HDTV. Model Sony VPL-VW50 oferuje maksymalną rozdzielczość 1920 x 1080 pikseli, a Panasonic PT-AX100 1280 x 720. Produkt Sony charakteryzuje się także bardzo dużym kontrastem na poziomie 15000:1 (Panasonic 6000:1), co powinno pozwolić na dobre oddanie szczegołów fotografii. Za to model Panasonika osiąga wyższą jasność o wartości 2000 ANSI lumenów, w porównaniu do 900 ANSI lumenów Sony. Dzięki temu możliwe będzie oglądanie obrazu nawet w niezaciemnionych pomieszczeniach.

Jednak oba projektory powinny zlikwidować (a na pewno zmniejszyć) największą wadę tego typu urządzeń, a więc słabe oddanie kolorów. Zarówno Panasonic, jak i Sony oferują potrójny system wyświetlania obrazu, w którym każdy z paneli LCD jest odpowiedzialny z wyświetlanie jednego z kolorów RGB. Dodatkowo zaawansowane układy elektroniczne dbają o jak najwierniejsze oddanie barw.

Oba modele są wyposażone w złącza HDMI oferujące najwyższą jakość przesyłania sygnału. Bardziej szczegółowe informacje prezentujemy w cytowanych poniżej informacjach prasowych producentów.

Sony VPL-VW50

Firma Sony wprowadza nowy model projektora wykorzystującego technologię SXRD, oferującego pełną rozdzielczość HD

Trzy panele Sony SXRD oraz ulepszona funkcja automatycznej zmiany wielkości przesłony Advanced Iris 2 powodują, że kompaktowy projektor VPL-VW50 gwarantuje wyjątkową jakość obrazu i najwyższy współczynnik kontrastu przy pełnej rozdzielczości HD (1920 x 1080).

Firma Sony informuje o wprowadzeniu nowego projektora - VPL-VW50. To kompaktowe i bardzo zaawansowane urządzenie charakteryzuje się imponującymi parametrami technicznymi, między innymi pełną rozdzielczością HD (1920 x 1080) i dwoma wejściami HDMI. Wyróżnia się najwyższym współczynnikiem kontrastu 15 000:1 oraz niemal bezgłośnym działaniem (poziom hałasu 22 dB).

VPL-VW50 to kontynuacja sukcesu modeli: VPL-VW100 (otrzymał nagrodę EISA 2006-2007 w kategorii Projektor High - Endowy) i QUALIA 004 (nagrodzony przez EISA 2005-2006). Jest dowodem zaangażowania firmy Sony w opracowywanie najwyższej jakości produktów dla rynku projektorów do kina domowego. Jest także w pełni kompatybilny z konsolą PLAYSTATION 3 (wyjściem 1080p), a także odtwarzaczami oraz nagrywarkami Blu-ray Disc.

"Sony jest czołowym producentem produktów o pełnej rozdzielczości HD" - powiedziała Nathalie Muijtjens, kierownik w dziale TV Marketing Europe w firmie Sony Europe. "Model VPL-VW50 to istotny dodatek do serii produktów stosujących technologię SXRD. Seria ta obejmuje profesjonalne projektory kinowe, 55-calowe i 70-calowe telewizory o pełnej rozdzielczości HD, a także projektory domowe o pełnej rozdzielczości HD.

Wierzymy, że technologia SXRD firmy Sony gwarantuje kluczowe korzyści w zakresie jakości projektorów o pełnej rozdzielczości HD. Mamy nadzieję, że wprowadzenie nowego projektora będzie jeszcze jedną okazją przekonania się o jej zaletach".

Technologia Sony SXRD (Silicon X-tal Reflective Display) jest sercem projektora VPL-VW50. Trzy panele SXRD - każdy o rozdzielczości 1920 x 1080 gwarantują łączną rozdzielczość 6,22 megapikseli. To jednak nie wszystko. Technologia Sony SXRD to przede wszystkim:

- Wyjątkowa konstrukcja matryc LCD SXRD (wielkość piksela 7 ?m, odstęp między pikselami, mniej niż 0,35 ?m).
- Wyraźny obraz nawet w scenach szybkiego ruchu (korzystny np. przy oglądaniu audycji sportowych lub filmów akcji). Bardzo krótki czas reakcji (2,5 ms) - pozwala uniknąć opóźnień wyświetlania klatek i gwarantuje, iż prezentowane sceny szybkiego ruchu są wyraźne i żywe.
- Doskonałe odwzorowanie kolorów. Zastosowanie oddzielnego panelu SXRD do wyświetlania obrazu w każdej składowej RGB gwarantuje, że kolory są wiernie oddawane.
- Panele mają wysoki współczynnik kontrastu, sięgający 5 000:1.

Funkcja Advanced Iris 2 pozwala użytkownikom samodzielnie dostosowywać kontrast lub też wybrać jeden z dwóch automatycznych trybów dynamicznego dostosowywania przesłony do bieżącej sceny. Sceny mocno oświetlone nigdy nie są zbyt jasne, zaś słabo oświetlone pozwalają ujawnić szczegóły z cienia. Z kolei barwa czarna nie jest poszarzała. Połączenie technologii Sony SXRD z funkcją Advanced Iris 2 pozwoliło osiągnąć bardzo wysoki współczynnik kontrastu (do 15 000:1).

Dużo pracy włożono w uzyskanie niemal doskonałych barw, między innymi przez zastosowanie lampy o mocy 200W w technologii UHP (Ultra High Pressure) charakteryzującej się znacznie bardziej korzystnym spektrum w zakresie czerwieni niż typowe lampy rtęciowe. Mocniejsze składowe czerwone światła powodują, że lampa ma prawidłowy balans bieli, co z kolei oznacza iż barwy na ekranie są wierniej oddane. W razie potrzeby można dostosować barwy konkretnych obszarów obrazu. Służy do tego menu ekranowe i funkcja Real Colour Processing (rzeczywiste przetwarzanie koloru).

Nowy mechanizm przetwarzania obrazu w oparciu o pojedynczy procesor, stosowany w projektorze VPL-VW50, wykorzystuje algorytmy opracowane przez firmę Sony. Obraz jest przetwarzany w najwyższej jakości, w pełni cyfrowym środowisku (a więc charakteryzującym się niskimi zakłóceniami). Wynikiem są obrazy wysokiej rozdzielczości o poziomie szczegółowości i wyrazistości porównywalnym do obrazów źródłowych.

Model VPL-VW50 może wyświetlać dane w formacie 1080/24p. Oznacza to, że jest w pełni zgodny z formatem kinowym (24 klatki na sekundę) i odtwarza obrazy kinowe bardzo realistycznie. Format ten będzie niedługo dostępny w odtwarzaczach Blu-ray Disc oraz konsoli PLAYSTATION 3. Projektor wyposażono też w dwa wejścia HDMI, przydatne szczególnie w bardziej rozbudowanych instalacjach kina domowego o jakości HD.

Aby każdy szczegół był odtworzony z najwyższą możliwą jakością zastosowano specjalnie opracowany obiektyw w technologii ARC-F (All Range Crisp Focus). Charakteryzuje się on nie tylko doskonałymi parametrami optycznymi, ale również pozwala stosować powiększenie do 1,8 razy. Produkt może być więc umieszczony od 3 do 5,5 m od ekranu o przekątnej 2,5 m. Możliwość przesuwania obiektywu w płaszczyźnie pionowej gwarantuje jeszcze większą swobodę w zakresie miejsca i sposobu instalacji. Dzięki temu VPL-VW50 jest wyjątkowo wszechstronny, łatwy do skonfigurowania i użycia.

Projektory powinny działać tak cicho, jak to tylko możliwe. Dlatego też prezentowane urządzenie wyposażono w opracowany przez firmę Sony mechanizm wentylacji, który działa praktycznie bezgłośnie w oparciu o oś bezdotykową. Podczas działania urządzenie charakteryzuje się poziomem hałasu nieprzekraczającym 22 dB. czyli porównywalnym z szeptem słyszanym z 20 metrów.

VPL-VW50: najważniejsze cechy

MODEL VPL-VW50
System wyświetlania obrazu 3 panele Sony SXRD
1 obiektyw
Wielkość panelu SXRD 0,61 cala
Rozdzielczość macierzysta Pełna rozdzielczość HD: 1920 x 1080 x 3
6,22 milionów pikseli
Obsługa trybu 1080/24p Tak
Obiektyw ARC-F (All Range Crisp Focus), zoom 1,8x (mechaniczny)
Wymiary ekranu (przekątna) 40-300 cali
102-762 cm
Odległość od ekranu Ekran o przekątnej 2 m: 2,5-4,3 m
Ekran o przekątnej 2,5 m: 3,1-5,3 m
Jasność 900 ANSI lumenów
Współczynnik kontrastu 15 000:1
Lampa UHP, 200 W
Zalecany okres wymiany lampy 3000 godzin
Poziom hałasu wentylatora 22 dB
Wejścia HDMI x 2
Component Video
Composite Video
S-Video
RS232C
Akceptowane sygnały wejściowe

Obsługa standardu HD 720/60p / 720/50p
1080/60i / 1080/50i
1080/60p / 1080/50p (przez HDMI)
1080/24p (przez HDMI)
Tak
Funkcje Advanced Iris 2
Real Colour Processing (Rzeczywiste przetwarzanie koloru)
Picture Noise Reduction (Redukcja zakłóceń obrazu)
Overscan and Blanking (Funkcja overscan i wygaszanie)
Dołączone akcesoria Zdalne sterowanie
Oprogramowanie Image Director 2
Wymiary (wys. x szer. x głęb.) w mm 395 x 173,5 x 471,4
Waga 11 kg
Akcesoria opcjonalne
Lampa do wymiany, LMP-H200
Uchwyt sufitowy, PSS-H10 lub PSS-610NL
Gwarancja na terenie Europy 12 miesięcy

Projektor jest już dostępny w cenie ok. 20 000 zł,-.

Istnieje możliwość wprowadzenia zmian po ukazaniu się niniejszej informacji.


Panasonic PT-AX100

Jeszcze szersza paleta kolorów w jakości HD

Panasonic wprowadza na rynek nowy projektor PT-AX100 o supermocnym kontraście i jasności - teraz będziesz mógł się cieszyć kinem domowym nawet w środku dnia


Warszawa, 18 października 2006 r. - Panasonic, czołowa marka koncernu Matsushita Electric Industrial, światowego lidera w dziedzinie rozwoju i produkcji urządzeń elektronicznych, wprowadza na polski rynek najnowszy projektor kina domowego PT-AX100 o jasności 2000 ANSI lumenów i kontraście 6000:1. Dzięki dopracowanym funkcjom, takim jak na przykład Light Harmonizer, urządzenie doskonale sprawdzi się podczas oglądania każdego programu w każdych warunkach - począwszy od wydarzeń sportowych w słoneczne niedzielne popołudnie aż po wieczorne seanse kina domowego. Projektor zapewnia ponadto wyjątkową łatwość obsługi i wybór miejsca instalacji.

Wielkoekranową projekcją można zatem cieszyć się zarówno w pomieszczeniach dowolnej wielkości.
Wraz z rozpowszechnieniem standardu DVD, cyfrowych programów wysokiej rozdzielczości (HD) oraz innych źródeł obrazu doskonałej jakości, użytkownicy coraz częściej poszukują wygodnego sposobu korzystania z kina domowego, zapewniającego doskonały obraz który jest prezentowany na dużym ekranie. Panasonic jako pierwszy odpowiedział na tę potrzebę już w 2001 roku wprowadzając model PT-AE100. Od tego czasu pozostaje liderem w na rynku projektorów kina domowego. W ramach prac nad modelem PT-AE500, wprowadzonym na rynek w 2003 roku, Panasonic współpracował z ekspertami z Hollywood - światowej stolicy filmu - aby odtworzyć obrazy idealnie odpowiadające specyfice projekcji filmów.

W tym samym czasie wzrastał popyt na projektory, które nie tylko pozwoliłyby oglądać filmy nocą w ciemnym pokoju, lecz także w słoneczny dzień. Hollywoodzka jakość obrazu pozwala na odtwarzanie filmów z wyjątkową precyzją barw.

Nowy projektor LCD Panasonic o symbolu PT-AX100 został opracowany, aby sprostać różnym potrzebom. Oferuje on jasność 2000 ANSI lumenów i został wypożony w technologię Light Harmonizer. To opracowane przez Panasonic rozwiązanie wykrywa i reaguje na zmiany poziomu oświetlenia w pomieszczeniu, dobierając odpowiednie ustawienie w celu uzyskania obrazu optymalnej jakości. Dzięki niemu wyświetlane obrazy wydają się jaśniejsze niż prezentowane w urządzeniach o tym samym poziomie jasności, a pozbawionych tej funkcji. W nowym modelu PT-AX100 Panasonic opracował również nowe filtry czystych barw (Pure Color Filter), poszerzając paletę odwzorowywanych kolorów.
Wszechstronne możliwości instalacji i prosta obsługa, nawet dla początkujących użytkowników

Model PT-AX100, podobnie, jak jego poprzednicy, wyposażony jest w obiektyw z 2-krotnym zoomem oraz układ Lens Shift, który pozwala na przesuwanie obiektywu w pionie (w górę i w dół) i w poziomie (w lewo i w prawo). Dzięki tym właściwościom, PT-AX100 może wyświetlać 100-calowy obraz przy ustawieniu w odległości od 3 m do 6 m od ekranu. Daje to użytkownikowi dużą swobodę w zakresie wyboru miejsca instalacji urządzenia. Projektor można ustawić na stoliku do kawy, zawiesić go pod sufitem lub ustawić na półce z książkami na drugim końcu pokoju.

PT-AX100 pozwala użytkownikom cieszyć się zarówno jasnym i pięknym obrazem doskonałej jakości jak i łatwością obsługi. Najczęściej stosowane przyciski pilota zdalnego sterowania mają większe rozmiary od pozostałych. Podświetlanie sprawia, że korzystanie z pilota jest wygodne także przy bardzo słabym oświetleniu pomieszczenia, w którym chcemy stworzyć kinowy nastrój. Projektor PT-AX100 posiada również funkcję przewodnika po sygnałach wejściowych, która na ekranie wyświetla użytkownikom, w jaki sposób wybrać określony kanał wejściowy oraz potwierdza czy sygnał źródłowy jest już doprowadzony.

Obudowa projektora PT-AX100 zyskała całkiem nową konstrukcję. Jej czysty i prosty styl oraz atrakcyjna perłowo-biała kolorystyka doskonale pasują do wystroju każdego wnętrza.
Niezależnie od wyjątkowej jasności na poziomie 2000 ANSI lumenów projektor PT-AX100 wyróżnia się wyjątkowo cichym działaniem. Szum wentylatora nie przekracza 25 dB.

***
Szczegóły na temat zastosowanych w projektorze funkcji:


Pure Color Filter - poprawia odwzorowanie kolorów
Konwencjonalne projektory odwzorowują barwy poprzez elektroniczne dostosowywanie balansu bieli. Opracowując filtr czystych kolorów (Pure Color Filter), Panasonic poszedł o krok dalej, wykorzystując również optyczna regulację. Pozwoliło to na uzyskanie większej czystości barw w przypadku każdego z trzech podstawowych kolorów (R - red, G - green oraz B - blue) i znacznie rozszerzyło spektrum odwzorowywanych barw. Pomogło to również w uzyskaniu bardziej głębokiej i czystej czerni dla naturalnego prezentowania ciemnych scen.

Smooth Screen - dla emanujących głębią filmowych obrazów
Smooth Screen to technologia Panasonic, która wykorzystuje zjawisko podwójnego załamania światła w krysztale (Crystal Double Refraction), aby ułożyć piksele na ekranie bez żadnych przerw. Pozwala to na uzyskanie "gładkich" obrazów, jakie możemy oglądać w kinie. Technologia Smooth Screen przyczynia się również do uzyskania większej głębi obrazu, wzbogacając efekt jego trójwymiarowości.

Dynamic Iris - powiązanie pracy przysłony z wyświetlanym obrazem
Zespół optyczny projektora PT-AX100 wykorzystuje opracowaną przez Panasonic technologię Dynamic Iris. System ten 60 razy na sekundę ustawia przysłonę, siłę świecenia lampy UHM oraz krzywą gamma. Dynamic Iris poprawia również odwzorowanie szczegółów w jasnych i ciemnych scenach oraz pomaga w uzyskaniu niezwykle wyrazistych i ostrych obrazów. W rezultacie uzyskujemy kontrast wynoszący 6000:1, przy jasności 2000 ANSI lumenów.

Układ dynamicznej kontroli ostrości
Układ ten dostosowuje kontury obrazu, zarówno w kierunku pionowym, jak i ukośnym, stosownie do rodzaju ekranu oraz zmian jasności w przylegających do siebie pikselach. Rozwiązanie to pomaga w tworzeniu przez projektor PT-AX100 wyrazistego, ostrego i naturalnie wyglądającego obrazu.

Cinema Color Management - wierne odwzorowanie obrazów
System Cinema Color Management zapewnia indywidualną korekcję nawet dla 1,07 mld kolorów. Użytkownik może dostosować poszczególny kolor, bez wpływu na kolory sąsiednie - można więc uzyskać żądane zrównoważenie barw w trzech aspektach: odcienia, luminancji i nasycenia.

Cinema Scan
Ta technologia konwersji I/P tworzy wysokiej jakości obraz z materiału filmowego. Projektor automatycznie wykrywa sygnał wideo, pochodzący ze źródła filmowego i wykonuje optymalną progresywną konwersję na obraz, aby wiernie odwzorować obrazy w stosunku do oryginału.

Wysokiej rozdzielczości panel LCD
Wysokiej rozdzielczości panel LCD projektora PT-AX100 składa się z trzech paneli o rozdzielczości 1280 x 720 ?po jednym dla każdego z kolorów podstawowych R, G oraz B. Przy łącznej liczbie około 2760 tys. pikseli (1280 x 720 x 3), zapewnia on ostry, piękny i wyróżniający się bogactwem szczegółów obraz pochodzący ze źródeł HD.

Możliwość wyboru funkcji equalizera dla wszechstronnej regulacji obrazu
W modelu PT-AX100 znajdziemy siedem zaprogramowanych trybów dla optymalnego prezentowania obrazu pochodzącego z różnych źródeł. Użytkownik może wybrać, który z trybów zapewnia najlepszą charakterystykę obrazu. Projektor PT-AX100 oferuje również szeroką gamę funkcji dostrajania obrazu, łącznie z regulacją poziomu gamma, regulacją temperatury barwowej oraz kinowym zarządzaniem kolorem (Cinema Color Management).

Theater rooms (Do pracy w ciemnym pomieszczeniu)
Cinema 1 - Spokojne, wyważone ustawienie obrazu do oglądania filmów. Rekomendowane przez Davida Bernsteina, czołowego hollywoodzkiego specjalistę ds. kolorów w Hollywood.

Cinema 2 - Ustawienie obrazu podkreślające głęboką, bogatą reprodukcję kolorów. Odpowiednie do oglądania starszej klasyki filmowej.

Natural - Ustawienie obrazu stworzone do wiernego odwzorowania kolorów źródła obrazu.

Video - Odpowiednie do źródeł wideo, takich jak muzyczne wideo klipy oraz koncerty.

Living rooms - Do pracy w jasnym pomieszczeniu

Normal - Ogólne ustawienie obrazu odpowiednie do różnych źródeł, takich jak programy sportowe oraz gry wideo.

Dynamic - Ustawienie obrazu stworzone z myślą o projekcji w jasno oświetlonych pomieszczeniach.
Vivid Cinema - Ustawienie obrazu stworzone do oglądania filmów w jasnym pokoju.


Funkcja dostrajania parametrów przez użytkownika
W każdym z siedmiu zaprogramowanych trybów obrazu można regulować poziom gamma w wysokim, średnim oraz dolnym zakresie. Stwarza to łącznie prawie 35 tys. możliwości kombinacji ustawień. Również ekran kontrolny jest bardziej czytelny i prostszy w użyciu w porównaniu z poprzednimi modelami. Ułatwia to indywidualizację ustawień obrazu. W pamięci projektora można zapisać trzy profile wybranych ustawień.

Redukcja zakłóceń MPEG pozwala na wyraziste przedstawianie scen akcji
System ten wykrywa i obniża zakłócenia konturów (niewielkie zakłócenia w prezentowaniu obrazu), które powstają przy ruchu stosunkowo płynnych obrazów o różnych odcieniach. Rozwiązanie to maksymalizuje również możliwości projektora PT-AX100 w zakresie odwzorowania odcieni, dzięki czemu nawet sceny szybkiego ruchu są prezentowane w sposób płynny a jednocześnie zachowana jest ostrość obrazu.
 
Komentarze
Polecane artykuły
Fujifilm X-T3 - test aparatu
14 Lis 2018
Najnowszy bezlusterkowiec Fujifilm pretenduje do miana króla segmentu APS-C i jednego z najbardziej uniwersalnych aparatów w ogóle. Sprawdzamy, na co go stać.
12
Nikon Z7 - test aparatu
6 Lis 2018
Nikon Z7 to pierwszy pełnoklatkowy bezlusterkowiec japońskiego producenta. Czy nowy aparat z 45-megapikselową, stabilizowaną matrycą dorówna jakością cenionym lustrzankom Nikona? Czy jest godną konkurencją dla aparatów z serii Sony A7? Sprawdźmy.
18
Samyang AF 14 mm f/2.8 EF - test obiektywu
26 Paź 2018
Czy Samyang AF 14 mm f/2.8 EF okaże się „idealnym partnerem do podróży“ i sprosta oczekiwaniom wymagających fotografów? Producent nie ma co do tego wątpliwości. Postanowiliśmy więc sprawdzić w praktyce możliwości nowej ultraszerokokątnej stałki z mocowaniem Canon EF.
5
Samyang AF 14 mm f/2.8 EF - zdjęcia przykładowe
22 Paź 2018
Ciekawi, jak w praktyce sprawdza się najnowsza konstrukcja Samyanga z mocowaniem Canon EF? Zobaczcie zdjęcia przykładowe wykonane najnowszym modelem AF 14 mm f/2.8 EF. Czy okaże się on "czarnym koniem" w segmencie ultraszerokokątnych szkieł?
0