FlexHood - bezrefleksyjny

2 Gru 2001
Osłona przeciwsłoneczna, niby drobiazg, ale i tu pojawiają się niezwykłe innowacje. Dowodzi tego TrueDigitalPhoto najnowszą linią FlexHood dedykowaną do lustrzanek cyfrowych.
Jak nieprzyjemną niespodzianką mogą być niepożądane odblaski na zdjęciu wiedzą najlepiej ci, którzy musieli powtarzać sesję zadbawszy wcześniej o właściwą osłonę obiektywu. Różnego typu kapturki i osłonki spełniają jednak swoją rolę w wypadku lustrzanek na film gdzie format klatki skalibrowany jest z ogniskową i polem widzenia. Inaczej w wypadku jednoobiektywowych lustrzanek cyfrowych. Wielką wygodą jest tu możliwość stosowania klasycznych obiektywów. Ale kapturek nie "zadziała" tak dobrze.

Przyczyna jest prosta. Odblask spowodowany jest przez odbicie światła padającego pod kątem bezpośrednio na powierzchnię wewnętrznych soczewek obiektywu. Aby tego uniknąć należy osłonić możliwie duży obszar sąsiadujący z polem widzenia. Staramy się w ten sposób nie dopuścić do operacji pochądzących ze źrodeł świetlnych niewidocznych w kadrze. Niestety w cyfrowych lustrzankach (wyjątkiem jest Contax N Digital) element światłoczuły jest mniejszy niż format klatki 35mm. Tym samym stosując "stare" obiektywy zawężamy kadr, poszerzając obszar narażony na boczne promieniowanie. Osłona przeznaczona do pracy z filmem małoobrazkowym nie ochroni nas przed odblaskami. Przykładowo dla stosowanego w Canonie 1D sensora CCD o polu obrazowym 28,7 x 19,1mm mnożnik ogniskowej wynosi 1,3x, a więc obiektyw 16-35mm daje ekwiwalent 21-45,5mm.

Rozwiązaniem tego problemu zajęła się firma TrueDigitalPhoto tworząc linię osłon FlexHood i przeznaczoną do cyfrowych lustrzanek Canon, Fuji, Kodak i Nikon oraz obiektywów dedykowanych Tamron, Tokina i Sigma.

Zaprojektowane specjalnie dla różnych formatowo sensorów pokrywają obszar z jakim "nie radzą" sobie oryginalne kapturki. Nie znaczy to, że ich nie potrzebujemy. FlexHood montuje się przyklejając specjalną taśmą właśnie do dostarczonej przez producenta aparatu/obiektywu osłony. Na razie dostępne są dwa typy: odgradzające światło z 3 stron oraz większe, o pełyn zakresie. Delikatna konstrukcja gwarantowana jest przez 3-4 miesiące "ostrożnej pracy". Część z nich zaprojektowano tak by wraz z bazową osłoną można było zdjąć i zadokować w odwrotnej pozycji na obiektywie.

Na razie dostępna jest tylko część egzemplarzy z przedstawionej linii, następne będą wypuszczane sukcesywnie w 2002 roku. Pamiętajmy, że każdy model projektowany jest dla innego sensora i innego obiektywu. Pełną, aktualizowaną listę dostępności można znaleźć na stronie producenta.

Koszt nie przekracza $6 za sztukę.

Komentarze
Polecane artykuły
Tokina FíRIN 20 mm f/2 FE AF - zdjęcia przykładowe
8 Sty 2019
Zaawansowana optyka z wyrazistym i kontrastowym obrazem oraz ultraszybki autofokus współpracujący z systemem Sony Fast Hybrid AF - to główne cechy Tokiny FíRIN 20 mm f/2 FE AF. Zobaczcie, jak stałka poradziła sobie w praktyce.
0
Tamron SP 15-30 mm f/2.8 Di VC USD G2 - test obiektywu
31 Gru 2018
Dziś sprawdzamy czy druga odsłona Tamrona SP 15-30 mm f/2.8 Di VC USD G2 to krok w dobrą stronę i faktyczny konkurent systemowych odpowiedników. Producent zapewnia, ze zmiany są zauważalne, a my przyglądamy się im bliżej.
1
Tamron SP 15-30 mm f/2.8 Di VC USD G2 - zdjęcia przykładowe
21 Gru 2018
Po 4 latach Tamron pokazał aktualizację obiektywu 15-30 mm, który szczególnie spodobać może się fotografom krajobrazu, architektury i wnętrz. Otrzymujemy lepszą optykę, szybszy autofokus i bardziej wydajną stabilizację, w tej samej cenie co wcześniej. Zobaczcie, jak sprawdza się w praktyce.
0
Nikon Z6 - test aparatu
18 Gru 2018
Sprawdziliśmy czy Nikon Z6 jest w stanie dorównać świetnemu bezlusterkowcowi Sony A7 III.
2
zamknij X
Plebiscyt 2018
Zagłosuj
Na najlepsze produkty i wydarzenia roku 2018
Głosuj!