Studio by Ilford - profesjonalny duży format

Oparty na dwóch wielkoformatowych drukarkach pigmentowych Epsona system "Studio by Ilford" zapewnia profesjonalne efekty i dużą trwałość wydruków. Coraz więcej punktów w całej Polsce oferuje tę usługę.
Oparty na dwóch wielkoformatowych drukarkach pigmentowych Epsona system "Studio by Ilford" zapewnia profesjonalne efekty i dużą trwałość wydruków. Coraz więcej punktów w całej Polsce oferuje tę usługę - w tej chwili jest ich 27, a liczba ta stale rośnie, dlatego postanowiliśmy przybliżyć naszym czytelnikom tę usługę.


Istnieją dwie wersje Studia: System 24 i System 44. Różnią się modelem drukarki (Epson Stylus Pro 7600 lub Epson Stylus Pro 9600), który jest w zestawie i, co za tym idzie, szerokością wydruku (24 cale lub 44 cale). Poza urządzeniami drukującymi w skład systemu wchodzą także także: nośniki Ilforda, atramenty Epson UltraChrome oraz oprogramowanie Ilford Ripstar Studio v6.0.

Ilford Ripstar Studio to program odpowiedzialny za właściwe odwzorowanie kolorów, optymalizację zużycia atramentu, sterowanie wielkością kropli atramentu poprawiającą jakość przejść tonalnych, rozmieszczanie zdjęć na roli i ustawianie kolejki zadań. Jak widać, Ilford Ripstar Studio jest mózgiem systemu - w połączeniu z doświadczeniem firmy Gretag Macbeth pozwala na osiągnięcie dużej zbieżności obrazu na monitorze z tym, co widzimy na wydruku. Podczas instalacji oprogramowania dokonywana jest kalibracja monitora - to kolejny warunek niezbędny do uzyskania odpowiednich rezultatów.

Jednak sercem systemu Studio by Ilford są drukarki marki Epson i nośniki Ilforda. Zacznijmy od technologii druku. Obie drukarki współtworzące zestawy (Epson Stylus pro 7600 i 9600) korzystają ze znakomitych atamentów pigmentowych Epson UltraChrome. 7-atramentowe zestawy składają się z następujących kolorów: cyjan, magenta, żółty, jasny cyjan, jasna magenta, jasny czarny (czyli po prostu szary - przydatny zwłaszcza przy druku zdjęć czaro-białych) i dwa rodzaje czarnego - fotograficzny (do druku na papierach błyszczących lub perłowych) i matowy (do druku na macie). Cząsteczki pigmentu są pokryte żywicą, która tworzy na powierzchni wydruku powłokę ochronną (zwiększającą m.in. odporność na uszkodzenia mechaniczne) i dzięki której z powodzeniem można drukować na fotograficznych papierach błyszczących - wcześniej pigmentówki nie radziły sobie z takimi powierzchniami. Efekt błysku nie jest co prawda tak dobry jak z drukarek barwnikowych (czy nowszych atramentów UltraChrome z tzw. "optymizatorem błysku"), ale perła wygląda już naprawdę przyzwoicie (chodzi o tzw. "bronzing", czyli matowienie i przyciemnienie pewnych partii obrazu podczas oglądania pod kątem). Oczywiście mowa o wyglądzie wydruku - nie o samej powierzchni nośnika, której trudno cokolwiek zarzucić. Natomiast jeśli chodzi o wielkoformatowe wydruki na papierach "artystycznych", to Studio by Ilford nie ma chyba konkurencji. Oczywiście można skorzystać z naświetlarki typu Durst Lambda lub Epsilon, ale tylko druk atramentowy umożliwia dostęp do prawdziwie matowych powierzchni o szlachetnym "feelingu" (obie drukarki pozwalają na druk na kartonach błyszczących i perłowych do grubości 1,5 mm). Trwałość wydruków waha się od 75 (błysk, perła, płótno) do 100 lat (fine art), czyli przewyższa tradycyjne kolorowe odbitki wykonane w technologii RA4 (których trwałość szacuje się na 50 lat).


Warto jeszcze zwrócić uwagę na samą technologię druku, z której korzystają Epsony Stylus Pro 7600 i 9600. W przeciwieństwie do wielu innych atramentówek, drukują one za pomocą głowicy piezoelektrycznej, która jest pod paroma względami znacznie lepsza od głowic termicznych. Jest co prawda droższa, ale ma za to znacznie większą trwałość (termiczne rozgrzewają się do temperatury ok. 300 stopni Celsjusza, co oczywiście negatywnie wpływa na trwałość urządzenia), a przede wszystkim zapewnia większą precyzję w natryskiwaniu kropel atramentu na nośnik. Kryształ piezo otrzymuje impuls elektryczny, przez co się odkształca (rozszerza) i wypycha pod ciśnieniem dokładnie odmierzoną ilość atramentu (operacja ta może być powtórzona aż 30 tys. razy na sekundę!). Obie drukarki pozwalają na druk 4-pikolitrową kroplą, ale by usprawnić (czytaj: przyśpieszyć i zwiększyć wydajność) cały proces, drukuje kroplą o zmiennej wielkości.

Równie ważne co atramenty są media, na które te atramenty są nanoszone. I tutaj wkracza Ilford - firma z ponad 125-letnią tradycją. Ponieważ mówimy o druku atramentami pigmentowymi, Studio by Ilford korzysta z nośników z mikroceramicznej linii Ilford Smooth (błysk, perła i matowy "fine art") oraz specjalnie przygotowanego płótna. Nośniki te wyróżniają się nie tylko znakomitą jakością (przyjmowanie wysokiej rozdzielczości, odpowiednie wykończenie powierzchni itp.), ale też tym, że szybko schną (co jest oczywiście cechą wszystkich papierów mikroceramicznych) - można je dotykać od razu po zakończeniu druku, a przede wszystkim unikamy w ten sposób smug, które czasem pojawiają sie na papierach żywicowych. Wysoka odporność na wodę to już wisienka na torcie. Za jakość papierów Ilforda do druku atramentowego autor niniejszego tekstu ręczy głową - nie od dawna wiadomo, że jest to chyba najlepsza w tej chwili oferta na rynku (jeśli chodzi o błysk i perłę), zwlaszcza jeśli weźmie się pod uwagę ich cenę (mowa oczywiście o mniejszych formatach niż te, które oferują Epsony 7600 i 9600).

A teraz kilka konkretów, czyli odpowiedź na pytanie "ile to kosztuje". Naszych czytelników najbardziej interesują zapewne ceny z drugiej strony lady, czyli z perspektywy klienta. W zależności od stopnia przygotowania pliku, rozdzielczości itp. czynników wydruk 30 x 40 cm kosztuje ok. 18 zł, a 50 x 60 cm - 45 zł (orientacyjnie). Nie jest to może mało, ale przy takiej jakości nie wydaje się, by była to cena zbyt wygórowana. Na pewno warto przynajmniej spróbować, żeby przekonać się na własnej skórze, czy przypadkiem Studio by Ilford nie przyda się podczas przygotowywania następnej wystawy lub prac na zaliczenie na uczelni.

Usługa jest dostępna w 27 punktach rozlokowanych na terenie całej Polski - pełna lista firm oferujących druk w systemie Studio by Ilford do obejrzenia na polskiej stronie firmy. Polecamy.
 
Komentarze
Polecane artykuły
Sony 24 mm f/1.4 GM - zdjęcia przykładowe
20 Wrz 2018
Ciekawi jak w praktyce spisuje się Sony 24 mm f/1.4 GM? Podczas światowej premiery spędziliśmy kilka chwil z najnowszym szerokokątnym reprezentantem serii G Master. Zobaczcie zdjęcia przykładowe, które wykonaliśmy we włoskiej Katanii.
1
Panasonic Lumix G X Vario 35-100 mm f/2.8 II POWER O.I.S. - zdjęcia przykładowe
19 Wrz 2018
Na warsztat wzięliśmy model Panasonic Lumix G X Vario 35-100 mm f/2.8 II POWER O.I.S. Czy zoom o ekwiwalencie 70-200 mm i stałym świetle f/2.8 to konstrukcja godna wymagającego fotografa? Przekonajcie się sami oglądając zdjęcia przykładowe!
0
Kentmere VC Select - test światłoczułego papieru fotograficznego
13 Wrz 2018
Kentmere VC Select to mniej znany na naszym rynku papier fotograficzny. Jednak czy ma szansę przekonać do siebie wymagających fotografów i dostarczy odbitki o wysokiej jakości? Sprawdźmy to!
1
Canon EOS M50 - test aparatu
11 Wrz 2018
Kompaktowy EOS M50 to tylko z pozoru korpus kierowany do początkujących. Bogata funkcjonalność, obecność złącza mikrofonowego i przystępna cena czynią go obecnie jedną z najciekawszych pozycji na rynku dla świadomych amatorów i vlogerów. Sprawdzamy, jak radzi sobie w praktyce.
0