IV Jurajski Salon Fotografii rozstrzygnięty

Znane są już wyniki czwartej odsłony Jurajskiego Salonu Fotografii organizowanego przez Regionalny Ośrodek Kultury w Częstochowie. Jak napisała członkini jury Katarzyna Łata-Wrona "(...) na konkurs nadesłano prace autorów o bardzo różnej wrażliwości, na odmiennych etapach twórczych poszukiwań, inaczej rozumiejących świat."
Poniżej zamieszczamy tekst komisarz konkursu i wystawy Sławomira Jodłowskiego:

Oglądając fotografie nadesłane na IV Jurajski Salon Fotografii, odczuwam oprócz sporej dawki satysfakcji, jakiej dostarczają zgłoszone prace, pewien rodzaj niedosytu. Satysfakcja ta wypływa między innymi z poczucia, że autorzy odnaleźli życiową pasję tworzenia i czerpania radości jaka z tego płynie. W zasadzie to w fotografii jest najważniejsze i w sposób zadawalający tłumaczy intencje fotografów, stających w szranki konkursu. Znakomicie w tę myśl wpisują się prace kilku autorów, gdzie oprócz pasji widać wyraźnie skrystalizowaną postawę twórczą, która w sposób pozbawiony sztampy z wielką wrażliwością wyraża indywidualne postrzeganie świata. To niezwykle rzadka i wielce kulturotwórcza cecha, którą w sposób szczególny należy pielęgnować i nagradzać nie tylko w konkursach fotograficznych.

I nagroda w kategorii "Eksperyment" Edyta Pilichowska "Grzeszny sen"

Autorką, która zdecydowanie wyróżnia się wśród biorących udział w tej edycji konkursu - jak i poprzednich - jest Edyta Pilichowska. Artystka z olbrzymią wrażliwością, bardzo świadomie buduje obraz swojego osobistego, powiedziałbym intymnego świata, który zachwyca klimatem, wciągającym do tajemniczej niszy kobiecości i swoistego piękna. Jej fotografie przenoszą mnie w obszary charakterystycznej wrażliwości, swoistej estetyki, którą autorka potrafi nadać tworzonym fotografiom, w której ja czuję się doskonale, a oglądane prace przynoszą przyjemność obcowania z intelektualną sztuką obrazu. Dużą oryginalnością patrzenia fotograficznego wykazuje się inna autorka - Małgorzata Kozakowska. Jej prace "Martwe natury" są udaną próbą wytworzenia własnego stylu fotografowania tego tematu. Obrazy te tchną własnym ciepłem, niepowtarzalnością użytych środków artystycznych, przez co stwarzają nastrój intymnego, kobiecego przeżywania twórczej kreacji. Widać tu wielką kulturę wizualną, motywy i kompozycja są bardzo starannie dobrane, potęgując wrażenie przyjemności obcowania z niebanalną sztuką. Dużej dawki artystycznego wzruszenia dostarczyły mi także prace pozostałych nagrodzonych autorów : Romualda Cichosa, Krzysztofa Gołucha, Andrzeja Kryzy, Sławomira Knaśa, Judyty Bernaś i Krzysztofa Pierzgalskiego. Autorzy ci z dużą świadomością artystyczną budują swój spójny przekaz fotograficzny, który jest dojrzałą wypowiedzią artystyczną. Teraz trochę o tym niedosycie. Otóż zabrakło mi zdecydowanie w większości prac pewnej odwagi patrzenia na aktualnie piętrzące się problemy naszego życia publicznego i prywatnego. Większość fotografii jak gdyby godzi się z zastaną rzeczywistością, brak w nich choć minimalnego buntu twórczego, dostrzegam bierną rezygnację i zgodę na zaistniały stan rzeczy. Przy wyborze tematu i sposobie jego interpretacji jest sporo błądzenia i braku zdecydowania na charakterystyczną, niezależną, zdecydowaną wypowiedź artystyczną. W sporej liczbie nadesłanych zdjęć zabrakło mi artystycznej manifestacji autorskiego punktu widzenia, co - niestety - sprowadza większość prac do poziomu miałkiej i dość banalnej twórczości. Zastanawiałem się długo, czy stan świadomości twórców uległ dziwnej, negatywnej transformacji, spowodowanej być może beznadziejnością codziennego życia, ogólnego zniechęcenia sytuacją w kraju, czy po prostu na Salon niekoniecznie trafili ci autorzy, którzy naprawdę mają coś do powiedzenia.

I nagroda w kategorii "Ludzie" Krzysztof Gołuch "Niepełnosprawni - okruchy dnia"

Znany fotografik, reportażysta Robert Cappa wypowiedział swego czasu bardzo mądrą sentencję z którą zgadzam się całkowicie: "Jeśli Twoje zdjęcie nie jest dobre, to znaczy, że nie byłeś wystarczająco blisko". Właśnie tej charakterystycznej "bliskości" zabrakło niestety u większości autorów. Oglądając i oceniając fotografie, staram się zrozumieć "stan wewnętrzny fotografa" w chwili wykonywania danego zdjęcia, aby poznać intencje, które wiodły autora do dokonania takiego a nie innego aktu twórczego. Na tym etapie staram się wyeliminować obrazy tworzone bez świadomości, przypadkowo, na zasadzie "a może coś fajnego wyjdzie". Takie obrazy mają olbrzymią dawkę sztuczności, która już na pierwszy rzut oka razi bezguściem i pretensjonalnością. Nie piszę tego, aby zniechęcić potencjalnych konkursowiczów do prezentowania swoich fotografii na konkursie czy w ogóle do fotografowania. Intencją moją jest zwrócenie uwagi na konieczność głębszego przemyślenia własnej wypowiedzi artystycznej, którą niewątpliwie jest udział w konkursie fotograficznym.

Widzenie i obrazowanie stanowiły dla ludzi zawsze ważną część ich doświadczenia, choćby dlatego, że - jak mówią badacze ludzkiego mózgu - to widzenie jest głównym źródłem informacji i doznań dla człowieka. Nie próbujmy tego zmieniać.
- Sławomir Jodłowski

Jury w składzie: Katarzyna Łata-Wrona, Jerzy Piwowarski oraz Sławomir Jodłowski dokonało przeglądu 205 prac fotograficznych 41 autorów, którzy nadesłali prace na konkurs. Do wystawy zakwalifikowano 107 prac 35 autorów.

I nagroda w kategorii "Otoczenie" Romuald Cichos "Warsztatowe klimaty"

WYNIKI IV JJURAJSKIEGO SALONU FOTOGRAFII

Kategoria "Ludzie"
  • I NAGRODA 800 zł. - Krzysztof Gołuch z Knurowa za pracę "Niepełnosprawni - okruchy dnia"
  • II NAGRODA 500 zł. - Krzysztof Pierzgalski z Częstochowy za prace "Precyzja kołodzieja", "Kowalska pasja", "Wyplatacz koszyków"
  • III NAGRODA 300 zł. - Judyta Bernaś z Będzina za pracę "Przed śniadaniem"

Kategoria "Otoczenie"
  • I NAGRODA 800 zł. - Romuald Cichos z Lublińca za pracę "Warsztatowe klimaty"
  • II NAGRODA 500 zł. - Krzysztof Gołuch z Knurowa za prace "Ślady"
  • III NAGRODA 300 zł.- Andrzej Kryza z Dąbrowy Górniczej za pracę "Sacrum Via"

Kategoria "Eksperyment"
  • I NAGRODA 800 zł. - Edyta Pilichowska z Częstochowy za pracę "Grzeszny sen"
  • II NAGRODA 500 zł. - Małgorzata Kozakowska za zestaw "Martwa natura I - IV"
  • III NAGRODA 300 zł.- Sławomir Knaś z Sosnowca za zestaw "Świetlne klimaty"


Komentarze
Polecane artykuły
Hasselblad XCD 33-75 mm f/3.5-4.5 - pierwszy zoom w systemie
19 Cze 2019
Do bezlusterkowego systemu hasselblada dołącza uniwersalny zoom, który ucieszy wszystkich lubiących wygodę i wszechstronność.
0
Średnioformatowa ofensywa Hasselblada - bezlusterkowy X1D II 50C, przystawka CFV II 50C, miniaturowe body 907x, aplikacja Phocus Mobile 2
19 Cze 2019
Już wiadomo o czym będziecie rozmawiać w długi weekend w gronie znajomych. Hasselblad prezentuje garść imponujących nowości, które pokazują, że producent nie zamierza uginać się pod wpływem coraz większej konkurencji w segmencie.
3
Voigtlander Nokton Vintage Line 75 mm F1.5 Aspherical VM - jasna portretówka wyższej klasy (ale w dobrej cenie)
19 Cze 2019
W ofercie marki Voigtlander pojawił się właśnie wyjątkowo ciekawy konkurent dla obiektywu Leica Noctilux-M 75 mm f/1.25 ASPH. Model 75 mm f/1.5 Aspherical łączy tradycyjny design z wysokiej jakości optyką.
0
Ważna aktualizacja Olympusa OM-D E-M1 Mark II - doskonalszy AF, mniejsze szumy, profil Log
19 Cze 2019
Do niedawna topowy Olympus E-M1 Mark II otrzymał właśnie oprogramowanie w wersji 3.0. Aktualizacja wprowadza wiele nowości, zarezerwowanych do tej pory dla modelu E-M1X.
0