„Otsuchi Future Memories”, czyli budowanie pomostu między przeszłością a teraźniejszością

Projekt argentyńskiego fotografa, Alejandro Chaskielberga, obrazuje zniszczenia i straty po katastrofie, jaka nawiedziła Japonię w 2011 roku. W „Otsuchi Future Memories” łączy on portrety ocalałych z fotografiami rodzinnymi odzyskanymi z gruzów miasteczka Otsuchi.

Autor: Julia Kaczorowska

6 Marzec 2017
Artykuł na: 4-5 minut

zdjęcia wykorzystane za zgodą autora 

W marcu 2011 roku Japonia doświadczyła najsilniejszego trzęsienia ziemi w historii kraju. Skupione pod dnem morskim wschodniego wybrzeża Japonii wstrząsy trwały pięć minut i wyzwoliły tsunami, przemieszczające się do dziesięciu kilometrów w głąb lądu. Jego wysokość dochodziła miejscami nawet do czterdziestu metrów nad poziomem morza. Skala tego wydarzenia była bezprecedensowa, wiele nadbrzeżnych społeczności zostało zniszczonych. Jednym z najbardziej dotkniętych miejsc było rybackie miasteczko Otsuchi, w którym około dziesięć procent populacji zginęło lub zostało uznane za zaginionych, sześćdziesiąt procent budynków zostało uszkodzonych, zginął również burmistrz i większość pracowników administracji. W środku tego chaosu ludzie zaczęli wyciągać z gruzów miasta rodzinne fotografie i pamiątki, chcąc zachować pamięć o swoich bliskich i bezpiecznym Otsuchi sprzed tragedii.

fot. Alejandro Chaskielberga, "Otsuchi Future Memories”

Chaskielberg fotografował ocalałych w nocy w przestrzeniach, w których znajdowały się ich dawne domy i miejsca pracy. 

– Ludzie najpierw opowiedzieli mi o swoich domach, wskazali gdzie było wejście, gdzie znajdował się ich pokój, wspominali najcenniejsze przedmioty, które kiedyś posiadali. Mówili o swoich nieżyjących już sąsiadach, a także o tym, jak bardzo zmieniło się ich życie od tragedii – wspomina fotograf. -  Niektóre z kadrów powstawały przez siedem minut, ze względu na długą ekspozycję. To było bardzo emocjonalne przeżycie, przebywanie w zupełnej ciszy z ludźmi stojącymi dokładnie w miejscu, w którym kiedyś stały ich domy.

fot. Alejandro Chaskielberga, "Otsuchi Future Memories”

Chaskielberg usłyszał o miasteczku od kuratora z Tokio, którego krewni mieszkają w Otsuchi. Jako, że już wcześniej realizował projekty o nadmorskich społecznościach i ich relacjach z wodą, od razu poczuł głęboką więź z mieszkańcami. Pierwsza rodzina zapoznała go ze swoimi przyjaciółmi, współpracownikami i sąsiadami. Później, organizacje pozarządowe i przedstawiciele rządu pomogli dotrzeć mu do kolejnych osób. Po kilku wizytach Chaskielberg poprowadził warsztat fotograficzny dla uczniów dotkniętych przez tsunami. Wkrótce miejscowi zaczęli się do niego zbliżać i dostrzegać w jego pracy wkład w odbudowę miasteczka. Za pierwszym razem fotograf przyjechał do Otsuchi ze swoją czteromiesięczną córką.

- To było niezwykłe doświadczenie, widzieć jak ludzie wzruszają się patrząc na nią. W tym czasie w miasteczku nie było prawie żadnych dzieci. Czułem, że u niektórych, gdy patrzą na moją córkę, pojawia się iskierka nadziei. Obecność mojego dziecka prawdopodobnie sprawiła, że uznali mnie za bardziej wiarygodnego – opowiada.

fot. Alejandro Chaskielberga, "Otsuchi Future Memories”

Poza nocnymi portretami, Chaskielberg starał się przywrócić do życia zdjęcia z rodzinnych albumów. Wiele z tych pamiątek zostało zniszczonych przez powódź. Zestawienie albumów rodzinnych oraz portretów odnosi się zarówno do strat fizycznych jak i do powolnie zacierającej się pamięci.

- Zdjęcia odzyskane z tsunami uległy modyfikacji przez długie przebywanie w słonej wodzie. Miały zapewnione „ponowne wywołanie”, naznaczone tragedią. Starałem się odzyskać kolory z tych zdjęć. To jak budowanie pomostu między przeszłością a teraźniejszością, za pomocą koloru – wyjaśnia.

Zobacz wszystkie zdjęcia (26)

Pewnego dnia jeden z mieszkańców, Komukai-san, przyniósł do Chaskielberga pudełko. Wewnątrz znajdowały się stosy przemoczonych, pozlepianych zdjęć.

- On nawet nie wysuszył i nie wyczyścił tych zdjęć. To było dla mnie bardzo wzruszające, bo od czasu tsunami minęły już trzy lata, a on nigdy nie otworzył tego pudełka. Po zapoznaniu się z moim projektem, postanowił to w końcu zrobić i wspólnie zaczęliśmy odkrywać kadry z jego życia – wspomina.

W grudniu 2016 roku w Otsuchi została otwarta wystawa. Pokazano na niej 28 fotografii autorstwa Alejandro Chaskielberga z projektu „Otsuchi Future Memories” wraz z ponad 200 fotografiami dokumentującymi codzienność miasteczka, wykonanymi przez uczniów z Otsuchi w roku 2016.

Więcej zdjęć fotografa na stronie: www.chaskielberg.com

Skopiuj link

Autor: Julia Kaczorowska

Studiowała fotografię prasową, reklamową i wydawniczą na Uniwersytecie Warszawskim. Szczególnie bliski jest jej reportaż i dokument, lubi wysłuchiwać ludzkich historii. Uzależniona od podróży i trekkingu w górach.

Komentarze
Więcej w kategorii: Galerie
Talent Roku 2024 - poznaliśmy zwycięzców konkursu na projekt dokumentalny
Talent Roku 2024 - poznaliśmy zwycięzców konkursu na projekt dokumentalny
Za nami 9. edycja konkursu na najciekawsze projekty dokumentalne, organizowanego przez poznański Pix.House. Zobaczcie zdjęcia tegorocznych laureatów.
11
Sony World Photography Awards 2024 - Juliette Pavy fotografką roku
Sony World Photography Awards 2024 - Juliette Pavy fotografką roku
Za nami gala finałowa konkursu SWPA 2024. Główną nagrodę otrzymała Juliette Pavy, której projekt dokumentalny bada skutki kampanii przymusowej sterylizacji grenlandzkich kobiet w XX...
24
World Press Photo 2024 rozstrzygnięte - oto zdjęcie, reportaż i projekty dokumentalne roku
World Press Photo 2024 rozstrzygnięte - oto zdjęcie, reportaż i projekty dokumentalne roku
Poznaliśmy laureatów największego konkursu fotografii prasowej na świecie. W tym roku główną nagrodę zdobył Mohammed Salem za przejmujące zdjęcie dokumentujące konflikt w Strefie...
31
Powiązane artykuły