„Otsuchi Future Memories”, czyli budowanie pomostu między przeszłością a teraźniejszością

Projekt argentyńskiego fotografa, Alejandro Chaskielberga, obrazuje zniszczenia i straty po katastrofie, jaka nawiedziła Japonię w 2011 roku. W „Otsuchi Future Memories” łączy on portrety ocalałych z fotografiami rodzinnymi odzyskanymi z gruzów miasteczka Otsuchi.

Autor: Julia Kaczorowska

6 Marzec 2017
Artykuł na: 4-5 minut

zdjęcia wykorzystane za zgodą autora 

W marcu 2011 roku Japonia doświadczyła najsilniejszego trzęsienia ziemi w historii kraju. Skupione pod dnem morskim wschodniego wybrzeża Japonii wstrząsy trwały pięć minut i wyzwoliły tsunami, przemieszczające się do dziesięciu kilometrów w głąb lądu. Jego wysokość dochodziła miejscami nawet do czterdziestu metrów nad poziomem morza. Skala tego wydarzenia była bezprecedensowa, wiele nadbrzeżnych społeczności zostało zniszczonych. Jednym z najbardziej dotkniętych miejsc było rybackie miasteczko Otsuchi, w którym około dziesięć procent populacji zginęło lub zostało uznane za zaginionych, sześćdziesiąt procent budynków zostało uszkodzonych, zginął również burmistrz i większość pracowników administracji. W środku tego chaosu ludzie zaczęli wyciągać z gruzów miasta rodzinne fotografie i pamiątki, chcąc zachować pamięć o swoich bliskich i bezpiecznym Otsuchi sprzed tragedii.

fot. Alejandro Chaskielberga, "Otsuchi Future Memories”

Chaskielberg fotografował ocalałych w nocy w przestrzeniach, w których znajdowały się ich dawne domy i miejsca pracy. 

– Ludzie najpierw opowiedzieli mi o swoich domach, wskazali gdzie było wejście, gdzie znajdował się ich pokój, wspominali najcenniejsze przedmioty, które kiedyś posiadali. Mówili o swoich nieżyjących już sąsiadach, a także o tym, jak bardzo zmieniło się ich życie od tragedii – wspomina fotograf. -  Niektóre z kadrów powstawały przez siedem minut, ze względu na długą ekspozycję. To było bardzo emocjonalne przeżycie, przebywanie w zupełnej ciszy z ludźmi stojącymi dokładnie w miejscu, w którym kiedyś stały ich domy.

fot. Alejandro Chaskielberga, "Otsuchi Future Memories”

Chaskielberg usłyszał o miasteczku od kuratora z Tokio, którego krewni mieszkają w Otsuchi. Jako, że już wcześniej realizował projekty o nadmorskich społecznościach i ich relacjach z wodą, od razu poczuł głęboką więź z mieszkańcami. Pierwsza rodzina zapoznała go ze swoimi przyjaciółmi, współpracownikami i sąsiadami. Później, organizacje pozarządowe i przedstawiciele rządu pomogli dotrzeć mu do kolejnych osób. Po kilku wizytach Chaskielberg poprowadził warsztat fotograficzny dla uczniów dotkniętych przez tsunami. Wkrótce miejscowi zaczęli się do niego zbliżać i dostrzegać w jego pracy wkład w odbudowę miasteczka. Za pierwszym razem fotograf przyjechał do Otsuchi ze swoją czteromiesięczną córką.

- To było niezwykłe doświadczenie, widzieć jak ludzie wzruszają się patrząc na nią. W tym czasie w miasteczku nie było prawie żadnych dzieci. Czułem, że u niektórych, gdy patrzą na moją córkę, pojawia się iskierka nadziei. Obecność mojego dziecka prawdopodobnie sprawiła, że uznali mnie za bardziej wiarygodnego – opowiada.

fot. Alejandro Chaskielberga, "Otsuchi Future Memories”

Poza nocnymi portretami, Chaskielberg starał się przywrócić do życia zdjęcia z rodzinnych albumów. Wiele z tych pamiątek zostało zniszczonych przez powódź. Zestawienie albumów rodzinnych oraz portretów odnosi się zarówno do strat fizycznych jak i do powolnie zacierającej się pamięci.

- Zdjęcia odzyskane z tsunami uległy modyfikacji przez długie przebywanie w słonej wodzie. Miały zapewnione „ponowne wywołanie”, naznaczone tragedią. Starałem się odzyskać kolory z tych zdjęć. To jak budowanie pomostu między przeszłością a teraźniejszością, za pomocą koloru – wyjaśnia.

Zobacz wszystkie zdjęcia (26)

Pewnego dnia jeden z mieszkańców, Komukai-san, przyniósł do Chaskielberga pudełko. Wewnątrz znajdowały się stosy przemoczonych, pozlepianych zdjęć.

- On nawet nie wysuszył i nie wyczyścił tych zdjęć. To było dla mnie bardzo wzruszające, bo od czasu tsunami minęły już trzy lata, a on nigdy nie otworzył tego pudełka. Po zapoznaniu się z moim projektem, postanowił to w końcu zrobić i wspólnie zaczęliśmy odkrywać kadry z jego życia – wspomina.

W grudniu 2016 roku w Otsuchi została otwarta wystawa. Pokazano na niej 28 fotografii autorstwa Alejandro Chaskielberga z projektu „Otsuchi Future Memories” wraz z ponad 200 fotografiami dokumentującymi codzienność miasteczka, wykonanymi przez uczniów z Otsuchi w roku 2016.

Więcej zdjęć fotografa na stronie: www.chaskielberg.com

Skopiuj link

Autor: Julia Kaczorowska

Studiowała fotografię prasową, reklamową i wydawniczą na Uniwersytecie Warszawskim. Szczególnie bliski jest jej reportaż i dokument, lubi wysłuchiwać ludzkich historii. Uzależniona od podróży i trekkingu w górach.

Komentarze
Więcej w kategorii: Galerie
Grand Press Photo 2025 - zobacz najlepsze polskie zdjęcia reportażowe ostatniego roku
Grand Press Photo 2025 - zobacz najlepsze polskie zdjęcia reportażowe ostatniego roku
Poznaliśmy wyniki Grand Press Photo 2025. W największym polskim konkursie fotografii prasowej zwyciężyła Katarzyna Ewa Żak. Zobaczcie wszystkie nagrodzone prace.
10
World Food Photography Awards 2025 - najlepsze zdjęcia kulinarne ostatniego roku. Polka wśród nagrodzonych
World Food Photography Awards 2025 - najlepsze zdjęcia kulinarne ostatniego roku. Polka wśród...
Za nami kolejna edycja największego konkursu fotografii kulinarnej na świecie. Finałowa galeria to jak zwykle kadry daleko wykraczające poza same zdjęcia potraw. Zobaczcie nagrodzę...
22
Zamach na Trumpa i horrory Damaszku - przyznano fotograficzne nagrody Pulitzera 2025
Zamach na Trumpa i horrory Damaszku - przyznano fotograficzne nagrody Pulitzera 2025
Przyznano tegoroczne nagrody Pulitzera. Tym razem wyróżnienia ponownie trafiają do pojedynczych fotografów - za relacje z pamiętnego wiecu wyborczego Donalda Trumpa i więzień...
9
Powiązane artykuły