Venetia Dearden: „Wierzę w moc zdjęć"

Venetia Dearden: „Wierzę w moc zdjęć"

Fotografie Venetii Dearden często poruszają temat przyjaźni, intymności i więzów pokrewieństwa. Brytyjka ukończyła antropologię oraz podyplomowe studia z fotoreportażu. Na co dzień realizuje sesje komercyjne oraz cykle na zamówienie i spełnia się w prywatnych projektach. Parę lat temu poczuła potrzebę, by oderwać się od codzienności i wyruszyć w spontaniczny wyjazd z przyjaciółmi. Efektem jest seria „Eight Days”.

- Od dłuższego czasu miałam bardzo napięty plan, grafik wypełniony obowiązkami na kilka lat w przód. Pewnego dnia poczułam potrzebę, aby zabrać wszystkie moje stare aparaty i po prostu uciec od tego! Bardzo ważne jest, aby stale przypominać sobie powód, z jakiego zakochało się w danej sztuce/dziedzinie. Dzięki temu można dowiedzieć się wielu nowych rzeczy – wyjaśnia Dearden.

fot. Venetia Dearden

Osiem dni spędzonych w vanie na amerykańskich drogach, w tym na pustyni Black Rock w Nevadzie na festiwalu Burning Man. Podczas podróży powstały zdjęcia czarno-białe, kolorowe, portrety, bliższe i dalsze plany. Mimo (a może właśnie dzięki) tej różnorodności, cykl wspaniale prezentuje intymne relacje między przyjaciółmi i alternatywną rzeczywistość, tak daleką od uporządkowanej codzienności. Całe dni wypełnia droga, brak konkretnego planu, czas płynie na „nic nie robieniu”. Ubrania, które przewijają się na zdjęciach, pochodzą z szafy fotografki i jej przyjaciół, choć Dearden nie ukrywa, że przed wyjazdem spędziła też parę dni na przeszukiwaniu lumpeksów w Los Angeles.

fot. Venetia Dearden

- Wszystkie zdjęcia w książce są moimi ulubionymi, ponieważ podczas edycji wybrałam je ze znacznie większego zestawu fotografii. Myślę jednak, że zdjęcie palącej Jessi to wyjątkowo piękny portret. Uchwycić kogoś takiego w tak szczery sposób to dla mnie sukces – mówi Dearden – W fotografii najbardziej pociąga mnie zamrożenie chwili, próba wykreowania idealnego połączenia kompozycji, światła, narracji i emocji i kolekcjonowanie wspomnień – wyjaśnia.

W latach 2011-2013 Dearden była członkinią agencji VII Photo. W pewnym momencie zdecydowała się na odejście, by móc założyć rodzinę i nie spędzać już tyle czasu w podróży – Być częścią VII Photo to był wielki zaszczyt. Wielu fotografów należących do agencji to wspaniałe osoby i wybitni fotoreporterzy – wspomina.

fot. Venetia Dearden

Choć obydwa rodzaje fotografii nie są jej obce, Dearden jest fanką fotografii analogowej. Kiedy próbowała rozwijać swoją karierę jako fotoreporter, wracała regularnie do Somerset, gdzie mieszkają jej przyjaciele i rodzina. To tam między 2003 a 2008 rokiem mieszkała w vanie, skupiając się raczej na zdjęciach „dla siebie” niż na zamówienie. I to prawdopodobnie tam odnalazła swój własny styl, widoczny w jej pierwszej książce „Somerset Stories, FivePenny Dreams”.

- Ta książka odegrała dużą rolę w mojej karierze i wydaje mi się, że była pewnego rodzaju mostem między fotografią dokumentalną a fotografią jako sztuką. Moje zdjęcia to prawdziwe chwile, nie są ustawiane, ale pracuję ciężko żeby zawrzeć w nich te wszystkie elementy takie jak dobra kompozycja, piękne światło. Co nie zawsze jest proste! – opowiada -

Zobacz wszystkie zdjęcia (9)

- Fotografuję odkąd jestem nastolatką, martwiąc się jedynie by robić dobre zdjęcia i by przetrwać. Nad tym z jaką dziedziną fotografii się utożsamiam zastanawiam się tylko, gdy ktoś akurat się mnie o to zapyta. Interesuje mnie świat rzeczywisty, mam zaplecze w reportażu i dziennikarstwie. Do fotografowania popchnęło mnie to, że wierzę w moc zdjęć. Ale pasjonuje mnie również estetyka, światło, formy i kolory…

Seria Eight Days została wydana w 2012 roku w postaci 80-stronnicowej książki. Na tegorocznym festiwalu Vogue Italia w ramach wystawy „The Female Gaze” zostaną pokazane dwie fotografie z tego cyklu.

Więcej zdjęć fotografki: www.venetiadearden.com

Studentka fotografii na studiach magisterskich Uniwersytetu Warszawskiego. Ma na koncie różne projekty, zarówno dokumentalne, jak i reklamowe. Uzależniona od podróży i trekkingu w górach.

Komentarze
Polecane artykuły
Nadchodzi Photo Mechanic 6. Program do katalogowania zdjęć ma być jeszcze szybszy i wydajniejszy
19 Mar 2019
Nowy i bardziej intuicyjny interfejs, a także zwiększona wydajność i stabilność - to tylko niektóre z usprawnień, jakie mamy otrzymać w nadchodzącym Photo Mechanic 6. Premiera programu już 25 marca.
0
11. edycja spotkań „Wszyscy Jesteśmy Fotografami“ rusza już 25 marca
19 Mar 2019
Nadchodzi kolejna odsłona „Wszyscy Jesteśmy Fotografami“. W ramach 11. edycji odbędzie się siedem spotkań, których gośćmi będą: Tomasz Lazar, Wojtek Wieteska, Justyna Mielnikiewicz, Anna Brzezińska, Todd Hido, Michał Szlaga i Erik Kessels.
0
LEE100 - nowy system filtrów prostokątnych
18 Mar 2019
Po 25 latach, znany producent filtrów i akcesoriów odświeża znany i lubiany system filtrów prostokątnych. Uchwyt Lee 100 wprowadza szereg nowych funkcji i udogodnień.
0
Thingyfy Pinhole Pro X - pierwszy otworkowy zoom na świecie
18 Mar 2019
Podczas największych brytyjskich targów fotograficznych The Photography Show 2019, firma Thingyfy pokazała kolejny oryginalny “obiektyw” otworkowy. Co ciekawe, tym razem konstrukcja umożliwi nam regulację ogniskowej.
3