Fabien Fourcaud: „Nigdy nie usuwam ludzi z moich zdjęć”

W okresie wakacyjnym nadmorskie restauracje, kawiarnie, plaże, sklepy i boiska cieszą się ogromną popularnością. Poza sezonem, turystyczne miejscowości straszą pustką. Mało który turysta jednak miał okazję doświadczyć specyficznej atmosfery, jaka wtedy w nich panuje.

Autor: Julia Kaczorowska

27 Sierpień 2016
Artykuł na: 4-5 minut

Turyści to dla Fabiena Fourcauda widok codzienny: spędził dzieciństwo w nadmorskiej miejscowości na południu Francji. W 2013 roku postanowił zbadać zagadnienie turystyki w zupełnie obcych mu miejscach: na Opalowym Wybrzeżu i w Normandii. Tamtejsza architektura, pastelowe kolory i odcienie szarości szybko zwróciły jego uwagę. W efekcie powstała seria zdjęć „Off Season”, pokazująca uśpione miejscowości z punktu widzenia fotografa: pastelowe budynki, prostota form, niemalże odrealniona przestrzeń.

- Nigdy nie usuwam ludzi z moich zdjęć. Te przestrzenie faktycznie wyglądają tak w ciągu całego dnia. Oczywiście, w głębi miasta można znaleźć nieco więcej osób pracujących lub spacerujących podczas weekendu. Ale mniejsze miejsca są zaskakująco puste. - wyjaśnia Francuz. -  Spędziłem parę tygodni spacerując po opustoszałych przestrzeniach, przepełniony trudnym do opisania uczuciem. Realizacja tej serii zbiegła się z pewnym smutnym momentem w moim życiu, kiedy czułem się bardzo samotny. Pod tym względem, Off Season jest nie tylko o miejscu, ale również o mnie i o moich uczuciach.

Cykl powstał trzy lata temu. Mimo, że fotograf nigdy nie powrócił do tych miejsc, jest prawie pewien, że nie uległy one zmianie. – Panuje tam pewnie ta sama rutyna, sezon zupełnej pustki przeplata się z letnim szaleństwem. Miałem tam wrócić, żeby spotkać się z emerytką, którą poznałem w barze, gdzie kiedyś codziennie piłem piwo i kawę. Mieliśmy porozmawiać na temat czakry Nicolasa Sarkozy'ego, o mojej przeszłości i przyszłości, a także jej partnerze, który w poprzednim życiu zabił starożytnego króla francuskiego, przez co teraz cierpią. Smutno mi, że straciłem z nią kontakt. Zostały mi tylko notatki, które wyjaśniają jak czytać i interpretować liczby. – wspomina.

Fourcaud pracuje Hasselbladem 500cm na filmach 120. Mimo, że to raczej studyjny aparat, ciężki i dość powolny, pasuje do jego sposobu pracy oraz do obrazów, jakie pragnie uzyskać. - Nie jest przeciwnikiem fotografii cyfrowej, to po prostu nigdy nie było moje medium. Większość moich kadrów było przygotowanych bardzo długo, ale sfotografowanych tylko jednokrotnie – tłumaczy. - Nie podoba mi się idea pstrykania zdjęć w nadziei, że któreś z nich będzie udane. Pasuje mi fakt, że nie widzę zdjęcia od razu po jego wykonaniu. Podchodzę do tego dość uczuciowo, a racjonalne myślenie zostawiam sobie na proces postprodukcji – dodaje.

Zobacz wszystkie zdjęcia (17)

W fotografii najbardziej pociąga go połączenie między zdjęciem, a rzeczywistością.  - Natychmiast ufasz temu, co widzisz, dla większości zdjęcie jest rzeczywistością. Ale jednocześnie, jest to przecież znacznie bardziej skomplikowane. Uwielbiam przykład Barthesa ze zdjęciem skazanego na śmierć więźnia: ten człowiek żyje, wkrótce nie będzie żył, a jednocześnie przecież już dawno nie żyje. Dzięki zdjęciu ma trzy „statusy”. W “Off Season”, zdjęcia są nawiedzone przez osoby, które kiedyś odwiedzały te miejsca i nawet jeśli wiesz, że znowu się tu pojawią, nie można uniknąć tego melancholijnego uczucia – dzieli się swoimi przemyśleniami fotograf.

Obecnie Fourcaud promuje swoją najnowszą serię „Sanctuaires”, która opowiada o krajobrazie w ogrodach zoologicznych i muzeach historii naturalnej.

Więcej zdjęć fotografa: www.fabienfourcaud.com

Skopiuj link

Autor: Julia Kaczorowska

Studiowała fotografię prasową, reklamową i wydawniczą na Uniwersytecie Warszawskim. Szczególnie bliski jest jej reportaż i dokument, lubi wysłuchiwać ludzkich historii. Uzależniona od podróży i trekkingu w górach.

Komentarze
Więcej w kategorii: Galerie
Grand Press Photo 2025 - zobacz najlepsze polskie zdjęcia reportażowe ostatniego roku
Grand Press Photo 2025 - zobacz najlepsze polskie zdjęcia reportażowe ostatniego roku
Poznaliśmy wyniki Grand Press Photo 2025. W największym polskim konkursie fotografii prasowej zwyciężyła Katarzyna Ewa Żak. Zobaczcie wszystkie nagrodzone prace.
10
World Food Photography Awards 2025 - najlepsze zdjęcia kulinarne ostatniego roku. Polka wśród nagrodzonych
World Food Photography Awards 2025 - najlepsze zdjęcia kulinarne ostatniego roku. Polka wśród...
Za nami kolejna edycja największego konkursu fotografii kulinarnej na świecie. Finałowa galeria to jak zwykle kadry daleko wykraczające poza same zdjęcia potraw. Zobaczcie nagrodzę...
22
Zamach na Trumpa i horrory Damaszku - przyznano fotograficzne nagrody Pulitzera 2025
Zamach na Trumpa i horrory Damaszku - przyznano fotograficzne nagrody Pulitzera 2025
Przyznano tegoroczne nagrody Pulitzera. Tym razem wyróżnienia ponownie trafiają do pojedynczych fotografów - za relacje z pamiętnego wiecu wyborczego Donalda Trumpa i więzień...
9