Photo Project - raport z 1 maja 2004

Spróbuj stworzyć fotograficzny autoportret naszego kraju, masz tylko 24 godziny, ale za to nieograniczoną ilość pomysłów - zachęcają organizatorzy akcji Photo Project. Dzięki intensywnej kampanii informacyjnej miliony fotografów z Polski i innych krajów wstępujących do Unii Europejskiej uwieczni dzień 1 maja 2004 roku.
0
Marta Majewska
6 Kwiecień 2004
Artykuł na: 4-5 minut
Spróbuj stworzyć fotograficzny autoportret naszego kraju, masz tylko 24 godziny, ale za to nieograniczoną ilość pomysłów - zachęcają organizatorzy akcji Photo Project. Dzięki intensywnej kampanii informacyjnej miliony fotografów z Polski i innych krajów wstępujących do Unii Europejskiej uwieczni dzień 1 maja 2004 roku.

W tle kadru nie musi powiewać flaga Unii, w indywidualnych biografiach każdego z nas może wydarzyć się przecież coś ważniejszego - organizatorzy akcji Photo Project kładą nacisk na indywidualizm i nie ograniczają fotografów tematem, hasłem czy myślą przewodnią.



Przedsięwzięcie zapowiada się obiecująco: w akcji wezmą udział indywidualni fotograficy, grupy, towarzystwa fotograficzne a także agencje prasowe z dziesięciu państw wstępujących do UE. Efektem tej akcji będzie wystawa fotograficzna, która po raz pierwszy zostanie zaprezentowana w mieście, w którym urodził się pomysł - w Łodzi, na przełomie października i listopada 2004 roku.

Bardzo ważną częścią całego projektu jest towarzyszący wystawie album fotograficzny, zawierający opatrzone komentarzem, najciekawsze fotografie. W publikacji tej zaprezentowane zostaną najciekawsze prace, wybrane z kilku tysięcy nadesłanych zdjęć. Organizatorzy mają nadzieję, że album stanowić będzie w przyszłości dużą wartość historyczną, ponieważ dokumentuje stan dziesięciu państw o wspólnych losach w symbolicznym dniu akcesji.

Warto przyjrzeć się głębiej ideom przyświecającym akcji, które ciekawie opisują jej organizatorzy:
Fotografia jako fragment rzeczywistości, jako pocztówka z miejsca, w którym nie możemy być a którego jesteśmy ciekawi - to najpopularniejszy sposób myślenia o medium. Organizatorom Photo Project w wyjątkowym momencie, kiedy dziesięć nowych państw wchodzi w struktury europejskie, zależy na czymś więcej. Chcą potraktować fotografię nie tylko jako technikę mechanicznej rejestracji świata, ale również jako medium wspólnego doświadczenia.

Henri Cartier-Bresson realizował w swych fotografiach koncepcję "le moment décisif", momentu decydującego, czyli takiego, który ujawnia "estetyczną kulminację" rzeczywistości, który oprócz czystej rejestracji świata zawiera jeszcze ładunek emocjonalny. Podobnie sformułowano intencję Photo Project: celem jest zapis jednego wyjątkowego dnia: dokumentacja krok po kroku, kraj po kraju, 24-godzinnego momentu przechodzenia przez próg Unii Europejskiej.

Nasze wstąpienie w nową strukturę zatrzymane na tysiącach zdjęć zrobionych tego samego dnia złoży się być może na nasz pierwszy wspólny autoportret albo nawet - skoro mamy być razem - na album rodzinny. Stanisław Witkiewicz marzył proroczo, że "przenoszenie obrazów i dźwięków będzie rzeczą tak łatwą i zwykłą, że wymiana myśli, współrzędność wrażeń i wzruszeń, stanów psychicznych i uczuć uczyni z ludzkości jakby jedną potężną duszę". I właśnie najważniejszą częścią Photo Project jest - mimo geograficznego dystansu - współuczestnictwo w tym samym doświadczeniu.

1 maja zmieni się mapa naszego kontynentu - w wymiarze administracyjnym, ale przede wszystkim w sensie mentalnym. Skoro żyjemy w epoce, którą rządzi zasada płynności - zatrzymajmy ten moment. Nie tylko ze względu na potrzebę archiwizacji, ani też ze względu na jego niepowtarzalność. Zatrzymajmy to wydarzenie, żeby przedstawić się i przyjrzeć sobie nawzajem.

(...) nikt z nas nie może być jeszcze pewien, jak ten dzień będzie wyglądał. Można więc fotografować wszystko, co okaże się dla nas ważne, co zwróci naszą uwagę. (...) Chodzi o wypowiedzi zupełnie otwarte: czas - 1 maja (ani dzień wcześniej, ani dzień później) i miejsce (jeden z dziesięciu nowych krajów członkowskich) są jedynie pretekstem do pierwszego wspólnego działania.

Photo Project to także eksperyment: czy fotografie powstałe w różnych krajach, ale pod patronatem tego samego wydarzenia będą do siebie podobne? Czy pokażą coś, co jest nam wspólne? Czy raczej wskażą na naszą odmienność?
Bardzo jesteśmy ciekawi, co z tego wyniknie.


Regulamin projektu umieszczony został na stronie www.euroraport.com Warto pamiętać, że fotografie można nadsyłać do 31 maja 2004 roku drogą pocztową, na adres Fundacji Edukacji Wizualnej ( 90-954 Łódź , Skrytka pocztowa 134) lub elektroniczną na adres e-mail foto@euroraport.com

Mecenas Akcji: Canon Polska

Patroni Medialni
  • dziennik Gazeta Wyborcza
  • radio RMF FM
  • tygodnik Przekrój
  • miesięcznik Follow me
  • miesięcznik Fotopozytyw
  • portal internetowy Fotopolis
  • serwis internetowy Plfoto
Patroni Honorowi
  • Minister Spraw Zagranicznych
  • Prezydent Miasta Łodzi
  • Instytut Europejski
Partnerem projektu jest Polska Agencja Prasowa - PAP

Komentarze
Więcej w kategorii: Galerie
Oto najlepsze zdjęcia nocnego nieba z konkursu Insight Astronomy Photographer of the Year 2019. Polacy wśród wyróżnionych
Oto najlepsze zdjęcia nocnego nieba z konkursu Insight Astronomy Photographer of the Year 2019....
Dobiegła końca kolejna, 11. już edycja Insight Investment Astronomy Photographer of the Year - największego konkursu poświęconego astrofografii. Zwycięskie prace jak...
28
1
Wildlife Photographer of the Year 2019 - zobaczcie wyróżnione prace
Wildlife Photographer of the Year 2019 - zobaczcie wyróżnione prace
Piękna, bezlitosna i zagrożona - tak prezentuje się przyroda na zdjęciach wyróżnionych w najbardziej prestiżowym konkursie fotografii natury na świecie. Zobaczcie...
226
2
Czy ludzie dotarli na księżyc? Zobacz, co sądzą o tym finaliści konkursu 6x7 Award 2019
Czy ludzie dotarli na księżyc? Zobacz, co sądzą o tym finaliści konkursu 6x7 Award 2019
50. rocznicę lądowania na Księżycu Leica 6x7 Gallery Warszawa wspólnie z łódzką filmówką uczciła osobliwym konkursem, którego celem była kreatywna interpretacja misji...
35
1