Photo Project - raport z 1 maja 2004

0
Marta Majewska
6 Kwiecień 2004
Artykuł na: 4-5 minut
Spróbuj stworzyć fotograficzny autoportret naszego kraju, masz tylko 24 godziny, ale za to nieograniczoną ilość pomysłów - zachęcają organizatorzy akcji Photo Project. Dzięki intensywnej kampanii informacyjnej miliony fotografów z Polski i innych krajów wstępujących do Unii Europejskiej uwieczni dzień 1 maja 2004 roku.
Spróbuj stworzyć fotograficzny autoportret naszego kraju, masz tylko 24 godziny, ale za to nieograniczoną ilość pomysłów - zachęcają organizatorzy akcji Photo Project. Dzięki intensywnej kampanii informacyjnej miliony fotografów z Polski i innych krajów wstępujących do Unii Europejskiej uwieczni dzień 1 maja 2004 roku.

W tle kadru nie musi powiewać flaga Unii, w indywidualnych biografiach każdego z nas może wydarzyć się przecież coś ważniejszego - organizatorzy akcji Photo Project kładą nacisk na indywidualizm i nie ograniczają fotografów tematem, hasłem czy myślą przewodnią.



Przedsięwzięcie zapowiada się obiecująco: w akcji wezmą udział indywidualni fotograficy, grupy, towarzystwa fotograficzne a także agencje prasowe z dziesięciu państw wstępujących do UE. Efektem tej akcji będzie wystawa fotograficzna, która po raz pierwszy zostanie zaprezentowana w mieście, w którym urodził się pomysł - w Łodzi, na przełomie października i listopada 2004 roku.

Bardzo ważną częścią całego projektu jest towarzyszący wystawie album fotograficzny, zawierający opatrzone komentarzem, najciekawsze fotografie. W publikacji tej zaprezentowane zostaną najciekawsze prace, wybrane z kilku tysięcy nadesłanych zdjęć. Organizatorzy mają nadzieję, że album stanowić będzie w przyszłości dużą wartość historyczną, ponieważ dokumentuje stan dziesięciu państw o wspólnych losach w symbolicznym dniu akcesji.

Warto przyjrzeć się głębiej ideom przyświecającym akcji, które ciekawie opisują jej organizatorzy:
Fotografia jako fragment rzeczywistości, jako pocztówka z miejsca, w którym nie możemy być a którego jesteśmy ciekawi - to najpopularniejszy sposób myślenia o medium. Organizatorom Photo Project w wyjątkowym momencie, kiedy dziesięć nowych państw wchodzi w struktury europejskie, zależy na czymś więcej. Chcą potraktować fotografię nie tylko jako technikę mechanicznej rejestracji świata, ale również jako medium wspólnego doświadczenia.

Henri Cartier-Bresson realizował w swych fotografiach koncepcję "le moment décisif", momentu decydującego, czyli takiego, który ujawnia "estetyczną kulminację" rzeczywistości, który oprócz czystej rejestracji świata zawiera jeszcze ładunek emocjonalny. Podobnie sformułowano intencję Photo Project: celem jest zapis jednego wyjątkowego dnia: dokumentacja krok po kroku, kraj po kraju, 24-godzinnego momentu przechodzenia przez próg Unii Europejskiej.

Nasze wstąpienie w nową strukturę zatrzymane na tysiącach zdjęć zrobionych tego samego dnia złoży się być może na nasz pierwszy wspólny autoportret albo nawet - skoro mamy być razem - na album rodzinny. Stanisław Witkiewicz marzył proroczo, że "przenoszenie obrazów i dźwięków będzie rzeczą tak łatwą i zwykłą, że wymiana myśli, współrzędność wrażeń i wzruszeń, stanów psychicznych i uczuć uczyni z ludzkości jakby jedną potężną duszę". I właśnie najważniejszą częścią Photo Project jest - mimo geograficznego dystansu - współuczestnictwo w tym samym doświadczeniu.

1 maja zmieni się mapa naszego kontynentu - w wymiarze administracyjnym, ale przede wszystkim w sensie mentalnym. Skoro żyjemy w epoce, którą rządzi zasada płynności - zatrzymajmy ten moment. Nie tylko ze względu na potrzebę archiwizacji, ani też ze względu na jego niepowtarzalność. Zatrzymajmy to wydarzenie, żeby przedstawić się i przyjrzeć sobie nawzajem.

(...) nikt z nas nie może być jeszcze pewien, jak ten dzień będzie wyglądał. Można więc fotografować wszystko, co okaże się dla nas ważne, co zwróci naszą uwagę. (...) Chodzi o wypowiedzi zupełnie otwarte: czas - 1 maja (ani dzień wcześniej, ani dzień później) i miejsce (jeden z dziesięciu nowych krajów członkowskich) są jedynie pretekstem do pierwszego wspólnego działania.

Photo Project to także eksperyment: czy fotografie powstałe w różnych krajach, ale pod patronatem tego samego wydarzenia będą do siebie podobne? Czy pokażą coś, co jest nam wspólne? Czy raczej wskażą na naszą odmienność?
Bardzo jesteśmy ciekawi, co z tego wyniknie.


Regulamin projektu umieszczony został na stronie www.euroraport.com Warto pamiętać, że fotografie można nadsyłać do 31 maja 2004 roku drogą pocztową, na adres Fundacji Edukacji Wizualnej ( 90-954 Łódź , Skrytka pocztowa 134) lub elektroniczną na adres e-mail foto@euroraport.com

Mecenas Akcji: Canon Polska

Patroni Medialni
  • dziennik Gazeta Wyborcza
  • radio RMF FM
  • tygodnik Przekrój
  • miesięcznik Follow me
  • miesięcznik Fotopozytyw
  • portal internetowy Fotopolis
  • serwis internetowy Plfoto
Patroni Honorowi
  • Minister Spraw Zagranicznych
  • Prezydent Miasta Łodzi
  • Instytut Europejski
Partnerem projektu jest Polska Agencja Prasowa - PAP
Komentarze
Więcej w kategorii: Galerie
Jacek Deneka Fotografem Roku konkursu Drone Awards 2019
Jacek Deneka Fotografem Roku konkursu Drone Awards 2019
Jacek Deneka został laureatem Drone Awards 2019. Jednak ta edycja konkursu okazała się wyjątkowo udana dla Polaków. W kategorii „Nature“ zwyciężył Jeremiasz Gądek, a...
454
1
Alexis Goodwin: „Może powstać niezwykły uliczny kadr, gdy zostanie potraktowany jak kampania reklamowa“
Alexis Goodwin: „Może powstać niezwykły uliczny kadr, gdy zostanie potraktowany jak kampania...
Co się dzieje gdy profesjonalny retuszer i ilustrator sięga po fotografię jako środek wyrazu? Seria Alexisa Goodwina pod tytułem „Shanghai Dreams“ proponuje nam...
23
2
StreetFoto San Francisco 2019 - galeria laureatów to fotografia uliczna w najczystszej postaci
StreetFoto San Francisco 2019 - galeria laureatów to fotografia uliczna w najczystszej postaci
Za nami czwarta edycja StreetFoto San Francisco International Street Photography Awards - niezwykle prestiżowego konkursu skupionego wokół fotografii ulicznej. W gronie finalistów znaleźli się...
23
2