Photo Project - raport z 1 maja 2004

Spróbuj stworzyć fotograficzny autoportret naszego kraju, masz tylko 24 godziny, ale za to nieograniczoną ilość pomysłów - zachęcają organizatorzy akcji Photo Project. Dzięki intensywnej kampanii informacyjnej miliony fotografów z Polski i innych krajów wstępujących do Unii Europejskiej uwieczni dzień 1 maja 2004 roku.
Spróbuj stworzyć fotograficzny autoportret naszego kraju, masz tylko 24 godziny, ale za to nieograniczoną ilość pomysłów - zachęcają organizatorzy akcji Photo Project. Dzięki intensywnej kampanii informacyjnej miliony fotografów z Polski i innych krajów wstępujących do Unii Europejskiej uwieczni dzień 1 maja 2004 roku.

W tle kadru nie musi powiewać flaga Unii, w indywidualnych biografiach każdego z nas może wydarzyć się przecież coś ważniejszego - organizatorzy akcji Photo Project kładą nacisk na indywidualizm i nie ograniczają fotografów tematem, hasłem czy myślą przewodnią.



Przedsięwzięcie zapowiada się obiecująco: w akcji wezmą udział indywidualni fotograficy, grupy, towarzystwa fotograficzne a także agencje prasowe z dziesięciu państw wstępujących do UE. Efektem tej akcji będzie wystawa fotograficzna, która po raz pierwszy zostanie zaprezentowana w mieście, w którym urodził się pomysł - w Łodzi, na przełomie października i listopada 2004 roku.

Bardzo ważną częścią całego projektu jest towarzyszący wystawie album fotograficzny, zawierający opatrzone komentarzem, najciekawsze fotografie. W publikacji tej zaprezentowane zostaną najciekawsze prace, wybrane z kilku tysięcy nadesłanych zdjęć. Organizatorzy mają nadzieję, że album stanowić będzie w przyszłości dużą wartość historyczną, ponieważ dokumentuje stan dziesięciu państw o wspólnych losach w symbolicznym dniu akcesji.

Warto przyjrzeć się głębiej ideom przyświecającym akcji, które ciekawie opisują jej organizatorzy:
Fotografia jako fragment rzeczywistości, jako pocztówka z miejsca, w którym nie możemy być a którego jesteśmy ciekawi - to najpopularniejszy sposób myślenia o medium. Organizatorom Photo Project w wyjątkowym momencie, kiedy dziesięć nowych państw wchodzi w struktury europejskie, zależy na czymś więcej. Chcą potraktować fotografię nie tylko jako technikę mechanicznej rejestracji świata, ale również jako medium wspólnego doświadczenia.

Henri Cartier-Bresson realizował w swych fotografiach koncepcję "le moment décisif", momentu decydującego, czyli takiego, który ujawnia "estetyczną kulminację" rzeczywistości, który oprócz czystej rejestracji świata zawiera jeszcze ładunek emocjonalny. Podobnie sformułowano intencję Photo Project: celem jest zapis jednego wyjątkowego dnia: dokumentacja krok po kroku, kraj po kraju, 24-godzinnego momentu przechodzenia przez próg Unii Europejskiej.

Nasze wstąpienie w nową strukturę zatrzymane na tysiącach zdjęć zrobionych tego samego dnia złoży się być może na nasz pierwszy wspólny autoportret albo nawet - skoro mamy być razem - na album rodzinny. Stanisław Witkiewicz marzył proroczo, że "przenoszenie obrazów i dźwięków będzie rzeczą tak łatwą i zwykłą, że wymiana myśli, współrzędność wrażeń i wzruszeń, stanów psychicznych i uczuć uczyni z ludzkości jakby jedną potężną duszę". I właśnie najważniejszą częścią Photo Project jest - mimo geograficznego dystansu - współuczestnictwo w tym samym doświadczeniu.

1 maja zmieni się mapa naszego kontynentu - w wymiarze administracyjnym, ale przede wszystkim w sensie mentalnym. Skoro żyjemy w epoce, którą rządzi zasada płynności - zatrzymajmy ten moment. Nie tylko ze względu na potrzebę archiwizacji, ani też ze względu na jego niepowtarzalność. Zatrzymajmy to wydarzenie, żeby przedstawić się i przyjrzeć sobie nawzajem.

(...) nikt z nas nie może być jeszcze pewien, jak ten dzień będzie wyglądał. Można więc fotografować wszystko, co okaże się dla nas ważne, co zwróci naszą uwagę. (...) Chodzi o wypowiedzi zupełnie otwarte: czas - 1 maja (ani dzień wcześniej, ani dzień później) i miejsce (jeden z dziesięciu nowych krajów członkowskich) są jedynie pretekstem do pierwszego wspólnego działania.

Photo Project to także eksperyment: czy fotografie powstałe w różnych krajach, ale pod patronatem tego samego wydarzenia będą do siebie podobne? Czy pokażą coś, co jest nam wspólne? Czy raczej wskażą na naszą odmienność?
Bardzo jesteśmy ciekawi, co z tego wyniknie.


Regulamin projektu umieszczony został na stronie www.euroraport.com Warto pamiętać, że fotografie można nadsyłać do 31 maja 2004 roku drogą pocztową, na adres Fundacji Edukacji Wizualnej ( 90-954 Łódź , Skrytka pocztowa 134) lub elektroniczną na adres e-mail foto@euroraport.com

Mecenas Akcji: Canon Polska

Patroni Medialni
  • dziennik Gazeta Wyborcza
  • radio RMF FM
  • tygodnik Przekrój
  • miesięcznik Follow me
  • miesięcznik Fotopozytyw
  • portal internetowy Fotopolis
  • serwis internetowy Plfoto
Patroni Honorowi
  • Minister Spraw Zagranicznych
  • Prezydent Miasta Łodzi
  • Instytut Europejski
Partnerem projektu jest Polska Agencja Prasowa - PAP
Komentarze
Polecane artykuły
Ta modelka nie istnieje. Czy rendery wykończą rynek fotografii reklamowej?
22 Sty 2019
Weźcie do ręki katalog Ikea i spójrzcie na zdjęcia. Bardzo ładne, prawda? Tyle, że w większości to wizualizacje 3D. Czy grafika komputerowa już wkrótce odmieni także rynek fotografii modowej i reklamowej?
0
Newell Air 1000 i Lux 1600 - niedrogie kompaktowe oświetlacze LED dla filmowców
22 Sty 2019
Ofertę firmy Newell wzbogaciły dwa modele kompaktowych lamp LED, które mogą spodobać się osobom filmującym wywiady i vlogi aparatami.
0
Benro RedDog R1 - poręczny stabilizator już na polskim rynku. Znamy cenę
22 Sty 2019
3-osiowa stabilizacja, ruchomy uchwyt umożliwiający pracę w dwóch trybach, trzy możliwości śledzenia obiektu w ruchu oraz funkcjonalna aplikacja mobilna - to najważniejsze cechy RedDog R1 premierowego gimbala w ofercie Benro.
0
Saramonic LavMicro UC i SmartRig UC - profesjonalny dźwięk dla osób filmujących smartfonami
22 Sty 2019
Dziś smartfony oferują już jakość filmów w zupełności wystarczającą na potrzeby publikacji internetowych. Jednak w produkcjach wideo równie ważną rolę gra dźwięk. Nowe produkty Saramonic to ukłon w stronę dziennikarzy, vlogerów czy operatorów pracujących z urządzeniami mobilnymi.
0